Barbamama

Hvilken multivitamin (hvis man giver multivitamin)

28 indlæg i dette emne

Jeg synes Valdemar er liiiiidt kræsen for tiden, så jeg kunne godt tænke mig at skifte D-dråberne ud med en multivitamin. Men jeg synes det er svært at blive klog på hvilken :unsure

Jer, der giver jeres tumlinge multivitamin, hvilken en får de og hvorfor lige den? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi bruger livol som kan købes i alle supermarkeder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige købt Livol muti på tilbud i Netto til 69kr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får livol - ikke hver dag men når jeg sådan lige syntes, og så får hun en D-vitamin tyggetablet ved siden af, men kan ikke huske mærket.

Skulle jeg købe i dag ville jeg købe dem fra Pharma nord (minivitamin), solaray(spektro) eller omnimini. Fordi det er mærker jeg stoler på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver Noah Solaray Kidz. Overvejer engang at proeve Omnimini, men har laest, at nogle boern ikke kan lide dem... Dagsdosis er 2, men jeg giver Noah en tablet om dagen og knaekker den over i 2 stykker. Saa faar han to, hvis der er optraek til noget sygdom :) Noah faar stadig en D-Pearl dagligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm. Jeg gik også først efter spektro, fordi jeg har tillid til det mærke, men såvidt jeg kan se er der nærmest kun C-vitamin, D-vitamin og kalk/magnesium i dem :unsure

Omnimini er også på min "måske"-liste, igen fordi jeg har tillid til mærket og der er såvidt jeg kan se, et større spektrum af vitaminer i end i spektro kidz.

Livol og pharmanord har jeg slet ikke tænkt på, men det kunne da godt være, at jeg skal tage dem med i overvejelserne :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PHARMA NORD:

Kosttilskud.

Et multivitamin- og mineralpræparat, som smager dejligt, og hvor der er lagt stor vægt på optageligheden af nærings- stofferne.

Deklaration:

Calciumcarbonat, Tutti-Frutti aroma, SelenoPrecise (selenberiget gær), orange aroma, d-alfa-tocopherylacetat, nicotinamid, grøntsagsaroma, konsistensmiddel lactitol, acerola, bærestof polyvinylpyrrolidon, ChromoPrecise (chromberiget gær), jernfumarat, magnesiumhydroxid, zinkoxid, cholecalciferol, mangansulfat, jordbær-hindbæraroma,retinylacetat, sukker aroma, sødestof (sucralose, thaumatin), calciumpanthothenat, kobbersulfat, thiaminmononitrat, cyanocobalamin, pyridoxinhydroklorid, riboflavin, sødestof neohesperidindihydrochalcon, folsyre, biotin.

Fri for laktose, gluten og konserveringsmidler.

Indhold (1 tyggetablet):

Vitamin C: 40 mg

Vitamin E: 5 mg

Niacin: 9 mg

Vitamin D: 10 mikrogram

Vitamin A: 400 mikrogram

Pantonthensyre: 2 mg

Vitamin B1: 0,7 mg

Vitamin B12: 1 mikrogram

Vitamin B6: 0,8 mg

Vitamin B2: 0,8 mg

Folinsyre: 75 mikrogram

Biotin: 8 mikrogram

Calcium: 90 mg

Magnesium: 12,75 mg

Chrom: 11 mikrogram

Jern: 8 mg

Selen: 20 mikrogram

Zink: 5 mg

Mangan: 1,5 mg

Kobber: 340 mikrogram.

Dosering:

1 tyggetablet daglig - gerne i forbindelse med et måltid.

Mere info:

Pharma Nord A/S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SOLARAY SPEKTRO:

Kosttilskud.

Multi-Vitamin skræddersyet til børn - en tyggetablet med behagelig bærsmag.

Med understøttende urter samt FOS fra jordskok.

Deklaration (2 tabs):

Vitamin C: 20 mg.

Vitamin D: Cholecalciferol, D3 10,5 µg.

Calcium, Koralkalk, calciumcarbonat: 350 mg.

Magnesium, Magnesium oxid, koralkalk: 105 mg.

Ingredienser:

Sødestoffer: Sorbitol, xylitol, Koralkalk 1000 mg, Aroma: Blanding af diverse frugt aromaer 120 mg.

Magnesiumoxid 105 mg, Stabilisator: Siliciumdioxid, Vitamin C 20 mg, Surhedsregulerende middel: Citronsyre, Vitamin D 10,5 µg, Antioxidant: Lecithin.

Dosering:

2 tyggetabletter daglig - gerne i forbindelse med et måltid.

Mere info:

Natur Energi ApS

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OMNIMINI:

Kosttilskud.

OmniMini er et multivitamin- og mineralpræparat til børn i topkvalitet. Præparatet indeholder hele 25 vitaminer, mineraler og sporstoffer i optimale doser. OmniMini fås nu i ny, optimeret sammensætning. Tabletten har fået ny smag – tropisk frugt – og smelter nu på tungen i løbet af kort tid, en helt ny tabletform inden for børnevitaminer i Danmark. At tabletten smelter på tungen, gør det let for børnene at indtage den, og der er ingen fare for at få den galt i halsen.

OmniMini er helt fri for animalske ingredienser og på den baggrund certificeret ved the Vegetarian Society, England. Denne certificering er garanti for et 100 % vegetarisk præparat. OmniMini er naturligvis også fremstillet uden anvendelse af kunstige farvestoffer samt allergener som gluten og laktose i lighed med Biosyms øvrige præparater. Den tropiske frugtsmag i OmniMini kommer fra en naturlig aroma.

Deklaration (4 tabletter):

Vitaminer

800 μg Vitamin A (Betacaroten)

15 μg Vitamin D3 (Cholecalciferol)

25 mg Vitamin E (d-α-tocopherol)

25 μg Vitamin K (Phytomenadion, menaquinon)

90 mg Vitamin C (Natriumascorbat, ascorbinsyre)

2 mg Thiamin (Vitamin B1)

2,5 mg Riboflavin (vitamin B2)

10 mg Niacin (Inositolhexaniacinat)

3 mg Vitamin B6 (Pyridoxinhydrochlorid)

75 μg Folsyre

2 μg Vitamin B12 (Methylcobalamin)

50 μg Biotin (D-biotin)

6 mg Pantothensyre (Pantethin)

Mineraler/sporstoffer:

200 mg Calcium (carbonat (dolomit))

100 mg Magnesium (oxid (dolomit))

2,9 mg Jern (Ferrofumarat)

0,5 mg Mangan (Manganosulfat)

25 μg Selen (Selenberiget gær)

30 μg Chrom (Chrompicolinat)

50 μg Molybdæn (Amoniummolybdat)

70 μg Jod (Kaliumiodid)

1 mg Bor (Borsyre)

5 mg Silicium (Orthosiliciumsyre).

Øvrige ingredienser:

Vitaminer og mineraler, Konsistensmidler (Vegetabilske magnesiumsalte af fedtsyrer), Overfladebehandlingsmiddel (Citronsyre, Polyvidon), Sødestoffer (Mannitol, Sorbitol, Sucralose), Aroma (Tropisk Frugt), Indeholder sødestof. Overdreven brug kan virke afførende.

OmniMini er fri for gær, gluten, laktose, sukker og for animalske ingredienser.

Dosering:

1-3 år: 2 tabletter daglig.

4-10 år: 4 tabletter daglig.

Mere info:

Biosym A/S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle af jer der har lyst til at svare på hvorfor i giver jeres tumlinge vitaminpiller? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra de deklarationer ville jeg nok vælge omnimini! Jeg ville stadig ikke give hver dag eller nøjes med halv dosis! De får jo også noget i kosten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle af jer der har lyst til at svare på hvorfor i giver jeres tumlinge vitaminpiller? :)

Mie er ret selektiv i sit mad valg, derfor vælger jeg at supplere med vitaminer, ikke hver dag, men ca hver anden eller tredje, og når hun er syg som nu og intet spiser så får hun fuld dosis, det giver mig ro at vide at hun får det hun skal have.

Jeg er klar over at hun får gennem kosten derfor får hun ikke hver dag.

Jeg tager selv hver dag fordi jeg kan mærke jeg får det bedre, ergo må der være noget jeg ikke får nok af gennem kosten, som jeg får med vitamin pillerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle af jer der har lyst til at svare på hvorfor i giver jeres tumlinge vitaminpiller? :)

Det vil jeg gerne.

Da felix for 2 år siden startede i vs var han kronisk syg. Det gjorde at hans kost ikke var særlig varierende og meget småt spisende. Så han fik hvad der gik ned. Så i samråd med vores skønne sp begyndte han at gå vitaminpiller. Og det har vi så fortsat med siden, da han også er blevet glade for dem. Og når mor spiser vitaminer vil junior jo også gerne.

Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh hvor er der mange ord, jeg ville ønske gav mere mening for mig! :unsure Og så mange ting, jeg ikke forstår. F.eks:

- Tutti frutti aroma. Hvad er det og hvor kommer det fra?

- Nicotinamid. Nicotin (!!!) -amid. Hvad er det?

- Den første har gær i, den sidste fremhæver at den er uden gær. Er gær skidt?

- Hvorfor har spektro så lidt vitaminer?

- Hvad er koralkalk nu for noget?

- Og hvad med alle sødestofferne?

Synes jo Valdemar er småtspisende for tiden, men omvendt er han frisk og sjældent syg, så måske får han, hvad han skal have. Jeg er ikke sådan vildt nervøs for om han risikerer at få flere vitaminer, end adt, men tænker lidt på alle de ting, der er i "udover" vitaminerne :unsure :chin: :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh hvor er der mange ord, jeg ville ønske gav mere mening for mig! :unsure Og så mange ting, jeg ikke forstår. F.eks:

- Tutti frutti aroma. Hvad er det og hvor kommer det fra?

- Nicotinamid. Nicotin (!!!) -amid. Hvad er det?

- Den første har gær i, den sidste fremhæver at den er uden gær. Er gær skidt?

- Hvorfor har spektro så lidt vitaminer?

- Hvad er koralkalk nu for noget?

- Og hvad med alle sødestofferne?

Synes jo Valdemar er småtspisende for tiden, men omvendt er han frisk og sjældent syg, så måske får han, hvad han skal have. Jeg er ikke sådan vildt nervøs for om han risikerer at få flere vitaminer, end adt, men tænker lidt på alle de ting, der er i "udover" vitaminerne :unsure :chin: :help

Jeg ville (som sagt) vælge omnimini for det er mere gennemskueligt syntes jeg.

Jeg gætter på spektro er ligesom man kan få kombinerede vitaminer til voksne som ikke er en direkte multivitamin.

Er koralkalk ikke "bare" en naturlig kalk? Jeg tænker lige som himalaya salt er salt, men uden alt mulige tilsætningsstoffer og fyldt med alt det gode og naturlige sim ofte forsvinder under bearbejdning. Altså jeg ved det ikke, men det er det jeg umiddelbart tænker.

Sødestoffer er nok bare en del af "pakken" - det er i små mængder, er sikker på der er flere sødestoffer i et glas light sodavand end i den lille pille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper i hvert fald over på omnimini, når Lina er færdig med sine multitabs.

 

Hun har meget uro i kroppen ved sengetid, så jeg håber at indholdet af magnesium og calcium vil hjælpe med det, ligesom når jeg tager min solaray cal-mag ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oeh, jeg tror, der foreligger en forvirring. Jeg tror det er en anden barne-solaray, der er beskrevet ovenfor - der findes to og det er denne her, Noah faar en af om dagen: 

 

Daglig dosis af Spektro Kids Multi-Vita-Min:
2 tyggetabletter.
Dagsdosis bør ikke overskrides.

Ingredienser i Spektro Kids Multi-Vita-Min:
Vitaminer: Kilde Mængde % ADT
Vitamin C Ascorbinsyre 90 mg 225
Vitamin E D-alpha-Tocophenylsuc. 20 mg 400
Niacin (B3) Nikotinamid 15 mg 167
Pantothensyre (B5) Calcium-D-Pantothenat 7 mg 350
Vitamin B6 Pyridoxinhydrochlorid 2,5 mg 313
Ribiflavin Riboflavin 2,4 mg 300
Thiamin (B1) Thiaminmononitrat 2 mg 286
Vitamin A Retinylpalmitat 800 mcg 200
Folsyre Folsyre 200 mcg 267
Biotin D-Biotin 100 mcg 1250
Vitamin K Phytomenadion 30 mcg 100
Vitamin D Cholecalciferol 10 mcg 100
Vitamin B12 Cyanocobalamin 5 mcg 500
Mineraler:
Calcium Calcium Carb. østersskal 250 mg 42
Magnesium Magnesiumoxid 90 mg 106
Jern Ferrofumarat 10 mg 125
Zink Zinkgluconat 8 mg 160
Mangan Mangangluconat 1,5 mg 125
Kobber Cuprigluconat 0,6 mg 176
Jod Kaliumjod, Kelp 70 mcg 100
Chrom Chrompicolinat 30 mcg 273
Urter:
Jordskok, rod (Helianthus tuberosus L.) 22 mg (Tarmflora)
Citron, frugtekstrakt (Citrus limon L.) 14 mg (Bioflavonoider)
Brændenælde, blad (Urtica dioica L.) 10 mg (Kisel, Klorofyl)
Kelp, hele palnten (Laminaria spp.) 4 mg (Jod, slimhinder)
Acerola, frugt (Malphigia glabra L.) 1,5 mg.

Tilsætningsstoffer i Spektro Kids Multi-Vita-Min Solaray:
Sødestoffer: Druesukker, fruktose, xylitol.
Smagsstoffer: Naturlig kirsebærsmag og blandet bærsmag.
Stabilisator: Siliciumdioxid, fedtsyrer.

 

Den har jo en del mere end det, der sotd skrevet ;) 

 

Jeg giver Noah en vitaminpille dagligt, fordi det har jeg altid selv faaet og tager ogsaa selv vitaminpille dagligt. Det med smag i boerneversioner, det har jeg IMO ikke noget problem med, hvis bare han saa tager dem Synes nu Solarays(denne her) har naturlig smag, skriver de, og den er da ganske fremtraedende i duft, men noah elsker sin vitaminpille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, at Omnimini har mere kalk og Magnesium... og saa er de vist ogsaa billigere i drift. Jeg valgte bare ud fra at have laest, at flere boern ikke ville have dem pga smagen, og havde ikke ork og oekonomi til at skulle koebe igen. Men maaske jeg koeber Omnimini, naar jeg er i DK, saa kan vi se, om det er noget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var saa kalktyggetabletter, der var deklaration paa i foerste Spektro omgang -eller hvad? Jeg forstaar ikke, hvad den foerste deklaration henviser til... Men her er Solarays kalktyggetabletter. 

 

"Solaray Okinawa koral kalk er tyggetabletter til både store og små, som ikke bryder sig om at sluge kapsler.

Solaray koral kalk tyggetabletter indeholder:

Ingredienser: 
Vitaminer: 
Vitamin C (Ascorbinsyre) 20 mg
Vitamin D3 (Cholecalciferol) 10 mcg

Mineraler: 
Calcium (Koralkalk, calciumcarbonat) 350 mg  Magnesium (Magnesiumoxid, koralkalk) 105 mg  Tilsætningsstoffer: Sødestoffer: Sorbitol, xylitol. Aroma: Naturlig frugtsmag af hindbær, fersken, brombær, jordbær, appelsin. Stabilisatorer: Fedtsyrer, siliciumdioxid. Surhedsregulerende middel: Citronsyre. Antioxidant: Lecithin.

Dosering: 
2 tyggetabletter dagligt."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Xylitol er jo ogsaa godt for taenderne - saa SOlaray har lige vundet en lille smule mere her hos mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oeh, jeg tror, der foreligger en forvirring. Jeg tror det er en anden barne-solaray, der er beskrevet ovenfor - der findes to og det er denne her, Noah faar en af om dagen:

Daglig dosis af Spektro Kids Multi-Vita-Min:

2 tyggetabletter.

Dagsdosis bør ikke overskrides.

Ingredienser i Spektro Kids Multi-Vita-Min:

Vitaminer: Kilde Mængde % ADT

Vitamin C Ascorbinsyre 90 mg 225

Vitamin E D-alpha-Tocophenylsuc. 20 mg 400

Niacin (B3) Nikotinamid 15 mg 167

Pantothensyre (B5) Calcium-D-Pantothenat 7 mg 350

Vitamin B6 Pyridoxinhydrochlorid 2,5 mg 313

Ribiflavin Riboflavin 2,4 mg 300

Thiamin (B1) Thiaminmononitrat 2 mg 286

Vitamin A Retinylpalmitat 800 mcg 200

Folsyre Folsyre 200 mcg 267

Biotin D-Biotin 100 mcg 1250

Vitamin K Phytomenadion 30 mcg 100

Vitamin D Cholecalciferol 10 mcg 100

Vitamin B12 Cyanocobalamin 5 mcg 500

Mineraler:

Calcium Calcium Carb. østersskal 250 mg 42

Magnesium Magnesiumoxid 90 mg 106

Jern Ferrofumarat 10 mg 125

Zink Zinkgluconat 8 mg 160

Mangan Mangangluconat 1,5 mg 125

Kobber Cuprigluconat 0,6 mg 176

Jod Kaliumjod, Kelp 70 mcg 100

Chrom Chrompicolinat 30 mcg 273

Urter:

Jordskok, rod (Helianthus tuberosus L.) 22 mg (Tarmflora)

Citron, frugtekstrakt (Citrus limon L.) 14 mg (Bioflavonoider)

Brændenælde, blad (Urtica dioica L.) 10 mg (Kisel, Klorofyl)

Kelp, hele palnten (Laminaria spp.) 4 mg (Jod, slimhinder)

Acerola, frugt (Malphigia glabra L.) 1,5 mg.

Tilsætningsstoffer i Spektro Kids Multi-Vita-Min Solaray:

Sødestoffer: Druesukker, fruktose, xylitol.

Smagsstoffer: Naturlig kirsebærsmag og blandet bærsmag.

Stabilisator: Siliciumdioxid, fedtsyrer.

Den har jo en del mere end det, der sotd skrevet ;)

Jeg giver Noah en vitaminpille dagligt, fordi det har jeg altid selv faaet og tager ogsaa selv vitaminpille dagligt. Det med smag i boerneversioner, det har jeg IMO ikke noget problem med, hvis bare han saa tager dem Synes nu Solarays(denne her) har naturlig smag, skriver de, og den er da ganske fremtraedende i duft, men noah elsker sin vitaminpille :)

Se det giver også mere mening!!!

Åh det er svært at gennemskue hvad der er bedst af de 2 (Solaray og omnimini).

Mon ikke det i virkeligheden er lige meget? Det er kvalitet begge dele, der er tænkt på detaljerne men måske lagt vægt på forskellige ting :unsure

Jeg tror jeg vil se hvad der er billigst, eller hvad jeg lige falder over når vi løber tør for livol :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se det giver også mere mening!!!

Åh det er svært at gennemskue hvad der er bedst af de 2 (Solaray og omnimini).

Mon ikke det i virkeligheden er lige meget? Det er kvalitet begge dele, der er tænkt på detaljerne men måske lagt vægt på forskellige ting :unsure

Jeg tror jeg vil se hvad der er billigst, eller hvad jeg lige falder over når vi løber tør for livol :)

 

Det er jo det!

 

Jo, jeg tror da det er fuldstaendig ok at give det ene eller det andet - begge er god kvalitet :) 

 

Som sagt, saa er der det med at flere boern ikke kan lide Omnimini, men det er jo ikke til at vide... Og saa er der det med urter i Solaray og helt sikkert naturlige soedestoffer og Xylitol til taenderne. Mens selv tager jeg Omnimin, saa det.... De er billigst af de to til voksne. Men regner med at tage en omvendt runde naeste gang, Solaray Vegan til mig og Omnimini til Noah(foer vi loeber toer, saa han vaenne sig til dem, hvis ikke de falder i god jord med det samme). Jeg tror det er sundt nok at skifte bare en gang imellem. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo det!

Jo, jeg tror da det er fuldstaendig ok at give det ene eller det andet - begge er god kvalitet :)

Som sagt, saa er der det med at flere boern ikke kan lide Omnimini, men det er jo ikke til at vide... Og saa er der det med urter i Solaray og helt sikkert naturlige soedestoffer og Xylitol til taenderne. Mens selv tager jeg Omnimin, saa det.... De er billigst af de to til voksne. Men regner med at tage en omvendt runde naeste gang, Solaray Vegan til mig og Omnimini til Noah(foer vi loeber toer, saa han vaenne sig til dem, hvis ikke de falder i god jord med det samme). Jeg tror det er sundt nok at skifte bare en gang imellem.

Bare lige nysgerrighed, hvorfor solaray vegan? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas får multi-taps multivitamin.... Vi brækker den i små stykker og så får han lidt af gangen...

Han får multivitamin fordi han ikke kan tåle ren D vitamin og så for at han får lidt D vitamin så har vores læge foreslået at vi giver ham en multivitamin...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige nysgerrighed, hvorfor solaray vegan? :)

 

Fordi jeg stort set er vegetar og er nysgerrig efter at proeve dem... men maaske jeg ender med min Omnimin igen, igen, igen, ha ha

 

 

Lucas får multi-taps multivitamin.... Vi brækker den i små stykker og så får han lidt af gangen...

Han får multivitamin fordi han ikke kan tåle ren D vitamin og så for at han får lidt D vitamin så har vores læge foreslået at vi giver ham en multivitamin...

 

Ogsaa D-pearls? Hvad er det han ikke kan taale ved det? Bare nysgerrig :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER