freja00h

Tage selv i skole.

29 indlæg i dette emne

Hvis du mener din søn kan klare det, så gør det.

Min datter har selv cyklet i skole siden 0. Klasse, og har ikke taget skade. Tværtimod kan jeg se en mere selvstændig pige end mange af dem i hendes 3. Klasse som stadig bliver kørt frem og tilbage.

Du kender din søn bedst...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har en søn på 8 og han bliver afleveret. Vi bor på landet og har 4 km til skole hvor noget af det er ved en stor vej. Jeg har det dårligt over at når han kommer til 3. Klasse kan jeg ikke aflevere ham for der slutter morgenåbning i SFO. Synes ikke han er stor nok til at cykle det stykke selv.

Kender godt til det med kun at have 5 min til hver aflevering for skal aflevere min datter i bh kl 6.15 for så at være i sfo kl 6.30 og derefter på arbejde kl 7.00. Jeg har bare længere til tingene. Der er 4 km til bh, 7 km til SFO og så 16 km til arb så det kan lige nås :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø er 6,5 og jeg vil mene han sagtens kunne det. Især med en mobil som backup.

Jeg tog selv toget mellem Svendborg og Aarhus som 8-årig og har aldrig husket det som noget forfærdeligt eller skræmmende. Jeg synes det var fedt, for jeg fik både en ny Jumbobog og slik :D

Til sammenligning turde min kusine ikke tage et s-tog fra Solrød Tim København og skifte til en bys som 17-årig, fordi hendes forældre altid havde gjort alting for hende og dermed aldrig havde givet hende troen på, at hun kunne noget selv.

Jeg er klart fortaler for at give børn ansvar og du kender ham bedst og ved hvad han kan og ikke kan. Der sker da i hvert fald ikke noget ved at prøve det og se hvordan det går og hvad I synes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige hurtigt skimmet igennem din tråd.

Min egen datter er 6½ år gammel og har gået i skole siden 1. maj sidste år. 

Vi har fra starten af haft som mål at hun kan gå til og fra skole/SFO selv.

Til at starte med blev hun fulgt til og fra skole hver dag, hvor vi øvede med hende de ting hun skal være opmærksom på.

Hvordan man går over vejen, hvor vi gerne vil have hende til at gå over vejen, hvad skal hun huske når hun ankommer til skolen og hvad skal hun huske når hun skal hjem fra skole. Indenfor 14 dage begyndte hun selv at gå hjem fra skole, hverdag tjekkede vi om hun havde husket det hele.

Efter sommerferien begyndte hun at få lov til at gå selv begge veje, og det fungere rigtig fint for hende og os. Hun er vokset med opgaven, og var meget stolt første dag hun havde klaret begge ture selv.

 

For os handler det om tidlid både til barnet men også til skolen/SFO og i dit tilfælde buschaufføren.

Vi har gjort meget for at rose hende og aldrig skælde ud. Har hun gjort noget der har været uhensigtsmæssig, har vi i stedet forklaret hende hvorfor vi ikke syntes det er en god idé at hun gør sådan. Sidste uge fandt hun på at gå en anden rute for at kunne følges lidt længere med en veninde, men det betyder at hun skal gå et langt stykke ved en af byens mest befærdede veje. Jeg forklarede hende hvorfor jeg ikke vil have at hun går den vej, men at hun skal gå den vej hun plejer. Jeg enerkendte hendes lyst til at være lidt mere sammen med hendes veninde, samtidig med at jeg påpegede at de jo var sammen hver dag i skolen og kunne lege både i frikvarterene og i SFO'en. 

 

Jeg gør også meget brug af mininstitution både på telefonen og på computeren. Der kan jeg se når hun er mødt ind, og kan se om hun er gået hjem. Der er lavet faste aftaler til SFO'en om hvornår hun skal sendes hjem hver dag, der har siden 1. maj 2013 været en gang hvor de havde glemt at sende hende hjem. Desuden har jeg oplevet at de har haft ringet hvis der har været meget dårligt vejr og sagt at hun er på vej, men at pga vejret ville de lige hører om vi kunne gå hende i møde.

 

Det jeg vil frem til er at hvis du vurdere at dit barn er stort nok til at gå selv de 300 meter så er det bare og klø på. Øv jer på turen - tag bussen, gå hen til skolen, gå hen til bussen. Snak undervejs om hvad der skal holdes øje med, hvornår skal han trykke på stop knappen, hvad skal han når han kommer til skolen og hvad skal han når han skal hjem. Giv ham mere og mere ansvar for at turen forløber efter planen, ros ham og anderkend hans usikkerhed. Lær ham hvor hhan kan få hjælp henne.

Kom lige til at tænke på at nogen skoler har et buddy-system hvor overbygningens elever får tildelt børn fra indskolingen. Det skader jo ikke og spørge skolen om der kunne findes en til at hjælpe din søn i starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER