ViMåSeHvadFremtidenBringer

kaster op af gravitation pille og jern...

28 indlæg i dette emne

Min kvalme begyndte at gå over i sidste uge, og jeg er idag i uge 14. Dog er jeg begyndt at kaste op kort efter jeg har taget min vitaminpille, og gjorde det også tidligere når jeg tog jern, hvorfor jeg ikke tager det hver dag nu...

Men er der andre som kaster op efter indtagelse af vitaminer eller jern??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er endnu ikke kommet i gang med jern grundet forstoppelses problemer, men jeg kaster altid min vitaminpille op :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder mig også lidt fra jernet, grundet forstoppelse, og nu er jeg så begyndt også at kaste det op..;

Synes bare det gir mega dårlig samvittighed ikke at ku holde det nede, da det jo er vigtigt for både barnet og jeg... Men det hjælper jo ikke at tvinge dem ned, hvis de ryger op igen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som både sygeplejesker, jordmor og læge har sagt gentagne gange til mig : baby skal nok få alt det den har brug for, det er dig der kommer til at mangle, det er dine lagre den tager fra :) så du behøver ikke være bekymret for baby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er jeg glad for at læse... For det bekymre mig virkelig... Dejligt du lige ville sende de betryggende ord...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde kunne heller ikke spise viraminpille og gjorde det derfor ikke. Det skete der ikke noget ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til gengæld kan man jo blive yderligere besværet af træthed pga jern mangel i løbet af graviditeten, så det er en god ide at prøve at få det. Så vidt jeg ved findes der jern tabletter som ikke giver forstoppelse, men selv sværger jeg til Krauterblut som er en flydende urte mixtur med højt indhold af organisk jern. Det smager ikke fantastisk, men et ½ snapseglas om dagen gør underværker for jernprocenten, da man optager det bedre i den form. Jeg havde også problemer med kvalme og piller som gravid, men det hjalp for mig at tage dem om aftenen under aftensmaden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt gik jeg til diætist i forbindelse med svangerskabs sukkersyge som anbefalede mig at tage D vitamin også. Da det skulle være en af de vigtigste, jeg kan ikke lige huske de gode grunde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps har også prøvet krauterblut, men puha Det gik virkelig galt, Jeg kastede op i store baner desværre.. Tager istedet jern 1-2 gange om ugen, når jeg kan mærke Jeg måske kan klare det - det er dog ikke altid det lykkedes... :)

Det er vist rigtigt Det med D vitamin, Det er der vist også i min jern pille...

Forøvrigt så skal jeg også testes for graviditets sukkersyge, dog først i april... Ved du hvorfor de først tester det der - tænker bare det ville være bedst at teste Det tidligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, det er for det foerste slet ikke sikkert, at du har brug for jern, saa bare rolig... Du kan derimod sagtens mangle zink, f.eks., hvilket er vigtigere for dig som gravid end jern.

 

Dernaest: I Italien anbefales jern ikke standardmaessigt, i DK anbefales det forebyggende. 

 

Naar det saa er sagt, saa kan du proeve med Aminojern og saa kan du proeve at skifte vitaminpille. jeg tog og tager Omnimin, og det a-vitamin alle er saa bange for, nej, det er ikke noget naer for meget. Jeg kender til, at flere kaster op af gravitamin og ogsaa Baby Me Now fra Solaray. Saa hold dig fra dem. 

 

Selvom jeg selv er ret fanatisk i forholdet til mine vitaminpiller, saa siger jeg det her: Tag det roligt, det er ikke livnoedvendigt med tilskud, jeg mener, hvad gjorde de foer tilskuddende? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også tænkt lige præcis det du skriver med, hvad gjorde man før tilskuddene ikke var der - så prøver ikke at blive for urolig, og så hjælper jeres svar meget..

Dejligt at læse det du skriver om jern, så vil jeg ikke frygte at mangle det alt for meget... Synes ikke altid det er nemt at være den perfekte gravide - især når man kaster op konstant og ikke har lyst til alverdens føde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også tænkt lige præcis det du skriver med, hvad gjorde man før tilskuddene ikke var der - så prøver ikke at blive for urolig, og så hjælper jeres svar meget..

Dejligt at læse det du skriver om jern, så vil jeg ikke frygte at mangle det alt for meget... Synes ikke altid det er nemt at være den perfekte gravide - især når man kaster op konstant og ikke har lyst til alverdens føde :)

 

 

Jamen, du kan saagar risikere at faa for meget jern ved at tage det som tilskud og hernede fik jeg at vide, at det skulle jeg ikke tage, medmindre min blodprocent begyndte at falde ifoelge kontrol... 

 

Drop det perfekte, saa gaar det meget nemmere ;) Og drop ogsaa den perfekte mor, saa gaar det meeeeeeeeeeeeeeeget, meget nemmere  :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg dy har fuldstændig ret i - ind imellem synes jeg bare læge verden stiller nogle høje krav til den gravide tilstand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg dy har fuldstændig ret i - ind imellem synes jeg bare læge verden stiller nogle høje krav til den gravide tilstand :)

 

I know... Hernede sydpaa kan man som gravid laegge hele ansvaret fra sig og lade sig kontrollere og diktere... Kender en, hvis gynaekolog havde "taget salat fra hende". Med andre ord maatte hun ikke spise salat ude, for det kunne jo  vaere smittet med noget. En anden jeg har hoert om, sendte pastaretten tolbage til koekkenet, fordi der af samme grund som foer, var frisk persille drysset paa, som kunne vaere smittet med faaarlig sygdom. En anden gravid spurgte mig, om jeg ikke fik det skidt af at gaa i ballerinaer, for det havde hende gynaekolog fraraadet - hellere sko med lidt hael!  

 

Jeg fandt stor glaede og ro i at lytte til mig selv, mit barn og min krop, vende tingene med min mand og maaske en anelse med min jordemoder, men ellers nyde at vaere gravid :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op Det lyder voldsomt det du fortæller om... Synes også det bli'r lettere at lytte på sig selv, jo længere Jeg kommer i graviditeten, fordi frygten for at miste fylder mindre - men der er vist stadig områder hvor jeg bli'r usikker og føler mig meget grøn i det her...

Men utrolig godt råd Du skriver, med at lytte til sig selv og sin krop...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik kvalme af Matas egne vitaminpiller til gravide. Så jeg skiftede til Livols (mener jeg det er), og det går helt fint :)

Jeg er SÅ dårlig til at huske at tage vitaminpillerne. Så tager vel i snit den almindelige vitaminpille hver tredje dag, og jern en gang om ugen. Det er jo også mega besværligt når man ikke må tage dem samtidigt, så skal man huske vitaminer TO (!!!) gange om dagen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så besværligt at de ikke kan tages samtidig, især når man som mig hader at tager piller og bare gerne vil ha det u. Af verden - men det er åbenbart den gravides lod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så besværligt at de ikke kan tages samtidig, især når man som mig hader at tager piller og bare gerne vil ha det u. Af verden - men det er åbenbart den gravides lod :)

 

 

Ellers kan du koebe Babyfer, som er jerndryssepulver - det kan du drysse i en drik eller paa mad.. 

 

Aminojern er ioevrigt den bedst optagelige tablet, som ej heller skulle give maveproblemer. Man optager det bedre, saa har brug for mindre. jeg tog dem uden problemer til et glas juice om eftermiddagen, naar jeg spiste min eftermiddagsfrugt 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers kan du koebe Babyfer, som er jerndryssepulver - det kan du drysse i en drik eller paa mad..

Aminojern er ioevrigt den bedst optagelige tablet, som ej heller skulle give maveproblemer. Man optager det bedre, saa har brug for mindre. jeg tog dem uden problemer til et glas juice om eftermiddagen, naar jeg spiste min eftermiddagsfrugt

Jeg tog også aminojern, i det var helt sikkert den der gav mig mindst mavevrøvl, men måtte alligevel tage magnesia sammen med.. Fik massivt hård mave! :blink Måtte en enkelt gang holde en uges pause for at få gang i det hele igen, men hvis ikke jeg tog jern, så blev jeg SÅ træt og svimmel.. :rolleyes Det skal ikke være spor nemt at være gravid! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps har også prøvet krauterblut, men puha Det gik virkelig galt, Jeg kastede op i store baner desværre.. Tager istedet jern 1-2 gange om ugen, når jeg kan mærke Jeg måske kan klare det - det er dog ikke altid det lykkedes... :)

Det er vist rigtigt Det med D vitamin, Det er der vist også i min jern pille...

Forøvrigt så skal jeg også testes for graviditets sukkersyge, dog først i april... Ved du hvorfor de først tester det der - tænker bare det ville være bedst at teste Det tidligt...

Det er vist noget med at insulinproduktionen hæmmes mere jo længere man er i graviditeten. Derfor kan man godt være ok i starten og så udvikle graviditetssukkersyge senere i løbet af graviditeten. Ofte bliver man tjekket 2-3 gange hvis man er i risikogruppen. Det er jo bedst at finde ud af det hvis man får graviditetssukkersyge så det kan behandles, i første omgang via kost og motion. Jeg fik at vide at jeg fx godt i uge 28 kunne holde mit blodsukker stabilt via kosten, men jeg jeg måske i uge 36 alligevel ville behøve medicin fordi insulinproduktionen ikke kan følge med trods gode kostvaner, da kurven er rimelig stejl så at sige.

 

Hvis jeg blir gravid igen vil jeg helt sikkert prøve at spise som om jeg havde sukkersyge fra start, for så er der bedre chance for at jeg ikke udvikler det igen. Jeg har forhøjet risiko pga overvægt, alder og at jeg har haft graviditets sukkersyge tidligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej tusind tak for dit svar omkring graviditetssukkersyge... Jeg undrede mig meget over hvorfor brevet kom så tidligt og med utrolig dårlig information... Synes pt mest det gir dårlig samvittighed, da Jeg jo ikke ved om jeg har det, og grundet kraftig kvalme og opkast, er det eneste jeg kan spise, frugt og brød - hvilket jo langt fra er det bedste hvis jeg har sukkersyge under graviditeten...

Så lige nu lider Jeg bare af meget dårlig samvittighed, for hvad nu hvis jeg har det, så gør jeg ikke just situationen bedre...

Jeg må tage en snak med min JM om det når jeg skal se hende om et par uger, da jeg indtil videre bare har fået et brev.

Indtil videre ved jeg kun at jeg er indkaldt grundet overvægt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej tusind tak for dit svar omkring graviditetssukkersyge... Jeg undrede mig meget over hvorfor brevet kom så tidligt og med utrolig dårlig information... Synes pt mest det gir dårlig samvittighed, da Jeg jo ikke ved om jeg har det, og grundet kraftig kvalme og opkast, er det eneste jeg kan spise, frugt og brød - hvilket jo langt fra er det bedste hvis jeg har sukkersyge under graviditeten...

Så lige nu lider Jeg bare af meget dårlig samvittighed, for hvad nu hvis jeg har det, så gør jeg ikke just situationen bedre...

Jeg må tage en snak med min JM om det når jeg skal se hende om et par uger, da jeg indtil videre bare har fået et brev.

Indtil videre ved jeg kun at jeg er indkaldt grundet overvægt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kastede også op af mine vitaminpiller og jern i starten men det hjalp da jeg begyndte at tage dem om aftenen istedet lige inden jeg gik i seng .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej tusind tak for dit svar omkring graviditetssukkersyge... Jeg undrede mig meget over hvorfor brevet kom så tidligt og med utrolig dårlig information... Synes pt mest det gir dårlig samvittighed, da Jeg jo ikke ved om jeg har det, og grundet kraftig kvalme og opkast, er det eneste jeg kan spise, frugt og brød - hvilket jo langt fra er det bedste hvis jeg har sukkersyge under graviditeten...

Så lige nu lider Jeg bare af meget dårlig samvittighed, for hvad nu hvis jeg har det, så gør jeg ikke just situationen bedre...

Jeg må tage en snak med min JM om det når jeg skal se hende om et par uger, da jeg indtil videre bare har fået et brev.

Indtil videre ved jeg kun at jeg er indkaldt grundet overvægt...

Det er jo altså ikke nødvendigvis din skyld hvis du får graviditets sukkersyge. Det er klart det er en god ide at prøve at holde sig til blodsukkerstabiliserende kost (altså groft og grønt og ikke alt for fedt, simpelthen sund mad, og pas på med de hurtige kulhydrater, sukker, hvidt brød, pasta osv) men når man kæmper med kvalme må man altså spise hvad man nu kan holde ud! Håber det letter når du kommer længere hen. Så vil jeg også lige sige, at jeg var utroligt ked af at få konstateret graviditets sukkersyge, men det endte faktisk med at blive en positiv ting i min graviditet, og jeg lærte en del om kost (og blodsukker) selv om jeg syns jeg vidste en masse i forvejen. De ekstra kontroller førte for mig til en masse tanker og bekymringer, men jeg følte mig hver gang beroliget og i kompetente hænder.

 

Informationen jeg fik på forhånd var til gengæld heller ikke særlig god, men så er du jo velkommen til at spørge her på BK :) Jeg syns jeg fik god info hos diætist og fødselslæge, da jeg endelig kom til samtaler.

 

Beklager emneafsporingen her men syns lige du sku ha et svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt ok med afsporingen - Jeg er så glad for dit svar, Det gir mig en hel del ro.

Jeg synes nemlig heller ikke at informationsbrevet har været særligt godt. Føler lidt jeg har fået en rigtig øv nyhed, uden alverdens information. Og det er netop derfor jeg er så glad over du vil svare, da det gir meget mere ro at læse det du fortæller..

Så det er jeg bare så taknemmelig over - Tak...

De ting du fortæller gør mig meget mere rolig og fjerne det som kommer af skræmme tanker og bekymringer... Bare ærgerligt at deres information er så ringe, at man bli'r efterladt med den følelse.

Men du skal have rigtig mange tak for dine svar - de er mig en kæmpe hjælp...

Og kæmpe rart at høre også, at jeg ikke er alene om opkast når det kommer til pillerne - selvom det er møg træls...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER