Mette

5-10 minutters amning

20 indlæg i dette emne

Er jo lidt ny i amme-verdenen så vil lige høre om I tror vores rutiner er ok?

Ammer kun 5-10 minutter af gangen, næsten altid kun et bryst pr amning.. Om natten hver 4. time og om dagen hver 3. time. ( ca. 7 amninger om dagen). Hun er jo kun en uge så sover meget. Vi er nødt til at vække hende inden HVER amning, hun vågner aldrig af sig selv, heller ikke om natten... Mon hun bare aldrig er sulten... Når hun så har diet de 5-10 minutter falder hun i søvn igen. Vi pusler hende og får hende lidt vågen igen men hun vil ofte slet ikke have mere.

Synes det er mærkeligt hun aldrig vågner af sig selv? Tænker det egentlig er ok hun ikke dier i længere tid? Der er MASSER mælk med det samme hun bare kigger på brystet så tænker at der er fuld fart på mælken og hun bare suger den til sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har hun gulsot? Det ville umiddelbart være min største bekymring, ellers så er det vist helt normalt at de sover meget.

Der er rigtig mange der ikke ammer mere end de 5-10 min så det vil jeg ikke være nervøs for, men prøv for sjov skyld at veje hende lige før amning og lige efter, så kan du HURTIGT se hvor meget hun får. Det krævet selvfølgelig en fintfølende vægt, ellers kan du få SP til det når hun kommer. lidt hånd udmalkning kan også give dig en ide om hvor meget der kommer ud på 10 min (hun får helt sikkert mere end du kan få ud), men helt ærligt så syntes jeg det lyder fornuftigt med 7 amninger, og siger hun selv "nej tak" så har hun vel fået det hun behøver.

Er du stadig urolig så snak med SP om det - ellers så NYD at det går så stærkt, halve og hele timer er ikke altid det fedeste!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej ingen gulsot overhovedet. Mine bryster er proppet så vil tro der kommer meget ud på den tid... Ja måske jeg skal prøve at ringe til sp i morgen for at være helt sikre og få hende vejet evt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia har altid været hurtigspiser. I igennemsnit 8 min. Og der gik mange måneder før hun gik over på 2 bryster og gør det stadig ikke altid.

Vi måtte også vække hende i starten om natten ellers sov hun over sine måltider. Men det var kun de første par uger.

Vil som Maja også være obs på gulsort og ellers bare nyde hun har et godt sovehjerte (det kan desværre vende igen har jeg erfaret ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læs evt om overproduktion på ammenet. Jeg lider stadig af det til tider hvilket gør at Silke Elia får for meget luft, får det galt i halsen og for meget af det tynde mælk. Det er nemlig et typisk tegn at de spiser hurtigere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er ganske som det skal være ;) Glæd dig istedet over at det er så hurtigt overstået. Med Milas tog det en time hver gang de første måneder!!!! Gud hvor var det hårdt! Også for brysterne :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder præcis som det vi oplevede og det var fint. Det ændrede sig efter ca 3 uger, men der i starten sov han bare hele tiden hvis ikke vi vækkede ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre det lyder ganske normalt :) vi fik jo bare 20-40 min at vide på hospitalet og det kommer vi aldrig op på :) men foretrækker da også bestemt 5-10 min, så længe hun bliver mæt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også mene, at det er fint. Så længe hun tager på og ik evt melder sig igen efter 1-2 timer. Hun ska jo gerne nå ind til den fede mælk også :) Men det lyder da super! Jeg har altid kun ammet 5-7 gange i døgnet, så 7 gange lyder helt fint!!

Og til det du skriver med 20-40 minutter, på Skejby siger de maks 20 min, da alt derover er for hyggens skyld. Bare så du har det i tankerne, hvis Vigga en dag begynder at sutte længe.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige talt med sp, hun synes umiddelbart det lyder helt fint og hun nok bare er en hurtigspiser :) vi blev dog enige om at hun lige kommer forbi torsdag til en kontrolvejning så vi er helt sikre. Så kan vi se hvor meget der er sket på en uge siden hun sidst blev vejet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid fået af vide at det hed maks 20 min. Nåede man op på 40 min, så var det hyggespisning til sidst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon har også altid spist hurtigt. Så tror ikke at du skal bekymre dig.

Stort tillykke med hende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Noah hver 3. time, men han meldte sig selv efter de foerste par dage i livet :-)

Han laa gerne 20 min ved hvert bryst, saa det tog ca. 40 min at amme, for jeg ammede for det meste fra begge bryster. Han tog jo saatemmelig meget paa, men havde nok brug for det, som vores boernelaege sagde, eftersom han var foedt lille og let.

For ikke at komme over i hyppige amninger var de 20 min pr. bryst dog noedvendige. Han blev ikke altid maet af et bryst og heller ikke af kortere amninger end 15 min. Saa jeg kiggede lidt paa uret. Han faldt nemt i soevn ved brystet i de foerste uger/en maaned maaske... Derfor kildede jeg ham bag oeret, prikkede ham let i siden, nussede hans haand eller kildede ham under foedderne for at holde ham vaagen til et helt maaltid. Nogle gange blundede han maelkefuld mellem de to bryster.

Om natten skiftede jeg ham mellem amningen fra et og det andet bryst, for saa vaagnede han lidt op til daad. Ellers var det helt umuligt at amme fra begge og undgaa at skulle amme igen efter 1,5-2 timer :zzz

Jeg kan anbefale det med at holde Vigga vaagen under amningen og ogsa at skifte hende mellem to bryster. Brug lidt tricks(min foedselsjordemoder sagde "Lo stuzzici un pò" -> dril ham lidt/prik lidt til ham). Det er haardt arbejde for saa smaa babyer at spise og de bliver saa traette! Men Vigga vil blive mere og mere staerk. Naar det saa er sagt, saa var min niece ogsaa en hurtigspiser, saa hun behoever jo ikke spise 2x20 min hver 3. time ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og saa skal du forresten ogsaa lytte lidt til din intuition - virker Vigga tilpas? Saa er hun det nok ogsaa... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi pusler i midten af amningen for at få lidt gang i hende og det virker. men hun virker nu meget glad og veltilpas, så må jo stole på at hun har det fint. Jeg er som sådan ikke rigtig nervøs over det, men glæder mig alligevel til at få besøg af SP på torsdag til en vejning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi pusler i midten af amningen for at få lidt gang i hende og det virker. men hun virker nu meget glad og veltilpas, så må jo stole på at hun har det fint. Jeg er som sådan ikke rigtig nervøs over det, men glæder mig alligevel til at få besøg af SP på torsdag til en vejning

Det kan jeg godt forstaa, saa ved du jo ogsaa, om du skal holde hende mere vaagen ved brystet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstaa, saa ved du jo ogsaa, om du skal holde hende mere vaagen ved brystet :-)

ja for er hun helt mæt og blot falder i søvn fordi hun er veltilpas så er det jo lidt synd og sidde og holde hende vågen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja for er hun helt mæt og blot falder i søvn fordi hun er veltilpas så er det jo lidt synd og sidde og holde hende vågen :D

Jeg skulle jo goere det i starten, fordi Noah var saa skinny, men siden blev det jo ligegyldigt... Indtil det med amning hver 15, time om natten begyndte, saa blev jeg igen prikkemor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna spiste altid ca. 4-7 min på hvert bryst og ofte også 'kun' 7 gange i døgnet og jeg panikkede også over det i starten, fordi alle jo netop siger 10-15min på hvert bryst. Synes det er SÅ mærkeligt, at de bliver ved med at sige sådan noget, for det er jo bare grobund for bekymring hos rigtig mange mødre :blink :prik

Hvis Vigga virker glad og tilpas, har fyldte bleer og er kontaktsøgende når hun er vågen, så får hun helt sikkert det hun skal bruge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna spiste altid ca. 4-7 min på hvert bryst og ofte også 'kun' 7 gange i døgnet og jeg panikkede også over det i starten, fordi alle jo netop siger 10-15min på hvert bryst. Synes det er SÅ mærkeligt, at de bliver ved med at sige sådan noget, for det er jo bare grobund for bekymring hos rigtig mange mødre :blink :prik

Hvis Vigga virker glad og tilpas, har fyldte bleer og er kontaktsøgende når hun er vågen, så får hun helt sikkert det hun skal bruge :)

Helt enig :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER