Guest Amina

Opskrift søges på grovboller

14 indlæg i dette emne

Jeg søger efter en god opskrift på grovboller, er det nogen der ligger inde med en god en?

Og jeg leder også efter en god opskrift på hjemmelavede burgerboller?

Tak for forhånd :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jo da :)

3 dl varmt vand og 1 pakke gær blandes sammen

Så tilfører du 3 revne gulerødder, og 2 spiseskefuld sukker, og 1 tske salt.

Så hælder du grovmel i (det kan være fuldkorns hvedemel, gramhams mel) og en dl havregryn i til dejen ligner en almindelig bolledej. Så blander du 1 dl flydende margarine i (kan også være olie) og lidt ymer/yogurth eller hvad du har, så dejen igen er klæbrig. Lader den stå og hæve en time eller to, og former bollerne (med en ske, fordi den er så klæb, at den hænger for meget fast i fingrene) og bager dem på 175 grader i 15- 20 minutter (til de er gyldne) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan komme billeder af processen i løbet af i nat, hvis du gerne vil se, hvornår der er nok af hvad i :) for jeg bager jo hver nat på mit arbejde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må du meget gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det gør jeg da bare i nat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der et billed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmm hvorfor kom billedet ikke på??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, nu prøver jeg opskriften. Efter en god nat med baby er energien til det :)

Og jeg må sige, at de i hvert fald dufter fantastisk fra ovnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja billedet kom ikke med, ved ikke helt hvorfor? Kunne ellers være rart at vide hvor klæbrig den skal være.

Men nu har jeg handlet ind til dem og så prøver jeg mig frem i morgen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vanni nu har jeg prøvet dem, og de smagte super godt. Men jeg synes ikke de var særlig luftige indeni? Altså de var stadig lidt dej agtige og de fik endda næsten 40 min.

Kan det være fordi jeg kun brugte grahamsmel? Eller noget andet? Eller er de bare sådan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Proev broedrene Prices opskrift paa burgerboller! M har lavet dem som det staar skrevet, jeg har lavet dem med vand istedet for soedmaelk og med halv fint spelt/halvt grovspelt - MUMS!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med sundhedsboller? Lavet på havregryn?

En pakke gær blandet i lunken vand.

12 dl lunken vand plus minus.

12 dl havregryn grov men almindeligt havregryn kan også bruges.

Man kan putte lige så meget havregryn i sammen med vand, bare det sammen giver en masse som er "klæbrig" og ikke for tør.

Dernæst putter du hvedmel i og en lille smule grovmel i eller speltmel.

Prikken over i´et, du kan snilt putte revet gulerødder i. Rosiner kan du også, men det har jeg ikke så gode erfaringer med, det kommer til at smage underlig synes jeg.

Græskarkerner kan du også putte i eller andre kerner.

Selv honning kan du putte i, det skal bare være flydende, 2 store spsk 20 sekunder i en lille skål i micro ovn er nok og så bare i skålen og bland.

Bollerne bliver alt efter hvordan du former dem, lige fra høje til flade.

Skal de være "høje og runde" så former du dem bare som man nu gør og sætter dem samme på en bageplade.

Flade så trykker du dem blot lidt mere sammen men ikke for meget.

Lad dem hæve 40 minutter tildækket et lunt sted.

Sæt dem i en forvarm ovn på 180 grader i 25-30 minutter.

De bliver ikke helt over vamset inden i, men de er supersunde og fylder godt i maven. Det ikke uden "vrøvl" de kaldes sundhedsboller. Det er havregrynen der fylder i maven, og er gode til at bruge både som madpakke boller med alt lige fra salat i, til boller hvis man er på kur da man ikke overspiser af dem.

Men de smager supergodt, og jeg får altid ondt i maven af dem fordi jeg ligeeee skal have en mere hehe.

Hvis du fryser dem, så skal de lune i posen lukkes sammen og ned i fryseren.

Det samme hvis du har dem liggende i køkkenet, så skal de i en tæt lukket pose stort set lige efter du har taget dem ud af ovnen, ellers bliver de hårde.

Pensle dem evt. med mælk eller æg inden du putter dem i ovnen.

Burgerboller så har jeg brugt denne sidst, og mums de smager bare dejligt, så smider lige opskriften videre til dig :)

http://www.arla.dk/o.../burgerboller5/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER