louisevibe

Opstart af fast føde ved 6 mdr...

5 indlæg i dette emne

Så går den ikke meget længere på rent MM. På tirsdag bliver Silke Elia 6 måneder, og så skal vi så småt begynde på mad. Hun kigger langt efter maden nu, så er sikker på, hun er ved at være klar :)

Men jeg er i tvivl om, hvor meget jeg skal tilbyde hende? Mange steder læser jeg, at de skal have 2-3 måltider om dagen i den alder, men det er vel hvis man er startet tidligere op (med mod/gråd)?

Jeg vil jo gerne køre rimelig meget BLW, hvis muligt. Men åhh ja, er bare så meget i tvivl om, hvad og hvornår på dagen, jeg skal give hende mad? Er det bare når jeg selv spiser? Altså om morgenen, til middag og aftensmad? Eller skal det være mellemmåltiderne i stedet.

Dernæst behøver jeg lave mad på MM? Fx kartoffelmos laver jeg jo normalt på kartoffelvand og med olie. Behøver der andet fedtstof i til de små? Jeg vil helst undgå MME (da jeg skal købe det der allergivenlige fra apoteket)

Hvis jeg vil lave grød til morgenmad, hvad er blidest for maven?

Og dernæst jern... Hvad er nemmest. I dråbeform?

Ja, kommer nok en masse andre spørgsmål. Det er så nemt at amme, nu skal man lige pludselig til at tage stilling for ens barn :)

Ved ikke om det blev forvirrende, men tager gerne mod råd/vejledning (og måske får jeg svarene på det hele, når min bog fra Rebecca Persson kommer i morgen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så går den ikke meget længere på rent MM. På tirsdag bliver Silke Elia 6 måneder, og så skal vi så småt begynde på mad. Hun kigger langt efter maden nu, så er sikker på, hun er ved at være klar :)

Men jeg er i tvivl om, hvor meget jeg skal tilbyde hende? Mange steder læser jeg, at de skal have 2-3 måltider om dagen i den alder, men det er vel hvis man er startet tidligere op (med mod/gråd)?

Start op med 1 måltid i hvert fald den første uge - det er en kæmpe sanseoplevelse de første par uger, så tag det stille og roligt - Fik forrige mandag at vide af en SP at man ikke behøver køre 3 måltider før barnet er 8-9 mdr.

Jeg vil jo gerne køre rimelig meget BLW, hvis muligt. Men åhh ja, er bare så meget i tvivl om, hvad og hvornår på dagen, jeg skal give hende mad? Er det bare når jeg selv spiser? Altså om morgenen, til middag og aftensmad? Eller skal det være mellemmåltiderne i stedet.

Start på det tidspunkt Silke Elia er mest frisk - jeg startede til middag fordi både Mie og Jeg har mest overskud der. Og så kom aftenen på (hvilket stadig er i opstartsfasen - er hun træt får hun sin flaske i stedet), men du kan også sige morgen og middag, morgen og aften - du vælger bare det tidspunkt der passer jer bedst.

Dernæst behøver jeg lave mad på MM? Fx kartoffelmos laver jeg jo normalt på kartoffelvand og med olie. Behøver der andet fedtstof i til de små? Jeg vil helst undgå MME (da jeg skal købe det der allergivenlige fra apoteket

Nej - når jeg laver grød selv er det uden MME - men en god KOLDPRESSET Olie. Ikke Oliven da det smager af meget og det gør grøden ikke.

Hvis jeg vil lave grød til morgenmad, hvad er blidest for maven?

Mie har haft det bedst med Hirsegrød - det er mildt i hvert fald. Så kan du med tiden skifte over til noget med noget mere gods i.

Og dernæst jern... Hvad er nemmest. I dråbeform?

Du kan også købe pulver til at drysse over grøden, men det er et temperaments spørgsmål - vil hun tage dråberne? eller vil hun ikke!

Ja, kommer nok en masse andre spørgsmål. Det er så nemt at amme, nu skal man lige pludselig til at tage stilling for ens barn :)

Ved ikke om det blev forvirrende, men tager gerne mod råd/vejledning (og måske får jeg svarene på det hele, når min bog fra Rebecca Persson kommer i morgen)

Jeg tror i hvert fald det er SPÆNDENDE læsning

Håber du kommer til at elske den nye mad verden. Jeg ELSKER at se Mie spise sin grød til middag, hun er SÅ glad når hun sidder og styrer skeen ind i munden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så går den ikke meget længere på rent MM. På tirsdag bliver Silke Elia 6 måneder, og så skal vi så småt begynde på mad. Hun kigger langt efter maden nu, så er sikker på, hun er ved at være klar :)

Men jeg er i tvivl om, hvor meget jeg skal tilbyde hende? Mange steder læser jeg, at de skal have 2-3 måltider om dagen i den alder, men det er vel hvis man er startet tidligere op (med mod/gråd)?

Jeg vil jo gerne køre rimelig meget BLW, hvis muligt. Men åhh ja, er bare så meget i tvivl om, hvad og hvornår på dagen, jeg skal give hende mad? Er det bare når jeg selv spiser? Altså om morgenen, til middag og aftensmad? Eller skal det være mellemmåltiderne i stedet.

Dernæst behøver jeg lave mad på MM? Fx kartoffelmos laver jeg jo normalt på kartoffelvand og med olie. Behøver der andet fedtstof i til de små? Jeg vil helst undgå MME (da jeg skal købe det der allergivenlige fra apoteket)

Hvis jeg vil lave grød til morgenmad, hvad er blidest for maven?

Og dernæst jern... Hvad er nemmest. I dråbeform?

Ja, kommer nok en masse andre spørgsmål. Det er så nemt at amme, nu skal man lige pludselig til at tage stilling for ens barn :)

Ved ikke om det blev forvirrende, men tager gerne mod råd/vejledning (og måske får jeg svarene på det hele, når min bog fra Rebecca Persson kommer i morgen)

Jeg ved ikke så meget om mad verdenen endnu, men lige til det ang. MME fra apoteket. Jeg har fået at vide og læst flere steder, at det kun er de første 4 mdr. man behøver den slags. Så hvis du skal blande mælk i noget af det du laver, kan du sagtens købe almindelig MME nu - eller evt. malke ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers må du jo begynde at bruge sødmælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Majs siger, så start blidt op med et "måltid" (som måske bare er et par skefulde) om dagen ad gangen. Det med hvor mange måltider de skal have, tror jeg dog, at der er delte meninger om. I Helens bog om børn og mad er der 5 måltider (udover amning) om dagen på hendes dagsplan til et barn på 6 måneder, så det kører vi efter. :)

Mht. tidspunkt så vælg tidspunktet efter hvornår Silke Elia er mest frisk og vågen og i godt humør. Så længe hun bare smager, så tror jeg ikke, at det behøver være samme tidspunkt hver dag, og ellers så finder du en rytme der passer :) Herhjemme fik Valdemar til middag i starten.

Jeg tror ikke, at du behøver at lave mad på MM, men jeg tænker, at de små stadig har brug for meget mælk, så hvis du ikke laver maden på MM (eller MME) så ville jeg nok tilbyde brystet efter måltiderne også i hvert fald i starten. Ellers ville jeg bruge sødmælk. :) Sødmælk mener jeg dog skal introduceres lidt ad gangen og nogen tror jo på, at man slet ikke skal give komælk før børnene er et år. Så selvom jeg ikke tror, at du direkte behøver bruge MM i maden, så ville jeg personligt være tryggest ved det. Herhjemme bruger vi MM i grød og kartoffelmos og nogle gange også andre måltider, men ikke i grøntsagsmosen til frokost eller i frugtmos.

Mht. jern så skal du i hvert fald sørge for at købe noget, der er smagsneutralt! Jeg begriber ikke, hvorfor nogen sælger det ikke-smagsneutrale, det smager HÆSLIGT! Ellers er det nok en temperamentssag. Men hvis du strøer pulver ud over f.eks. grød, så skal du jo være sikker på, at hun spiser alt grøden. Så hvis du kan få hende til at tage dråberne på en ske, så er det måske lettest. Omvendt, så sviner dråberne forfærdeligt, hvis man spilder på tøjet, der mener jeg at pulveret er farveløst. Herhjemme blander jeg dråber i en klat morgengrød, som Valdemar så får inden han får resten af sin grød :)

Og ja, der er meget at tage stilling til, når det pludselig ikke længere er nok bare at tage :hophop frem :P Men det skal I nok klare :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER