ninjamor

Køkkenhave eller ej? Erfaringer søges

6 indlæg i dette emne

Jeg har i flere år gået og overvejet hvad jeg vil med mit liv i hverdagen. Jeg er nok lidt bange for at mislykkes med projekter, :) da jeg i flere år har haft en tendens til at starte noget op som jeg så ikke afslutter. Der findes flere af dem i kælderen som uafsluttede projekter og fylder dernede. :blink

Men her for nogle år tilbage begyndte jeg at se "Bonderøven" og har fulgt med på sidelinien så at sige. Jeg bliver inspireret og glad af at se de projekter Frank laver, og han taler åbenlyst om sine overvejelser, fejl og brister m.v. men eftersom jeg har mine ufærdige projekter så har jeg med vilje holdt tilbage i 2-4 år, fordi jeg er træt af at starte projekter op som jeg så ikke færdiggør.

Anyway: Jeg har længe overvejet om jeg skal have en køkkenhave. Er der andre som sidder med erfaringer omkring det at have en køkkenhave? Hvor tidskrævende er det og hvor meget har du?

Jeg har længe tænkt på at "nøjes" med kartofler, løg og gulerødder. Bare for at prøve hvad det vil sige at have en køkkenhave. Desuden har jeg tænkt meget over det med hvad maden indeholder. Er det "almindelig" madvarer eller er de økologiske? Jeg har nogle få ting jeg køber økologisk: Gulerødder og agurker. Og ikke mere. :D Er der nogen som ved hvor stor en køkkenhave skal være for at være selvforsørgende det meste af året? Vil det kræve 24/7 -liv for at kunne gennemføre? Hvordan gør du?

Hilsen

Ninjamor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min søster har i sin udestue (de har højbede og et fliseareal, som er dækket af med glas. Der har hun køkkenhave, som kan forsyne dem hele året, hvis hun ellers ønskede det, men hun går meget op i vindruer, og andet af den slags.

De bruger hestemøg som gødning, og så har hun en større køkkenhave ude i haven, som hun går og nusser med. Hun går og nusser lidt hver dag, og fjerner ukrudt i de indendørs højbede - fordi de netop er højbede, og man lige kan plukke ukrudtet væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en køkkenhave i Kolonihaven og det var ved at tage livet af mig så den blev til en græsplæne. Den dag vi flytter i hus vil vi have et par højbede så tæt på huset som muligt, netop fordi det så er let lige at plukke ukrudtet når man går forbi. Derudover et drivhus.

I højbedene vil jeg have krydderurter, gulerødder, ærter og jordbær (og så hvad jeg lige finder spændende de forskellige år). Derudover skal jeg have æbletræer og forskellige bær buske. I drivhuset skal der være tomater, agurker og chili. Det er til at holde og kræver minimal indsats, men så man stadig føler man får noget ud af det - det er hvad erfaringen siger at jeg kan overkomme.

Mit råd er at starte småt (fx 1 højbed ELLER et drivhus) og se om du kan fastholde interessen, vi startede stort og endte med at køre helt død i det! Man kan altid bygge på.

At være selvfotsynene er et KÆMPE arbejde. Men man kan sagtens vælge nogle ting man vil forsøge at være selvforsynende med. Men sæt dig godt ind i det før du går helt amok og køber dig fattig i have redskaber og planter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode tilbagemeldinger. :) Det med højbed er nok ikke helt dumt - godt forslag. ;) Vi har mange - MANGE - snegle i vores have så jeg skal nok surfe lidt på nettet over det med højbede. Det må jo gerne være billigt, men ikke så billigt at det er det rene gift, for så er det vel næppe sundt at have sine egne grøntsager/rodfrugter i bedet. Forresten så er vores have ikke så voldsom stor - huset er ligesom placeret semi-midti på grunden, og da vi har kælder der stikker 1-1½ meter op fra grunden af, så er det måske ikke så dumt at have højbed i selve højbedet der strækker sig fra forsiden af husets grund og løber langs syssiden ned forbi huset? Hmm ja, I har da helt klart givet mig noget at tænke over. ^_^

Men lige et spørgsmål mere faktisk. :P Jeg arbejder sammen med en, der har fortalt at de i deres bed/kanter/højbede har klædt indersiden med plastikpose/plastiksæk....er det en god idé eller er det måske sådan der kommer gift i planterne så? Har jo hørt at impregneret træ skal man holde sig fra når det handler om planter du skal spise af. Nå men jeg må vel hellere komme igang med at google på nettet :D

Endnu en gang for input - kom gerne med flere. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan få en sneglekant til højbede, de koster lidt men skulle være godt givet ud.

De skulle eftersigende holde snegle ude.

Og ellers mener jeg at man kan få nogle lister og så selv lave.

Hvis du vælger højbede og ikke vil lave selv og gerne vil spare lidt, så prøv og se om du ikke kan finde nogle pallerammer.

Dem kan man købe for næsten ingen penge og de kan stables og så med en "mindre pæl der stikker ned i jorden i hvert hjørne.

Lidt skuer og søm så de står samlet og ikke forskubber sig.

Vi skal lave sådan noget her inden længe primært med jordbær/bær, gulerødder og lidt krydderurter og så har manden en drøm om at prøve at dyrke sine egne hvidløg :rolleyes

Vil også gerne dyrke lidt skoleagurker og tomater, men det kræver et drivhus, som jeg har fundet et selvbyg et af miniformat, rigtig smart.

For der kan ikke og må heller ikke i denne boligforening sættes drivhus op med fast sokkel nedgravet.

Så denne har jeg bedt "be be" om for B.

Den bliver lavet på vores mål og med justeringer, men ideen er god nok og så kræver den ikke det vilde.

Om det så lige bliver i år eller først næste år jeg får sådan en, ved jeg ikke. Men den er da fin, fylder ikke alverden og kan nok rumme et par tomatplanter og agurkplanter.

post-3501-0-68710700-1360621192_thumb.pn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow det ser spændende ud Havbæk :) Jeg leder stadig efter noget færdiglavet højbed som så skal samles sammen - som enten er i plastik eller færdigmalet. Men ingenting er bestemt endnu. Jeg leder efter højbed og noget hegn til vores terrasse - hegn så højt vi kan være i fred for naboerne. ;) Men hold da op hvor det koster.

Noget af vores ligusterhæk døde vinteren 2011/2012 så vi måtte grave det op her i somres. Ja sådan kan det jo gå når de forrige ejere planter en ligusterhæk som ikke tåler frost og hård vind. Så nu har vi ca. 15 meter hvor der ingenting er og hvor rævene kommer luskende ind i haven og skider! Ja undskyld sproget men rævene er blevet nærgående denne vinter. Så nu skal der sørmer spærres godt af! :D

Jeg googler stadig :glad Melder tilbage når jeg har fundet noget intressant. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER