Kanske

...

12 indlæg i dette emne

Min søn er autist og går på en dejlig special skole få km fra vores hus. Når man har et specialbarn får man oftest taxabevillig til skolekørsel da skolerne sjældent ligger i samme by som man bor. Det har vi også fået.

Til at starte på kørte jeg ham selv begge veje med han ville så gerne køre med taxa fordi de andre gjorde det. Vi blev enige om at det ville være praktisk for os hvis han kørte med om morgenen men jeg insisterede på at hente ham selv. Bland andet for at kunne høre om hans dag og snakke med lærerne men bestemt også fordi jeg ikke synes man behøver at tage imod alle tilbud fra det offentlige bare fordi de er der. Det koster altså ret meget fra det offentliges side.

Så i går da jeg henter knægten, kommer en lærer fra en af de andre klasser (det er hende, som har lukkevagt i SFO'en den dag) Og så begynder hun ellers at tale for at vi skal lade ham køre med taxa om eftermiddagen så han ikke skal føle sig udenfor i forhold til de andre børn. Min søn har ellers ikke snakket om gerne at ville med om eftermiddagen og han er altid så glad når han ser mig. Så forsøger jeg at smigre hende ved at sige at jeg har valgt som jeg har, fordi jeg gerne vil have muligheden for at hilse på lærerne og eventuelt snakke med dem. Til det svarer hun at så skal jeg virkelig komme tidligere da hun jo altså har fri kl 16 og derfor ikke kan stå og snakke. Jeg undgår at snakke yderligere til hende end et "jaja" og farvel. Da jeg har spændt min søn fast og sætter mig ind i bilen er klokken 1 minut over 16! Så jeg har altså ikke opholdt hende.

Kan bare blive så arrig over hende og hendes vrængende smil. (den slags smil som ser ud som om det gør lidt ondt og aldrig kommer helt op i øjnene) Jeg kan da godt forstå at hun synes det er irriterende hvis de andre bliver hentet kvart i 16 og jeg først er der fem minutter før men så længe det er indenfor SFO'ens åbningstid synes jeg godt nok det er en underlig opførsel. Her forsøger man at være en positiv og engageret forælder og så prøver hun bare at pille en ned!? Jeg ved fra nogle af de andre forældre at deres børn sidder i taxa i op til 1 time, HVER VEJ. Og vi snakker altså om børn på 6-7 år! Havde bare så meget lyst til at skælde hende ud og fortælle hende hvor meget jeg har ofret for at have min søn på skolen. (blev fyret fra mit job pga SFO'ens åbningstider som er 7.30-16) Gider bare ikke bevæge mig ned på det niveau..

Nå, jeg har nu ikke tænkt mig at begynde at sende ham hjem med taxa, skulle bare lige dampe af :blush

Men helt seriøst, ville I sende jeres børn med taxa hvis I havde mulighed for at hente selv, bare for at gøre en lærer tilfreds? Og ville I også gøre det hvis I vidste han måske skal sidde der i op mod en time?

Kan godt forstå din brug for at komme af med lidt galde. Hvad bilder hun sig også ind :angry Altså måske er det med god mening hun spørger om han ikke skal køre med hjem - og henviser til han ikke skal føle sig udenfor - men hvis han ikke selv har ytret ønske om det og hvis du derefter forklare hende hvorfor du har valgt som du har valgt skal hun altså bare klappe kaje.

Min ældste kusine er handikappet og hos dem har de samme mening... at man ikke behøver at tage imod alle tilbud fra det offentlige bare fordi de er der. Deres primære grund er at det ikke vil være det bedste for Marie-Louise men også fordi desværre er de offentliges tilbud ikke altid gode. Som du siger kan din søn komme til at skulle vente op mod en time...

Øv øv :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu taler jeg af faglig viden: hun kan IKKE tillade sig at bede dig hente før SFOens lukketid - lukker de kl 16 så er du i din gode ret til at hente dit barn kl 15.55-15.57 (set ud fra at i lige skal ud også!!!) Kan hun ikke nå at lukke må de lave hendes arbejdstider om - så hun har fri 16.05 fx. Er du ude af døren kl 16 kan hun SAGTENS have lukket alle stuer, stolet op, fejet mv. (din søn vil sikkert elske at hjælpe) inden og hun må sågar bede din søn tage tøj på 16.55 og stille sig klar så det eneste hun mangler er at slukke lyset. At man har fri kl 16 betyder IKKE at man kan køre kl 16, ligesom man ikke kan det på alle andre arbejdspladser. kl 16 er det tidspunkt hun kan gå ind og pakke sine egne ting sammen og tage jakke på!!!

Hvis der er mere snak fra hendes side er du faktisk i din gode ret til at snakke med (skole)lederen!

Jeg syntes det er FLOT at du har ofret dig som du har gjort og FEDT at du er en af de forældre der gerne vil snakke med personalet (dem er der ikke mange af) - lad ikke læreren pille dig ned!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn går også i en special klasse og kommer med taxa om morgenen, men om eftermiddagen har jeg også selv valgt at hente ham, mest fordi han gerne vil hjem så han får noget tid til at lege i inden det er ved at være sengetid. Jeg synes også han er for sent hjemme hvis han skal med taxa kl. 15.45 når der er mange børn der skal afleveres inden ham, så der kan godt gå en time med taxa kørsel og det synes jeg ikke han skal. De få gange jeg har hentet ham sent, altså kl. 15.45 så står han udenfor og venter på mig, med skoletasken på nakken, selvom de først lukker kl. 16

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

M in lillebror går også på speciel skole, og der ser de det som en del af hans.. sådan.. "almen dannelse" af han kørte med taxa.. Altså, at han som autist lærte at sidde stille, spænde sele kigge sig for når han åbnede døren, lærte at tale med de andre osv.. Så på den måde, kan jeg faktisk godt tilslutte mig, at det helt sikker kan være positivt for rigtig mange at komme med taxa.. Nu tager min bror så bussen(han er 16, og har gjort det i to år)..

MEN; Hvad bilder hun sig ind! Så kunne hun da sige til dig, hvis det var fordi de mente han måske havde brug for det sådan rent "dannelses"-mæssigt! Hun lyder rigtig strid, og det er SÅ uretfærdigt at sådan en, skal arbejde med børn, som i den grad har brug for voksne der er HELT klare i deres kropssprog i forhold til vhad de siger, da de ellers ALDRIG lærer at aflæse kropssprog!

Jeg kender ikke din søn, og jeg synes det er fantastisk at du henter ham; MEN det kan faktisk godt være positivt at lade ham tage taxa engang i mellem hjem :)

I øvrigt, bliver de altid kørt; Men lillebror boede 4 km fra skole (Århus) .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå jeg blev ikke lige færdig med at skrive, havde lige en bette mand der var lidt utilfreds :rolleyes Men jeg synes helt bestemt at du skal gøre hvad du synes er bedst for dig og dit barn, det skal hun ikke bestemme og det er da også rart at have lidt kontakt med lærer/pædagoger så man ved lidt om hvad der foregår i skolen og sfo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå jeg blev ikke lige færdig med at skrive, havde lige en bette mand der var lidt utilfreds :rolleyes Men jeg synes helt bestemt at du skal gøre hvad du synes er bedst for dig og dit barn, det skal hun ikke bestemme og det er da også rart at have lidt kontakt med lærer/pædagoger så man ved lidt om hvad der foregår i skolen og sfo ;)

Jeg er helt enig.. Men, som jeg også skrev, så kan der faktisk godt være nogle pædagogiske og sociale grunde tila t det kan være sundt for dem at køre med taxaen.. MEN; Så burde man formulere det sådan, og ikke som en tåbelig "jeg vil gerne have fri 15 min før!"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg selv havde muligheden for at hente mit barn i skolen, så ville jeg da også klart gøre det fremfor at han/hun skal sidde i en Taxa. Og hvis din dreng ikke har ønsket selv at blive kørt hjem i taxa, så forstår jeg absolut ikke hvad problemet er for denne lærer :S

Kan blive så arrig på sådan nogle personer, de er der for at passe på vores børn, og hvis du kommer indenfor åbningstiden og henter ham, så kan hun være ligeglad...

Godt du kunne holde masken :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn er autist og går på en dejlig special skole få km fra vores hus. Når man har et specialbarn får man oftest taxabevillig til skolekørsel da skolerne sjældent ligger i samme by som man bor. Det har vi også fået.

Til at starte på kørte jeg ham selv begge veje med han ville så gerne køre med taxa fordi de andre gjorde det. Vi blev enige om at det ville være praktisk for os hvis han kørte med om morgenen men jeg insisterede på at hente ham selv. Bland andet for at kunne høre om hans dag og snakke med lærerne men bestemt også fordi jeg ikke synes man behøver at tage imod alle tilbud fra det offentlige bare fordi de er der. Det koster altså ret meget fra det offentliges side.

Så i går da jeg henter knægten, kommer en lærer fra en af de andre klasser (det er hende, som har lukkevagt i SFO'en den dag) Og så begynder hun ellers at tale for at vi skal lade ham køre med taxa om eftermiddagen så han ikke skal føle sig udenfor i forhold til de andre børn. Min søn har ellers ikke snakket om gerne at ville med om eftermiddagen og han er altid så glad når han ser mig. Så forsøger jeg at smigre hende ved at sige at jeg har valgt som jeg har, fordi jeg gerne vil have muligheden for at hilse på lærerne og eventuelt snakke med dem. Til det svarer hun at så skal jeg virkelig komme tidligere da hun jo altså har fri kl 16 og derfor ikke kan stå og snakke. Jeg undgår at snakke yderligere til hende end et "jaja" og farvel. Da jeg har spændt min søn fast og sætter mig ind i bilen er klokken 1 minut over 16! Så jeg har altså ikke opholdt hende.

Kan bare blive så arrig over hende og hendes vrængende smil. (den slags smil som ser ud som om det gør lidt ondt og aldrig kommer helt op i øjnene) Jeg kan da godt forstå at hun synes det er irriterende hvis de andre bliver hentet kvart i 16 og jeg først er der fem minutter før men så længe det er indenfor SFO'ens åbningstid synes jeg godt nok det er en underlig opførsel. Her forsøger man at være en positiv og engageret forælder og så prøver hun bare at pille en ned!? Jeg ved fra nogle af de andre forældre at deres børn sidder i taxa i op til 1 time, HVER VEJ. Og vi snakker altså om børn på 6-7 år! Havde bare så meget lyst til at skælde hende ud og fortælle hende hvor meget jeg har ofret for at have min søn på skolen. (blev fyret fra mit job pga SFO'ens åbningstider som er 7.30-16) Gider bare ikke bevæge mig ned på det niveau..

Nå, jeg har nu ikke tænkt mig at begynde at sende ham hjem med taxa, skulle bare lige dampe af :blush

Men helt seriøst, ville I sende jeres børn med taxa hvis I havde mulighed for at hente selv, bare for at gøre en lærer tilfreds? Og ville I også gøre det hvis I vidste han måske skal sidde der i op mod en time?

Jeg har ikke selv børn men jeg ville bare lige sige at jeg er meget imponeret over din styrke og fornuft, når du nu skriver at man behøver jo ikke udnytte alle tilbud bare fordi de er der. Mange folk vælger at udnytte kommune penge alt hvad de kan fordi de netop er der. Så meget fantastiske ar der er folk som dig. :kram

Noget helt andet er at hun nok bare er træls over noget i hendes eget liv og dermed forsøger at lade tingene gå ud over de "uskyldige mennesker" som hun ser i sin hverdag. Måske syntes hun at du virker til at ha et liv, som hun måske kunne ønske sig? Eller kører en bil som hun gerne ville a? Eller måske er hun misundelig over din positivitet og dit overskud hvad angår din søn og hente bringe osv.?

Folk bliver hurtigt smålige og jeg syntes især lærer bliver trælse når det kommer til tid.

Man må bare forsøge at se ud over det og bare ryste på skulderen. Selvfølgelig skal du ikke ændre dit valg fordi hun er negativ, når du HAR muligheden. Hvilken der er mange forældre der ikke har. Måske de ville ønske de havde? :)

Lad dig ikke blive slået ud af sådan en negativ ko.

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, du lyder rigtig fornuftig, og jeg tror, at hendes tanke om taxakørsel er blevet formidlet dårligt fra hendes side, og hendes kommentar om ikke at have tid til at snakke, når man har fri, den kan godt virke provokerende, og er også unfair i dit tilfælde, hvor klokken ikke var 16 endnu, men jeg har selv arbejdet meget i institution, og der er som regel nogle forældre, der ikke har sans for, at pædagoger også gerne vil hjem, når de har fri. Det er jo eksempelvis ikke ok at træde ind af døren idet der skal lukkes og samtidig forvente, at man kan tage en længere snak. Det tror jeg ikke var tilfældet her, men det kunne lyde som om, at hun har haft lidt galde, hun trængte til at komme af med - men den blev sendt afsted til den forkerte.

Men hey, har vi ikke alle sammen prøvet, at man kommer til at sende sin frustration videre i en halvsur bemærkning til den forkerte frem for den, der skulle have haft den? Jeg gætter på, at hun har haft gode intentioner med snakken men bare taklede det forkert og havde en dårlig dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Du virker altså bare til at være en fantastisk mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER