Myliona

Vildrede omkring dagpleje!

24 indlæg i dette emne

Vi har faktisk allerede skrevet kontrakt med en privat dagpleje.

Camille skal starte til april/maj.

I dag ringede jeg så til vores sundhedsplejerske, for at tale om det her med Camille i forhold til tryghed og fremmede. Camille er virkelig en tryghedsnarkoman ;)

Egentlig, var det med henblik på at få nogle gode råd til hvordan vi tackler julen, og alle de nye situationer og fremmede mennesker..

Men samtalen endte med at handle om Camille og dagpleje!!

Vores argument for at vælge min venindes private dagpleje er:

- Hun kender huset.

- Hun har mødt alle børnene inden hun starter.

- Hun kender min veninde.

- Altså, er hun i bund og grund tryg, og vi skal ikke igennem en "indkøring" hvor hun skal lære noget nyt at kende; Vi kan bruge fra nu og til hun starter, med den jo og hun har jo kommet i huset siden hun blev født ;)

Men Spen anbefalede på det kraftigste at vi netop af alle de grunde, valgte en kommunale - eller anden, privat dagpleje. Men hun så, for Camille, flest positive ting i det kommunale:

- Vi udsætter en indkøring, til børnehavealderen: I den alder, vil hun så have levet "trygt og godt" i 3 år, og derfor vil en børnehaveindkøring være MEGET hård! For hun har aldrig prøvet det før.

- Ved det kommunale, får hun "mere" tryghed i hverdagen, da der kun er 4 børn til hverdag - ved min veninde er der 5 børn!

- Ved det kommunale, får hun hele tiden flyttet grænserne i forhold til fremmede. Der kommer gæstebørn, der er legestue osv. Ting som IKKE er ved min venindes private dagplejer..

Jeg har hele tiden tænkt at det bedste for Camille var at komme til noget trygt, kendt og godt.. Men jeg kan da godt se det måske er en bjørnetjeneste?

Udover det, gjorde SPen mig så opmærksom på det økonomiske. Christian får læseferie til maj, hvor Camille ville skulle starte, også har han ferie til september.. Vi havde b are planlagt at hun så kunne være kortere tid.. Men vi skal give 1900 kr ved det private.. Ved det kommunale var hun sikker på vi kunne få ret meget i tilskud, og derfor ikke skulle betale helt så meget.

Pengene er som sådan ikke et argument OVERHOVED - men kan godt se det er "dumt" at betale for en fuld dagplejeplads i flere måneder, som man faktisk ikke har brug for ;)

Nu er jeg bare lidt i vildrede.. Det e rjo min venindes dagpleje, og vil ikke "optage" en plads, hvis vi ikke skal bruge den.. Ved hun glæder sig meget til at få Camille, men jeg vil Camilels bedste! Men nu er jeg pludselig i tvivl...

Hvad tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er på sp'ens hold :) Jeg tror også at du gør Camille en bjørnetjeneste. Jeg forstår udemærket dine tanker i forhold til et sensitivt barn, men snakke med den der passe hende, så ville han/hun være klar over og kunne agere derudfra. Jeg er selv pædagog og har arbejdet både i vuggestue og BH og man kan sagtens mærke forskel på et barn der starter i BH og ikk har været "udsat" for for mange indtryk. Lige netop Camille, har brug for at blive ført stille og roligt ind i instit. Verdenen og ved at blive introduceret for først børnene, hvor hun skal passes, derefter komme med i legestuen osv. så får hun ført det stille og roligt ind under huden. Men det er vigtigt at snakke med den der skal passe hende omkring hendes sensivitet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis hun skal ud til en dagplejemor der ikke kender hende, ville vi vente med at få hende passet til 1 maj.. Så har jeg 3 uger hvor jeg kan køre hende ind, også kan Christian tage over.. Så ligemeget hvor hun kommer hen, kan hun få så lang indkøring som hun har brug for.

Det er bare mere det med at hun ved min veninde, kommer til at være med de samme børn (De ældste er 6 måneder ældre end Camille, og hun er den yngste), og de kommer ikke i legestue, og de får jo ikke gæstebørn.. Så der er hun TOTALT beskyttet..

Og jeg kan godt se at hun ikke sådan, i forhold til det, får nogen udfordringer ved min veninde..

Jeg prøver at tale med min veninde om det i morgen, hun er også pædagog, og måske kan hun komme med et bud ;)

Jeg har slet ikke fået talt med Christian, da jeg er helt ved siden af mig selv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig ville jeg helt sikkert uden at blinke (det kan jeg jo sagtens sige, når det ikke er mig der står i det) at jeg ville følge sp'ens råd. Og det er også set ud fra erfaringer og en lille smule viden, bilder jeg mig selv ind (er pædagog)....

Men det er netop det med at undgå at udsætte det til børnehaven - for det bliver bestemt ikke nemmere af. Hvor gammel er hun, når hun starer i dp? Min mor som har været dagplejer i 35 år siger, at det er godt køre dem ind fra 8-10 mdr - der er det nemmest med overgangen, inden de bliver for bevidste om tingene.

Håber at du kan bruge det til noget - og ellers mærk efter i dig selv - hvad er bedst for Camille?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis hun skal ud til en dagplejemor der ikke kender hende, ville vi vente med at få hende passet til 1 maj.. Så har jeg 3 uger hvor jeg kan køre hende ind, også kan Christian tage over.. Så ligemeget hvor hun kommer hen, kan hun få så lang indkøring som hun har brug for.

Det er bare mere det med at hun ved min veninde, kommer til at være med de samme børn (De ældste er 6 måneder ældre end Camille, og hun er den yngste), og de kommer ikke i legestue, og de får jo ikke gæstebørn.. Så der er hun TOTALT beskyttet..

Og jeg kan godt se at hun ikke sådan, i forhold til det, får nogen udfordringer ved min veninde..

Jeg prøver at tale med min veninde om det i morgen, hun er også pædagog, og måske kan hun komme med et bud ;)

Jeg har slet ikke fået talt med Christian, da jeg er helt ved siden af mig selv..

Det kan jeg godt forstå...det er også svært at sku tage sådan en beslutning... men på længere sigt tror jeg at du vil blive glad for at hun "udsat" for det ukendte nu - selvom det ikke blir nemt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå...det er også svært at sku tage sådan en beslutning... men på længere sigt tror jeg at du vil blive glad for at hun "udsat" for det ukendte nu - selvom det ikke blir nemt...

Det er bare slet slet ikke nemt..

Hvorfor kan den SP ikke bare være enig.. Jeg var jo SÅ overbevist om at de argumenter jo netop gjorde det til den bedste beslutning... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er "desværre" enig med de andre. Jeg ville stadig ikke vælge vuggestue men vælge en kommunal dagpleje, medmindre din veninde har en rigtig god løsning på problematikken.

Og så lige et sidespring: FANTASTISK profil billede :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så helt i den anden grøft. Jeg ville vælge vuggestue. Der skal hun være det samme sted hver dag, hvor der altid er voksne hun kender. Ja, der er mange børn, men der er også flere hænder.

I en kommunal dagpleje skal hun jo i gæstedagpleje, når Dp er syg, hvor der er en fremmed voksen og børn. Og det må da virkelig være en udfordring for et sart og utrygt barn.

Hvad sker der hvis den private Dp-mor er syg? Når du på et tidspunkt får job kan du jo ikke bare blive hjemme fordi Dp-mor er syg eller har ferie.

Vuggestue. Altid vuggestue ;)

(Det er jo bare min mening)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi overvejede også privat dagpleje, men endte med kommunal. Og det er vi suuuuper glade for.

I dp er de 1 gang om ugen i børnehaven (hvor børnehavebørnene er ude i skoven) og på den måde lærer hun børnehaven at kende.

Derudover eeeeelsker hun når der kommer gæstebørn i dagplejen.

Bare mine tanker.

Hilsen Ulla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så faktisk ikke helt enig med nogen :rolleyes

Jeg synes det kommer MEGET an på barnet, om man "bør" vælge det ene eller det andet. Jeg har et stk sensitiv pige på 3,5 og en hypersensitiv på 1 år. Min store pige startede i almindelig kommunal dp. Det er meget muligt, at det er rigtig fint, at de kan lære at være sammen med andre børn, at de kommer i gæste dagpleje og får besøg osv. Faktum var bare, at det kunne hun ikke rigtig overskue. Hun var 2 år, før hun kunne klare at være med i legestue en hel dag- og det var endda knebent. Hun var meget udadreagerende, og skreg og skreg bare, hvilket fortsatte herhjemme. Da hun var lidt over 2 år, besluttede vi at flytte hende til en privat vuggestue, hvor der ikke var ret mange børn (de var 8-9 i hendes gruppe) De var opmærksomme på hendes sensitivitet, og her gik det faktisk rigtig godt. Da hun så var 2 år og 3 mrd. blev lillesøster født. I vuggestuen var de rigtig gode til at tage ekstra hånd om hende, nu hvor hun skulle undvære din mor så længe. Da hun blev 3 og skulle starte i børnehaven, som var integreret med vuggestuen, gik det galt. Overgangen kombineret med den "usikkerhed" hun havde hjemme, var for meget for hende, og desværre var pædagogerne i bh ikke ret gode til at tage hånd om situationen. Hun skiftede børnehave 1. nov i år, og det har hjulpet en del. Hun får lidt ekstra støtte i afleveringssituationerne og lidt i perioder i løbet af dagen.

Min pointe er bare, at jeg ikke synes der er en facilitet for, hvad der er godt eller skidt. Jeg synes du skal lytte efter din egen mavefornemmelse. Vi var glade for vores dp, men vi var også glade for vs. Til gengæld ville hun aldrig kunne være startet i vs, men hun ville sandsynligvis have haft det nemmere i en privat dp, hvor hun kunne have undgået legestuebesøg, og alt for mange børn. Det ER altså muligt, at de lærer det senere uden at blive sat helt af ;)

For mig handler det om, at gøre det i barnets tempo. Hvis DU føler det er det bedste for Camille at komme i privat dp, så synes jeg da du skal gøre det. Op i himlen med, hvad andre mener og siger. Det er din datter og du kender hende bedst.

For vores vedkommende, sidder der også den masse kommunefolk, der mener, at vores yngste bare kan komme i dp. Det VED jeg som hendes mor (og hendes far ved det også for den sags skyld), at det kan hun under ingen omstændigheder klare endnu. Derfor venter vi, trods alle kommunale (inkl sp minus ergofys) mener vi skal gøre det, og virkelig har presset på.

Lad dig ikke forvirre, men stol på dig selv :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vuggestue er slet ikke en mulighed; Det er praktisk talt umulig at få en vuggestue plads i Odense.. :(

Jeg er utrolig emge ti tvivl; For de ting som jeg har brugt som argument for privat dagplejer(netop DEN private), er jo pludselig argumenter for kommunal..

Så længe Christian er studerende, vil han i mange tilfælde, kunne tage fri.. Når hun starter, har han 3 år, hvor der næsten ikke er mødepligt.. ;)

Puha, jeg synes pludselig det er en svær beslutning.. SPen sluttede også af med at sige, at det jo var svært at vide hvilket behov Camille havde om 5 måneder :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min pointe er bare, at jeg ikke synes der er en facilitet for, hvad der er godt eller skidt. Jeg synes du skal lytte efter din egen mavefornemmelse. Vi var glade for vores dp, men vi var også glade for vs. Til gengæld ville hun aldrig kunne være startet i vs, men hun ville sandsynligvis have haft det nemmere i en privat dp, hvor hun kunne have undgået legestuebesøg, og alt for mange børn. Det ER altså muligt, at de lærer det senere uden at blive sat helt af ;)

For mig handler det om, at gøre det i barnets tempo. Hvis DU føler det er det bedste for Camille at komme i privat dp, så synes jeg da du skal gøre det. Op i himlen med, hvad andre mener og siger. Det er din datter og du kender hende bedst.

For vores vedkommende, sidder der også den masse kommunefolk, der mener, at vores yngste bare kan komme i dp. Det VED jeg som hendes mor (og hendes far ved det også for den sags skyld), at det kan hun under ingen omstændigheder klare endnu. Derfor venter vi, trods alle kommunale (inkl sp minus ergofys) mener vi skal gøre det, og virkelig har presset på.

Lad dig ikke forvirre, men stol på dig selv :kram2

Til det med rødt - jeg er MEGET enig. En dagplejemor er jo ikke ens med alle andre dagplejemødre. Syntes det vigtigste er at lytte til sig selv, det ER altså ikke altid at fagfolk har ret (siger jeg som fagperson), DIT barn, DIN mavefornemelse, DIT valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det med rødt - jeg er MEGET enig. En dagplejemor er jo ikke ens med alle andre dagplejemødre. Syntes det vigtigste er at lytte til sig selv, det ER altså ikke altid at fagfolk har ret (siger jeg som fagperson), DIT barn, DIN mavefornemelse, DIT valg.

Ja, men tror måske bare jeg i et stykke tid har tænkt over sådan, de "praktiske" ting i forhold til det. Hvor jeg har sagt til mig selv at det var ligegyldigt at køre 45 min i bus for at aflevere, når jeg vidste det var det bedste - Det var ligegyldigt at skulle betale måske 1000 kr mere om måneden, fordi det vat det bedste.. Men alligevel har jeg jo tænkt at de ting var "minusser" og lidt trælse minusser ;)

Når så alle de ting som har givet mig den gode mavefornemmelse, pludselig måske slet ikke er argumenter FOR private.. Puha - Så er det eneste "gode" ved den private at vi kender hende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ville personligt aldrig køre 45 min. i bus for at aflevere mit barn :o

Tænk når du en dag skal møde på arbejde kl. 8? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ville personligt aldrig køre 45 min. i bus for at aflevere mit barn :o

Tænk når du en dag skal møde på arbejde kl. 8? :unsure

Ja. Men det kan jo være jeg får job lige ved siden af :P Jeg har svært ved at vælge det fra fordi det MÅSKE passer dårligt når jeg MÅSKE får et job engang... Jeg er uddannet lærer, og det vildeste jeg kan satse på er vist et vikariat, eftersom jeg har været væk i 2 år.

Men de har lavet det om i Odense, så selvom det er ved det kommunale, kan vi få en plads i HELE Odense.. Også kan vi komme lige så langt væk: ISÆR fordi jeg er arbejdsløs, og de derfor ikke kan tage hensyn til noget i forhold til mig...

Dog sagde SPen at det sted vi gerne ville flytte hen, var et af de områder med flest dagplejemødre i Odense..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med MissingLink. Jeg tror ikke på en facitliste for hvad der er bedst af kommunal vs. privat og DP vs. VS.

Nu har jeg jo aldrig mødt hverken dig eller Camille, men sådan som jeg "kender" jer og ud fra hvad du skriver, så ville jeg tænke at den private DP var det bedste for Camille. Men omvendt så er jeg i tvivl om det gør så meget forskel, at jeg personligt ikke alligevel ville have valgt en kommunal DP for at undgå den lange afstand. :rolleyes

Som sagt har jeg ikke mødt Camille, men mit indtryk er ikke, at hun er mere sensitiv end at hun sagtens ville kunne vænne sig til kommunal DP og fungere fint der (altså at hun ikke "behøver" trygheden ved den private). Omvendt tror jeg meget lidt på nøvendigheden i at tilvænne, så hvis I har det bedst med den private, så tror jeg også godt at Camille kan klare "rykket" når hun kommer i børnehave. :)

BTW så har jeg aldrig selv været i DP men røg direkte i børnehave, og jeg elskede det. Jeg ved godt, at det er maaaaaange år siden og at det bare lige er ét eksempel, men jeg husker ikke at en sen indkøring har været et problem, og har da heller aldrig hørt min mor tale om det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, Christian mener slet ikke hun er sensitiv, men bare at jeg er en pylret mor ;)

SPen mener at hun er lidt sensitiv, men det er mere i form af at hun måske får flere indtryk, end hun rent faktisk er parat til..

Det eneste der lige nu gør, at jeg IKKE vil have en kommunal, er at jeg ikke har lyst til at aflevere mit barn ved "hvem som helst".. Og hvor mange gange må man sige nej til en dagplejeplads?

Altså, vi har skrevet hende op ved det kommunale til 1. maj.. Hvis vi siger nej, ryger hun så bag i køen til en ny plads? Ellers får hun tilbudt "næste ledige plads"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Men det kan jo være jeg får job lige ved siden af :P Jeg har svært ved at vælge det fra fordi det MÅSKE passer dårligt når jeg MÅSKE får et job engang... Jeg er uddannet lærer, og det vildeste jeg kan satse på er vist et vikariat, eftersom jeg har været væk i 2 år.

Men de har lavet det om i Odense, så selvom det er ved det kommunale, kan vi få en plads i HELE Odense.. Også kan vi komme lige så langt væk: ISÆR fordi jeg er arbejdsløs, og de derfor ikke kan tage hensyn til noget i forhold til mig...

Dog sagde SPen at det sted vi gerne ville flytte hen, var et af de områder med flest dagplejemødre i Odense..

Men derfor er det nemmeste jo stadig at have Dp tæt på egen bopæl, for der skal du jo under alle omstændigheder befinde dig. Om du så får job i den ene eller den anden ende af byen.

Jeg tænker også hvis du fx selv en dag er syg og skal køre først 45 min. den ene vej og så 45 min. den anden vej før du kan komme hjem under dynen igen :unsure

Nå nu skal jeg heller ikke ødelægge din glæde. For det lyder da som om at du er rigtig glad for det sted :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At være pylret er sgu ens ret, når man er mor :D

Men altså, hun kan jo sagtens være sensitiv uden at det "kræver" særlige DP forhold :)

Jeg kan egentlig ikke forestille mig, at der er grænser for, hvor mange gange man må sige nej til en kommunal DP (udover at man selvfølgelig kan løbe tør for DP'er i området til sidst ;)). Såvidt jeg har forstået, så er kommunen forpligtet til at finde et pasningstilbud til jer, såvidt muligt til den dato, I er skrevet op til. - Du må dog ikke hænge mig op på det.

Og hvem siger at kommunal DP er "hvem som helst"? :) Kommunale DP'er kan vel også være fantastiske :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi har skrevet hende op ved det kommunale til 1. maj.. Hvis vi siger nej, ryger hun så bag i køen til en ny plads? Ellers får hun tilbudt "næste ledige plads"?

Hun ryger ikke bag i køen, men jeres garantidato bliver rykket med 3 mdr., hvis I siger nej (i min kommune i hvert fald). Så dem der har garantidato og endnu ikke har takket nej får tilbudt plads før hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Ej, jeg synes det er svært.

Egentlig er jeg også træt af at skulle tage beslutningen nu: Dagplejemoren har to i kø, som vil starte 1. januar, så det er jo klart hun gerne vil have svar om hun kan regne med Camille eller ej.

Det er bare ikke NU jeg føler jeg for Camilles skyld kan tage en rigtig beslutning.. Jeg ved jo heller ikke hvilke behov hun har om 5 måneder..

Hov, og vi søger lejlighed ude ved siden af dagplejemoren også: Vi aner jo ikke selv hvor vi bor om 5 måneder :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er mange overvejelser da, puuu føler med dig.... :kram Jeg har ikke så meget at komme med, da jeg ikke har et særligt sensitivt barn og at han er skrevet op til kommunal integreret vuggestue. men jeg håber du snart finder en afklaring på det, så du kan slippe for disse trælse bekymringer lidt igen...man vil jo sit barn det bedste, og det kan bare være så svært nogen gange.... :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagplejemoren var SÅ forstående! VI har været sammen hele dagen, og vi vendte hvert argument, og talte og talte..

Vi blev enige om at hjerterne sagde Camille skulle derud; Men fornuften sagde at det skulle hun ikke.

Så PT. har vi "fritstillet" hende, så hun tager et andet barn ind, med Camille som øverst på ventelisten.. Så stopper et af hendes børn, så kan vi få pladsen hvis vi vil.. Det var den bedste løsning. Til foråret, kan vi så tage stilling til hvordan Camille er, og hvilke behov hun har - evt finde en anden privat. :)

Tak for alle jeres fantastiske input!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagplejemoren var SÅ forstående! VI har været sammen hele dagen, og vi vendte hvert argument, og talte og talte..

Vi blev enige om at hjerterne sagde Camille skulle derud; Men fornuften sagde at det skulle hun ikke.

Så PT. har vi "fritstillet" hende, så hun tager et andet barn ind, med Camille som øverst på ventelisten.. Så stopper et af hendes børn, så kan vi få pladsen hvis vi vil.. Det var den bedste løsning. Til foråret, kan vi så tage stilling til hvordan Camille er, og hvilke behov hun har - evt finde en anden privat. :)

Tak for alle jeres fantastiske input!

Dejligt at i fik talt sammen så

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER