Myliona

Reklamen for læger uden grænser..

32 indlæg i dette emne

Lad mig lige slå fast at jeg IKKE mener vi bør have dårlig samvittighed..det skrev jeg også :wacko

Og ja, som jeg også sagde er der mange triste skæbner i DK, folk som bliver født ind i familier med narko og misbrug, vold og ingen omsorg og det er virkelig meget trist og skærer i mit hjerte hver gang jeg læser om det i avisen etc.

Jeg vil lige nuancere lidt mere mht om de jo ikke ved bedre og så burde man i princippet lade dem leve i lykkelig uvidenhed.

I mine øjne er der slags.

de RIGTIG fattige, dem er ikke får dækket de HELT basale behov: vand, mad, et tag over hovedet, medicin. De folk MÆRKER sulten hver morgen, børnene tørster og mange af dem dør jo, så de er ikke uvidene...og DEM mener jeg at man burde hjælpe, med f.eks tiltag som læger uden grænser og andre gode organisationer.

Så er der dem der har mad, vand og tag, men ikke meget mere. Den slags så jeg meget af på Filippinerne, da jeg boede der..nogle går måske i skole og de har tøj etc. dog ikke meget self. Det kan godt være de ikke er dybt ulykkelige over deres situation hver dag, men at der er mange børn der bliver født blinde pga vitamin A mangel, at de ikke får en god udannelse som gør de kan arbejde sig ud af de fattige kår er stadig ikke godt nok og også DEM mener jeg bør man hjælpe, måske med andre tiltag, f,eks gennem micro finance, hvor man låner dem penge til at købe nogle køer og dermed få gang i lidt landbrug, eller lignende fordi jeg stadig mener vi er så sindsyg heldige i DK at man som samfund har lidt et ansvar at hjælpe.

Jeg taler ikke om den enkelte dansker og at alle nu bare skal give penge, det er ikke det jeg mener.

Og jeg mener bestemt ikke nogen er egoistiske fordi de mener man hellere skal støtte nogen i dk end i afrika, det er jo helt fint!

vores system er nær perfekt, men bare ikke 100%..det gør at nogle falder igennem og dem hjælper jeg gerne gennem f.eks at købe et " hus forbi" blad i ny og næ.

Men tænk på at bare det at der findes dagpenge og kontanthjælp, betalt barsel etc. er SÅ exceptionelt. i de fleste lande er man slet ikke sikkret, så mister man sit job får man 0 kroner. om man så skal sulte ihjel. I Brasilien så jeg da en del børn der sniffede lim..og der var ingen offentlige instancer der tog sig af dem, kun nogle druglords som så kan bruge dem til narko dealers senere hen :boo

Det var ikke for at starte en stor fattigdomsdiskussion, og jeg dømmer ingen herinde, synes tværtimod det er spændende at høre andre meninger. Kun sådan reflektere man jo som både individ og udvikler samfundet i det lange løb.

:kram

Jeg nåede ikke engang at læse dit indlæg inden jeg selv farede i kridthuset:) Men jeg har set det samme som dig, og jeg kunne så godt tænke mig at give dig 1.000 BK street credit - jeg kan bare ikke finde den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ok fair pointe. Jeg synes det er helt og aldeles ok, hvis man vælger ikke at støtte. Det skal nemlig aldrig være et krav.

Men ellers er jeg lodret uenig i dine synspunkter!

Jeg er vel enig så langt, at vi ikke kan presse vores synspunkter om lykke ned over hovedet på andre. Det er en temmeligt selvhøjtidelig måde at anskue menneskers frie ret til at vælge på.

Men forskellen på Danmark og f.eks. katastrofeområder i Afrika, er, at vi har et valg! Det er ikke for at underkende danskernes problemer - og jeg mener ikke at man som sådan skal måle ulykkelighed, men i Afrika ER der ikke noget system at bede om hjælp. Der er ingen steder at henvende sig, at argumentere med/mod, der er ingen gratis læge eller rent drikkevand at give sit syge barn, og familiers forsørgelsesgrundlag forsvinder pga. tørke eller syge krigsliderlige magthavere, som slagter og voldtager hele landsbyer. Børn bliver fanget og gjort til soldater i skudlinjen. Børn bliver misbrugt til hårdt arbejde, fødes med HIV, forlades af deres forældre. De går ikke i skole, fordi de ikke har råd - ikke fordi de ikke ved, hvad det er! Og lige netop børnene har intet valg! Hverken herhjemme eller i Afrika.

Du skal ikke bilde mig ind, at et barn ikke får traumer af at se sin mor blive voldtaget eller ikke bliver alvorligt sygt af Malaria, bare fordi det bor i Afrika.

Hvis man kan tale om, at starte med os selv - så handler det for mig mere om, at være lidt ekstra opmærksom i hverdagen. Gøre de små ting, som hjælper til at vi passer på vores klode og hinanden (danskere og verdensborgere). Vi kan købe ansvarligt ind, vi kan svine mindre, vi kan forbruge mindre - og hvis vi har lyst kan vi donere nogle af de overskydende penge, vi måske har, til velgørende formål. Det er DIT valg (tillykke - du har et valg), og det skal ingen stille spørgsmålstegn ved...men det er fandeme (undskyld mit fransk) ikke et argument for, at sammenligne afrikanske børn med inde-katte!

Enig :respekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok fair pointe. Jeg synes det er helt og aldeles ok, hvis man vælger ikke at støtte. Det skal nemlig aldrig være et krav.

Men ellers er jeg lodret uenig i dine synspunkter!

Jeg er vel enig så langt, at vi ikke kan presse vores synspunkter om lykke ned over hovedet på andre. Det er en temmeligt selvhøjtidelig måde at anskue menneskers frie ret til at vælge på.

Men forskellen på Danmark og f.eks. katastrofeområder i Afrika, er, at vi har et valg! Det er ikke for at underkende danskernes problemer - og jeg mener ikke at man som sådan skal måle ulykkelighed, men i Afrika ER der ikke noget system at bede om hjælp. Der er ingen steder at henvende sig, at argumentere med/mod, der er ingen gratis læge eller rent drikkevand at give sit syge barn, og familiers forsørgelsesgrundlag forsvinder pga. tørke eller syge krigsliderlige magthavere, som slagter og voldtager hele landsbyer. Børn bliver fanget og gjort til soldater i skudlinjen. Børn bliver misbrugt til hårdt arbejde, fødes med HIV, forlades af deres forældre. De går ikke i skole, fordi de ikke har råd - ikke fordi de ikke ved, hvad det er! Og lige netop børnene har intet valg! Hverken herhjemme eller i Afrika.

Du skal ikke bilde mig ind, at et barn ikke får traumer af at se sin mor blive voldtaget eller ikke bliver alvorligt sygt af Malaria, bare fordi det bor i Afrika.

Hvis man kan tale om, at starte med os selv - så handler det for mig mere om, at være lidt ekstra opmærksom i hverdagen. Gøre de små ting, som hjælper til at vi passer på vores klode og hinanden (danskere og verdensborgere). Vi kan købe ansvarligt ind, vi kan svine mindre, vi kan forbruge mindre - og hvis vi har lyst kan vi donere nogle af de overskydende penge, vi måske har, til velgørende formål. Det er DIT valg (tillykke - du har et valg), og det skal ingen stille spørgsmålstegn ved...men det er fandeme (undskyld mit fransk) ikke et argument for, at sammenligne afrikanske børn med inde-katte!

Ved ikke hvordan jeg ellers skulle få min pointe ud, omkring at de ikke ved der findes mere verden, end deres egen landsby ;) Og det var ikke kun børnene jeg sammenlignede med inde-katte, men alle fattige afrikanere.. ;)

Jeg kan ikke se, hvordan vores penge skal gøre at de ikke voldtager dernede; Vi bor i et velfærdssamfund, og her er der mordere, voldtægtsforbrydere, røvere og ja.. Det har vores penge bestemt ikke hjulpet os af med, og jeg tror VIRKELIG der skal MANGE penge til at et land som Afrika komme af med sådan noget.

Men synes vi skal holde det til at handle om reklamen, ellers tror jeg det bliver en større og ret omfattende diskussion..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok fair pointe. Jeg synes det er helt og aldeles ok, hvis man vælger ikke at støtte. Det skal nemlig aldrig være et krav.

Men ellers er jeg lodret uenig i dine synspunkter!

Jeg er vel enig så langt, at vi ikke kan presse vores synspunkter om lykke ned over hovedet på andre. Det er en temmeligt selvhøjtidelig måde at anskue menneskers frie ret til at vælge på.

Men forskellen på Danmark og f.eks. katastrofeområder i Afrika, er, at vi har et valg! Det er ikke for at underkende danskernes problemer - og jeg mener ikke at man som sådan skal måle ulykkelighed, men i Afrika ER der ikke noget system at bede om hjælp. Der er ingen steder at henvende sig, at argumentere med/mod, der er ingen gratis læge eller rent drikkevand at give sit syge barn, og familiers forsørgelsesgrundlag forsvinder pga. tørke eller syge krigsliderlige magthavere, som slagter og voldtager hele landsbyer. Børn bliver fanget og gjort til soldater i skudlinjen. Børn bliver misbrugt til hårdt arbejde, fødes med HIV, forlades af deres forældre. De går ikke i skole, fordi de ikke har råd - ikke fordi de ikke ved, hvad det er! Og lige netop børnene har intet valg! Hverken herhjemme eller i Afrika.

Du skal ikke bilde mig ind, at et barn ikke får traumer af at se sin mor blive voldtaget eller ikke bliver alvorligt sygt af Malaria, bare fordi det bor i Afrika.

Hvis man kan tale om, at starte med os selv - så handler det for mig mere om, at være lidt ekstra opmærksom i hverdagen. Gøre de små ting, som hjælper til at vi passer på vores klode og hinanden (danskere og verdensborgere). Vi kan købe ansvarligt ind, vi kan svine mindre, vi kan forbruge mindre - og hvis vi har lyst kan vi donere nogle af de overskydende penge, vi måske har, til velgørende formål. Det er DIT valg (tillykke - du har et valg), og det skal ingen stille spørgsmålstegn ved...men det er fandeme (undskyld mit fransk) ikke et argument for, at sammenligne afrikanske børn med inde-katte!

Well said! Jeg er meget enig! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke hvordan jeg ellers skulle få min pointe ud, omkring at de ikke ved der findes mere verden, end deres egen landsby ;) Og det var ikke kun børnene jeg sammenlignede med inde-katte, men alle fattige afrikanere.. ;)

Det handler jo ikke om, at vi skal sende penge til Afrika, så de kan bo i parcelhuse og have fjernsyn :blink Det handler om, at de skal have brønde, så de kan få rent vand, have lægehjælp så de kan få vacciner og ikke skal dø af helt basale sygdomme (som f.eks. fødsel!) som sagtens kan kureres/afhjælpes og så de kan få mad nok til at overleve.

Det er muligt, at de ikke er født til de samme muligheder som os, men hvorfor giver det dem mindre ret til basale livsforhold (som rent vand og medicin) bare fordi de trak nitten i 'hvor bliver jeg født'-lotteriet. De har ikke adgang til rent vand og måske de ikke ved hvad 'konceptet' er, men det betyder jo ikke at de er lykkeligt uvidende med deres maveinfektioner (som de kan dø af, hvis de ikke får mad nok eller evt. lægehjælp)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler jo ikke om, at vi skal sende penge til Afrika, så de kan bo i parcelhuse og have fjernsyn :blink Det handler om, at de skal have brønde, så de kan få rent vand, have lægehjælp så de kan få vacciner og ikke skal dø af helt basale sygdomme (som f.eks. fødsel!) som sagtens kan kureres/afhjælpes og så de kan få mad nok til at overleve.

Det er muligt, at de ikke er født til de samme muligheder som os, men hvorfor giver det dem mindre ret til basale livsforhold (som rent vand og medicin) bare fordi de trak nitten i 'hvor bliver jeg født'-lotteriet. De har ikke adgang til rent vand og måske de ikke ved hvad 'konceptet' er, men det betyder jo ikke at de er lykkeligt uvidende med deres maveinfektioner (som de kan dø af, hvis de ikke får mad nok eller evt. lægehjælp)!

Men måske vi skulle få det TILBAGE til emnet, som jeg skrev, i stedet for at lufte vores forskellige holdninger, til andet end lige reklamen. I er velkomne til at lave en anden debat selv jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler jo ikke om, at vi skal sende penge til Afrika, så de kan bo i parcelhuse og have fjernsyn :blink Det handler om, at de skal have brønde, så de kan få rent vand, have lægehjælp så de kan få vacciner og ikke skal dø af helt basale sygdomme (som f.eks. fødsel!) som sagtens kan kureres/afhjælpes og så de kan få mad nok til at overleve.

Det er muligt, at de ikke er født til de samme muligheder som os, men hvorfor giver det dem mindre ret til basale livsforhold (som rent vand og medicin) bare fordi de trak nitten i 'hvor bliver jeg født'-lotteriet. De har ikke adgang til rent vand og måske de ikke ved hvad 'konceptet' er, men det betyder jo ikke at de er lykkeligt uvidende med deres maveinfektioner (som de kan dø af, hvis de ikke får mad nok eller evt. lægehjælp)!

Jeg er fuldstændig enig.

Og man skal bestemt ikke gøre afrikanere m.fl dummere end de er. De kan godt se ud over deres egen "landsby" og se, at deres børn dør pga sult, fejlernærring, lungebetændelse og det gør den vestilige verdens børn bare ikke.

De har bare ikke mulighederne for at gøre den store forskel for sig selv - desværre.

Vi er heldige vi er født i den vestlige verden - men vi kunne lige så godt være født ind i en fattig, sultende familie i Kenya.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER