logo

Når ens barn skal i skole

6 indlæg i dette emne

Vælger skolerne så at putte dem i klasser med dem, de har gået i børnehave med, eller er det forskelligt fra skole til skole?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er vist meget forskelligt. Tror faktisk ikke skolerne ved hvilke børnehave børnene kommer fra.

På min søns skole var der børn til to klasser. De starter 1/4 i før-skole, dvs. de får et rum i SFO'en hvor de er hele skoletiden med SFO-personalet. Her leger de, tager på ture fra, besøger 0-klasserne og er ellers rundt på skolen og lærer alle stederne at kende.

Når skoletiden er forbi er rummet deres. Dvs. andre SFO-børn må ikke komme derind, men de små før-skolebørn må komme ud og være i alle rum. På den måde lærer de at være sammen med alle de andre børn, men har stadig en sikker base at vende hjem til, hvis det andet bliver for voldsomt.

Når de starter i 0-klasse efter sommerferien er de gult og rødt hold. Holdene er lavet ud fra SFO-personalets vurdering de måneder de var hos dem.

Børnene går stadig i SFO efter skole, og de første måneder i 0-klasse er SFO-personalet hjælpelærer. Dvs. børnene har en kendt voksen med.

Til efterårsferien, juleferien og påskeferien bliver der lavet nyt gult og rødt hold. På den måde får lærerne set børnene sammen med mange forskellige, og holder stadig øje med venskaber ikke bliver brudt. Gode venner bliver derfor ikke sat i hver sin klasse.

Efter påskeferien bliver 1. A og 1. B dannet, og dette er de klasser de skal gå i til og med 6. klasse. Men ingen regel uden undtagelser, så er der kemi der ikke er god, kan de stadig godt finde på at flytte rundt på enkelte børn, men her sker det i samarbejde med forældrene.

I 7. klasse kommer der 2 klasser fra naboskolen og 1 fra landsbyskolen og alle elever bliver blandet på kryds og tværs, så der er børn fra alle skoler i alle klasser. Børnene kan ønske at komme i klasse med bestemte venner, men det er ikke altid det bliver opfyldt, da lærerne først og fremmest ser på hvad der er gavnligt for klassen. F.eks. kan nogle uromagerer der ønsker at komme i klasse med hinanden blive skilt ad, så de ikke er så urolige og opmuntrer hinanden til ballade hele tiden.

Min søn er nu i 2. klasse og selvom jeg var lidt skeptisk over de lavede nye hold så tit i 0-klasse, har det fungeret super hele vejen igennem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuuuuusind tak for god og fyldig vejledning. Jeg vidste egentlig ikke, de lavede flere hold på den måde i 0. Men det er formentlig generelt for skolerne.

Årsagen til at jeg spørger er, at der er en dreng i børnenes institution, som er meget styg til at slå og skrige andre børn ind i hovedet. Han har været efter vores søn talrige gange, og vi har talt med børnehaven om det rigtig mange gange.

Han hører til vores skole, så hvis ikke forældrene har valgt anden skole for ham, er der mulighed for at de kan komme i samme klasse. Men på den måde som du beskriver det, kan der jo være mulighed for at de ikke lander i samme klasse, hvis han fortsætter med at være styg, hvis de er på hold sammen. For så må lærerne gribe ind og forhåbentlig styre ham væk fra dem, han kan finde på at være så styg ved. Ellers håber jeg, at lærerne vil lytte til os og få dem i hver sin klasse.

Mins søns store ønske er bare, at x ikke kommer i samme klasse som ham. Jeg synes, det er så synd for ham, at han allerede skal have det sådan med skolen, for ellers glæder han sig til at komme i skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuuuuusind tak for god og fyldig vejledning. Jeg vidste egentlig ikke, de lavede flere hold på den måde i 0. Men det er formentlig generelt for skolerne.

Årsagen til at jeg spørger er, at der er en dreng i børnenes institution, som er meget styg til at slå og skrige andre børn ind i hovedet. Han har været efter vores søn talrige gange, og vi har talt med børnehaven om det rigtig mange gange.

Han hører til vores skole, så hvis ikke forældrene har valgt anden skole for ham, er der mulighed for at de kan komme i samme klasse. Men på den måde som du beskriver det, kan der jo være mulighed for at de ikke lander i samme klasse, hvis han fortsætter med at være styg, hvis de er på hold sammen. For så må lærerne gribe ind og forhåbentlig styre ham væk fra dem, han kan finde på at være så styg ved. Ellers håber jeg, at lærerne vil lytte til os og få dem i hver sin klasse.

Mins søns store ønske er bare, at x ikke kommer i samme klasse som ham. Jeg synes, det er så synd for ham, at han allerede skal have det sådan med skolen, for ellers glæder han sig til at komme i skole.

Der er mange forskellige måder at gøre det på men klasseopdelingen er stort set ALTID ud fra en god gennem bearbejdet metode der understøtter børnenes venskaber, nogle steder (faktisk alle de steder jeg har arbejdet - både skole og bhv) er børnehave pædagogerne ind over, nogle steder er der før skole, nogle steder er det tilfældigt, men så blander man klasserne flere gange for at finde de bedste sammensætninger.

MEN når du snakker med bh personalet næste gang så fortæller du dem om din søns bekymring, at han går og er bange for at komme i klasse med den anden dreng - HVIS (og set har de sikkert) de har noget at skulle have sagt mht klassedeling så tager de det meget alvorligt for det er vigtigt din søn er tryg. Der skal nok blive lyttet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange forskellige måder at gøre det på men klasseopdelingen er stort set ALTID ud fra en god gennem bearbejdet metode der understøtter børnenes venskaber, nogle steder (faktisk alle de steder jeg har arbejdet - både skole og bhv) er børnehave pædagogerne ind over, nogle steder er der før skole, nogle steder er det tilfældigt, men så blander man klasserne flere gange for at finde de bedste sammensætninger.

MEN når du snakker med bh personalet næste gang så fortæller du dem om din søns bekymring, at han går og er bange for at komme i klasse med den anden dreng - HVIS (og set har de sikkert) de har noget at skulle have sagt mht klassedeling så tager de det meget alvorligt for det er vigtigt din søn er tryg. Der skal nok blive lyttet.

Jeg håber også, de vil lytte og handle. De har desværre ikke været så gode til få rettet op på den voldsomme dreng, til trods for flere samtaler fra flere forældre, så jeg håber, de også vil støtte op om IKKE at komme i klasse sammen, som de vil støtte op om venskaber og komme i klasse sammen.

Tak for svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber også, de vil lytte og handle. De har desværre ikke været så gode til få rettet op på den voldsomme dreng, til trods for flere samtaler fra flere forældre, så jeg håber, de også vil støtte op om IKKE at komme i klasse sammen, som de vil støtte op om venskaber og komme i klasse sammen.

Tak for svar.

Den voldsomme dreng er sikkert en af taberne i besparelserne sådan en der ikke er voldsom nok til special pædagog, ekstra støtte m.m. sådan én der tager alt tiden fra børn som din søn fordi han simpelthen ikke fungerer, men den tid han får er ikke nok (det man i pædagog verdenen kalder "at sluge en voksen") - sådan et barn er der alt for mange steder og det er ikke fair for nogen, for din søn har lige så meget ret til en voksen, men sådan ser verden bare ikke ud lige nu! Håber der bliver lyttet, det ville jeg, og gjorde det også da jeg arbejdede i fritidshjem og vi skulle lave stue opdeling - nogle børn kan bare ikke sammen og det er helt ok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER