Barbamama

Uld vs. uld-bomuld?

5 indlæg i dette emne

Kan I ikke lige hjælpe en uld-nybegynder? ;)

Jeg har "lært" at man bruger uld i månederne med r, dvs. september til april. Og at i september og april skulle det gerne være uld-bomuld fordi, der er der ikke så koldt udenfor, og uld-bomuld skulle ikke være lige så varmt som ren uld.

Derudover har jeg fået at vide at uld-bomuld er "spild" af uldens gode egenskaber, da uld skulle kunne holde kropstemperatur og samtidig lede væske (altså sved) bedre væk fra kroppen end bomuld kan = uld-bomuld er unødvendigt og man kan lige så godt bare bruge ren uld gennem hele perioden.

I min jagt på uld-bodyer til Valdemar er jeg så ofte stødt på "Nej, vi har ikke bodyer i ren uld. Vi har kun uld-bomuld, fordi uld kradser". Jeg har fundet én ren uldbody til Valdemar og jeg synes faktisk at den er dejlig blød :unsure

Så alt i alt er jeg lidt i tvivl om, om uld-bomuld egentlig er at foretrække nogle gange, eller om det bedste er altid at bruge ren uld :help

Hvad siger I, kloge piger? Bruger I begge dele eller kun det ene eller det andet, og i så fald hvorfor? :gp

(Og så er der jo også uld-silke... Hvad er pointen med det, og hvornår bruger I det evt.?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kender ikke svaret, men jeg har koebt uld/silke til Noah. Silke koeler jo ligefrem, naar det er varmt, og det er vel smart, eftersom vi har det lidt varmt stadigvaek, men ogsaa ret koldt morgen og aften og silke varmer ogsaa. Jeg vil ikke have uld/bomuld... Maaske fordi vi altid har haft ren uld paa som smaa?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mavefornemmelse siger mig at ren uld (eller evt. uld-silke) er bedre end uld-bomuld. Men jeg synes faktisk at det er svært at finde ren uld i butikkerne. <_< Langt det meste jeg har fundet er uld-bomuld <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, mine børn bliver meget varme/tung varm i uld/bomuld, nok netop, fordi de ikke kan komme af med varmen og sveden pga. bomuld. Derfor synes jeg også, at ren uld er lettere. I de der serier, som Føtex og Kvickly sælger med uld/bomuld, gemmer der sig næsten altid nogle i ren uld til samme pris. I vores butikker i Århus er de blandet ind imellem de andre en gang imellem, og jeg synes, de er fine, gode til at transportere sveden ud og en body koster cirka 90 kroner.

Når jeg putter i barnevogn, vil jeg give ren uld på, for mine børn koger altid på ryggen, når de ligger der og bliver mega varme i uld/bomuld. Hvis de er et sted, hvor de ikke kommer til at svede så meget, er bomuld/uld fin, synes jeg. Og ulden er ikke spild, tværtimod, det luner altså en del. Man bruger jo også bomuld/uld i mange elefanthuer, men stadig er ren uld altså meget bedre til at transportere sveden ud og tørre igen.

Når det bliver koldt og hvis man kommer til at svede, bliver man jo netop kold af sveden, så der er uld helt klar bedst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, mine børn bliver meget varme/tung varm i uld/bomuld, nok netop, fordi de ikke kan komme af med varmen og sveden pga. bomuld. Derfor synes jeg også, at ren uld er lettere. I de der serier, som Føtex og Kvickly sælger med uld/bomuld, gemmer der sig næsten altid nogle i ren uld til samme pris. I vores butikker i Århus er de blandet ind imellem de andre en gang imellem, og jeg synes, de er fine, gode til at transportere sveden ud og en body koster cirka 90 kroner.

Når jeg putter i barnevogn, vil jeg give ren uld på, for mine børn koger altid på ryggen, når de ligger der og bliver mega varme i uld/bomuld. Hvis de er et sted, hvor de ikke kommer til at svede så meget, er bomuld/uld fin, synes jeg. Og ulden er ikke spild, tværtimod, det luner altså en del. Man bruger jo også bomuld/uld i mange elefanthuer, men stadig er ren uld altså meget bedre til at transportere sveden ud og tørre igen.

Når det bliver koldt og hvis man kommer til at svede, bliver man jo netop kold af sveden, så der er uld helt klar bedst.

Jeg er også ret sikker på at Kvicklys Änglamark bodyserie med blå/røde bodyer er ren uld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER