Ihpets-mortilto

Sutter, og alt muligt andet...

10 indlæg i dette emne

Hej alle sammen :loveshower

Det er jo en hel ny verden for mig, det med babysagerne. Og jeg har egentligt ikke stor erfaring på området (hvilket vel egentligt er drøn logisk :rolleyes) men nu kan jeg bare mærke at det begynder at betyde rigtig meget for mig.

F.eks. er nogle sutter bedre end andre, og her tænker jeg ikke på at min kommende baby sikkert er vildest med ét bestemt mærke, men mere, om der er nogle der er "sundere" og mindre "kemi"agitige. Er det klogt at købe Haveas (staves??) eller er det spild af mine penge?

Er det "vigtigt" at satse på at købe økologisk bomuldstøj, eller er det ligegyldigt.

Og hvad med alt det andet, det er ikke fordi jeg er sådan 100 % okologisk. Men kan mærke at når det kommer til baby, vil jeg gerne skåne den for så meget så muligt. Også fordi h*n sikkert bliver temmelig allergisk i forvejen.

Undskyld det rodet indlæg, men tankerne er så rodet oppe i mit hoved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror, det er et spørgsmål om overbevisning. :) Nogle vil sikkert sige at det er ligegyldigt hvilke sutter du bruger og at det ikke gør nogen forskel, om du køber økologisk tøj eller ej, og andre vil sige, at det er meget vigtigt (i hvert fald for dem selv).

Mig bekendt er der ingen officielle anbefalinger fra sundhedsstyrrelsen omkring sutter og økologisk tøj, så jeg tror, at man er lidt "på egen hånd". Men ud fra dit indlæg kan jeg godt tænke, at det måske var "det værd" at købe økologisk tøj mv. fordi det gør DIG tryggere? :)

Personligt går jeg ikke op i om min babys tøj er økologisk og jeg ved faktisk ikke, hvad hans yndlingssut er lavet af (fordi vi fik den på hospitalet, så jeg kunne ikke læse noget om den).

Jeg tænker også over allergi og babys sundhed, men prøver at forebygge og forberede gennem andre ting:

- Satser på MM istedet for MME (og allergiforebyggende MME, hvis det bliver nødvendigt)

- Stofbleer istedet for engangsbleer

- Såvidt muligt undgå parfume, parabener, sødestoffer og farvestoffer gennem graviditeten og overfor baby nu hvor han er her (dvs. heller ingen parfume nu hvor han er født)

- Vasker alt hans tøj mindst to gange inden brug - i vaskepulver uden parfume og uden at bruge skyllemiddel (jeg har dog hørt både for og imod i forhold til skyllemiddel og allergi...)

Ved meget af det er det nok et spørgsmål om at gøre det, du selv føler er mest rigtigt og at gå så meget op i det, som du nu har lyst og overskud til. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Stephy-pigen.

For lige at "oversætte" noget af det meget fornuftige Barbamama skrev, så står MM for modermælk og MME for modermælks erstatning.. Tænker bare at du måske ikke viste det, da du jo venter dit første barn..:) Men som Barbamama skriver er MM selvfølge allerbedste for dit barn, men hvis du for problemer der kan man få en MME der er til allergibørn og den er mildere for babys mave. Den har jeg selv brugt til min første dreng, som subliment, da jeg i starten havde problemer..:)

Med hensyn til sutter, køber jeg ikke økologiske, ved ikke om man "bør".. Men jeg køber altid sutter med naturgummi. Naturgummi kan man se når bliver gamle og så er de mere naturlige..:) Silikone som er alternativet ser nye ud forevigt, men er det jo ikke, så det kan være svært at vide og huske på, hvornår de bør skiftes..

I legetøj og sutteflasker kan der være talater (ved ikke om det er stavet rigtigt) det er en af mine kæpheste at undgå det..

Med de andre ting, så tror jeg bare du skal finde ud af hvad der er vigtigt for dig, og så gøre det dit budget kan klare og det du finder rigtigt..:)

Held og lykke med maven og dit nye liv som mor..:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Stephy-pigen.

For lige at "oversætte" noget af det meget fornuftige Barbamama skrev, så står MM for modermælk og MME for modermælks erstatning.. Tænker bare at du måske ikke viste det, da du jo venter dit første barn..:) Men som Barbamama skriver er MM selvfølge allerbedste for dit barn, men hvis du for problemer der kan man få en MME der er til allergibørn og den er mildere for babys mave. Den har jeg selv brugt til min første dreng, som subliment, da jeg i starten havde problemer..:)

Med hensyn til sutter, køber jeg ikke økologiske, ved ikke om man "bør".. Men jeg køber altid sutter med naturgummi. Naturgummi kan man se når bliver gamle og så er de mere naturlige..:) Silikone som er alternativet ser nye ud forevigt, men er det jo ikke, så det kan være svært at vide og huske på, hvornår de bør skiftes..

I legetøj og sutteflasker kan der være talater (ved ikke om det er stavet rigtigt) det er en af mine kæpheste at undgå det..

Med de andre ting, så tror jeg bare du skal finde ud af hvad der er vigtigt for dig, og så gøre det dit budget kan klare og det du finder rigtigt..:)

Held og lykke med maven og dit nye liv som mor..:)

Ups, tænkte ikke lige på det med MM og MME, tak for oversættelsen :blush

Mht. ptalater, så mener jeg bestemt at det er forbudt i Danmark at sælge varer til babyer med ptalater i. :) (Om det så forekommer alligevel, det tør jeg ikke udtale mig om).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ptalater er ganske rigtig forbudte i DK, også at sælge ting til småbørn med ptalater. Det jeg tænker at man skal være obs på, er hvis man er en af dem som jagter tilbud på internettet :) Der kan man jo ikke vide hvad det pågældende lands holdning er til ptalater :)

God pointe :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige et tip til tøjvask, hvis du gerne vil have tøjet blødt, så brug eddike i stedet fot skyllemiddel :) (hvis du ikke kendte tippet i forvejen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Som miljøkemiker vil jeg lige give mit besyv med.

Økologisk bomuld betyder kun noget for dyrkningen af bomulden og kan ikke "måles" i det endelige tøj.

Alt tøj bør dog altid vaskes før brug, da der anvendes en del kemikalier i tøjproduktionen.

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, jeg har vist ikke været god til at kommenterer herinde :badgirl, men jeg har læst alle jeres svar, TAK for dem. Tror måske at jeg skal sætte mig lidt mere ind i tingende, for jeg har kun ro, hvis jeg ved at jeg ikke giver baby noget som er skadeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

du kan kigge den her side igennem http://www.babykemi.dk/ der står meget godt.

Derudover kan jeg virkelig anbefale at gøre det let for dig selv ved at vælge produkter efter miljø mærkerne fx svanemærket og astma allergi mærket både til dig selv og baby.

Man kan få mange gode produkter med de mærker fx til dig har matas en serie der hedder matas natur - den findes i grøn og hvid og den hvide er "sundest" og har begge mærker - det er rigtig gode produkter som ikke giver hår som hø og cremerne trænger godt ind i huden.

Neutral har nærmest ALLE produkter der er brug for i en husholdning, opvaske sæbe, opvasketabs, vaskepulver, cremer etc... Jeg skiftede så småt alt ud som vi løb tør for det, for et par år siden og produkterne er ganske udmærkede.

Ellers kan Derma Eco også anbefales til baby - jeg har dog ikke selv afprøvet det endnu.

legetøjet er lidt en jungle syntes jeg - men altså vask ALT så mindsker du risikoen betydeligt. Skold/kog sutter inden brug. Alt vores legetøj får enten en tur i vaskemaskinen, bliver skoldet eller vasket grundigt med vand og neutrals sæbe.

Og økologi er ikke lig med allergi venligt vil jeg lige huske at pointere, en naturlig duft kan være mere allergifremkaldende end en en kemisk parfume. Så vær obs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :balloons

Jeg er helt ny herinde og nyder virkelig at læse mange af trådene herinde som en lille forberedelse til når jeg bliver gravid.

Indtil videre prøver min kæreste og jeg, og har gjort det siden oktober 2011. Så kryds fingrer for mig om to uger, hvor mens. gerne skulle udeblive :gravid

Disse svar på undringer i kommer med til Stephi-pigen, er de samme undringer jeg har gjort mig (og der er mange, som i jo nok kender til), så tak for en skøn start herinde på BK :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER