Bamse&Kylling

Plukveer vs. Ligamentsmerter

7 indlæg i dette emne

Hej alle.

Jeg er første gangs gravid og er idag 17+3. Jeg har rigtig tit ondt i underlivet, sådan menstruationssmerte agtigt og har tit ondt i højre side af maven og hoften. Det kommer i små perioder, men mange gange dagligt.

Jeg er virkelig i tvivl, om det er plukveer allerede(??!) eller om det "bare" er ligamentsmerter - forstår simpelthen ikke, hvordan man mærker forskel?

Jeg skal til min første gang ved jordemoder om en uge, så vil helt sikkert også spørge hende, men vil gerne høre jeres erfaringer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder som ligament smerter!

Jeg kender et par stykker der aldrig rigtg fandt ud af hvordan en plukve føles, men ondt gør de ikke, ikke før man skal føde har jeg hørt :whistling Men du kan ligge din hånd på maven og så kan du sikkert mærke at maven bliver mere hård en den plejer - prøv fx efter sex der er næsten plukves garanti :lol

Du kan sagtens have plukveer nu, mine startede meget meget før uge 17.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligamentsmerterne sidder i ledbådene som giver sig mens plukveer er i livmoder og muskler. Det lyder som ligamentsmerter fordi de gør ondt og sidder der hvor de gør.

Plukveer gør som Majs skriver maven helt hård og må ikke gøre ondt og være regelmæssige :) De kan sagtens komme så tidligt som du er :)

Men vend det helt sikkert lige med JM eller læge hvis det bliver ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er stor forskel på hvor "følelsen" af ligamentsmerter og plukkeveer sidder..

Plukkeveer sidder (ved mig) midt på maven.. Det føles som om der er en ballon der bliver pustet op inde i en (Altså, huden bliver spændt..)

Ved ligamentsmerter, har jeg endnu ikke oplevet de kom op over maven..

Udover det, gør ligamentsmerter ondt eller er ubehagelige i længere tid; Plukkeveer går lynhurtigt over og ved mig vare de sjældent mere end max 1-2 min...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligamentsmerter kan ogsaa snildt komme sin jag i siden, naar man hoster, nyser, rejser sig eller lave andre hurtige bevaegelser. Mine har nogle gange varet nogle dage og har virkelig faaet mig til at gaa som en gaaaaammel pukkelrygget og manden har maattet hjaelpe mig med at rejse mig og laegge mig...

Plukkeveerne klarer jeg. De er jo ikke smertefulde(og ikke regelmaessige) , men de er faktisk gode til at oeve afslapning af ansigt og underliv, samt langsomme vejrtraekninger paa, hvis jeg da ikke lige er ude i offentligheden eller i faerd med noget specielt kraevende -> anbefaling icone14.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns det er rigtig svært at "diagnosticere" andres smerter. Men hos mig er der ret tydelig forskel om det er ligamentsmerter eller plukveer. Måske fordi det er min 4. graviditet og livmoderen har været stor før havde jeg slet ikke den mens lignende murren/smerter i begyndelsen, når det hele begynder at udvide sig. Omkring uge 10 lagde jeg for første gang mærke til plukveer, men på det tidspunkt kun i form af at livmoderen blev hård fx efter sex. Ligamentsmerter har jeg først oplevet fra ca uge 14, de kommer oftest som jag og føles lidt som sidesting, som regel mærker jeg dem i siderne, altså fra lysken og op langs livmoderen. Ofte mærker jeg dem når jeg stiger af cyklen eller vender mig i sengen mm. Mine plukveer er blevet lidt ubehagelige siden ca uge 20, men jeg vil ikke ligefrem sige de gør ondt, det bare lissom strammer hen over hele det område af maven hvor min livmor er. De kan vare alt fra et minut til 20 minutter, alt efter om jeg har mulighed for at sidde/ligge og slappe af eller ej. Plukveerne kommer så snart jeg anstrenger mig det mindste eller hvis jeg fx går en tur på mere end 15 min...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Jeg har helt sikkert ligamentsmerter!! Må lige holde øje med om der er plukveer og mærke efter på maven, når det er!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER