KristineL

For højt indhold af prolactin! Hjælp!

6 indlæg i dette emne

Halløj

Jeg er lige startet op med et forløb ved en gynækolog for at finde ud af hvorfor jeg ikke bliver gravid. Jeg har netop fået svar på blodprøver, og de viser et forhøjet indhold af prolactin. Jeg var hurtigt inde og Google og bliver ret bekymret over det jeg finder. Er der nogle herinde der har været igennem processen og som kan fortælle mig hvad næste skridt er? Hvilke konsekvenser har det og hvilke behandlingsmuligheder findes der? Hjælp mig! Jeg skal først til gynækolog igen d.11.6, og så længe kan jeg overhovedet ikke vente med at få svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh, det er altid farligt at Google!

Har du kun fået målt prolaktin én gang? Normalt anbefaler man at måle det engang mere, hvis det er for højt, da niveauet i kroppen kan variere ret meget - det er et stress hormon og vil derfor være forhøjet de første to timer efter man er stået op, hvis man lige har fået lavet en gynækologisk undersøgelse, været fysisk aktiv eller hvis man af anden grund er stresset. Det kan derfor sagtens være tilfældigt (og ubetydeligt) at det er forhøjet, hvis du kun har fået målt det én gang.

Hvis du har haft problemer med lange cyklusser, manglende ægløsning/menstruation og evt lidt mælke-flåd fra brysterne, er forhøjet prolaktin dog måske en god forklaring på hvorfor.

Oftest er det bare lettere forhøjet af uforklarlige årsager. Og det behandles relativt nemt ved at tage nogle piller, som hæmmer udskillelsen af prolaktin. Derved opnår de fleste helt normal cyklus og bliver nemt gravide :)

Det kan også være forhøjet ved pcos - men så burde der næsten være andre af dine blodprøver, der var slået ud også. Det er jo et hormon der bliver dannet i hypofysen i hjernen, så derfor kan man også se forhøjet prolaktin ved en tumor i hypofysen (måske det du også har læst om på nettet?). Det er faktisk slet ikke så unormalt at have GODARTEDE tumorer i hypofysen og langt de fleste lever et lang og godt liv helt uvidende om det (men det er dog stadig sjældent, at det er det, der er årsagen til øget prolaktin). Hvis prolaktin niveauet gentagne gange er meget forhøjet vil man ofte vælge lave en scanning af hjernen for at udelukke det. Men selv hvis man skulle være så uheldig at være en af de få, der har en hypofysetumor, så er det ofte ikke noget, der er nødvendigt at behandle andet end med den medicin man alligevel ville give dig for forhøjet prolaktin af ukendt årsag.

Ved ikke om ovenstående gør dig mere rolig eller urolig, men kan godt forstå du synes, der er lang tid til du har tid hos gynækologen. Jeg synes, du skal ringe til din egen læge og få en snak om det, når det er noget, der bekymrer dig meget. Og evt få gentaget målingen, hvis du kun har fået målt det én gang.

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tak :) Er selv læge om 20 dage og har lige været til eksamen i alt det her + jeg har en veninde, der ved et tilfælde fik målt forhøjet prolaktin. Så kan også lige supplere med, hvordan det gik for hende: hendes var ikke særlig meget forhøjet, men hun havde lidt lange cyklusser hvilket prolaktinen evt kunne være skyld i. Hun fik kun målt det én gang hos egen læge, der sendte hende videre til udredning på hospitalet (hun havde ikke noget graviditetsønske på det tidspunkt, så derfor var hun ikke omkring en gynækolog). De sagde til hende, at da det kun var meget lidt forhøjet, var det usandsynligt det skulle skyldes en tumor i hjernen. De målte det igen med samme svar - en lille smule forhøjet. De sagde hun skulle komme igen til tjek 3 mdr senere for at se, om der var en udvikling i det. Hvis ikke, ville de afslutte hende (for så er det meget usandsynligt at det skyldes noget ondartet der vokser). Så hun blev ikke scannet, men fik at vide, at det godt kunne have indflydelse på,hvor nemt hun vil have ved at blive gravid, og at hun derfor evt skal have noget medicin, når de beslutter at gå Igang med pb.

Så du skal nok ikke blive overrasket, hvis du ikke bliver scannet:) Som udgangspunkt kan praktiserende læger ikke bede om scanninger af hjernen, men de kan henvise én til nogen, der kan tage stilling til om der skal - f.eks privat parktiserende neurolog eller gynækolog eller en afdeling på hospitalet. Tror også der er mange praktiserende læger der glemmer det med, at det er et stress hormon og man derfor ikke nødvendigvis skal tillægge en enkelt måling en masse værdi. Når du siger, du ikke har andre symptomer som udeblevende menstruationer og mælkeflåd fra brysterne, tænker jeg umiddelbart at dit prolaktin-niveau ikke er skyhøjt og at risikoen for, at der skulle være en tumor i din hjerne er meget lav.

Men dejligt du fik snakket med din læge. Forhåbentlig kommer du lidt hurtigere igennem til gynækologen, så du kan få en afklaring. Du må meget gerne komme med en update :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Halløj

En lille Update her fra mig. Allerførst tillykke AS2014 med at du forhåbentlig nu er blevet færdiguddannet læge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak - blev færdig i forgårs!!! Yay:)

Og tak for update! Øv at du skulle have taget blodprøve igen, men hvor er det fedt, at prolaktin slet ikke var rigtig forhøjet!! Pyha og tillykke med det :)

Tror der er mange, som har det på den måde du beskriver. Faktisk uanset om man får hjælp eller ej, så tror jeg at det der med at skulle prøve at time det og have sex på bestemte tidspunkter kan få de fleste til at føle sig lidt som avlsdyr. Eller det kan i hvert fald tage det romantiske ud af det. Man må jo nok bare prøve at fokusere på det positive i at få hjælp - at nu lykkes det forhåbentlig snart.

Vi kommer nok også til at skulle have hjælp. Har PCOS og er lidt overbevist om, at jeg ikke har ægløsninger (skal bare liiiige tage mig sammen til at ringe til lægen, hader bare at gå til lægen). Og så bliver det i hvert fald svært at time noget som helst :P Det er lidt en kamel at sluge, men det er jo bare sådan det må være.

Held og lykke med pb, håber der er gevinst snart:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER