Bækkenløsning

Bækkenløsning er smerter, der opstår, når bækkenets knogler sidder skævt i forhold til hinanden. Komplikationen kan opstå ret tidlig i graviditetsforløbet, og du kan være generet af det i lang tid efter fødslen.

Smerter forbundet med bækkenløsning

Bækkenløsning medfører gangbesvær og bevægelseshæmning, og smerterne fra bækkenløsningen kan sidde i lænden og nederste del af ryggen, balderne, halebenet og gå helt ned i lårene. Det er forskelligt fra person til person.

Smerterne bliver værre, når du bevæger dig. Det kan føles ret hårdt at gå op og ned af trapper. Når du ligger ned, bliver smerterne kraftigere, hvis du løfter eller strækker benene.

Kontakt din læge hvis du får smerter

Hvis du oplever nogle af ovenstående smerter så tøv ikke med at kontakte din læge eller jordemoder. De vil kunne give dig instruktion i, hvordan du kommer nemmest igennem din graviditet med bækkenløsning.

Lægen vil formentlig også sygemelde dig fra dit arbejde, da komplikationerne ofte kræver dette. Du vil også blive anbefalet aflastning i hjemmet.

15 nyttige tips omkring bækkenløsning

1. Sørg for at ALLE dine bevægelser er symmetriske

2. Undgå at vride i kroppen

3. Undgå foroverbøjning af kroppen

4. Undgå at løfte og bære tunge ting

5. Tag ikke for store skridt når du går

6. Tag trappen et trin ad gangen

7. Hvil dig så ofte du finder det muligt

8. Brug stødabsorberende sko eller gummisko med “air”

9. Stå med lige vægt på begge ben når du står stille

10. Sid aldrig med benene over kors eller i skrædderstilling da det belaster bækkenet

11. Lad andre ordne rengøringen i hjemmet

12. Sæt dig baglæns ind i bilen og drej rundt med parallelle ben

13. Læg en drejekonsol på bilsædet så du nemt kan dreje rundt, når du har sat dig

14. Brug fantasien hvis du har sex, da det ikke må gøre ondt i dit bækken

15. Vend dig i sengen med parallelle ben brug evt. en stor pude mellem benene.