Pada

Frivilligt arbejde..

32 indlæg i dette emne

Hej!

Jeg går arbejdsløs efter jeg blev færdig som pædagog, men er virkelig ikke god til det her med at gå hjemme.. :blabla Derfor overvejer jeg noget frivilligt arbejde, som er indenfor reglerne, så jeg stadig får mine dagpenge.

Er der nogen af jer der har lavet eller laver frivilligt arbejde?

Hvilke slags jobs har i haft? Hvordan var det?

Og er der måske andre der kunne fristes til frivilligt arbejde? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I ret mange år var jeg frivillig på et krisecenter for voldsramte kvinder... Rigtigt dejligt og givende :)

Savner det en del, men tiden er bare ikke til det lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder spændende.. Men er det ikke hårdt? Hvad lavede du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder spændende.. Men er det ikke hårdt? Hvad lavede du?

Synes ikke det var hårdt, men man skal da kunne rumme grimme historier og meget forskellige mennesker.. men synes ikke det var sådan, at der kom nye kvinder med nye historier til hele tiden, de fleste blev boende i relativt lang tid, og derfor var det ofte kendte ansigter man mødte, også selv om man havde vagt nogle gange om måneden.

Synes det var så skønt, at se nogle (ikke alle) af disse kvinder komme godt videre og få et godt liv igen.

Opgaverne var egentligt ret simple: at tage telefonen, lytte/snakke, tage imod, hvis der kom nye kvinder og ellers bare hygge om dem der boede der..

Madlavning og lign stod kvinderne for... og decideret rådgivning stod socialrådgivere for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt nok spændende.. Hvordan kom du ind i det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt nok spændende.. Hvordan kom du ind i det?

Det var ret nemt... På det krisecenter jeg var på, holder de et infomøde hver måned og der dukker man bare op. Er man derefter intereseret, kommer man til et uformelt møde med lederen og derefter kan man tilknyttes en frivilliggruppe (på dette center er de frivillige delt op i 5 grupper)

Du kan læse lidt om det her, hvor jeg var frivillig... men mon ikke det alligevel er forskelligt alt efter hvilket krisecenter du bor nærmest og kunne være intereseret i.

Men siden er nu meget god alligevel...klik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak. Det vil jeg lige kigge nærmere på.. :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det er jo i Nørresundby... fedt! Det kunne da godt tænkes jeg skulle undersøge det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lige du er fra Aalborg, og så er det jo faktisk det krisecenter, der er nærmest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja :) jeg har allerede skrevet intromøde i kalenderen. Så skal jeg bare lige ha snakket med A-kassen om det er noget jeg må uden at det trækker i dagpengene :loveshower

Faktisk havde jeg også kigget på bestbuddies.dk.. Men man kan jo sikkert godt begge ting ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja :) jeg har allerede skrevet intromøde i kalenderen. Så skal jeg bare lige ha snakket med A-kassen om det er noget jeg må uden at det trækker i dagpengene :loveshower

Ja, det er jo lige det :)

Har en veninder der er frivillig derovre, hun kunne godt få det godkendt på dagpenge hos DSA, men mon ikke de forskellige a-kasser, har forskellige regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det har de nok, men det giver da lidt håb at andre fagforeninger har godkendt det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en utroligt god idé at lave noget frivilligt arbejde når nu du har tiden og lysten til det!

Jeg har selv været frivillig i en del år efterhånden, og selvom det kan være hårdt og krævende en gang imellem, så giver det også bare sååå meget tilbage!

Det eneste jeg har at sige, er at rigtigt mange frivillige jobs kræver en del commitment. Altså hvis du vælger f.eks. at arbejde med de svageste, så har de brug for tryghed og rutine, så det er ikke så velset hvis du så bare smutter med det samme du får et "normalt" arbejde. Jeg har altid lavet mit frivillige arbejde ved siden af studie/fuldtidsjob, men har nu bevidst droslet ned, med tanke på at jeg ikke kan holde samme niveau hvis jeg bliver gravid, og så havde jeg det bedst med at skære ned på timeantallet nu hvor der var en naturlig mulighed, i stedet for "lige pludselig" gøre det. Så måske skal du tænke lidt i, om det var noget du evt. var villig til at bruge lidt af din fritid på når du får job?

Kender du siden Frivilligjob? Det er en rigtigt god side hvor mange organisationer har samlet deres behov for frivillig hjælp, og du så kan sidde stille og roligt og vurdere hvad du passer bedst til af de jobs der er ledige i dit område. Der står også lidt om reglerne for dagpengemodtagere osv.

Til sidst vil jeg lige bemærke, at man jo kan få et fantastisk netværk gennem sådan et frivillig job. Jeg kender f.eks. en som havde et frivillig studiejob - og nu er hun ansat i samme velgørende organisation på 4.året og hun elsker det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Jeg går arbejdsløs efter jeg blev færdig som pædagog, men er virkelig ikke god til det her med at gå hjemme.. :blabla Derfor overvejer jeg noget frivilligt arbejde, som er indenfor reglerne, så jeg stadig får mine dagpenge.

Er der nogen af jer der har lavet eller laver frivilligt arbejde?

Hvilke slags jobs har i haft? Hvordan var det?

Og er der måske andre der kunne fristes til frivilligt arbejde? :)

EJ det kunne have været mig der skrev det indlæg!!! Jeg er arbejdsløs pædagog og jeg HADER det! Jeg skal have noget at stå op til - jeg skal glæde mig til fridagene og jeg skal være sammen med nogle andre mennesker for det er sådan jeg får energi! Jeg sad i Lørdags og kiggede på ældresagens hjemmeside - men opgav efter noget tid - jeg kunne nemlig godt se mig selv som besøgsven, men der stod ikke noget om om de søgte i Herning og der stod ikke noget om hvem man skulle hanvende sig til - jo den der var nærmest, men det kunne man ikke se hvem var.

Men jeg overvejer også at bede om at komme i aktivering - sådan for at få noget at lave indtil Barsel! Og så bare være en ulønnet pædagog på flere timer end der findes i de lønnede stillinger! Men det er et dilemma!

Tror da lige jeg tjekker den der hjemmeside ud!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg har at sige, er at rigtigt mange frivillige jobs kræver en del commitment. Altså hvis du vælger f.eks. at arbejde med de svageste, så har de brug for tryghed og rutine, så det er ikke så velset hvis du så bare smutter med det samme du får et "normalt" arbejde. Jeg har altid lavet mit frivillige arbejde ved siden af studie/fuldtidsjob, men har nu bevidst droslet ned, med tanke på at jeg ikke kan holde samme niveau hvis jeg bliver gravid, og så havde jeg det bedst med at skære ned på timeantallet nu hvor der var en naturlig mulighed, i stedet for "lige pludselig" gøre det. Så måske skal du tænke lidt i, om det var noget du evt. var villig til at bruge lidt af din fritid på når du får job?

Uh ja, det skal jeg selvfølgelig lige tænke over.. Jeg overvejer både bestbuddies.dk, som er "at være ven" med en udviklingshæmmet. Det kræver ikke vildt meget tid, men kontakt engang om ugen og ellers skal man ses lidt osv.

Krisecentret synes jeg lyder vanvittig spændende, men jeg må lige høre hvor mange timer man ca. bruger på det. Ellers er det jo nok ikke det værste sted, hvis man skulle drosle ned. Men godt du lige kom med den vinkel, for det skal jeg lige ha med i overvejelserne. :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

EJ det kunne have været mig der skrev det indlæg!!! Jeg er arbejdsløs pædagog og jeg HADER det! Jeg skal have noget at stå op til - jeg skal glæde mig til fridagene og jeg skal være sammen med nogle andre mennesker for det er sådan jeg får energi! Jeg sad i Lørdags og kiggede på ældresagens hjemmeside - men opgav efter noget tid - jeg kunne nemlig godt se mig selv som besøgsven, men der stod ikke noget om om de søgte i Herning og der stod ikke noget om hvem man skulle hanvende sig til - jo den der var nærmest, men det kunne man ikke se hvem var.

Men jeg overvejer også at bede om at komme i aktivering - sådan for at få noget at lave indtil Barsel! Og så bare være en ulønnet pædagog på flere timer end der findes i de lønnede stillinger! Men det er et dilemma!

Tror da lige jeg tjekker den der hjemmeside ud!!!

Jeg har det på præcis samme måde. Skal virkelig have noget at stå op til, så jeg HÅBER at jeg må arbejde frivilligt de her steder for a-kassen :)

Ja, jeg har også overvejet noget løntilskud eller aktivering hurtigst muligt, for jeg keder mig og gider ikke gøre mere rent ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker lidt, at har du overskudet, så er der altid behov for flere besøgsvenner, som styres af røde kors :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ældre mennesker eller hvordan? Det kunne jeg nok også godt finde på... Har også overvejet Hospice, faktisk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kontakter jeg dem? Er der en hjemmeside?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ved besøgsvenner er det oftest ældre man kommer hos, men det kan også være yngre, som har behovet. Men det er oftest røde kors, som står for det, så søg på deres hjemmeside...

ellers så google frivillig arbejde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg kontaktet Spilloperne i røde kors Herning - det er LIGE mig!!! Håber virkelig de kan bruge mig - blev helt vildt glad da jeg fandt dem. Det er jo lige præcis det jeg er allerbedst til!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt! Hvad er det for noget så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis man kan klare dødende, så kunne vågetjenesten/konerne også være en mulighed, hvor man sidder hos den dødende og giver denne en god afslutning på livet, hvis familien eller pårørende ikke selv kan være der

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg bare er lige voldsomt nok.. På hospice laver man "bare" kaffe og snakker med dem over maden osv.. Man skal ikke nødvendigvis sidde hos dem når de ånder ud.. Men respekt til dem der kan det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Jeg har været ledig hvor jeg gerne ville have frivilligt arbejde, men det afviste min fagforening. Det viste sig at de skelner mellem frivilligt ulønnet arbejde og frivillige aktiviteter. de prøvede at bilde mig ind at jeg ikke måtte, hvorefter jeg fandt dette link http://www.frivillighed.dk/Webnodes/Frivillig+p%E5+dagpenge+eller+efterl%F8n/695

hvor der står hvilke regler akasserne skal holde sig inden for. i praksis betyder det at så længe du ikke overtager et arbejde der kunne være lønnet, må du bruge alt den tid du vil så længe du er på dagpenge, som jeg har forstået det.

Håber di fagforening er mere samarbejdsvillige end min. jeg måtte kømpe men fik det igennem. og fik lov at arbejde med ensomme unge hos Ventilen :) rigtig god fornøjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER