Guest

Skræmme skræmme skræmme

8 indlæg i dette emne

Nu er man jo gået lidt amok i alt hvad der står "Mor", "Baby", "Gravid", "Børn", "opdragelse" etc i overskriften - men efter 8 års erfaring inkl. minimum 5 års praksis erfaring i institutionsverdenen kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet. I en af de artikler jeg læste stod der "Undersøgelser viser at mange børn er længere tid i institutionen end forældrene er på arbejde" No Shit Sherlock! :blink Man kan jo ikke bringe børnene efter man er mødt, eller hente dem før man har fri!!! Der er også lidt transport tid! Det er jo kun i de familier hvor man har forskudte arbejdstider det er en mulighed at have børnene mere hjemme!!!

:rolleyes Man skal heller ikke hente børnene tidligt for enhver pris - nogle gange er det altså bedre for børnene at der er handlet inden de blir hentet. Det er ok at børnene har lange dage engang imellem hvis bare man så tager sig den tid til dem de har brug for når man er sammen.

En anden artikel handlede om at man ikke må skælde ud, og hvis man gør skal man i hvert fald sige undskyld!!!

Bagefter kom der eksempler på hvad man kan gøre i stedet for at skælde ud.

Jeg er enig i at at skældud i 90 % eller mere af tilfældende ikke er ok/berettiget eller er for voldsom, og der er mange måder man kan irettesætte børnene på hvis de overskrider grænser, og jeg er bestemt ikke en skældud person - men den artikel fik det bare til at lyde som om at man var et dårligt menneske hvis man kom til at skælde lille Oskar ud hvis han bed lille Sofie. Der er bare ting der IKKE er ok. Alle skælder ud det ligger så dybt i os, men der er jo også forskel på hvordan man gør det! Der er ikke nogen der er dårligere forældre fordi de kommer til at "snappe" lidt i en stresset situation, eller sætter en grænse op fordi de finder det nødvendigt at den grænse skal sættes, når grænsen bliver overskredet må man godt blive lidt skrap.(håber ikke den smøre bliver misforstået)

Nå pointen var vel egentlig også bare at den artikel forenklede en problemstilling så meget at det kom til at lyde som om man var dårlige forældre hvis man blev skrap! Og meningen i virkeligheden nok var at man skal tænke sig om før man skælder ud, lige trække vejret dybt og tænke over hvorfor barnet gør som det gør og måske nøjes med at sige tingene i et normalt toneleje i de fleste tilfælde - man taler pænt til hinanden :goodluck

Kom gerne med flere :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man skal vist bare lige huske at bevare sin sunde fornuft når man læser artikler og ting og sager. Uh man blir så nemt påvirket som kommende mor, for man vil jo alt det bedste for sit lille barn. Selvfølgelig blir det noget forenklet, men der findes jo rigtig god læsestof hvis man vil fordybe sig i nogle emner, og det er nok ikke i fine blanke blade man lige finder det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

helt enig - nu har jeg også læst den bog der hedder "skæld ud" (fantastisk læsestof) som artiklen er bygget på - men i mine øjne er det ikke så meget en forælder guide som det er en faglig håndbog.

Jeg syntes nu også de har nogle gode artikler indimellem - fx læste jeg en om gode manerer på et tidspunkt som jeg syntes var en god artikel. Jeg har skrevet den bog den var bygget på, på ønskelisten.

Der er også tit børnehave starts artikler som jeg syntes er gode, så mine 2 eksempler er nu nok også mest skræk eksemplerne jeg er stødt på!

men jeg tror meget af det skal tages med en gran salt og bruges som inspiration.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er også stor tilhænger af at tafe alt med et gran salt og stole på sin sunde fornuft.

Det år jeg arbejdede i vuggestue var der meget snak om skæld ud. De fleste af mine kollegaer mente at det var helt no-go, men den fik de aldrig mig med på. Nogle gange er det bare vigtigt at sætte en grænse og lade barnet vide, at der er ting, der bare ikke er ok. Men at skælde ud for noget de ikke kan gøre for - at spile et glas vand, at rive hul på en bluse mm. tror jeg ikke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig - kander du de der forældre man møder, barnet falder og forældrene hiver dem op og siger "Se nu!!! Hvis du gik ordentlig så var det ikke sket! Og nu er du også blevet beskidt og du kan ikke få tørt tøj på før vi kommer hjem, så noget grisseri!!!" Jeg har bare lyst til at skrige af dem! Barnet græder - jeg tror det har lært lektien, måske noget trøst ville være på sin rette plads!

Omvendt er der jo også de forældre hvor man bare tænker OH MY GOD! Jeg hørte om nogen der var ude at flyve og på sædet bag dem sad der et barn og nev dem i armene hele turen på 3 timer - og selvom de flere gange vendte sig om og bad forældrene om at gøre noget så skete der ingenting - den gyldne middelvej tak!!!

Verden er ikke konsekvensløs så det skal børneopdragelse heller ikke være - men på den gode måde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det ikke fordi jeg har læst en masse artikler eller er specielt børnesagkyndig, min erfaring er den jeg har fra min egen søn..

Men ja man ser nogen gange nogen hvor man tænker hold da op. Men syntes os man skal huske der nok er en historie bagved.

Jeg går eks ikke ind for at råbe af min søn, men jeg er os kun menneske, og det kan da ske jeg kommer til at råbe. Ofte fordi jeg desværre har mistet alt overskud og nok 5 gange har sagt det samme, og ja så bliver 6 gang nok ikke altid sagt så pædagogisk..

Børneopdragelse er en svær en, alle har en holdning og mening om det general, nu er børn bare ligeså forskellige som voksne, og alle har de brug/ lære forskelligt.

Jeg er langt fra altid perfekt, men gør det bedste jeg kan og det jeg mener er bedst for mit barn.

Og syntes det er vigtigt at jeg er kritisk og reflektere over hvordan jeg tackler ting, men også over hvordan min søn er og hvordan Han modtager de ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det ikke fordi jeg har læst en masse artikler eller er specielt børnesagkyndig, min erfaring er den jeg har fra min egen søn..

Men ja man ser nogen gange nogen hvor man tænker hold da op. Men syntes os man skal huske der nok er en historie bagved.

Jeg går eks ikke ind for at råbe af min søn, men jeg er os kun menneske, og det kan da ske jeg kommer til at råbe. Ofte fordi jeg desværre har mistet alt overskud og nok 5 gange har sagt det samme, og ja så bliver 6 gang nok ikke altid sagt så pædagogisk..

Børneopdragelse er en svær en, alle har en holdning og mening om det general, nu er børn bare ligeså forskellige som voksne, og alle har de brug/ lære forskelligt.

Jeg er langt fra altid perfekt, men gør det bedste jeg kan og det jeg mener er bedst for mit barn.

Og syntes det er vigtigt at jeg er kritisk og reflektere over hvordan jeg tackler ting, men også over hvordan min søn er og hvordan Han modtager de ting.

Hæ hæ du lyder nu meget børnesagkyndig i mine ører :glad Jeg syntes især de sidste linjer er nærmest "pædagogiske" :D - der skal være plads til at være menneske, og jeg syntes ikke man skal være bange for at barnets liv er ødelagt fordi man har hævet stemmen. Det er OK at man mister kontrollen engang imellem vi er (som du skriver) jo bare mennesker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hæ hæ du lyder nu meget børnesagkyndig i mine ører :glad Jeg syntes især de sidste linjer er nærmest "pædagogiske" :D - der skal være plads til at være menneske, og jeg syntes ikke man skal være bange for at barnets liv er ødelagt fordi man har hævet stemmen. Det er OK at man mister kontrollen engang imellem vi er (som du skriver) jo bare mennesker!

Ja kan godt høre det, lyder sådan alligevel;)

Er uddannet sygeplejeske, det var nok mere det der poppede op;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER