Little Miss

Stofbleer

49 indlæg i dette emne

Som helt ny i det her baby halløj er jeg blevet nysgerrig omkring stofbleer. Har hørt og se dem nævnt flere gange men hvad er fordele og ulemper ved dem... .og hvordan virker de egentlig lige?

Håber nogle kan hjælpe en total clueless Mom-to-be :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Barbamama har gang i en rigtig god tråd under babyudstyr mm. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama har gang i en rigtig god tråd under babyudstyr mm. :)

Super Tusind tak :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh, her kan jeg jo være med :) Dog med det forbehold, at jeg ikke er igang med at bruge dem endnu, så min viden kommer fra andres erfaringer og hvad jeg sådan har læst. Jeg har dog købt og mærket nogle stofbleer. Bare ikke på babymås endnu :)

Fordele:

- Færre kemikalier på babynumsen (du kan få svanemærkede bleer, men det er stadig plastik på bagen)

- Mindre indelukket. Du kender måske selv at din hud bedre kan ånde når du bare har trusser på, fremfor hvis du har bind på. Jeg tænker at det er noget af det samme.

- Billigere (det KAN det i hvert fald være. Mine udregninger siger 5-6000 (inkl. vask) for stofbleer og 10-15.000 for engangs pr blekarriere. Men jeg har set andre herinde, der regnede sig frem til 4-5000 for engangs)

- Hyggeligt, fint og blødt :biglove

- Bedre for miljøet (sålænge man ikke tørrer i tørretumbler!)

- Slipper for at hamstre bleer i Bilka ;)

Ulemper:

- Måske en anelse mere besværligt at skifte (men jeg tror ikke at det bliver meget mere besværligt for at være ærlig)

- Masser af tøjvask

- Du skal have plads til at tørre bleerne (og kunne overskue at du nærmest permanent har et tørrestativ stående), hvis du ikke bruger tumbler

- Måske svært at lokke dagpleje/vuggestue til, når den tid kommer (kommer dog an på hvor man er)

- Dyrt i starten, fordi du skal købe en ordentlig stak bleer hjem (istedet for et par pakker engangs...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama har gang i en rigtig god tråd under babyudstyr mm. :)

:blush

Jeg har også foreslået Ki om vi ikke skal have et forum til stofbleer og andre "hippieting" :) Så forhåbentlig får vi snart et rum til det :) (Jeg har allerede det første 5-6 tråde klar, tror jeg :whistling )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:blush

Jeg har også foreslået Ki om vi ikke skal have et forum til stofbleer og andre "hippieting" :) Så forhåbentlig får vi snart et rum til det :) (Jeg har allerede det første 5-6 tråde klar, tror jeg :whistling )

:D Alternative ting er også fine emner - og det ville være nemt, hvis det havde sit eget forum :super Jeg bakker op om forslaget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:blush

Jeg har også foreslået Ki om vi ikke skal have et forum til stofbleer og andre "hippieting" :) Så forhåbentlig får vi snart et rum til det :) (Jeg har allerede det første 5-6 tråde klar, tror jeg :whistling )

Men så vil jeg næsten også insistere på en hippiesmiley!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så vil jeg næsten også insistere på en hippiesmiley!

Det var da en god idé! På slyngebarn har de den søøøødeste smiley, der er en lille baby, der kigger frem fra sin blå ble med rødt hjerte på :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da en god idé! På slyngebarn har de den søøøødeste smiley, der er en lille baby, der kigger frem fra sin blå ble med rødt hjerte på :loveshower

Nåååhr :)

Ved du egentlig, hvilken nationalitet Bumgenius har?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåååhr :)

Ved du egentlig, hvilken nationalitet Bumgenius har?

Hmm, jeg har taget for givet at det var britisk fordi jeg havde fundet dem på denne side: http://cheeksandcherries.co.uk/ (og fordi jeg synes navnet lyder lidt britisk :P) Men altså det er jo ikke Bumgenius egen hjemmeside, så ved det ikke. Hvad da? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg har taget for givet at det var britisk fordi jeg havde fundet dem på denne side: http://cheeksandcherries.co.uk/ (og fordi jeg synes navnet lyder lidt britisk :P) Men altså det er jo ikke Bumgenius egen hjemmeside, så ved det ikke. Hvad da? :)

Jeg håbede lidt på, at det var amerikansk, da vi skal til Boston i næste måned. Og som regel sparer man jo helt vildt på amerikanske mærker, når man er in the States :) Så ville jeg bare kigge efter dem der! Men gør det nok alligevel, da DK som regel bare er dyrere end alle andre nationaliteter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener Bumgenius er amerikansk - det har maaske noget at sige, hvis man taenker oeko og saa den laaaaange transport til slutforbrugeren?

Stemmer ogsaa for et alternativforum med hippiesmiley :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også meget vel være at det er amerikansk :) Og uanset hvad, så tror jeg da nok at det kan betale sig at købe stofbleer i USA, hvis I kan finde dem :goodluck

(Ps. mht. at få det i butikkerne i Danmark, så HAR jeg faktisk prikket til Kent i Babysam Aalborg og sagt at de skal se at få det i sortiment :badgirl :whistling Og jeg ved at jeg ikke er den eneste. Så måske en dag. :) De bliver nok ikke ret meget billigere af at være i babysam, men om ikke andet, så giver det da muligheden for at kigge lidt med hænderne inden man køber, og det er jo også rart :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også meget vel være at det er amerikansk :) Og uanset hvad, så tror jeg da nok at det kan betale sig at købe stofbleer i USA, hvis I kan finde dem :goodluck

(Ps. mht. at få det i butikkerne i Danmark, så HAR jeg faktisk prikket til Kent i Babysam Aalborg og sagt at de skal se at få det i sortiment :badgirl :whistling Og jeg ved at jeg ikke er den eneste. Så måske en dag. :) De bliver nok ikke ret meget billigere af at være i babysam, men om ikke andet, så giver det da muligheden for at kigge lidt med hænderne inden man køber, og det er jo også rart :))

De har det her i KBH i bl.a. Pure Baby, men der koster de 230 kr. pr stk. for AIO. Og så vidt jeg kan se, er det på nettet omkring 110-180 kr pr styk. Så det ville da være dejligt, hvis man lige kunne spare lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har det her i KBH i bl.a. Pure Baby, men der koster de 230 kr. pr stk. for AIO. Og så vidt jeg kan se, er det på nettet omkring 110-180 kr pr styk. Så det ville da være dejligt, hvis man lige kunne spare lidt :)

230 kr for en ble?! Det var da også vanvittigt :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

230 kr for en ble?! Det var da også vanvittigt :wacko

Ja præcis! Så det ville jo være optimalt at kunne købe lidt derovre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja præcis! Så det ville jo være optimalt at kunne købe lidt derovre :)

Hvor mange kan du have med hjem? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange kan du have med hjem? :D

HAHA :D HVis de er billige må jeg lade noget blive derovre. Har tænkt mig at gå amok i bøger og bleer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HAHA :D HVis de er billige må jeg lade noget blive derovre. Har tænkt mig at gå amok i bøger og bleer!

Boeger og bleer :lol

Spaendende om de er saa meget mere billige, end man kan koebe dem til paa nettet ... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama skriver det ikke er sikkert dp og vuggestue vil anvende dem, vi fik af vide det ikke var et Valg de havde, ligesom de heller ikke kan kræve man køber pampers kan de ikke kræve man bruger papir ;)

Derudover skriver hun det er dyrt i starten, det er også rigtigt men man spare som udgangspunkt min 10.000 kr ved at bruge stof frem for papir og det er med vask ;) det er i hvert fald hvad der står på nettet ;)

Der findes så mange gode billig bleer og man kan fint købe brugt også ;) vi har aldrig fortrudt det og skal også bruge det til det næste barn, hvor vi så kun har en meget lille udgift, fordi vi har bleerne fra storesøster som jo intet fejler ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der gider forklare mig fidusen ved stofbleer?

Tis og bæ i en ble.... Og hvad gør man så?

Ja, jeg ville jo smide den ud ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa skal du jo have engangsbleer...

Som naevnt ovenfor, saa er der fordele og ulemper ved begge dele. Engangsbleer kan fremkalde allergi pga lim. Det meste bomuld er klorbleget, hvilket skaber stoffet dioxin, som er et kraeftfremkaldende og hoejst problematisk stof. For mig er der dermed fidus nok ved at skifte til stofbleer eller i det mindste oekobleer, som ikke bestaar af klorbleget bomuld. Man kan laegge et lag rispapir i stofbleen, som opsamler bae og som man skylder ud i toilettet. Derefter er der en tisseble, som man enten vasker i et eller som man fjerner det sugende indlaeg fra og genbruger resten af bleen med et friskt og toert indlaeg. Klart at man faar mere at vaske, men i sidste ende kan man nemt spare mellem 5- og 7000 kroner paa en bleperiode. Mere hvis man genbruger dem til naeste barn :)

Det med det klorblegede bomuld gaelder ioevrigt alle konventionelle bind og tamponer, saa her kan jeg varmt anbefale oekobind- og tamponer eller at bruge en mens-kop og vaskbart trusseindlaeg :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama skriver det ikke er sikkert dp og vuggestue vil anvende dem, vi fik af vide det ikke var et Valg de havde, ligesom de heller ikke kan kræve man køber pampers kan de ikke kræve man bruger papir ;)

Derudover skriver hun det er dyrt i starten, det er også rigtigt men man spare som udgangspunkt min 10.000 kr ved at bruge stof frem for papir og det er med vask ;) det er i hvert fald hvad der står på nettet ;)

Der findes så mange gode billig bleer og man kan fint købe brugt også ;) vi har aldrig fortrudt det og skal også bruge det til det næste barn, hvor vi så kun har en meget lille udgift, fordi vi har bleerne fra storesøster som jo intet fejler ;)

Gode pointer! :)

Det med DP/VS er jeg dog stadig i tvivl om... Jeg har hørt om nogen, der kun kunne få lov at bruge stofbleer fordi de fik en lægeerklæring på at deres barn ikke kunne tåle papirsbleerne :unsure Står der godt nok noget lov om at de ikke må sige nej til stofbleer? Jeg tænker bare at de må jo sige nej til så meget andet (at knappe alle tre knapper i en body f.eks. pga. skade i fingrene...). Men det kunne da være fedt, hvis nogen havde noget på skrift fra en eller anden myndighed om at de ikke har noget valg :whistling

Iøvrigt ville jeg nok gå udenom de DP'er/VS'er der var modstandere af stofbleer anyways. Ikke fordi jeg skal trække ned over deres hoveder at de ikke må bruge engangs. Men hvis de ikke er åbne over for i det mindste at prøve nye miljørigtige tiltag, der måske også er bedre for barnets sundhed, så kunne det snildt alligevel være en institution som jeg ikke havde lyst til at aflevere mit barn i ;) Men jeg håber MEGET at vi kan finde nogen tæt på, der er friske på at prøve det af. :) Man kan jo også gøre det meget nemt for dem, f.eks. ved at bruge AIO gøre blespand med vaskenet klar, osv. Så er det jo faktisk nærmest bare som at sætte en engangsble på (+ de får mindre bleaffald ;))

Vi har også købt brugte bleer og jeg er yderst tilfreds indtil videre! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode pointer! :)

Det med DP/VS er jeg dog stadig i tvivl om... Jeg har hørt om nogen, der kun kunne få lov at bruge stofbleer fordi de fik en lægeerklæring på at deres barn ikke kunne tåle papirsbleerne :unsure Står der godt nok noget lov om at de ikke må sige nej til stofbleer? Jeg tænker bare at de må jo sige nej til så meget andet (at knappe alle tre knapper i en body f.eks. pga. skade i fingrene...). Men det kunne da være fedt, hvis nogen havde noget på skrift fra en eller anden myndighed om at de ikke har noget valg :whistling

Iøvrigt ville jeg nok gå udenom de DP'er/VS'er der var modstandere af stofbleer anyways. Ikke fordi jeg skal trække ned over deres hoveder at de ikke må bruge engangs. Men hvis de ikke er åbne over for i det mindste at prøve nye miljørigtige tiltag, der måske også er bedre for barnets sundhed, så kunne det snildt alligevel være en institution som jeg ikke havde lyst til at aflevere mit barn i ;) Men jeg håber MEGET at vi kan finde nogen tæt på, der er friske på at prøve det af. :) Man kan jo også gøre det meget nemt for dem, f.eks. ved at bruge AIO gøre blespand med vaskenet klar, osv. Så er det jo faktisk nærmest bare som at sætte en engangsble på (+ de får mindre bleaffald ;))

Vi har også købt brugte bleer og jeg er yderst tilfreds indtil videre! :super

Vores dp har blot bedt om bleerne er med velco ;) Jeg kan virkelig blive gal over, nogle skal komme med lægeerklæring :klap Fpr Dp kan da virkelig ikke skulle bestemme hvilken ble.. Så kan hun vel også kræve det kun er bleer fra pampers, fordi de er blødest (jeg aner intet om papir, så blot en påstand dp kunne komme med)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der gider forklare mig fidusen ved stofbleer?

Tis og bæ i en ble.... Og hvad gør man så?

Ja, jeg ville jo smide den ud ;-)

Du putter rispapir i bleen, hvis der er bæ i smider du den i toilettet og skylder ud, og hvis det kun er tis, vasker du det sammen med bleerne, da det så kan genanvendes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER