Pip

Arbejde og PB

4 indlæg i dette emne

Hej Piger..

Ved godt den har været oppe før, men jeg synes sgu stadig det er svært.. Bum bum..!!

Jeg sidder her og er i syv sind. Vi har været igang med PB i ca. 7 mdr...- og mit problem er nu, at jeg er ansat i et vikariat, som slutter d. 31.12.12, dette gør jo at jeg er på udkig efter nye muligheder, og det er jo som mange ved ikke noget der ligefrem hænger på træerne.. (er uddannet Pædagog)

Mit problem er bare: Hvad gør jeg, hvis jeg bliver gravid inden jeg får nyt arbejde? kan jeg godt tillade mig og holde det hemmeligt (det arbejde jeg lige pt. søger kan jeg ikke have så snart jeg bliver gravid, da brugerne er/kan være udadreagerende/voldelige, og derfor ikke vil/kan udsætte mig for at blive slået) Ved godt at man nok ikke lige frem siger til samtalen "hey.. jeg er forresten i gang med at producere en lille baby!! :rolleyes ) men tænker bare at hvis jeg så kun kan have det har arbejde 1-2 mdr., hvordan kommer jeg så lige og siger det til min chef??

Og hvis nu der går så lang tid inden jeg finder et nyt arbejde at jeg rent faktisk ER gravid til samtalen, har jeg så "pligt" til og sige det.. (her ville min samvittighed nok ikke kunne lade være med at føle sig nød til og sige det?!) :help

Hvad ville I gøre hvis I stod i samme sted?/ Hvordan har I tacklet lignende situationer??

KH PIP

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt se din udfordring her. Jeg tror det kommer meget an på hvordan du selv har det med at holde det skjult.

Jeg er selv ledig og har haft nogle lignende overvejelser. Jeg er dog allerede gravid og jeg ved at jeg vil have det bedst med at være ærlig. Det er mitte personlige overvejelser idet denne graviditet virkelig påvirker mig, tror jeg jeg ville bruge alt for meget energi på at skjule det og det ville stresse mig at skulle skjule det.

Planer om baby er jo noget uforudsigeligt noget og det vil unægteligt have indflydelse på dine muligheder for job. Men pædagogverdenen er som jeg ser det et af de steder der bliver vist en hvis forståelse for graviditet og planer om dette og det kan jo bare være en fordom fra min side :) her vil det måske være en ide at føle sig lidt frem nogle arbejdsgivere vil måske kunne acceptere det andre vil ikke.

Der hvor jeg fornemmede det var et problem fortalte jeg ikke om plan baby og det er over et år siden min ansættelse stoppede der så det havde ind haft nogen indflydelse alligevel. Og som sagt er planer om baby noget uforudsigelige og trods at jeg håber du snart står med 2 streger har jeg måtte sande at nogen gange tager det bare længere tid :)

Jeg har hørt om flere der har fået job og kort tid senere meddeler deres graviditet så det sker altså derude :)

Tænker også at nogle arbejdsgiver jo helt fravælger kvinder i den fødedygtige alder, så må vi jo også tage vores forholdsregler for at kunne sikre vores fremtid eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte opsige mit job som landmand da jeg pludselig udviklede astma. På daværende tidspunkt havde min mand og jeg arbejdet på at få en lillebror/søster i over et år. Jeg sagde ikke noget om mine planer til jobsamtalen og det er faktisk heller ikke noget en fremtidig arbejdsgiver må spørge om.

2 måneder efter fik jeg en tid på en fertilitetsklinik hvor jeg blev skannet og vi kunne se et fint æg. 2 uger senere testede jeg positivt :)

Jeg ventede en måned inden jeg sagde noget til min arbejdsgiver. Jeg var ansat under lidt kringlede forhold så det passede med at jeg fortalte ham at jeg var gravid lige inden min prøvetid udløb. Han ville dog gerne beholde mig men jeg fik faktisk aldrig fortalt at det var en planlagt graviditet. Den dag i dag tror jeg da egentligt at han stadigt tror at min datter var et uheld ;)

Jeg har dog siden snakket med ham, hvor han har forsikret mig, at det ikke vil afholde ham fra at ansætte unge kvinder. Han sagde at han godt vidste at der var en risiko ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ledig, og jeg har talt med min a-kasse om netop det..

De siger at jeg INTET skal fortælle før jeg har 3 måneder til termin.

Bagefter tilføjede han dog, at man moralsk måske kan gøre opmærksom på at man er gravid, når man ER til samtalen ;)

Dog ville jeg ALDRIG sige det før efter de 12 uger og NF scanningen :)

Jeg ville aldrig gøre opmærksom på PB, heller ikke selvom man måske skulle i behandling.. Det synes jeg er en privat sagt :)

Bevidst har jeg valgt kun at søge job, som jeg kan varetage. Jeg søger fx IKKE vikariater, som hedder de skal bruge en til sommerferien - da jeg går på barsel d. 2 juni og derfor ikke kan varetage hele vikariatet.

Men ville bestemt søge jobs, også selvom det kunne betyder at jeg blev nødt til en sygemelding :) Men de fleste steder, har de muligheden for at tilrettelægge det anderledes.. Fx kan man i en periode lave nogle andre ting, eller måske være i en anden afdeling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER