Barbamama

Mamas erfaringer med stofbleer :)

114 indlæg i dette emne

På opfordring vil jeg lige fortælle om mine erfaringer med stofbleer so far + flashe lidt billeder :) Jeg er "new in the business" men måske kan det inspirere andre interesserede til at give det et forsøg. Det er ikke farligt indtil videre, det er sjovt og hyggeligt!

Hvordan kom jeg dog på den idé?

Jeg sad og læste i Rebecca Perhsons "100% baby uden kemi" eller hvad den nu hedder. Og ærligt, da jeg læste overskriften stofbleer, så forestillede jeg mig at det var de der firkantede stykker stof, og at der lå lort i, og at der var jordslåede klude i en vaskekurv i hundrede år mellem hver vask. AD! Men efter at have læst, at der findes moderne stofbleer (der ligner engangs til forveksling), vasketøjsposer som man kan putte de våde bleer i, og engangsindlæg der fanger lorten så den altså IKKE skal med til vask (eller skrabes ud af bleen :puke ) men bare vupti ned i toilettet + at det skulle være sundere for babymåsen OG billigere i det lange løb, så blev jeg faktisk lidt hooked!

At overtale manden

Var faktisk overraskende nemt! Nu er min mand så i forvejen ret øko/miljø-minded + han er eksemramt, så han var vist solgt allerede ved tanken om at der ikke kom plastik på babymåsen. ;) Men ellers så tror jeg at mange mænd kunne "falde for" tanken om at spare penge, at slippe for at skulle hamstre bletilbud i bilke (og hvis det alligevel er "mor" der vasker, så kan jeg på ingen måde se ulempen for manden :P). Jeg synes stadig selv at nogle stofbleer virker liiiiiidt komplicerede, og kan godt forstå hvis nogle mænd også stejler overfor dem, men der findes også bleer, der stort set ligner engangs, og som jeg umiddelbart tror at alle kan finde ud af :)

Søgning på bleer og information!

Jeg gik så i kast med at søge på nettet. Fandt faktisk stort set kun Imse Vimse bleer i starten. Men gennem lidt hjælp herindefra og andre forums, kom jeg sådan lidt rundt på andre sider, og har nu fundet en engelsk hjemmeside med en del fiiiiine stofbleer, der vist endda er billigere end de danske. :yay Har også læst en masse hist og pist. Jeg synes dog at det virkede ret dyrt, at købe en startpakke (1500-3000 kr) hvis nu den ikke passede på vores babys mås <_< Så (med lovning fra Rebecca Perhson på at det er helt hygiejnisk ok!) har jeg kastet mig over at købe brugte bleer. Primært på den blå avis, hvor der er MANGE men også på ebay. Det er sjovt at sidde og lede. Næsten ligesom da jeg planlagde bryllup og ledte efter fine unikke ting til mit look eller bryllup ;)

Så er vi igang!

Med grønt lys fra manden gav jeg mig til at købe brugte bleer. Det er meningen at vi skal have nogle nye også på et tidspunkt, men jeg synes brugt er en fin måde at starte på, for så er det ikke SÅ mange penge man har "ude at flyve" hvis nu projektet mislykkes. Så jeg har pt. købt 8 Imse Vimse Bleer og 4 BumGenius (søde navne, de mærker har, synes I ikke? :loveshower )

Vores bleer

Fordi vi er nybegyndere holder vi os (i hvert fald i starten) til de såkaldte AIO - All in One. Overordnet er fordelen at det er NEMT. Der er selve bleen, og der putter du et engangspapir i, som skal i toilettet, når der er "fyld" i. Ellers ligner det en almindelig engangsble. Ulempen er vistnok at AIO'er er længere tid om at tørre på tørresnoren. Hvis man har lyst kan man også give sig i kast med bleer, der skal samles af en inderble og så med en yderble, der er vandtæt, men det har jeg ikke kastet mig ud i endnu, så det ved jeg ikke så meget om. :)

Vores bleer ser sådan ud:

post-350-018473100 1327662348_thumb.jpg

Den hvide er Imse Vimse og den grønne og gule er Bumgenius. De skulle begge to være en størrelse nyfødt, men jeg ved ikke lige hvorfor de er så forskellige i størrelsen. Måske er BG'erne i virkeligheden til lidt for tidligt fødte, eller også er det fordi IV suger mere = skal have mere stof. Det finder jeg ud af, når jeg prøver dem på min baby til sommer.

I får lige et nærbillede af BG'en:

post-350-099084300 1327662338_thumb.jpg

Det ligner jo næsten en almindelig ble, ikke? :)

Og når man åbner dem, ser de sådan her ud (BG til venstre og IV til højre):

post-350-048639900 1327662343_thumb.jpg

BG'en er den mindst komplicerede af disse to bleer. Der ligger man "bare" engangspapiret ind i bleen, og så smækker man den på måsen, ligesom hvis det var en engangsble (mine lukkes med velcro, man kan også få nogen der lukkes med knapper)

IV'en er en lille bitte smule mere avanceret/smart. Den kan nemlig foldes ud, så den ser sådan her ud:

post-350-077172100 1327662354_thumb.jpg

Der er to "striber" stof indvendigt. De skal lægges ned over hinanden og så med papir over, ligesom BG. Og så vælger man hvilket stykke der skal ligge øverst. Hvis det ene stykke ligger øverst holder bleen lettere tør. Dvs. det er rarest hvis man ikke har mulighed for at skifte så tit og til natten. Den anden side gør bleen mere våd indvendig, men lige så tør udvendig. Det er smart til toilettræning, fordi det hjælper barnet med at mærke når det har tisset :)

Status indtil nu:

Jeg er HOOKED på stofbleer! Dem jeg har indtil nu er måske lidt "kedelige" men så snart vi får kønnet at vide, vil jeg til at finde nogle med mønstre og i mere tydelige pige/dreng farver. Så skal den have gas! :loveshower Synes det ser så sødt ud + jeg elsker tanken om mindre kemi på babymås + jeg elsker tanken om at spare penge + jeg hader personligt lugten af en engangsble selv når der er ikke er lavet noget i den (synes det lugter af sur og indelukket :numse).

Men der er selvfølgelig også ulemper. Der skal vaskes MEGET, der er en del af sætte sig ind i, jeg tumler stadig med hvordan jeg skal overtale en kommende dagplejer (og andre der skal passe baby) til det her, selvom det er billigere i længden er det dyrt i starten, og sikkert meget andet. Og jeg har det altså også sådan, at hvis det kikser, så går jeg bare over til engangsbleer og så er det HELT okay. En klog kvinde (har glemt hvem) skrev et sted noget a la "Ligesom den gode mor ikke sidder i brysterne, så sidder hun altså heller ikke i måsen". Men jeg synes det er hyggeligt og sjovt at prøve, og jeg tror på at det har fordele på alle fronter, hvis det virker :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi bruger stofbleer herhjemme og elsker dem! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

spørgsmål, findes de så til forskellige aldersgrupper? og hvad søger du efter? skal de tørres på tørresnor eller tåler de også at komme i en tørretumbler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes både onesize og opdelt i størrelser. :) Jeg går efter newborn nu, fordi jeg tænker at HVIS det kikser, så gider jeg ikke sidde inde med en masse størrelse XL-bleer, og hvis det fungerer så kan vi nok ønske os bleer i julegave ;) Jeg er ikke afvisende overfor onesize, men umiddelbart lidt skeptisk overfor dem, fordi jeg tænker at hvis de skal kunne passe til en 2-årig, så må de da være KÆMPE på en nyfødt? :unsure

Nogle blemærker deler det op i newborn og one-size (=alle andre aldre end nyfødt), f.eks. tots bots og vist også Itti Bitti :)

Jeg har tænkt mig at tørre mine på tørresnor. Det er bedre for miljøet og vist også bedre for bleerne (så holder de længere og suger bedre). Men såvidt jeg ved, kan de fleste stofbleer godt tåle at blive tørretumblet, hvis man helst vil det :) Der er så et eller andet med at nogle bleer ikke må tørretumbles, fordi det der yderstof, som et vandtæt kan "boble op". Men der ville jeg nok søge erfaringer i forhold til den enkelte ble, hvis jeg ville begynde at tumble. :)

På DBA og Gul og gratis søger jeg på "stofbleer" (der kommer også annoncer op på de der firkantede klude, men primært mås-bleer, faktisk). På ebay har jeg ikke lige knækket koden, så jeg har forsøgt med med "cloth nappies", "reuable nappies" og navne på mærkerne (f.eks. "BumGenius") :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh tak for tråden :loveshower Jeg er blevet mere og mere lun på tanken om at tilbyde min bebs kemifri numse :) Jeg må lige få tænkt over det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har valgt at spørge ind til erfaringer med disse bleer på AV, som er et forum for adoptanter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig god, informativ og detaljeret post barbamama :loveshower

Jeg er selv ret lun på tanken om stofbleer, men jeg har ikke kunnet overtale kæresten. Han synes det er for besværligt og vil gerne betale de flere penge for at det er "nemt" med engangs <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig god, informativ og detaljeret post barbamama :loveshower

Jeg er selv ret lun på tanken om stofbleer, men jeg har ikke kunnet overtale kæresten. Han synes det er for besværligt og vil gerne betale de flere penge for at det er "nemt" med engangs <_<

Øv bøv, hvad er det han synes er besværligt? Altså bleen ryger i en pose uanset hvad. Hvis det er en engangsble så skal posen i containeren og hvis det er stofbleer så skal posen i vaskemaskine. Same-same, hvis du spørger mig. Stofbleerne skal vaskes og hænge til tørre, og det fylder - JA! Men er det typisk din mand, der står får vasketøjet? Ellers kan han vel være ligeglad. :P Og med stofbleer slipper man for at handle og slæbe bleer hjem. MEGET nemmere! Selve det med at lægge bleen på måsen er jo - med de nemmeste bleer - et spørgsmål om at lægge et stykke ekstra papir i (hvilket man gør ved stofbleerne) eller ej (ved engangs). Ellers er det totalt det samme! Og han kan vel liiiiiiiiiiiige finde ud af at lægge et stykke papir i bleen? :P

Hvis du ikke har opgivet overtale ham, så kan man låne stofbleer på www.koogko.dk, hvor man kun skal betale depositum og fragt. Så kan han da kigge lidt med egne øjne hvad det er for noget. :) Held og lykke. :loveshower :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh tak for tråden :loveshower Jeg er blevet mere og mere lun på tanken om at tilbyde min bebs kemifri numse :) Jeg må lige få tænkt over det...

Selv tak :kiss Håber jo at kunne få nogen med på vognen, så jeg har nogen at dele erfaringer og råd med herinde :whistling (Og så synes jeg bare det er hyggeligt a la på bryllupsklar. Forestil dig LIGE en blærerække man kunne lave med fine stofbleer? :D)

jeg har valgt at spørge ind til erfaringer med disse bleer på AV, som er et forum for adoptanter :)

Cool :) Jeg håber vi får et bleforum herinde, så vi rigtig kan dele erfaringer på et tidspunkt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker lidt, hvad så med perioden inden barnet stopper helt med at bruge ble, og der evt er behov for de der op and go, som er mere som underbukser der kan trækkes op og ned??? findes der lignende udgaver??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tak :kiss Håber jo at kunne få nogen med på vognen, så jeg har nogen at dele erfaringer og råd med herinde :whistling (Og så synes jeg bare det er hyggeligt a la på bryllupsklar. Forestil dig LIGE en blærerække man kunne lave med fine stofbleer? :D)

:lolhit :lolhit :lolhit HAHAHAHAHA! Omg ja!

Ej, jeg vil helt sikkert lige tale med Anders om det i weekenden. Er ret sikker på, at han ikke bliver svær at overtale. Han er også interesseret i, at møffen skal have en rar numse :)

Og synes bestemt ikke det lyder så besværligt. Jo, det bliver noget ekstra vask. Men altså. Vi bor i stuen og det tager mig jo ikke mere end 2 min at smide en vask over. Vi har dog ikke gode tørrefaciliteter, så skal liiige overveje, om man ikke skulle forsøge sig lidt med noget tørretumbling. I det første stykke tid kan jeg tørre udenfor men på sigt... bum bum.. men igen: det er GODT nok også besværligt at rende frem og tilbage med bleer. Og DYRT!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker lidt, hvad så med perioden inden barnet stopper helt med at bruge ble, og der evt er behov for de der op and go, som er mere som underbukser der kan trækkes op og ned??? findes der lignende udgaver??

Det ved jeg faktisk ikke :unsure Men jeg har aldrig tænkt at der var "behov" for up and go, jeg tror da ikke at de børn, jeg kender har brugt dem... Jeg kan ikke se problemet i at bruge almindelige (stof-)bleer indtil barnet er færdig med at bruge bleer? Eller jo, det kan måske give lidt flere uheld fordi man så springer direkte fra ble til ingenting, men altså... Uheld får man jo nok uanset hvad :P

+ Stofbleer skulle gøre det nemmere for børnene at mærke når de skal på toilettet, så måske kunne man håbe at de havde lettere ved at lære toiletvaner? Har i hvert fald både læst og hørt at stofblebørn ofte blive blefri hurtigere end engangsblebørn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg faktisk ikke :unsure Men jeg har aldrig tænkt at der var "behov" for up and go, jeg tror da ikke at de børn, jeg kender har brugt dem... Jeg kan ikke se problemet i at bruge almindelige (stof-)bleer indtil barnet er færdig med at bruge bleer? Eller jo, det kan måske give lidt flere uheld fordi man så springer direkte fra ble til ingenting, men altså... Uheld får man jo nok uanset hvad :P

+ Stofbleer skulle gøre det nemmere for børnene at mærke når de skal på toilettet, så måske kunne man håbe at de havde lettere ved at lære toiletvaner? Har i hvert fald både læst og hørt at stofblebørn ofte blive blefri hurtigere end engangsblebørn :)

det kan jeg godt se som en fordel, det som jeg har markeret med fed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lolhit :lolhit :lolhit HAHAHAHAHA! Omg ja!

Ej, jeg vil helt sikkert lige tale med Anders om det i weekenden. Er ret sikker på, at han ikke bliver svær at overtale. Han er også interesseret i, at møffen skal have en rar numse :)

Og synes bestemt ikke det lyder så besværligt. Jo, det bliver noget ekstra vask. Men altså. Vi bor i stuen og det tager mig jo ikke mere end 2 min at smide en vask over. Vi har dog ikke gode tørrefaciliteter, så skal liiige overveje, om man ikke skulle forsøge sig lidt med noget tørretumbling. I det første stykke tid kan jeg tørre udenfor men på sigt... bum bum.. men igen: det er GODT nok også besværligt at rende frem og tilbage med bleer. Og DYRT!

Jeg har set stofbleblærerækker på slyngebarn.dk (der kalder de dem vist dog for Stash-Flash) og jeg blev sååååååå misundelig! Glæder mig til at have en stor fin samling selv! :loveshower Og nogle af de bleer er bare SÅ cute, der var en, der havde en sød drage lige på måsen! :loveshower

Det med tørringen kan jeg også godt blive lidt bekymret over... Altså om man pludselig får fugt fordi man tørrer indendørs :unsure Men altså vores bebs er jo sommerbarn, så de første par måneder regner jeg med at tørre på altanen. Og så må jeg lige se på det derefter. Går det helt galt, så må jeg tumble (skidt for miljøet, men stadig bedre for mås og økonomi)

Men ja, besværligt at skulle købe bleer ind heeeeeeele tiden. Og pludselig at brænde inde med en pakke fordi man købte for mange på tilbud og babyen ikke kan passe dem mere :rolleyes Og det koster jo også i benzin/busbilletter. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette, din lurer! :P Du må have noget at bidrage med, jeg mener bestemt at du er stofblebarn! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har set stofbleblærerækker på slyngebarn.dk (der kalder de dem vist dog for Stash-Flash) og jeg blev sååååååå misundelig! Glæder mig til at have en stor fin samling selv! :loveshower Og nogle af de bleer er bare SÅ cute, der var en, der havde en sød drage lige på måsen! :loveshower

Det med tørringen kan jeg også godt blive lidt bekymret over... Altså om man pludselig får fugt fordi man tørrer indendørs :unsure Men altså vores bebs er jo sommerbarn, så de første par måneder regner jeg med at tørre på altanen. Og så må jeg lige se på det derefter. Går det helt galt, så må jeg tumble (skidt for miljøet, men stadig bedre for mås og økonomi)

Men ja, besværligt at skulle købe bleer ind heeeeeeele tiden. Og pludselig at brænde inde med en pakke fordi man købte for mange på tilbud og babyen ikke kan passe dem mere :rolleyes Og det koster jo også i benzin/busbilletter. ;)

Ja præcis. Især fordi vi kun har 2½ værelse, hvilket betyder at vådt vasketøj enten står i stue eller soveværelse, og det er ikke optimalt, som det er nu, og det er SLET ikke optimalt med en lille bebs. Jeg havde astma, da jeg var lille, og det VÆRSTE var, hvis det var fugtigt i luften.

Men ja, tørretumbling er skidt for miljøet, men tror nu stadig ikke at det er decideret værre end engangsbleer, der jo fremstilles på fabrik og udelukkende er baseret på brug og smid væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor godt suger de stofbleer? Og hvor blødt er sådan et engangspapir?

Umiddelbart så synes jeg jo at man i dag er ret gode til at producere engangsbleer, der suger rigtig godt og er bløde for numsen.

Personligt ville jeg da hellere tisse i en engangsble end på sådan noget engangspapir? :unsure (Hvis jeg altså var baby :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor godt suger de stofbleer? Og hvor blødt er sådan et engangspapir?

Umiddelbart så synes jeg jo at man i dag er ret gode til at producere engangsbleer, der suger rigtig godt og er bløde for numsen.

Personligt ville jeg da hellere tisse i en engangsble end på sådan noget engangspapir? :unsure (Hvis jeg altså var baby :P )

Haha, måske skulle man prøve selv, før man tog beslutningen? :D Det er ikke sådan noget papirpapir, men rispapir, som er blødere. Men altså, vil give dig ret i, at engangsbleer generelt er blevet meget bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor godt suger de stofbleer? Og hvor blødt er sådan et engangspapir?

Umiddelbart så synes jeg jo at man i dag er ret gode til at producere engangsbleer, der suger rigtig godt og er bløde for numsen.

Personligt ville jeg da hellere tisse i en engangsble end på sådan noget engangspapir? :unsure (Hvis jeg altså var baby :P )

Jeg har ikke testet stofbleerne og ikke mærket engangspapir, så ved det faktisk ikke. Men på billederne ser papiret ret blødt ud og hvad jeg kan læse mig frem til så suger stofbleer generelt dårligere end engangs, hvilket på en måde er meningen :)

Engangsbleer suger bedre, men de suger så også mere fugt fra babyens hud = lettere røde numser. Men man skal tilgengæld skifte lidt oftere med ens stofble. :)

Jeg ville personligt foretrække at have en stofble på frem for engangs (underlig tankegang :P) fordi jeg forestiller mig at engangs må føles ligesom bind føles for voksne, og det synes jeg føles træls og "indelukket" i længden. Og så at skulle have det på døgnet rundt hver dag? Så hellere stof, tak :) Men det er jo en smagssag :)

Pointen med papiret er heller ikke at opfange tis, så det er ikke sådan et kæmpe sugende papir. Pointen er at fange pøller, så jeg tror det er meget meget tyndt men bare ret stærkt. Tisset går igennem papiret og fanget af selve stofbleen, som så skal vaskes. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, måske skulle man prøve selv, før man tog beslutningen? :D Det er ikke sådan noget papirpapir, men rispapir, som er blødere. Men altså, vil give dig ret i, at engangsbleer generelt er blevet meget bedre.

Jeg læste faktisk et sted at nogen nuppede babys bleer og spændte dem på sig selv til barselsflåden :lolhit

Men ja, engangsbleer er blevet meget bedre til at suge! Men en del af tankegangen bag stofbleer er at det netop er en ulempe at engangs suger så godt :) Dels fordi det også suger fugt fra huden og dels fordi barnet så har sværere ved at mærke hvornår det tisser = bliver blefri senere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste faktisk et sted at nogen nuppede babys bleer og spændte dem på sig selv til barselsflåden :lolhit

Men ja, engangsbleer er blevet meget bedre til at suge! Men en del af tankegangen bag stofbleer er at det netop er en ulempe at engangs suger så godt :) Dels fordi det også suger fugt fra huden og dels fordi barnet så har sværere ved at mærke hvornår det tisser = bliver blefri senere. :)

Haha, fedt! og lidt ulækkert også.

Ja, men synes nu også, at engangsbleer er blevet blødere. Tror også at man har gjort det mere behageligt, end da vi f.eks. var babyer! (nåååhr :D) Men kan sagtens se pointen i det med sugeevnen og babyhud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, fedt! og lidt ulækkert også.

Ja, men synes nu også, at engangsbleer er blevet blødere. Tror også at man har gjort det mere behageligt, end da vi f.eks. var babyer! (nåååhr :D) Men kan sagtens se pointen i det med sugeevnen og babyhud.

Jeg tror også at engangsbleer er mere behagelige end de har været. Komfort har aldrig været en af grundene til at jeg ville på stoffer (fnis). Men jeg tror heller ikke at stofbleer er ubehagelige. :) (Og jeg kan godt lure på, hvad man mon har puttet i en engangsble for at gøre den blød og behagelig og samtidig sugende :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, måske skulle man prøve selv, før man tog beslutningen? :D Det er ikke sådan noget papirpapir, men rispapir, som er blødere. Men altså, vil give dig ret i, at engangsbleer generelt er blevet meget bedre.

Ha ha... Ja, det skulle man måske ;)

Ej, jeg forestiller mig bare at det må være rarere at tisse i noget blødt "vat", der suger godt end i noget rispapir. Men jeg ved det jo selvfølgelig ikke :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan se en fordel mere ved stofbleerne, og de er at der ikke bliver så meget affald. Jeg synes at have hørt folk med babyere har enormt meget affald i engangsbleer.

PÅ DBA er der en fra hinnerup, som sælger stofbleer til 100 kr stykket, er det billigt??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha... Ja, det skulle man måske ;)

Ej, jeg forestiller mig bare at det må være rarere at tisse i noget blødt "vat", der suger godt end i noget rispapir. Men jeg ved det jo selvfølgelig ikke :P

Det kan godt være at du har ret. :unsure Jeg må indrømme at jeg ikke havde overvejet at papiret kunne være generende. Jeg håber at det ikke er :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER