Guest Diden

Hvor lang tid barsel har i valgt?

24 indlæg i dette emne

Til en start ANEDE Jeg ikke hvor jeg skulle placere denne tråd henne.. Så den er kommet herind under hvor jeg går ud fra at der er flest tøser i barsel :P

Jeg er i dialog med min chef om hvor længe jeg forventer at gå på barsel. Han selv har været rigtig åben og sød og forklaret mig at han tror jeg bliver ked af det hvis jeg ikke tager den tid jeg nu kan få med mit barn, og samtidig med tror jeg at jeg bliver skør hvis jeg skal gå så længe hjemme (har dog igen ingen idé).

Så derfor ville jeg høre JER efter;

Hvor længe har i valgt/tænkt på at gå på barsel?

Hvornår skal(må) det lille myr starte i VS/DP

tak på forhånd :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg tager så lang tid som muligt herhjemme :)

Min kæreste har dog talt om at han også gerne vil gå hjemme, men tror han har feriei to måneder, så mon ikke det er tid nok ;)

Det kunne jo være din mand også vil have noget tid på barsel :)

De fleste jeg kender, går i hvert fald hjemme til barnet er 9-10 måneder... Tror tiden går en del hurtigere end man lige regner med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg tager så lang tid som muligt herhjemme :)

Min kæreste har dog talt om at han også gerne vil gå hjemme, men tror han har feriei to måneder, så mon ikke det er tid nok ;)

Det kunne jo være din mand også vil have noget tid på barsel :)

De fleste jeg kender, går i hvert fald hjemme til barnet er 9-10 måneder... Tror tiden går en del hurtigere end man lige regner med..

Hvad jeg kan regne det sammen til er det 11 mdr (46 uger) man har ret til barsel.

Jan regner ikke med at tage det vilde. Han bliver især skør i knolden af at gå derhjemme.. Men nu skal han måske også til at skifte arbejde så vi ser tiden an.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her tager jeg kun hvad der er øremærket mig, og så tager C så lang tid han kan (8 mdr efter han eller hun er født). Jeg tager kun rigtig barsel fra mit studiejob, men holder ikke barsel fra skole. Så skulle jeg starte helt forfra, og starter på 3. År efter sommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er født 16. december 2011. Jeg har ferie med løn og 8 ugers ferie jeg kan bruge, så jeg kan klare mig indtil 25. august. Tager så 5 uger på dagpenge og så tager Søren de sidste 15 uger på dagpenge (så vi har 46 i alt, men hvor mit arbejde får refusion i de 26 mens de udbetaler mig løn).

Anna starter så planmæssigt i vuggestue først i 2013 hvor Søren har 14 dage til at køre hende ind. Hun vil altså lige have rundet et år når hun starter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at det var rigtig svært at finde ud af, hvad jeg ville med barsel. Jeg ville ikke risikere at tage så lang tid, at jeg var ved at blive skør af at gå herhjemme, men heller ikke for kort tid, så jeg ville gå i panik over at skulle på job igen og undvære baby... Der er SÅ mange muligheder for at sammensætte sin barsel, så det nærmest gør det sværere end hvis der blot var én. En veninde sagde dog til mig, at når man har besluttet sig, så affinder man sig med den dato, og det tror jeg egentlig, at hun har ret i :)

Jeg synes, at du skal overveje, hvordan du har det med at gå hjemme. Jeg har altid sagt, at jeg ikke egnede mig som hjemmegående, og det har jeg fået bekræftet. Barsel er en fantastisk mulighed, men husk at det jo altså ikke er ferie ;)

Jeg ender med at have gået hjemme i 11 måneder, inkl. ugerne før fødslen. Min datter er næsten 9 måneder, når jeg starter, og far tager 12 uger.

Overvej også, om I har præferencer for, hvornår baby skal starte i institution/dagpleje, eller om det "bare" afhænger af, hvornår barslen ender.

Jeg har 8 uger tilbage og er begyndt at glæde mig til at komme i gang igen, selv om jeg også har svært ved at forholde mig til, at jeg jo så ikke skal være herhjemme og kan være på BK, når lillepigen sover :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har jeg ikke sådan vildt meget valg, eftersom jeg først kan starte op på mit studie ved næste semesterstart, så jeg får en barsel på hele 13½ måned :o

Lederen af mit kandidatprogram er dog rigtig sød og siger, at han plejer at invitere barselsstuderende (der bliver født mange børn på mit kandidatprogram :P) med til seminarer og sådan noget, så jeg har mulighed for at komme lidt uofficielt tilbage til voksenverdenen engang imellem :)

Og så har jeg jo mit studiejob ved siden af... Jeg ved faktisk ikke, hvor længe jeg vil holde barsel fra det, men det er som tilkaldevikar, så i princippet skal jeg ikke melde barsel ud, det er bare at give en melding når de må ringe igen. Jeg tænker at jeg I HVERT FALD vil have første halve år hjemme uden arbejde, men ved ikke helt derfra. På den ene side, så er det jo bare en vagt i ny og næ, men på den anden side, så kan de vagter snildt være på en 14 timer og det synes jeg er lang tid at være væk fra min lille baby :unsure Det må jeg overveje henad vejen :) Det kommer nok også an på, hvor længe den gider blive ammet, for hvis den alligevel skal have MME, så vil jeg nok være mindre låst på at skulle være sammen med den hele tiden :)

Jeg mener (men er bestemt ikke sikker) at børn må starte i DP når de er 6 mdr og VS når de er 3 mdr.

Jeg skrev på et tidspunkt projekt om tilknytningsforhold mellem mor og barn + det at starte i institution, hvor vi nåede frem til (og vistnok, men jeg husker det ikke så godt, fandt nogle undersøgelser, der hævdede det samme) at en start i institution indenfor de første 6 mdr kan gøre barnet dårligere tilknyttet til sin mor, og at en opstart omkring 8 mdrs alderen og 15 mdrs alderen kan give en noget mere hård opstart (mere gråd og længere indkøring), så det vil jeg personligt prøve at undgå - uden dog at tro at mit barn bliver ødelagt, hvis det ikke kan være sådan :)

Jeg regner med at sende den lille i DP når det er omkring 1 år. Så har vi en god lang tilvænningsperiode, hvis der skulle gå noget galt (hvis DP f.eks. blev syg eller sådan noget) inden jeg skal starte i skole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener i øvrigt, at det er forskelligt fra kommune til kommune, hvornår du kan få dit barn passet fra, så der må du ind på din kommunes hjemmeside eller ringe og høre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft og afsluttet barsel i 2011.

Jeg startede vidst omkring 24/1 - havde termin 20/2 - fødte 2/3 - afsluttede 7/12.

Min kæreste havde 6 ugers barsel sammen med os i sommers - rigtig dejligt og hyggeligt..

Du(man) bør slet ikke være så bange for at kede jer, I får rigeligt at se til med en lille ny! Og hygge med ens barn er da skønt og ikke til at få kuller af :7himmel

Vores datter var 8 mdr da hun startede (nov) men var der hun 2-3 dage, før hun var syg i 14 dage <_< så vi startede forfra :)

Hun EEEELSKEEER det! :loveshower

Hun er 10½ md nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte ikke at ville forlænge barsel (mest af økonomiske årsager) men heller ikke at gemme noget barsel. Så vi havde de famøse 46 uger tilsammen. Da min mand får 10 uger betalt fra sit arbejde gav det ret meget sig selv, at han skulle tage de sidste 10 uger, og jeg så tager de første 36 uger.

Vi havde skrevet Erica op til DP start d. 1. maj, for så havde min mand 14 dage til at køre hende ind, og der ville hun være 10 måneder. Dog har vi lige planlagt ferie i starten af maj og da dette ikke skulle ødelægge hendes indkøring har vi nu valgt d. 15. april i stedet, så hun kommer til at være 9,5 måneder.

Imens min mand er på barsel regner jeg med at tage 1-2 fridage om ugen (har varslet mit arbejde) så jeg får en blid opstart og så vi også kan have nogle dage allesammen hjemme.

Da vi blev enige om at det var sådan det skulle hænge sammen passede det mig rigtig fint at jeg ikke skulle have mere barsel, da jeg var ret sikker på jeg ville komme til at savne voksenkontakten rigtig meget.

Nu er der små to måneder til min barsel slutter og det passer mig fint :) Jeg synes ikke det er hårdt at gå hjemme, og jeg har haft nemt ved at få tiden til at gå. Jeg er så småt begyndt at glæde mig til at komme på arbejde igen - men på ingen måde så utålmodig som jeg troede jeg ville være. Så det viste sig at jeg egner mig bedre til at gå hjemme end jeg troede!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er mange der nævner at manden holdte barsel sammen med dem i en periode, eller til sidst ifm. DP/VG start. Forældreorloven er vel noget som man kan dele imellem sig, og ikke noget man begge to kan være på, på samme tid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn var 9 mdr og 10 mdr da de startede i dp og jeg skulle på job igen.

Min mand har kun haft de første 14 dage sammen med mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager hele barslen selv.

Ren og skær fordi jeg står i en situation, hvor det ville være bedst for mig.. men jeg tror at det kommer an på dit barn. Føler DU at barnet er klar til at komme i pleje tidligere end et års alderen, så er det vel der din barsel slutter - men til en start ville jeg tage hele barslen, man skal lære sit barn at kende og det ændre sig hele tiden det første leveår :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder os hele min barsel selv - manden var selvfølgelig hjemme de første 14 dage efter fødsel men det var det :) david starter i vuggestue her den 1/3 (forhåbelig) der er han lidt over 10 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er mange der nævner at manden holdte barsel sammen med dem i en periode, eller til sidst ifm. DP/VG start. Forældreorloven er vel noget som man kan dele imellem sig, og ikke noget man begge to kan være på, på samme tid?

Man kan fordele ugerne man må holde barsel imellem sig ja, men HVORNÅR man hver især afholder de uger er helt op til jer. Derfor kan i godt afholde dem samtidig, men så får i jo så også "brugt dem op" dobbelt så hurtigt (så tiden I kan holde barsel bliver halveret), hvis du forstår hvad jeg mener?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er mange der nævner at manden holdte barsel sammen med dem i en periode, eller til sidst ifm. DP/VG start. Forældreorloven er vel noget som man kan dele imellem sig, og ikke noget man begge to kan være på, på samme tid?

Korrekt at man kan dele de 46 uger imellem sig, men holder mor+far samtidig (som os 6 uger f.eks.) så tæller de 6 uger som 12 uger og barslen vil derfor blive kortere i sidste ende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder i ét år.. og min søn startede i dagpleje da han var 7 måneder, men han blev syg og lidt forskelligt.. så det er først her én måned senere han er blevet kørt ordentligt ind i dagplejen.. så er glad for at ha barsel imens, så tiden var der til det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg SKAL holde ALT mit barsel pga Astrid og hvis vi skal søge plejeorlov bagefter må jeg ikke have noget tilbage.

Men vi tager det som de kommer, men med August tog jeg også det hele og har ikke fortrudt det.

Had med du kommer tilbage før og så går ned i tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her holder jeg alt undtagen 3 uger hvor min mand holder sammen med os. Fordi jeg er arbejdsløs kan jeg vist ikke gemme noget og det passer mig egentlig fint at jeg holdet det hele nu. Vi har skrevet ronja op fra midt i maj og der vil hun være omk 9 mdr. Vi vælger så at køre hende ind sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder ikke som sådan barsel, men fortsætter studiet. Min mand tager 4 måneder og herefter har jeg 2,5 måneds sommerferie og så er planen at min mor passer eller han kommer i dagpleje.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan fordele ugerne man må holde barsel imellem sig ja, men HVORNÅR man hver især afholder de uger er helt op til jer. Derfor kan i godt afholde dem samtidig, men så får i jo så også "brugt dem op" dobbelt så hurtigt (så tiden I kan holde barsel bliver halveret), hvis du forstår hvad jeg mener?

mente nok det var sådan det fungerede :i ville bare være sikker! ^^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst jeres indlæg og besluttet mig for at tage den barsel jeg kan få, med at fersken skal starte i dp/vg i slut april start maj, så jeg kan hente og aflevere det første stykke tid.

Nu må vi bare vente og se hvornår fersken vil ha fødselsdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg planlægger at holde så meget som muligt! og da jeg har været sygemeldt i lang tid får jeg ferie udsat fra 2011-2012 plus 2012-2013... når så ferie fra 2013-2014, og omsorgsdagene fra de to år er afholdt er vi da i hvert fald langt henne i 2013...

Jeg savner ikke mit arbejde, men havde så også rod i det hele ved at blive fyret pr 1. september, genansat vha HK fordi det var en uretmæssig fyring, og startede så op et nyt sted inden for samme firma; men da jeg kun havde to arbejdsdage før jeg igen (suk) blev sygemeldt, har jeg slet ikke noget tilhørsforhold til min arbejdsplads.

Så vil jeg hellere have afholdt så meget barsel som muligt inden jeg starter op; så jeg er sikker på at jeg ikke er generet af ledsmerter længere og at vores lille familie har en stabil hverdag, hvor Lina er godt indkørt og glad for sin vuggestue.

Jeg går i hvert fald ud fra at hun kommer til at starte i vuggestue når vi kommer dertil, da området vi bor i, er fyldt med vuggestuer og børnehaver :btopic

Jeg tror det er bedst at man føler man har styr på det hele inden man starter arbejde op igen, og hvis faderen, som hos os, ikke tager andet barsel end de første 14 dage; vil det jo være en god mulighed for evt at starte langsomt op på nedsat tid. Det havde jeg i hvert fald gjort, hvis jeg stadig havde arbejdet med de kollegaer jeg havde i Bagsværd; men som det ser ud nu, føler jeg at det er en helt ny arbejdsplads; så alt den forvirring der er i starten med at skulle finde ud af hvor alle ting er på arbejdspladsen, gider jeg ærligt talt ikke spekulere på før mit hjem er stabilt igen med gode rutiner, hvor alt bare kører på skinner (tryghedsnarkoman much? :blush )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke holdt barsel :)

Jeg fødte i midten af april og gik direkte på læseferie fra mit studie.. Derefter gik jeg i sommers op til mine eksamener og holdte ferie i 4 måneder, så jeg har jo været hjemme, det hedder bare ikke barsel..

Så de første 5 måneder af hendes liv var jeg hjemme hver dag..

Da jeg startede mit studie op igen i starten af september havde jeg fri 3 dage om ugen og de 2 andre dage holdte min mand barsel :) Så min mand holdte de første 14 dage og så to gange om ugen i 4 måneder og det var SÅ godt og han nød det.. Dels fordi han havde vores datter alene og fordi han stadig havde sit arbejde at møde op til de andre 3 dage om ugen.. Det fungerede rigtig godt herhjemme... :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER