Tina80

skoldkopper og med i byen?

41 indlæg i dette emne

Sofie fik langt om længe skoldkopper i går. Jubii. Men kom til at tænke på om hun må komme med i byen og handle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at jeg ville gøre det... Hun kunne jo smitte andre, og det synes jeg ikke er fair overfor dem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan skal man så få handlet ind..... Største alle mennesker har jo haft, men uanset hvad så skal alle jo have det før eller siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det ville være rigtig unfair overfor andre...

Hvad nu hvis der er nogen ude at handle med deres lille nyfødte baby....? Eller ja....

Der findes steder på nettet du kan handle og få bragt til døren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt ærligt blive STIK tosset hvis jeg havde min lille baby med ud og handle, og der så kom en med et barn med skoldkopper. Jeg kan forstå hvis det er ovre smitteperioden, men synes ikke det er fair at udsætte andre for smittefaren. Du kan jo ikke vide, hvem du støder i i butikken!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, som de andre skriver, så kan babyer bliver smittet, men er der ikke også noget med at hvis voksne ikke har haft det, så kan det have nogle ret slemme konsekvenser for dem, hvis de bliver smittet? Synes jeg har hørt at mænd kan blive sterile og at gravide kan få skadede fostre? :unsure

Jeg synes man skal blive hjemme når man har en smittefarlig sygdom, uanset hvem man er. Kan din mand ikke handle? Eller passe jeres datter mens du handler? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også mene man skulle blive hjemme..

Ellers må man få en veninde eller bedsteforældre til at passe barnet, eller til at handle for en. Eller bruge en af de der som leverer til døren (De er ikke vildt dyre).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt klart man skal blive hjemme indtil smittefaren er ovre.

Hverken mine børn eller jeg har haft skoldkopper og ville blive pænt træt af at få det fordi jeg tilfældigvis stod ved siden af et barn, som smitter ved køledisken i Føtex :o

Så må man få en barnepige til at passe det syge barn eller få en til at komme forbi med noget mad!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog ikke Isaac med ud for at handle, da han havde skoldkopper. Jeg fik aftalt med hans far, at han handlede ind for os i stedet. Jeg bor alene med Isaac og jeg ville ikke være bekendt at smitte andre, især ikke hvis de ikke ønsker det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde August til lægen (pga noget andet i forbindelse med SK) hmmm så han med ude, men hvis man ikke skulle kunne tage til læge når man er syg hey så hænger det ikke sammen :whistling

Men ellers var han med ude og lege gå ture og det syntes jeg sgu er ok at lege i egen have :balloons

Men at hanle og være i det samme rum som andre det var han ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo stik imod de fleste her søde. Jeg tager mine unger med ud at handle når de er syge hvis bare jeg føler mig tryg ved det. Man tager jo også langs at handle hvis man selv er syg. Halsbetændelse kan jo også smitte nemt lige som skoldkopper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var i ævrigt her til morgen efter den store var afleveret ovre ved dagplejer og hente flyverdragten, og hun sagde at havde det ikke været for deres retningslinjer havde hun ikke set noget problem i at Natalie havde kommet i pasning, for alle børn skulle jo igennem skoldkopper på et tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo stik imod de fleste her søde. Jeg tager mine unger med ud at handle når de er syge hvis bare jeg føler mig tryg ved det. Man tager jo også langs at handle hvis man selv er syg. Halsbetændelse kan jo også smitte nemt lige som skoldkopper.

Forskellen er bare, at du ikke render og rører ved alt, og at du holder en tilpas afstand i køen..

BØrn har bare ikke helt samme fornemmelse og kan snilt finde på at stikke hovedet ned i en barnevogn, læne sig op af en fremmede eller bare røre ved alt muligt..

Men generelt, så vil jeg sige, at hvis man er syg - så bør man blive derhjemme - OGSÅ når man er voksen. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville os mene man skulle blive hjemme, for ikke at risikerer at smitte andre som ikke har haft det :)

Altså min kæreste har ikke haft det og når david engang får skoldkopper så er chancen stor for at han os for det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forskellen er bare, at du ikke render og rører ved alt, og at du holder en tilpas afstand i køen..

BØrn har bare ikke helt samme fornemmelse og kan snilt finde på at stikke hovedet ned i en barnevogn, læne sig op af en fremmede eller bare røre ved alt muligt..

Men generelt, så vil jeg sige, at hvis man er syg - så bør man blive derhjemme - OGSÅ når man er voksen. ;)

Mine børn plejer som regel når de er syge at sidde i en vogn så jeg ved hvor de er.

Jeg havde i starten af sidste år nærmest kronisk halsbetændelse og der spurgte jeg lægen om jeg skulle blive hjemme og fik det svar at følte jeg overskud til noget så skulle jeg da bare tage afsted. Skulle jeg så have blevet hjemme og indefor en dør i de snart 2 mdr jeg havde halsbetændelse inden jeg fik fjernet mandler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo mere, jeg tænker over det, desto mere bliver jeg faktisk lidt sur ved tanken om at nogen tager deres syge børn med ud at handle...

Jeg synes ikke, at det er iorden at være totalt ligeglad med om man smitter andre, og hvem har lige bestemt, at alle skal have skoldkopper (eller for den sags skyld halsbetændelse) på et eller andet tidspunkt i deres liv?

Og halsbetændelse og skoldkopper er måske bare en irriterende sygdom for nogen, men hvad hvis nogen har små børn med nedsat immunforsvar med? Eller for den sags skyld, hvis der er voksne i supermarkedet med nedsat immunforsvar? De mennesker vil sikkert også gerne ud og handle ;)

Og så ville jeg - btw - skifte dagplejer, hvis hun var villig til at tage syge børn ind. Selvom det ikke er alvorlige sygdomme, så er det da synd for de små pus, når de er syge, og hvis jeg må aflevere mit syge barn, så må andre vel også aflevere deres, og så kan de ellers gå og være konstant syge, fordi de smitter hinanden på kryds og tværs. Nej tak ;) Iøvrigt tror jeg, at små børn (ligesom voksne) har bedst af at være HJEMME når de er syge.

Jeg har forståelse for at nogen VITTERLIGT ikke har andet valg end at tage syge børn med over at handle, og så må de jo gøre det. Altså de skal jo heller ikke sulte bare fordi de er syge :rolleyes Men jeg synes man skal anstrenge sig MEGET for at undgå det, og hvis man absolut ikke kan komme udenom det, så i hvert fald prøve at skynde sig, og kun handle det mest nødvendige så man hurtigt kan komme hjem igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn plejer som regel når de er syge at sidde i en vogn så jeg ved hvor de er.

Jeg havde i starten af sidste år nærmest kronisk halsbetændelse og der spurgte jeg lægen om jeg skulle blive hjemme og fik det svar at følte jeg overskud til noget så skulle jeg da bare tage afsted. Skulle jeg så have blevet hjemme og indefor en dør i de snart 2 mdr jeg havde halsbetændelse inden jeg fik fjernet mandler?

Selvfølgelig kan man ikke blive hjemme i to måneder.

Men man behøver måske ikke handle lige så ofte. Og jeg vil stadigvæk påstå, at man burde gøre alt i sin magt for at få hjælp af andre til at gøre det.

Jeg gjorde det også da jeg var yngre, fordi jeg mente at "jeg jo ikke bare kunne blive hjemme", men efter jeg har fået arbejde, er jeg faktisk blevet enormt "hellig" på det punkt.

I øvrigt, er det de færreste der ikke kan få andre til at handle for dem.

De der ikke kan, er som regelt enlige - og der behøver man jo ikke handle andet end max en gang i ugen.

Men i dag, er der FINE alternativer til at handle fysisk - og det er ikke engang specielt meget dyrere også undgår vi andre at få alle mulige sygdomme :) Selvfølgelig skal man da på apoteket, og man skal til lægen og alle de ting.. Så man kan jo ikke undgå at komme ud. Men man kan virkelig godt begrænse hvor meget man udsætter resten af verden for smitte....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smiler det var kun en forsørgelse... Da storesøster havde det som lille gik jeg på legeplads med hende, men kom der ingen advarede jeg luge om sygedommen.

Kom til at tænke på.... Hvad så med OS Andre- mor og far og stofesøster, vi kan jo være smittebærer og dermed må vi heller ingen steder være!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smiler det var kun en forsørgelse... Da storesøster havde det som lille gik jeg på legeplads med hende, men kom der ingen advarede jeg luge om sygedommen.

Kom til at tænke på.... Hvad så med OS Andre- mor og far og stofesøster, vi kan jo være smittebærer og dermed må vi heller ingen steder være!!!!

Som udgangspunkt, ville jeg sige at de som HAR sygdommen, bør blive hjemme.. Ellers er man jo potentielt smittebærer HELE tiden, for et eller andet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smiler det var kun en forsørgelse... Da storesøster havde det som lille gik jeg på legeplads med hende, men kom der ingen advarede jeg luge om sygedommen.

Kom til at tænke på.... Hvad så med OS Andre- mor og far og stofesøster, vi kan jo være smittebærer og dermed må vi heller ingen steder være!!!!

Der vil jeg nok sige, at det har man generelt ikke rigtig nogen chance for at vide. Du kan også være smittet i supermarkedet (;)) uden at vide det endnu, og så kan man jo ikke gøre for det. Så så længe man føler sig rask, så skal man da selvfølgelig handle som hvis man var rask.

Men hvis man er syg, eller hvis ens børn er, så synes jeg faktisk at man skal prøve at begrænse mulighederne for at sende smitten videre, og det gøres vel bedst ved at holde sig hjemme (udover selvfølgelig når man skal til lægen, det er klart) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja nu har alle mine været igennem skoldkopper og de har alle i det omfang de har været friske været med rundt i byen. Skoldkopper er jo noget vi alle skal igennem. Hvis man er så immunsvag at man ikke kan tåle sådanne virusser holder man sig vist langt væk fra supermarkeder og ligende. Min nummer to var kun nogle mdr. gammel da han fik det, hvilket faktisk var rart for så kunne han ikke klø sig i sårene.

Jeg syntes at lige netop jeg godt kan tillade mig at have den holdning idet jeg selv har et hjertebarn, der ikke havde kunnet klare skoldkopper da hun var mest syg, men som skrevet oven over så kom vi heller ikke med hende i et super markedet.

Kan godt forstå at jer der ikke har haft børn med skoldkopper eller har helt små børn (1. barn)er bekymrede, men børnesygdomme er faktisk bedst at have mens man er lille og heldigvis er det meget få som bliver alvorligt syge af skoldkopper.

Ja det var så min rolige holdning, men jeg har jo også været der tre gange!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja nu har alle mine været igennem skoldkopper og de har alle i det omfang de har været friske været med rundt i byen. Skoldkopper er jo noget vi alle skal igennem. Hvis man er så immunsvag at man ikke kan tåle sådanne virusser holder man sig vist langt væk fra supermarkeder og ligende. Min nummer to var kun nogle mdr. gammel da han fik det, hvilket faktisk var rart for så kunne han ikke klø sig i sårene.

Jeg syntes at lige netop jeg godt kan tillade mig at have den holdning idet jeg selv har et hjertebarn, der ikke havde kunnet klare skoldkopper da hun var mest syg, men som skrevet oven over så kom vi heller ikke med hende i et super markedet.

Kan godt forstå at jer der ikke har haft børn med skoldkopper eller har helt små børn (1. barn)er bekymrede, men børnesygdomme er faktisk bedst at have mens man er lille og heldigvis er det meget få som bliver alvorligt syge af skoldkopper.

Ja det var så min rolige holdning, men jeg har jo også været der tre gange!

Linda

Uha, jeg er nærmest uenig i det hele :P

"skoldkopper er jo noget vi alle skal igennem." Hvorfor? Hvad er det man er gået glip af i sit liv, hvis man ikke har haft skoldkopper? Jeg kan godt forstå, hvis man synes at ens børn skal have det, sådan at det lissom er overstået og de ikke får det igen, men hvis man af en eller anden årsag har klaret sig igennem barndommen uden, og det kan give nogle komplikationer at få det som voksen, så synes jeg da absolut ikke at man behøves at have det.

"Hvis man er så immunsvag at man ikke kan tåle sådanne virusser holder man sig vist langt væk fra supermarkeder og ligende." Det er jo ikke alle, der er immunsvage i en kort periode. Ældre og gravide er det f.eks. ret længe ;) Så hvis nogen af dem ikke har haft skoldkopper, så synes jeg egentlig ikke at det giver mening at de skal blive hjemme resten af deres liv/9 mdr, fordi nogen synes det er besværligt at holde deres børn hjemme i en uge.

"Jeg syntes at lige netop jeg godt kan tillade mig at have den holdning idet jeg selv har et hjertebarn" Det kan jeg heller ikke rigtig forstå. Jeg synes det er unfair at udsætte andre for smitte uanset om man selv eller ens børn har højere risiko ved at blive smittet eller ej.

---

Noget helt andet (som ikke er relateret til dit indlæg, Linda) er at jeg synes det er synd for børnene at blive slæbt med rundt når de er syge, hvis det kan undgås.

OG så synes jeg der er en pointe i at lære sine børn (ok, måske ikke hvis de får skoldkopper når de er 2 mdr gamle, men hvis vi snakker lidt større børn), at når man er syg, så bliver man hjemme i sin SENG. Så de ikke vokser op, og synes at det er ok at gå på arbejde med influenza og smitte hele arbejdspladsen når de bliver voksne.

Min mand tilføjede iøvrigt lige at han synes det er ulækkert, hvis man som syg færdes der hvor andre køber deres fødevarer. Børn i barnevognen kommer selvfølgelig ikke hen og rører ved maden i supermarkedet, men ellers så synes jeg faktisk, at han har en pointe. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer børnene ikke ud hvis de er syge.. Jeg kan se igennem fingre med forkølelse.

Vores store datter fik skoldkopper lige inden jeg første vores mindste og hun var enormt ramt.. Vi blev inviteret til en fødselsdag og meddelte at vi ikke kom grundet sygdommen og heldigvis for det.. Der sad nemlig en gravid der ikke havde haft skoldkopper. Tænk hvis vi var taget afsted og der var sket noget ved fosteret :( Jeg havde jo aldrig tilgivet mig selv. Det kan da heller ikke være sjovt for barnet, at blive slæbt med ud. Vores den store vil ihvertfald bare helst ligge på sofaen med et tæppe på når hun er syg.. ( Jeg ved godt børn kan virke mere friske og rende rundt som om intet var hændt selv om de har 40 i feber )

Man kan jo ikke gå rundt og spørge alle i butikken om de har haft skoldkopper og barnet vil jo helt sikkert også røre ved en masse ting som..

Kan din mand ikke sidde med hende en times tid mens du handler eller nogle andre voksne ??

God bedring med hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige gøre jer alle opmærksom på at man smitter ca. 2-3 dage inden udbruddet kan ses - så man har jo smittet folk i dagevis uden at vide det!

Skoldkopper er jo en længerevarende virus, hvor mine børn kun har været "dårlige" de første par dage og derefter fejlede de jo intet udover nogle "knopper"/blærer der smittede.

Ja kan jo godt se jeg er i mindretal her, men kender virkelig ingen der har holdt sig hjemme når deres børn havde skoldkopper!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige gøre jer alle opmærksom på at man smitter ca. 2-3 dage inden udbruddet kan ses - så man har jo smittet folk i dagevis uden at vide det!

Skoldkopper er jo en længerevarende virus, hvor mine børn kun har været "dårlige" de første par dage og derefter fejlede de jo intet udover nogle "knopper"/blærer der smittede.

Ja kan jo godt se jeg er i mindretal her, men kender virkelig ingen der har holdt sig hjemme når deres børn havde skoldkopper!

Linda

En ting er jo at man tager dem med ubevidst når skoldkopperne ikke er kommet frem. En anden ting er bevidst at udsætte andre for smittefare. Det synes jeg simpelthen er mangel på respekt for andre mennesker og deres helbred!!!

Jeg kender virkelig ingen som HAR slæbt deres børn med i byen når de kan smitte!!!

Der er jo en årsag til at de ikke må komme i institution.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER