Guest

Graviditet og skydning

12 indlæg i dette emne

Jeg begyndte at gå til skydning i efteråret, og på grund af en lang juleferie har det egentlig ikke været noget jeg har tænkt over, men pludselig bliver det ret så relevant at stille spørgsmålet: MÅ MAN SKYDE PÅ EN INDENDØRS BANE NÅR MAN ER GRAVID? Her er det ikke støjniveauet jeg tænker på men risikoen ved at indånde bly.

Jeg har fundet nogle meget dårligt oversat amerikanske artikler og på baggrund af dem er jeg faktisk blevet meget i tvivl. I den ene står der at når man indånder bly støv, som man gør på en skydebane, så optager man 100% i blodet. Og i den anden står der alt muligt om bivirkninger for fosteret - alt fra for tidlig fødsel og misdannelser til komplikationer i graviditeten (som sagt: det er virkelig dårlig oversat og jeg er godt nok ret meget i tvivl om jeg har forstået det rigtigt) og det får mig jo ikke ligefrem til at tro på at skydning er en god idé - jeg tror egentlig jeg har besluttet mig for ikke at skyde mere, men den bliver bare svær at forklare overfor svigermor (som er hende der tæller skiver op, som har vundet DM i skydning i sine unge dage, hvis pensionist tilværelse er 60% skydning, og som skød under begge sine graviditeter for over 29 år siden) så hvis nu der var nogen der kunne finde/ved hvor jeg finder guldkornet der er tungen på vægtskålen overfor hende - med mine hormoner er en konfrontation nok ikke verdens bedste idé, vi vil begge kæmpe vores sag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså personligt ville jeg godt nok være ligeglad med svigermors indstilling - det er din graviditet og dit barn, og jeg ville ingen risiko løbe. Nu kender jeg ikke de faktuelle data for bly og skydning, men better safe than sorry. Og dengang da svigermor var ung, røg man også under graviditet osv, så pyt med hendes indstilling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også vælge at lade være. Tag en snak med svigermor. Dengang røg og drak man også under graviditeten. Idag ved man en masse omkring hvad de forskellige ting gør ved et foster.

Det må vel også være i hendes interesse at lille baby får de bedste betingelser muligt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ringe og høre lægen, og evt. formanden for skydeklubben... Han/hun kan i hvert fald undersøge det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også tale med læge og skydeklub. Uden at jeg har ret meget forstand på det, mener jeg, at man ikke længere skyder med blyhagl, men at de er lavet af stål (eller noget..)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også ringe til lægen (bedre autoritet fås vist ikke i sådan en situation ;)) og så ville jeg iøvrigt gøre det jeg var mest tryg ved, og få manden til at snakke med svigermor, hvis hun blev dum over det :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower

Jeg gider bare ikke bruge en hel formiddag på at komme igennem til en læge der ikke ved noget om ammunitionen alligevel og svigerforældrene er "dem der er dem som" undersøger sådan nogle ting. Men ja jeg er nok bare hormonel og tager sorgerne på forskud, det er nok ikke så slemt når det kommer til stykket... Jeg tager mig sammen lige med det samme og RINGER til svigermor!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Efter en søgning på nettet må jeg give dig ret i at der ikke er meget information omkring emnet. Hvis det var mig ville jeg lade tvivlen komme fosteret til gode og holde pause med skydningen. Jeg synes da også det er en ok forklaring til svigermor - at der er tvivl omkring graviditet og skydning og du derfor ikke vil tage nogen chancer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter en søgning på nettet må jeg give dig ret i at der ikke er meget information omkring emnet. Hvis det var mig ville jeg lade tvivlen komme fosteret til gode og holde pause med skydningen. Jeg synes da også det er en ok forklaring til svigermor - at der er tvivl omkring graviditet og skydning og du derfor ikke vil tage nogen chancer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad skyder du med? :)

Der må jeg være dig svar skyldig :blush Altså ud over at det er rifler :whistling Jeg går ikke så meget op i andet end at prøve på at ramme - jeg går kun til det fordi mine svigerforældre er så passionerede omkring det og min mand begyndte (igen) for et par år siden og så er det bare hyggeligt at komme dernede. Så jeg er nok ikke den nye DMer :lolhit

Jeg ringede til Svigermor i mandags og det gik faktisk rigtig godt. Hun sagde at hun syntes jeg skal gøre det jeg har det bedst med og hvis det er ikke at skyde så er det jo sådan det er. Hun mente nu ikke det havde noget at sige fordi det var så lidt, men da jeg fortalte hende at man jo heller ikke må spise store fisk pga bly indhold blev hun meget overrasket - og så gav hun mig næsten ret - "der er jo meget der er anderledes end da jeg var ung" Hun sagde at hun syntes vi skulle finde en dag hvor vi lige kunne snakke sammen om hvad jeg skal sige fra overfor, overfor hende, hun vil så nødig træde nogen over tæerne, det er nu ret sødt. Jeg tror ikke det bliver noget problem, jeg har et fint forhold til svigermor (men det er nu engang stadig svigermor og hun er over dobbelt så gammel som jeg, en smule stædig og siger sin mening og så når man helst vil være fri) og hun må gerne røre mig på mavsen og komme med gode råd, jeg kan jo altid sige at det lyder interessant men at jeg nu ikke lige tror det er noget for mig eller at det må man jo ikke længere. Men bare det at hun selv foreslår at vi lige skal snakke om det, det gør mig sku ret glad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dejlig samtale med svigermor, lyder til at hun alligevel var meget forstående... Nogen gange er tanken værre end virkeligheden, dejligt at hun selv tog initiativ til en kommende snak..

Jeg tror hvis det var mig vil jeg ikke skyde, synes jeg har hørt et sted at det ikke skulle være sundt.. Men kan ikke huske hvor jeg har hørt det.. Men jeg ville nok holde igen de ni måneder bare for at være på den sikre side :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER