AgnetheV

Madmama - en BLOG OM BABY og BØRNEMAD: NYT #244

244 indlæg i dette emne

I forhold til hans alder kan jeg ikke se, at det skulle være noget problem for ham at spise risengrød - det er også en god ret til at vænne de små til lidt flere klumper i maden. Lav den på sødmælk og husk at han stadig skal have tilsat ekstra fedtstof i sin portion - det kan du jo gøre med en tsk. smørklat :)

Super tak. Så vil vi nemlig have det på tirsdag selv også :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

SKAL deres sovs også laves på sødmælk?

Jeg laver altid vores egen sovs på minimælk og nu hvor han er 9 mdr. så spiser han jo så vidt muligt vores mad :unsure

Jeg har egentlig også lavet på minimælk uden at tænke over det :whistling Kunne da godt være man skulle købe sødmælk, men ved ikke om det SKAL være sødmælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SKAL deres sovs også laves på sødmælk?

Jeg laver altid vores egen sovs på minimælk og nu hvor han er 9 mdr. så spiser han jo så vidt muligt vores mad :unsure

Jeg laver sauce på sødmælk til os alle frem til at Elias var et år, men du kan sagtens lave det på minimælk, så skal du bare huske at have det mere fedtstof i, tilsvarende det fra mælken og så tænker jeg, at det bare er nemmere at bruge sødmælken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forbindelse med risengrøden så skal jeg lade være med kanel sukker ikke? Dumt spm måske

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forbindelse med risengrøden så skal jeg lade være med kanel sukker ikke? Dumt spm måske

Jeg ville undlade sukker og bare drysse lidt kanel på hans grød og så en smørklat - det har vi haft god erfaring med herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ellers hørt at de ikke må få kanel når de er under 1 år? :unsure

De kan slå ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ellers hørt at de ikke må få kanel når de er under 1 år? :unsure

De kan slå ud af det.

Det har jeg faktisk ikke vidst, så i december måned da david fik risengrød, fik han da os kanel og der skete ikke noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg faktisk ikke vidst, så i december måned da david fik risengrød, fik han da os kanel og der skete ikke noget :)

Det er jo nok heller ikke alle, der ikke kan tåle det :)

Da jeg var i vuggestue fik vi bare at vide at dem under 1 år kun måtte få sukker på. Jeg har dog alligevel set et par stykker over 1 år, der blev ret røde om munden efter en gang kanel :rolleyes

Det er nok bare noget med at prøve sig stille og roligt frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nøjes med sukker og en smørklat.

men hvor synes jeg altså det er svært at lave hans mad mere klumpet og grov.ser virkelig frem til at han kan tygge helt normalt med tænder så jeg ikke skal "kæmpe" sådan med maden.... :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nøjes med sukker og en smørklat.

men hvor synes jeg altså det er svært at lave hans mad mere klumpet og grov.ser virkelig frem til at han kan tygge helt normalt med tænder så jeg ikke skal "kæmpe" sådan med maden.... :-(

Du er ikke alene :kram2

Herhjemme kæmper vi også. Theo er 9 mdr. nu og jeg synes stadig ikke at han tygger særlig godt :(

Han har så heller ingen tænder, men ved ikke om det har nogen betydning, da det jo ikke er fortænderne man tygger med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er ikke alene :kram2

Herhjemme kæmper vi også. Theo er 9 mdr. nu og jeg synes stadig ikke at han tygger særlig godt :(

Han har så heller ingen tænder, men ved ikke om det har nogen betydning, da det jo ikke er fortænderne man tygger med.

Glad for at høre jeg ikke er. Men hvordan går du? Jeg aner ikke hvordan jeg skal lave det grove eller med klumper...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glad for at høre jeg ikke er. Men hvordan går du? Jeg aner ikke hvordan jeg skal lave det grove eller med klumper...

Jamen jeg giver ham altid noget han selv kan sidde og gnave i (agurk, rugbrød, frugt osv.). Og så håber jeg at han lærer at tygge på den måde, så han snart kan blive bedre til at tygge vores mad :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg giver ham altid noget han selv kan sidde og gnave i (agurk, rugbrød, frugt osv.). Og så håber jeg at han lærer at tygge på den måde, så han snart kan blive bedre til at tygge vores mad :mam

Jer har prøvet agurk, den smider han væk som om han ikke kan lide den.vil ikke rigtig tygge i andet end et stk æble eller en tvebakke. I dag og i går har han slet ikke ville tygge.. Alt der skal tygger smider han væk, eller nægter at åbne munden, så er det svært :-( :-S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke haft nogen problemer med kanel herhjemme, hverken på havregrød eller risengrød så jeg vil sige, at man bare skal prøve sig frem ligesom ved andre krydderier.

Hvordan gik det med risengrøden?

Gnavegrønt, brødstave (gerne med groft mel uden korn) er rigtig godt til at motivere de små til selv at begynde at tygge - de skal bare tilbydes det ofte, sådan er det jo med alt ny mad :) Håber det går bedre med at tygge nu, mon ikke det kommer snart, de plejer selv at give den en ekstra tand, når de selv er rigtig klar :D

Vi har oplevet at Elias ikke vil tygge når der er nye tænder på vej, det har vi så taget hensyn til og jeg synes ikke du skal fortvivle, det kan være det, der er undervejs...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han synes vist det smagte godt, desværre var han ikke så glad for at tygge den dag. Han havde lige to dage hvor han ikke ville tygge så der fik han bare grød der ikke skulle tygger.

Brødstave? Er det hjemmelavet eller? Han er ikke så god til det endnu og vil helst sidde med en skorpe/tvebakke ikke rigtig andet der duer pt.

Håber snart de tænder kommer så han kan komme videre hvis jeg kan sige sådan uden det misforstås...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal nok komme Anna. Theo er lige pludselig blevet meget bedre til at tygge og han er altså 9 mdr. nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må have tålmodighed, nok fordi jeg kan se han vil så mange ting...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han synes vist det smagte godt, desværre var han ikke så glad for at tygge den dag. Han havde lige to dage hvor han ikke ville tygge så der fik han bare grød der ikke skulle tygger.

Brødstave? Er det hjemmelavet eller? Han er ikke så god til det endnu og vil helst sidde med en skorpe/tvebakke ikke rigtig andet der duer pt.

Håber snart de tænder kommer så han kan komme videre hvis jeg kan sige sådan uden det misforstås...

Yep der ligger en opskrift på bloggen på hjemmebagte brødstænger, men du kan også bare lave bjælker af et rugbrød selv og så evt. riste det - det er også et hit herhjemme :)

Kan godt forstå det frustrere dig, men husk, det hele foregår i hans tempo og det eneste du kan gøre er at opmuntre ham og tilbyde ham muligheden for at tygge :) Det skal nok komme :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige været inde og kigge på din hjemmeside og har faktisk lagt den i min favoritliste... Jeg har så lige haft besøg af SP og hun sagde jeg godt måtte begynde at give lillepigen grød fra hun er 4 mdr...så tænkte om deet var noget du også laver opskrifter til eller..

Ville være dejligt hvis du gjorde...

og forresten...lækker hjemmeside...

:loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige været inde og kigge på din hjemmeside og har faktisk lagt den i min favoritliste... Jeg har så lige haft besøg af SP og hun sagde jeg godt måtte begynde at give lillepigen grød fra hun er 4 mdr...så tænkte om deet var noget du også laver opskrifter til eller..

Ville være dejligt hvis du gjorde...

og forresten...lækker hjemmeside...

:loveshower

Dejligt at høre :) og super godt at du allerede kan begynde at give den bette lidt startgrød :) Hvis du ser oppe for oven lige under overskriften, så er der nogle faneblade - bl.a. en hvor der står fra 4 måneder her er et opskriftindex over de opskrifter jeg har lagt ind som startmos og grød :)

Tusind tak for roserne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre :) og super godt at du allerede kan begynde at give den bette lidt startgrød :) Hvis du ser oppe for oven lige under overskriften, så er der nogle faneblade - bl.a. en hvor der står fra 4 måneder her er et opskriftindex over de opskrifter jeg har lagt ind som startmos og grød :)

Tusind tak for roserne :)

ej undskyld, det havde jeg ikke set... :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej undskyld, det havde jeg ikke set... :oops

Det er helt i orden :) :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vil spørge om hvis jeg laver koldskål med pasteruseret æg sukker og kærnemælk må han få det? Og må han få is?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil spørge om hvis jeg laver koldskål med pasteruseret æg sukker og kærnemælk må han få det? Og må han få is?

Jeg ville nok personligt lave kærnemælken bare på vanillesukker, æg og kærnemælk og du kan fra 8 mdr. alderen begynde gradvist at introducere æg, så det ser jeg ikke noget problem i :) Dog vil jeg sige, at nu er han efterhånden ved at have sådan en alder, hvor du godt kan bestemme, hvad han må smage til :)

Hvis du selv laver isen på frosset frugtpure, så synes jeg det er helt ok med at give is - flødeisen ville jeg dog stadig vente lidt med, men igen - det er op til dig at vurdere, hvad du synes han skal have lov til at smage nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER