Stbaby

Jeg får spat!!

45 indlæg i dette emne

Vi har haft en hylde i køkkenet med slik - men det forsvandt så det kom i kælderen i vores værksted. Der forsvandt det også fra så nu har jeg sat lås på døren!!

Vi har gentagne gange snakket med dem om sund mad og blevet nødt til at indføre madregler for madpakker og efter-skole-mad, for det var kun (kanel)knækbrød og riskiks der forsvandt - aldrig rugbrøddet.

Pålægschokoladen forsvinder også så den er gemt væk, men jeg har lige ryddet op i køkkenet og fundet 2 tomme pakker bagerst i det høje skab (hvor de fulde pakker burde ligge). Figenstængerne har de heldigvis ikke fundet endnu (gemt i en gammel æske Nupo ;))

Har også fundet en tom pakke tyggegummi og 2 tomme bøtter lagkagekrymmel!!!!

For fanden!! Det kan da ikke passe at vi skal til at låse ALT inde på nær rugbrøddet?

I sidste uge er der forsvundet 2 pakker knækbrød og 1½ pakke kanelknækbrød selvom vi for nylig igen, igen, igen havde snakken om at de ikke skal spise mere end et stykke om dagen (og det er ikke de to små for de kan ikke nå derop).

Jeg kan selvfølgelig bare lade være med at købe det, men synes det er synd for de små at de ikke kan have lidt lækkert med på madpakken fordi de store ikke kan holde nallerne væk :(

Jeg ved det er fristende med tingene, men vi har netop gemt det væk på øverste hylder i skabene så de ikke skal gå og se på det hele tiden, og de er altså så gamle at de burde have lært at behovs-udsætte.

Manden mener at det er noget pjat at købe en lås til køkkenskabet som jeg gerne ville -han tager lige en snak med de store igen (igen, igen, igen, igen....).

...imens gemmer jeg kagekrymmel, overtrækschokoladeknapper, pålægschokolade mv. i den låste kælder (og glemmer sikkert vi har det og kan smide det ud når jeg finder det næste år og det er for gammelt) og lader være med at købe knækbrød, skorper, riskiks mv. et stykke tid.

Kan jeres store holde sig fra de søde sager?

Hvordan har i fået dem til det?

Heldigvis er alle vores unger nogle lange tynde børn, så overvægt er det kun os voksne der har problemer med, men det er vist mere mandens madordning, morgenbrød, kage og slik på arbejdet og mit forbrug af cola end det er de forbudte ting herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad irriterer dig mest? At de tager det uden at sige, der ikke er mere, eller må de ikke spise udenfor måltiderne? Eller spiser de sig mætte og vil ikke spise aftensmad? Hvis de er nogle tynde stængler, så sker der vel ikke så meget ved at de snacker lidt om eftermiddagen?

Ellers må I jo tale med dem om det og lave nogle "regler" i ENIGHED eller købe noget, de gider snacke på, som du også kan acceptere.

Det er naturligt at børn - store som små - bliver lidt sultne i løbet af eftermiddagen og jo ikke kun efter rugbrød. Hernede er det normalt at børn for en eftermiddags-snack i den lidt søde ende og trods det, er der færre overvægtige børn her end i Danmark.

Jeg ville synes det var uholdbart at skulle gemme tingene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, det lyder godt nok ogsaa strenge!

Nu er jeg ikke mor, saa ved ikke om vi kan faa samme problem. Men jeg ledte selv nogle gange selv efter soede sager, fandt og spiste det, indtil min mor opdagede det og skaeldte rigtig meget ud :huh Jeg havde ogsaa en periode, hvor jeg bildte mig selv ind at jeg ikke kunne lide aftensmaden, saa jeg sultede :blink og jeg gemte derfor knaekbroed paa mit vaerelse!

Har de en logisk forklaring? Foeler de sig sultne, keder de sig, skal de have hjaelp til at kvitte sukkeret? Det er jo ogsaa meget normalt at blodsukkeret lige tager et dyk i ulvetimen alt efter frokost og aktivitet, taenker jeg. Og de vokser! Maaske du kan tilbyde dem nogle af de saakaldte sunde snacks om eftermiddagen. Mos en banan med hakkede noedder og chokonibs - det tager enhver craving efter soedt. Eller havregrynskugler med moste dadler og noedder istedet for smoer og havregryn. Graesk yougurt med agavesirup og kernenoeddemix. Frugtsalat med appelsinsaft. Bare forslag og maaske er det slet ikke det, der skal til...

Kan i hvert fald godt forstaa, at det er p....traels! :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der irriterer mig er at det tager uden at have fået lov - og at de kan fylde deres madpakke med 5 kanelknækbrød og en håndfuld skorper i stedet for rigtigt mad.

De er som sagt tynde, men noget knækbrød og skorper gør dem ikke tykke men i hjernen har jo ikke noget at arbejde med i skolen og kroppen mangler energi når de er til sport.

De må tage et stykke med på madpakken og et stykke herhjemme + frugt både til skole og eftermiddag, men de skal altså også have noget rigtigt mad der mætter i løbet af dagen!!

Da jeg gik hjemme bagte jeg grovboller hver anden dag så der altid var gode og mættende boller at tage med, men nu hvor jeg arbejder har jeg desværre ikke tid eller overskud og derfor er der de lette (og usunde) ting i brødskabet.

Måske jeg skal til at sætte ungerne til at bage boller i weekenden så fryseren kan blive fyldt til ugens løb og så helt droppe knækbrødet i skabet?

Med 5 børn så er det også ret dyrt at de lever af knækbrød, pålægschokolade og lagkagekrymmel....

Og mht. aftensmaden så spiser vi mellem 17 og 17.30 da de små skal i seng kl. 18, og når de store først kommer hjem kl. 16 er det heller ikke så hensigtsmæssigt at de fylder sig med knækbrød når vi skal spise så kort tid efter. Så er der jo ikke noget at sige til at de ikke kan spise aftensmad og er sultne igen ved 19-tiden.

Så hellere at de har lidt mere med i madpakken som de kan spise i klubben og så tage et knækbrød inden de skal i seng så de ikke føler sig sultne fordi vi har spist så tidligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok køre stilen "I har brudt min tillid - så kan jeg ikke stole på jer".

Fx:

Fuld opsyn med at de laver madpakker: den laves på et bestemt tidspunkt - og den SKAL laves!

Der må IKKE spises på værelserne.

Der indkøbes en kiste(med lås) til alt slik, pålægschokolade, knækbrød osv.

Alt "snold" står for deres regning - De har spist for mange penge, dvs. de har spist "frem i tiden" - Derfor går der fx 7-14 dage før de igen kan få lov at få noget fra kisten.

Og jeg havde gjort det klart for dem at dette var et KÆMPE tillidsbrud. Det ville få konsekvenser for alt tillid - "må jeg tage i biografen?" - Desværre, kan vi jo ikke stole på dig, så nej!

Jeg ville forklare dem, at i den næste tid skulle de opbygge den tillid igen, og at hvis de ikke havde brudt din tillid i fx 7 dage, så stolede du på dem. (Så kan kisten låses op, de kan selv sørge for madpakker osv). Ogsåå ville jeg hvis de igen "snød", gøre det hele igen - til de forstod det.

Ville nok forsøge at finde ud af "hvem" det var af dem først ;)

Jeg kan slet ikke have når børn/folk lyver og snyder :( Synes det er så dårlig et karaktertræk, og synes det er så forfærdeligt.. Nok også derfor jeg ville gå i baglås hvis det var mit barn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok køre stilen "I har brudt min tillid - så kan jeg ikke stole på jer".

Fx:

Fuld opsyn med at de laver madpakker: den laves på et bestemt tidspunkt - og den SKAL laves!

Der må IKKE spises på værelserne.

Der indkøbes en kiste(med lås) til alt slik, pålægschokolade, knækbrød osv.

Alt "snold" står for deres regning - De har spist for mange penge, dvs. de har spist "frem i tiden" - Derfor går der fx 7-14 dage før de igen kan få lov at få noget fra kisten.

Og jeg havde gjort det klart for dem at dette var et KÆMPE tillidsbrud. Det ville få konsekvenser for alt tillid - "må jeg tage i biografen?" - Desværre, kan vi jo ikke stole på dig, så nej!

Jeg ville forklare dem, at i den næste tid skulle de opbygge den tillid igen, og at hvis de ikke havde brudt din tillid i fx 7 dage, så stolede du på dem. (Så kan kisten låses op, de kan selv sørge for madpakker osv). Ogsåå ville jeg hvis de igen "snød", gøre det hele igen - til de forstod det.

Ville nok forsøge at finde ud af "hvem" det var af dem først ;)

Jeg kan slet ikke have når børn/folk lyver og snyder :( Synes det er så dårlig et karaktertræk, og synes det er så forfærdeligt.. Nok også derfor jeg ville gå i baglås hvis det var mit barn :(

Kæmpe tillidsbrud? For at spise noget af det der ligger i skabene? Hold da op! Really?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med tillidsbrud er også en af tingene, for vi har jo snakket om det mange gange, og de gør det igen og igen :(

Problemet er at de bliver bedre og bedre til at lyve. Ved ikke om det er fordi de bliver ældre - eller de bare får mere og mere øvelse :( De små kan jeg stadig se om de lyver eller ej, men de store må jeg indrømme at jeg ikke ved det mere. Og netop når de er flere og alle siger nej - er det så kollektiv afstraffelse (og så må de selv 'slås' indbyrdes) eller?

Og det går jo også ud over de to små at de ikke kan få et kanelknækbrød med på madpakken (eller at der ikke er krymmel på kagerne vi bager i dag fordi jeg ikke havde opdaget de store havde spist krymlet før vi skulle til at pynte kagerne).

Mht. madpakkerne har jeg de sidste par uger været ude og åbne dem efter de har smurt og taget de ting op vi har snakket om ikke må være der. De første par dage kom de noget sultne hjem men nu har de vist lært at putte rugbrød i også.

Det er mere den 'lille sult' der kommer når de er alene hjemme efter skole, når de har deres pligter i køkkenet (tømmer opvasker, rydder op efter aftensmaden mv). at skabene bliver åbnet og tingene forsvinder.

Mht. at spise på værelserne er det allerede forbudt. Ikke fordi de sniger ting med derned som de ikke må - problemet er at de lader servicet stå dernede så vi ikke har noget at spise af, og at de ikke spiser op, og så får tingene lov til at stå og samle fluer eller mugne. Og de stiller det jo ikke på skrivebordet så vi voksne kan se det når vi er nede og putte - det bliver puttet i skuffer og skabe eller under sengen (undrer mig over at det er lettere at gemme end at bære i køkkenet?)

For et par måneder siden fandt jeg 5 æbleskrog under drengenes senge i forskellige tilstande af opløsthed. Fra indtørret til meget splattede - ADW!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe tillidsbrud? For at spise noget af det der ligger i skabene? Hold da op! Really?

Hvis man gentagne gange har bedt sine børn lade være med at spise de ting, ja. Så er det et kæmpe tillidsbrud!!

Og jeg synes det er det der er det værste i det.

Noget andet er, at man kunne tale med dem om det - hvordan ville de have det, hvis de kom hjem og opdagede at du havde haft lyst til en gave, og pakket deres kalenderpakke op? Eller haft lyst til chokolade, og spist af deres julekalender?

Hvis de går og er "små slikne" må I måske aftale noget de må i stedet for.. Kan bare ikke regne ud hvad det skal være..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man gentagne gange har bedt sine børn lade være med at spise de ting, ja. Så er det et kæmpe tillidsbrud!!

Og jeg synes det er det der er det værste i det.

Noget andet er, at man kunne tale med dem om det - hvordan ville de have det, hvis de kom hjem og opdagede at du havde haft lyst til en gave, og pakket deres kalenderpakke op? Eller haft lyst til chokolade, og spist af deres julekalender?

Hvis de går og er "små slikne" må I måske aftale noget de må i stedet for.. Kan bare ikke regne ud hvad det skal være..

Tænk, det synes jeg er at skyde langt over målet... Der er da stor forskel på at have spist en andens chokoladekalender eller noget, som på anden vis er "øremærket" og så bare spise fra skabet! Nu spørger mine børn stadig om de må tage noget, men de er også kun 6 og knap 8 år, men jeg forventer sandelig ikke at de skal blive ved med at spørge om lov. Jeg forventer de siger det, hvis de tømmer et eller andet, men som udgangspunkt er skabenes indhold da familiens og ikke kun mit og min mands.

Noget andet er, hvis de ikke kan styre deres sukker-indtag og derfor bliver overvægtige, eller ikke spiser rigtig mad, men hvis det ikke er tilfældet, så er langt hovedparten af køkkenskabenes indhold da til fri afbenyttelse - og så er det op til mig at fortælle, hvad de ikke må spise, hvis jeg skal bruge det til noget bestemt.

Hvis der ikke skal mere til for at begå "et kæmpe tillidsbrud", ja så tak for kaffe! Hvad skal man så kalde det, hvis de en dag gør noget slemt? Nej, jeg må ikke gå i biffen, for jeg har spist min mors chokolade?

Ja ja, hver sine måder at gøre tingene på, enige bliver vi ikke om dette ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, jeg kan ogsaa undre mig over, at det er saa meget nemmere at gemme tallerkner og aebleskrog. Det lyder til at de traenger til en generel lektion i hygiejne :unsure

Det er i mine oejne ogsaa tillidsbrud, hvis de ikke overholder aftaler. Ikke alvorligt tillidsbrud, men siden det aabenbart har vaeret et issue over laengere tid, saa bliver det da klart et tillidsbrud! Og det faar man spat af! Kollektiv afstraffelse er maaske ikke en daarlig ide, hvis det er det, der skal til.

Hvad med at stille det frem, som de maa lave deres madpakker af? For simpelthen at undgaa de "afsloeringer" af skidt madpakkemad. Saa vil jeg lige sige, at sukker (ogsaa skjult sukker i tomme kulhydrater) er vanedannende. Saa de skal maaske have en slags "kold tyrker" for at komme ud af de dumme vaner... De smaa overlever jo nok uden kanelknaekbroed for en stund ;)

Jeg taenker ogsaa stadig, om de ikke har en forklaring paa deres adfaerd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk, det synes jeg er at skyde langt over målet... Der er da stor forskel på at have spist en andens chokoladekalender eller noget, som på anden vis er "øremærket" og så bare spise fra skabet! Nu spørger mine børn stadig om de må tage noget, men de er også kun 6 og knap 8 år, men jeg forventer sandelig ikke at de skal blive ved med at spørge om lov. Jeg forventer de siger det, hvis de tømmer et eller andet, men som udgangspunkt er skabenes indhold da familiens og ikke kun mit og min mands.

Noget andet er, hvis de ikke kan styre deres sukker-indtag og derfor bliver overvægtige, eller ikke spiser rigtig mad, men hvis det ikke er tilfældet, så er langt hovedparten af køkkenskabenes indhold da til fri afbenyttelse - og så er det op til mig at fortælle, hvad de ikke må spise, hvis jeg skal bruge det til noget bestemt.

Hvis der ikke skal mere til for at begå "et kæmpe tillidsbrud", ja så tak for kaffe! Hvad skal man så kalde det, hvis de en dag gør noget slemt? Nej, jeg må ikke gå i biffen, for jeg har spist min mors chokolade?

Ja ja, hver sine måder at gøre tingene på, enige bliver vi ikke om dette ;)

De har jo netop ikke sagt at de har tømt tingene - Og du synes ikke lagkagekrymmel er noget som er "øremærket"? Ja, undskyld i mit hovede, er det bare noget som KUN bruges til "pynt" - ikke noget som spises som slik!!

Hvis man har en aftale om at man kun spise et kanelknækbrød om dagen - så synes jeg det handler om tillid når ens børn spiser mere og som du siger - ikke kan styre deres sukkerforbrug..

Og kan godt se det "værste" der kan ske er de bliver fede - det gør da BESTEMT intet at de bliver fyldt med sukker, og deres hjerne langsomt bliver dummere, fordi de ikke spiser ordentlige madpakker og aftensmad, fordi de har spist sig mæt i sukker-mad ;) Jeg må indrømme at jeg godt kan forstå man bliver frustreret..

Maden er SÅ vigtig i forhold til børns sundhed - OG LÆRING!! Du kan se på børns læring, om de får ordentlig kost - de børn som fx får cola og slik hver dag, i større mængder bliver som regel dovne i skolen og har sværrere ved at koncentrere sig. Det er bare IKKE en god ting, især fordi det jo kan få en æmpe betydning for børnene..

Ligemeget hvad, så synes jeg ja - at det er et alvorligt tillidsbrud, når ens børn lyver og bryder aftaler gentagne gange, og jeg kan fuldt ud forstå at man føler sig magtesløs.

På den "gode" side, kan man jo sige det "heldigvis" ikke er noget hverken krinimelt eller "ondt" de gør - det er simpelthen bare "dumhed", og slik-trang der gør det kan jeg forestille mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har jo netop ikke sagt at de har tømt tingene - Og du synes ikke lagkagekrymmel er noget som er "øremærket"? Ja, undskyld i mit hovede, er det bare noget som KUN bruges til "pynt" - ikke noget som spises som slik!!

Hvis man har en aftale om at man kun spise et kanelknækbrød om dagen - så synes jeg det handler om tillid når ens børn spiser mere og som du siger - ikke kan styre deres sukkerforbrug..

Og kan godt se det "værste" der kan ske er de bliver fede - det gør da BESTEMT intet at de bliver fyldt med sukker, og deres hjerne langsomt bliver dummere, fordi de ikke spiser ordentlige madpakker og aftensmad, fordi de har spist sig mæt i sukker-mad ;) Jeg må indrømme at jeg godt kan forstå man bliver frustreret..

Maden er SÅ vigtig i forhold til børns sundhed - OG LÆRING!! Du kan se på børns læring, om de får ordentlig kost - de børn som fx får cola og slik hver dag, i større mængder bliver som regel dovne i skolen og har sværrere ved at koncentrere sig. Det er bare IKKE en god ting, især fordi det jo kan få en æmpe betydning for børnene..

Ligemeget hvad, så synes jeg ja - at det er et alvorligt tillidsbrud, når ens børn lyver og bryder aftaler gentagne gange, og jeg kan fuldt ud forstå at man føler sig magtesløs.

På den "gode" side, kan man jo sige det "heldigvis" ikke er noget hverken krinimelt eller "ondt" de gør - det er simpelthen bare "dumhed", og slik-trang der gør det kan jeg forestille mig.

Hvis du lige læser mit svar een gang til, vil du se at det er det samme jeg skriver - at det er noget andet, hvis det går ud over deres almindelig og fornuftige madindtag.

Men stadigvæk.. alvorligt tillidsbrud? Så håber jeg da ikke du skal konfronteres med noget alvorligt en dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du lige læser mit svar een gang til, vil du se at det er det samme jeg skriver - at det er noget andet, hvis det går ud over deres almindelig og fornuftige madindtag.

Men stadigvæk.. alvorligt tillidsbrud? Så håber jeg da ikke du skal konfronteres med noget alvorligt en dag.

Der er nok forskel på hvad man synes der er alvorligt.

Jeg synes løgn, tyveri/snyderi og bedrag er meget alvorlige ting allesammen - og jeg ved også at det er noget de fleste børn skal igennem, fordi de skal finde grænser osv. og det handler om at tackle det som forælder - og kan godt forstå det må være frustrende, at prøve og prøve at få børnene til at forstå, uden at det virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til spørgsmålet om hvorfor de gør det - tja... min egen teori er at der ikke er slemme nok konsekvenser (en alvorlig snak med deres far er åbenbart ikke slemt nok, og han går ikke ind for at der bliver taget af lommepengene / at de ikke må tage ud og lege med vennerne osv).

Og igen er det lidt svært at straffe når man ikke ved hvem det er.

Mht. at sætte tallerkner mv. op i køkkenet tror jeg det bunder i dovenskab (de har værelser i kælderen). Og så er det noget med at (pre)teenagere ikke kan se tingene (tror jeg).

De skal gennem køkkenet for at komme i kælderen og jeg lægger beskidte viskestykker, karklude og hagesmække på dørtrinnet til kælderen, og så er reglen at når man skal derned tager man lige tingene med ned til vasketøjskurven. Sjovt nok er det lettere for dem at hoppe over end at samle op og tage med. Lige som det er lettere at lægge vasketøjet oven på kurven i stedet for at lette låget og putte det ned i. Eller det at huske at slukke lyset når man forlader et rum.

Små ting som vi voksne ser som naturlige - men som børn bare ikke 'ser'.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn må spise, hvad som ligger i skabene, kunne aldrig drømme om at sætte lås på mine skabe eller låse tingene inde. Mine store er 9 og 12 år og det er den store, som smørrer madpakker - der er altid lidt usundt (myslibar,chokolade kiks eller ligende) samt boller eller rugbrød med. Måske du kunne tjekke deres madpakker eller være tilstede mens de smurte?

Fordi jeg er rimentligt atslappet med, hvornår de må spise usundt har de faktisk et meget godt forhold til det der med ikke kun at ville have det usunde. Vi har fx ikke fredagsslik, men de får når jeg syntes det er iorden - og så får de jo bare lidt.

Jeg kalder måske heller ikke helt jeres problem for et tillidsbrud, men nok mere bare en fristelse de ikke kan stå for!

Kan godt forstå, hvis det er et problem at de ikke sultne når maden kommer på bordet, det ville også iriterer mig, men måske de så bare ikke skal spise noget efter 16.00.

Har lige et tillægsspørgsmål - det der med senge tid klokken 18.00 - hvornår står de op? - Jeg har Wilma fra 2007 og hende begynder vi at putte i nattøjet klokken 19.30 og så puttes hun lidt i 20.00. Hun står op ved 06.30 tiden og tænkte da lige at det ville stresse mig helt vildt, hvis hun skulle putte ved 18.00 tiden (men det kan jo være at jeres børn skal meget tidligt op)

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til spørgsmålet om hvorfor de gør det - tja... min egen teori er at der ikke er slemme nok konsekvenser (en alvorlig snak med deres far er åbenbart ikke slemt nok, og han går ikke ind for at der bliver taget af lommepengene / at de ikke må tage ud og lege med vennerne osv).

Og igen er det lidt svært at straffe når man ikke ved hvem det er.

Mht. at sætte tallerkner mv. op i køkkenet tror jeg det bunder i dovenskab (de har værelser i kælderen). Og så er det noget med at (pre)teenagere ikke kan se tingene (tror jeg).

De skal gennem køkkenet for at komme i kælderen og jeg lægger beskidte viskestykker, karklude og hagesmække på dørtrinnet til kælderen, og så er reglen at når man skal derned tager man lige tingene med ned til vasketøjskurven. Sjovt nok er det lettere for dem at hoppe over end at samle op og tage med. Lige som det er lettere at lægge vasketøjet oven på kurven i stedet for at lette låget og putte det ned i. Eller det at huske at slukke lyset når man forlader et rum.

Små ting som vi voksne ser som naturlige - men som børn bare ikke 'ser'.

Kommer helt op i det røde felt når du siger "straffe" - ingen børn skal straffes!

Syntes dine bonusbørn lyder som helt almindelige børn :) tror altså de opfører sig som børn i den alder gør og tænker at i er heldige, hvis det er de største problemer i slås med. Ville straks blive mere bekymret, hvis de ikke kom hjem når de skulle eller sagde de var et sted, men i virkeligheden et andet sted.

Jeg prøver ikke at retfærdige gøre at de gør noget som du ikke vil have, og forventningen med at tage vasketøjet med ned er også meget høj - måske den mellemste kan få det som sin tjans der hjemme?

Nå endnu lidt herfra - men det er jo jeres børn og jeres regler som gælder i jeres hus!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Straf - konsekvens - en ting der sker pga. hvad de har gjort: for mig den samme ting med forskelligt navn. Jeg er også en af dem der kalder mine børn for unger hvilket for andre er meget ubehageligt men for mig er det at de kalder deres børn for svesker mere mærkeligt (hvad har indtørrede blommer med børn at gøre? ;))

De har alle tre deres forskellige opgaver i dagligdagen og derudover forventer jeg at de også hjælper til når der er brug for det. Og her er det at vi prøver at lære dem selv at se hvad der skal gøres - f.eks. gå ud med skraldespanden når den er fuld, tage tøjet med ned når de alligevel går på værelset (de skal ikke gå derned bare for at gå ned med det, men da jeg ved de går derned efter maden er der ingen grund til at jeg går ned med det mens jeg står og laver mad).

Ting der for mig er lige så naturlige som at slukke lyset (hvad de heller ikke er gode til men er blevet bedre til), skyller ud i wc'et, låser yderdøren når man er den sidste der går, slukker for vandet når man har været i bad osv. osv.

Af en eller anden mærkelig grund er der nogle ting de gør automatisk mens andre (for mig lige så naturlige) er noget vi skal sige hver eneste dag.

Men med 5 børn skal kampene vælges med omhu (ja jeg kalder det kampe og ikke diskutioner, skænderi, opdragelsessamtaler eller hvad andre ellers siger).

Det med at slukke for vandet og lyset når man ikke bruger det er for mig meget vigtigt. Både fordi det koster penge jeg hellere vil bruge på andet men også for at skåne miljøet. For ikke at kæmpe alt for meget har vi nu fået lyssencor flere steder i huset hvor det er børnene der kommer og vandhaner der slukker af sig selv.

Mht. slik får vi ofte slik og der er et par gange om ugen også lækkerier til madpakken som muslibar, cheezedippers. Det spørger de sjovt nok om de må tage hvis de ser det i køleskabet, mens de andre ting er noget de smugspiser.

Jeg tror bare at jeg lader være med at købe det og så må de komme og spørge hvorfor det ikke er der mere og så må jeg i gang med at bage boller igen.

De får alle lommepenge og går lige forbi tanken på vej hjem fra skole, så hvis de vil have slik kan de bare gå ind og købe noget - det generer mig ikke. Det der generer mig er at jeg føler de stjæler fra mig. At jeg har sagt gentagne gange at de ikke må og de så gør det alligevel.

Mht. sengetid kommer de to små i seng mellem 18 og 18.30 og sover senest kl. 19. Xander på 7½ kommer i seng kl. 19 og K på næsten 11 kommer i seng kl. 20 og må læse en halv time.

Vi står op kl. 6.30 (bortset fra mig der ind imellem er oppe kl. 5 da jeg skal møde tidligt).

Xander er først efter sommerferien begyndt at være oppe til kl. 19 og må nogle gange have en lur i weekenden eller efter skole da han har et stort søvnbehov.

Linus vil sagtens kunne blive puttet kl. 17 efter at have været i børnehave (skovbørnehave) men han skal jo også have mulighed for at være lidt sammen med os andre. Det var noget andet da jeg gik hjemme og han kunne sove lidt længere og komme senere i BH.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Sara småt spisende så hun får kun rugbrød med på madpakke og sundt pålæg (altså ingen pålægschokolade). Jeg selv fik sjældent "guf" med på madpakke..

Hvis man giver børn/teenagere noget med i madpakken der er mere spændende end rugbrøddet (som det meste andet er) er det klart at det bliver spist først, og hvis de kan komme afsted med det at de så slet ikke tager rugbrød med..

Jeg bliver nok nødt til at give dig ret i at enten skal i helt lade være med at købe det ellers også skal det låses inde (så man glemmer at man har det <_< ) for at snakke med de store hjælper jo tydeligvis ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er kun på vej mod 6 år, så det ændrer sig nok i løbet ad tiden..

Men når hun kommer hjem fra børnehave er hun rigtig sulten og spiser stort set alt jeg tilbyder hende.. Mange gange går hun selv ud i skuffen og tager et stykke knækbrød med smør på og spiser sammen med noget mælk..

Vi har også et meget afslappet forhold til slik og søde sager og spiser hun en vingummi eller to, siger vi intet til det.. Det har resulteret i at hun egentlig ikke gider have det og når vi er ude hos andre spiser hun meget lidt slik fordi hun ikke skal skynde sig, at hælde ind fordi der er "lukket for kassen" herhjemme.. Hun er en meget tynd pige og kunne egentlig godt trænge til, at tage et par kilo på og så længe hun får sin frugt og grønt, groft brød osv igennem hendes kost, så ser jeg gennem finger med det..

Jeg vil aldrig sætte låse på skabene eller komme med en eller anden straf, så der vil jeg godt give din mand ret, men jeg ville blive gal når respekten er røget og det tolker jeg det som, når de bliver ved at tage, når der er sagt nej.. Umildbart tror jeg, at jeg ville lade være at købe det i et stykke tid og bage boller i weekenden til fryseren og så kan de spise dem, hvis de er sultne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må sige at jeg er rystet i min grundvold..

Tænk at gå amok over knækbrød, riskager og hvad ved jeg? Det er simpelthen for småligt..

Kunne forstå hvis vi snakker rigtig SLIK, så som chokolade, vingummi, lakrids osv..

Må de ikke spise skide knækbrød, så lad vær med at købe det?

De er jo ikke engang særlig gamle, hvad med at I smørre mad sammen?

Du kan jo stadig bage og evt fryse ned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må sige at jeg er rystet i min grundvold..

Tænk at gå amok over knækbrød, riskager og hvad ved jeg? Det er simpelthen for småligt..

Kunne forstå hvis vi snakker rigtig SLIK, så som chokolade, vingummi, lakrids osv..

Må de ikke spise skide knækbrød, så lad vær med at købe det?

De er jo ikke engang særlig gamle, hvad med at I smørre mad sammen?

Du kan jo stadig bage og evt fryse ned?

det er fuldstændig underordnet hvad det er - de tager det uden tilladelse, men det er vel i orden med dig så længe det "bare" er knækbrød og Risager?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber du har fået løst problemet med børnene, og at de begynder at forstå grænserne :)

Går det bedre?

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er fuldstændig underordnet hvad det er - de tager det uden tilladelse, men det er vel i orden med dig så længe det "bare" er knækbrød og Risager?

Tror ikke du kan diskutere det med dem som mener det er okay at deres børn ikke gør som de siger :) Nogen forældre mener bare at børn må gøre nøjagtig som de har lyst til, så længe det ikke er noget hvor politi, stoffer, druk eller usund mad at gøre...

Herhjemme er kanelknækbrød mit "slik", og det samme er riskager :) men det er jo forskelligt hvordan man definerer det, og hvilke krav man egentlig stiller til sine børn mad og ernæring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke du kan diskutere det med dem som mener det er okay at deres børn ikke gør som de siger :) Nogen forældre mener bare at børn må gøre nøjagtig som de har lyst til, så længe det ikke er noget hvor politi, stoffer, druk eller usund mad at gøre...

Herhjemme er kanelknækbrød mit "slik", og det samme er riskager :) men det er jo forskelligt hvordan man definerer det, og hvilke krav man egentlig stiller til sine børn mad og ernæring :)

Godt ord igen, du har helt ret :)

Jeg tror faktisk også de fleste ville blive overrasket over hvor mange af de "uskyldige" ting der ikke er nær så uskyldige når man nærlæser vare deklarationen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er fuldstændig underordnet hvad det er - de tager det uden tilladelse, men det er vel i orden med dig så længe det "bare" er knækbrød og Risager?

Det er da meget muligt med det er stadig ikke 4 plader chokolade.. Hun må sørge for mere opsyn med sine børn så..

Men synes stadig folk skal hoppe op og falde ned igen.. Det er jo ikke for at de æder chips og slik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER