TiaK

Sove i egen vugge på eget værelse - en følgeton om vores natteliv ;)

59 indlæg i dette emne

Hold da op - har slet ikke set denne tråd!

Skønt, at det går fremad - for både hendes og din skyld! :yay Jeg synes du er totalt tålmodig og overskudsagtig :respekt

Hæ, jeg synes mere jeg er desperat og gerne vil sove ordentlig-agtigt! Og jeg brugte jo rent faktisk 1½ måned på at tage mig sammen!!! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor er det bare dejligt at det går så godt :) Det skal I nok blive rigtig glade for alle tre.

Du spammer da ikke. Og man kan jo bare lade være med at læse herinde, hvis man ikke er interesseret ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nat nr 7

Kl 19:45 faldt hun i søvn

Kl 21:30 vågner hun ved en dør, der smækker (ØV!) Jeg har nemt ved at gå hende i søvn, men svært ved at holde hende i søvnen, så det tager 1½ time før jeg selv kan gå i seng.

Kl 1:30 vågner hun igen og har skidt i bleen. Også her har hun svært ved at komme i den dybe søvn og jeg bruger ca også 1½ time før jeg selv kan komme i seng

Kl 7:45 er JEG nødt til at stå op, da der kommer håndværkere kl 8 (øv at stå op før hende - kunne godt have sovet mere!!)

Kl 8 vågner Erica - efter 5 timers søvn!

Så selvom jeg har været vågen i over 3 timer i nat, så har jeg kun været inde ved hende 2 gange, og det er jo rart. Det er også rigtig rart at hun ikke vågnede ved at min mand stod op - det plejer hun at være god til <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvor er det dejligt at læse om smuksakken der sover igennem :super

Frederik kom ind på eget værelse, i vuggen, da han var 4½ måned, fordi han begyndte at "larme" med dynen og give små høje lyde fra sig. Det kunne jeg simpelthed ikke holde til, for jeg vågnede hver gang. Så nu sover han mere eller mindre igennem på sit eget værelse, er kun oppe en enkelt gang for at give sutten og så kommer han op ca. kl.06 for at få lidt bryst for igen at sove 1-1½ time :baby3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvor er det dejligt at læse om smuksakken der sover igennem :super

Frederik kom ind på eget værelse, i vuggen, da han var 4½ måned, fordi han begyndte at "larme" med dynen og give små høje lyde fra sig. Det kunne jeg simpelthed ikke holde til, for jeg vågnede hver gang. Så nu sover han mere eller mindre igennem på sit eget værelse, er kun oppe en enkelt gang for at give sutten og så kommer han op ca. kl.06 for at få lidt bryst for igen at sove 1-1½ time :baby3

Hvor dejligt han sover så godt - nyd det så længe det varer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nat nr 8

En ok nat - ikke imponerende, men heller ikke al for sur. Erica kommer med ind i min seng kl 4:30...

Nat nr 9

Jeg er alene hjemme og har virkelig lyst til at Erica skal sove inde ved mig, så vi kan hygge. Men tænker det er dumt, så ligger hende i vuggen kl 19:40.

Kl 20:20 vågner hun første gang og jeg går hende i søvn

Kl 23 vågner hun igen og jeg ammer hende i søvn

kl 02 vågner hun igen og bliver igen ammet i søvn - bestemmer mig for, at næste gang må hun komme med ind i seng, da kl så sikkert er 5 eller noget.

kl 02:10 vågner hun igen, og her giver min rygrad op og hun kommer med ind i min seng resten af natten - synes altså det er hyggeligt, selvom jeg ikke sover så godt.

Kl 7:30 står vi op. Indtil da har hun sikkert været vågen nogle gange og taget for sig af tag-selv-snack-baren.

Så i nat hvor jeg også er alene hjemme skal jeg være mere standhaftig og ikke tage hende (så tidligt) ind i min seng. Det er tydeligt at hun ikke har glemt hvordan "man sover" i min seng - hun er utålmodig efter brystet inden jeg får lagt mig og fundet det frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige skrive en lille hilsen og sende et klap på skulderen ;)

Din tråd her har inspireret mig til at 'nu skal det være' med Silje .. Jeg mistænker at jeg ammer hende for ofte om natten (2-3gange) i forhold til hvad hun reelt har behov for og mistænker vi alle 3 vækker hinanden :)

Så .. i starten af det nye år ryger hun ind på sit eget værelse :unsure :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige skrive en lille hilsen og sende et klap på skulderen ;)

Din tråd her har inspireret mig til at 'nu skal det være' med Silje .. Jeg mistænker at jeg ammer hende for ofte om natten (2-3gange) i forhold til hvad hun reelt har behov for og mistænker vi alle 3 vækker hinanden :)

Så .. i starten af det nye år ryger hun ind på sit eget værelse :unsure :)

Dejligt jeg har kunnet inspirere :)

Jeg ammer også Erica 2-3 gange hver nat, så det bliver også næste projekt at få det ned på 1-2 gange i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nat nr 10 og 11

Ens ammehjerne gør altså at jeg ikke kan huske nætterne, hvis jeg ikke får det skrevet ned med det samme... så pas!

Nat nr 12 og 13

Her sov vi hjemme ved mine forældre. vi har ikke nogen rejseseng endnu, så vi havde egentlig tænkt hun bare skulle sove sammen med os. Men da mine forældre har vores gamle puslestativ, hvor hun ikke kan trille ud af, så brugte vi det, og det gik faktisk meget godt :)

Skal dog snart have købt en rejseseng :)

Nat nr 14

kl 21 sov hun efter at have spist ved et bryst.

kl 00 vågner hun og får fra det andet bryst. Falder i søvn men vågner få minutter efter hun er blevet lagt - går hende i søvn og 3. gang jeg ligger hende lykkedes det - tager en time i alt <_<

Kl 3:30 vågner hun igen og samme procedure som sidst - har svært ved at ligge hende, så tager en time inden jeg selv kan gå i seng igen.

kl 6:30 vågner hun, tror det er ved at min mand er ved at gøre sig klar til at tage på arbejde.

Så har kun været inde ved hende 2 gange i nat - SÅ dejligt! Så skal det bare ikke tage så lang tid hver gang - og derefter skal vi have det kortet ned til én gang per nat - men det har jeg ikke travlt med endnu - nu skal dette bare blive en god rutine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en rigtig dejlig tråd du har her :)

Det har nemlig også givet mig inspiration til bare at få Ronja over i sin egen seng om natten og næste skridt er jo så at få hende på eget værelse, meeeeeen der er jeg ikke helt endnu :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I nat har Erica sovet 6 timer i træk!!! :glad :glad

Hun blev lagt kl 20 og kl 23:40 (3½ time senere) vågner hun for at spise, hvilket tager en halv time før hun sover igen (hun er ret frisk og når at spise af begge bryster, hvilket hun ikke plejer at gøre om natten) og derefter hører jeg hende først kl 06!! :yay Hun har sovet i 6 timer - og det allerbedste er - det er har jeg også!!! :glad :glad :glad

De to sidste dage har hun fået kartoffelmos om aftenen (hun plejer kun at få mælk) hun er dog ikke specielt vild med det, så det er ikke imponerende mængder hun har spist, så aner ikke om det har haft en effekt eller ej.

Men HÅBER det bliver ved, så jeg kun skal op en gang hver nat...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I nat har Erica sovet 6 timer i træk!!! :glad :glad

Hun blev lagt kl 20 og kl 23:40 (3½ time senere) vågner hun for at spise, hvilket tager en halv time før hun sover igen (hun er ret frisk og når at spise af begge bryster, hvilket hun ikke plejer at gøre om natten) og derefter hører jeg hende først kl 06!! :yay Hun har sovet i 6 timer - og det allerbedste er - det er har jeg også!!! :glad :glad :glad

De to sidste dage har hun fået kartoffelmos om aftenen (hun plejer kun at få mælk) hun er dog ikke specielt vild med det, så det er ikke imponerende mængder hun har spist, så aner ikke om det har haft en effekt eller ej.

Men HÅBER det bliver ved, så jeg kun skal op en gang hver nat...!

Dejligt!!! :yay

Jeg håber også, at det varer ved! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvor er dette en dejlig tråd - får helt mod på at tage kampen med vores egen datter. Tak ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er dette en dejlig tråd - får helt mod på at tage kampen med vores egen datter. Tak ;-)

Dejligt hvis jeg har kunnet hjælpe :) Ofte er det faktisk ikke en kamp, mere en tilvænning :)

Er du kommet i gang?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Update - 1,5 måned efter start

Det går simpelthen bare SÅ SÅ godt med søvnen! Erica er nu 6,5 måned og de fleste dage får hun to skemåltider, nogle dage tre (afhænger af hendes dagslure). Stort set fra den dag vi begyndte at give hende aftensmad (grønsagsmos) er hun begyndt kun at vågne en gang om natten og kun for at spise og så falde i søvn igen.

Om hun tager det lange stræk først eller sidst skifter lidt, men hun tager gerne et stræk på mellem 5 og 8 timer - simpelthen bare så dejligt!!

Og jeg tror man sætter endnu mere pris på det, når man har været derude hvor 6 gange på en nat var en god nat! :blink

Det vil bare passe så godt hvis hun den næste gode måneds tid kan nøjes med at vågne en gang for at spise, for så skal min mand have barsel og så kan han vænne hende fra helt at spise om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt at hun sover igennem - det er bare dejligt ikke og skulle op flere gange om natten :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dejligt at høre, at arbejdet bærer frugt! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt at det har virket :)

Hvis jeg bliver vækket mindre end 3 gange er jeg glad. Jeg synes det er fedt du skriver en opdatering for det giver mod til at fortsætte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg glemte åbenbart at skrive antijinx ved sidste opdatering - for kort tid efter begyndte hun at sove dårligt! :(

Så nu har vi lige været igennem en periode hvor jeg skulle inde til hende hver 2-3 time og vende hende og nusse lidt på ryggen :( hun har stadig kun spist en gang hver nat, men hun sover bedst på siden, men det ved hun ikke selv - så hvis hun triller om på ryggen, så ligger hun bare og brokker sig i søvne!

Nu har jeg endelig lært at ligge hende så hun ikke trille om på ryggen og de sidste nætter har hun sovet 5-6-7-8 timer i streg (for hver nat er det blevet længere og længere) SÅ dejligt! (ANTIJINX!!!)

Hun er nu oppe på fast 3 hovedmåltider og ofte også lidt frugt og rugbrødshapsere.

Jeg overvejer kraftigt at prøve "godnat og sov godt"-bogen, der jo foreskriver at barnet gerne må græde sig selv i søvn, da jeg gerne snart vil stoppe med at amme hende i søvn (faren må gerne kunne putte også). En i min mødregruppe har haft stor succes med den, hvor allerede på andendagen faldt barnet i søvn kun med lidt småklynken og på tredjedagen uden klynk overhovedet. Jeg tror efterhånden jeg er klar til at kunne overskue at min lille guldklump skal græde uden at jeg tager hende op. Noget som tidligere har været fuldstændig utænkeligt er kommet lidt tættere på :)

Jeg har dog ikke læst hele bogen endnu, og jeg er ikke hel klar endnu, men jeg tror på det er vejen frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Godnat og sov godt" - update Erica godt 8 måneder

Dag 1

Da Erica efterhånden var ved at være ret svær at amme i søvn (kunne nemt bruge en time inden hun overgav sig) og da jeg gerne ville at manden også godt kan putte hende besluttede vi for et stykke tid siden at prøve bogen "Godnat og sov godt". Min oplevelse af bogen er at folks første reaktion er at man ikke skal lade sit barn græde i søvn - men at dem der har prøvet metoden har været så glade for den og at det slet ikke er så slemt som modstandere af bogen gør det til. Og da en fra min mødregruppe havde stor succes med den fik min mand og jeg også mod på at prøve det.

I går aftes var så Ericas første dag med nye sovevaner. Aftenen forløb således:

19:00 var hun færdig med at spise aftensmad og fik derefter lov til at lege i stuen

19:15 kom hun i bad

19:30 blev hun ammet med lyset tændt og ikke på sit eget værelse, som hun er vandt til (hun skal ikke forbinde dette med putteritualet, men jeg vil gerne vente lidt med at vænne hende fra aftentåren)

19:45 fik hun læst godnathistorie på værelset, kun med lyset fra akvariet

19:55 blev hun lagt i sengen, og jeg gik ud af værelset

20:10 begynder hun at klynke lidt (indtal da har hun bare været i godt humør)

20:11 går jeg indtil hende og ligger hende ned

20:14 går jeg ind til hende igen - hun græder ikke sådan rigtig, mere brokker sig højlydt

20:17 går jeg ind til hende igen - hun begynder at være ked af det og jeg har ikke lyst til at vente de 5 minutter bogen anbefaler.

20:20 går min mand ind til hende, hun har allerede nu få stille perioder og vi beslutter os for at sætte os udenfor hendes værelse og snakke, så hun kan høre os. Før var vi i rummet ved siden af med fjernsynet tændt.

20:23 går jeg ind til hende igen - hun er ikke bund ulykkelig og der hvor hun græder mest, er når vi går ud af værelset, så vi bliver enige om at vente 5 minutter, da hun i perioder begynder at finde roen

20:28 går min mand ind til hende og her havde hun lagt sig ned, men rejser sig, da hun ser sin far <_<

20:33 går jeg ind til inde og hun sidder nu på knæ

Jeg kan ikke huske hvornår, men omkring nu begynder hun kun at småklynke i perioder, så vi beslutter os for at blive ude, da hun liver op når hun ser os. Vi sidder jo så hun kan høre os og hun er så stille begyndt at falde hen.

20:50 hører vi hende ikke mere! :yay

Jeg venter nogle minutter og lister ind og kigger til hende og det var først her jeg synes det blev hårdt. Hendes gråd var slet ikke slem, det var mere en brokkegråd og tydeligt at hun "bare" kaldte på os, for så snart vi kom ind på værelset stilnede den af, og når vi gik ud tog den til. Så den del var meget nemmere end jeg havde turde håbe på!

Men da jeg gik ind og kiggede til hende - så sad hun op og sov! Puh, det var lidt hårdt at se at hun sad på hug (gledet ned fra stående stilling) og lænede hovedet mod tremmerne i det hjørne der er tættest på døren. Av av i moderhjertet. Jeg får hende lagt ned uden hun opdager det og får lagt dynen på hende.

Alt i alt var kampen slet ikke så stor som frygtet - nu var det bare spændende hvor længe hun ville sove og hvor mange gange hun ville vågne i løbet af natten - de sidste par uger har det været alt fra slet ikke at vågne til at gøre det hver anden time...

Først kl 01:30 hører vi hende igen, så hun når at sove knap 5 timer. Denne gang lagde vi os på en madras ud for hendes værelse og gik ind til hende efter 1, 3, og derefter 5 minutters interval. Hun klynkede, men ikke værre end af min mand kunne nå at falde i søvn imellem intervallerne!! (Hvilket passede mig fint, for nu ville vi jo ikke snakke for meget - men så kunne hun høre hans snorken! :lolhit) Så på ingen måde en slem/hård gråd og efter 30 min sov hun igen - denne gang liggende på maven :7himmel

Kl 05 hører jeg hende (vi havde bestemt os for at hun først måtte komme op af tremmesengen kl 05:30) men det bliver ved det ene klynk og lidt bevægelse, så hører jeg ikke mere fra hende.

Kl 06:02 vågner hun og klynker (er ikke glad som hun for det meste er når hun vågner) og det er nok det, der har påvirket mig mest. Ikke at hun var som sådan ked af det, mere sådan lidt mut/hænge-agtig og det har gjort at jeg er kommet lidt i tvivl om hvor meget det har påvirket hende. Dog var det ovre i løbet af 5 minutter og jeg har mod på at vi fortsætter i aften, hvor de fleste allerede har fremgang = hun falder hurtigere i søvn. HÅBER hun kan finde ud af selv at ligge sig ned!

Nå, dette var update på vores natteliv og jeg er overbevist om at jeg om max en uge har en datter, der sover igennem - og jeg glææææder mig!! Om 9 dage skal jeg begynde på arbejde, så der bliver nattesøvnen jo først vigtig!

Hvornår jeg vil vænne hende fra aften-tåren ved jeg ikke - lige nu tænker jeg, at hvis jeg ikke er hjemme, så må hun få MME i en kop sammen med farmand, eller hvem der nu passer hende :)

Morgen-tåren tror jeg hun bliver vænnet fra lige så snart hun er inde i en god rytme med at sove = har ikke brug for den ekstra tryghed om morgenen (eller er det moren, der har brug for at give ekstra tryghed??)

Jeg vil gerne at denne tråd ikke bliver til en diskussion om bogen "godnat og sov godt" - jeg har valgt at bruge den og den næste tid vil jeg gerne opdatere om hvordan det går med den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag 2

Erica var ikke rigtig træt da hun blev lagt i seng i går 20:15, men vi valgte at ligge hende alligevel, da hun skal lære at dette er hendes puttetidspunkt. Hun hyggede i sengen i 50 minutter før hun begyndte at blive ked af det (og vi var overhovedet ikke inde ved hende). Da hun begyndte at blive ked gik jeg ind til hende og lagde hende ned, sagde godnat og at jeg elskede hende og at hun skulle sove og gik ud. Derefter skulle vi vente 3 minutter med at gå ind til hende igen - men der sov hun!! :blink :yay Jeg tror maks hun brokkegræd i 2 minutter får hun sov!! Så dejligt!

Hun tog så små 7 timer før vi hørte hende, og der klynkede hun i 25 min før hun faldt til ro - vi var inde og sige godnat til hende 3 gange, hvor jeg endte med at ligge hende ned (selvom man ikke må røre hende) og kort efter sov hun. Hvor hun så lige tog 3½ time mere - så hun vågnede først kl halv otte!

Jeg er simpelthen så glad for at vi har prøvet metoden, jeg synes slet ikke det har været hårdt, og det tror jeg heller ikke Erica synes - i morges var hun glad og tilfreds og havde ikke engang behov for en ammetår!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor lyder det da bare til at det kører for jer med det nye system.. Kan være man skal prøve det engang hvis vi får problemer med putningen.. fedt at læse om dine erfaringer.. Spændende om det forsætter sådan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor lyder det da bare til at det kører for jer med det nye system.. Kan være man skal prøve det engang hvis vi får problemer med putningen.. fedt at læse om dine erfaringer.. Spændende om det forsætter sådan

Dejligt andre får glæde af mine erfaringer. Dog håber jeg ikke du får brug for dem - det er jo klart bedst hvis baby selv finder ud af det - man har jo lov at håbe.

Men jeg kan anbefale at læse bogen lige meget hvad (den er dog superdårligt skrevet, men jeg synes der er nogle gode pointer, lige meget om man vil bruge metoden eller ej)

Det samme faktisk om "Sov igennem uden gråd" jeg har lært meget af at læse den, selvom jeg ikke har fulgt den slavisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER