boble

Vitaminer og jern

12 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg tager gravitamin og efter 10 uge begyndte jeg også på gravi jern. Skal man tage begge dele eller er gravitamin nok da der også er jern i? Problemmet er nemlig at min mave skaber sig så derfor tog jeg på apoteket for at få nogle andre jernpiller, hvorefter de sagde at hvis jeg tog gravitamin så var jeg dækket ind med jern..... Men det er jeg i tvivl om for man skal da ha mellem 40-50 mg jern og gravitamin indeholder 27 mg. Men hvis man tager begge dele får man jo for meget jern. <_< <_< <_< Hmmm

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Aner det ikke.

Jeg får også bøvl med maven ved jerntiilskud, så har

fået nogen jeg kun skal tage hveranden dag.

det er så lidt svært at huske hvornår hveranden dag er :whistling

jeg tager også gravitamin :rolleyes

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg døjer også rigtig meget med maven. Faktisk så meget jeg pt ikke tager vitaminerne før jeg lige får den i balance igen.

Hvis det er forstoppelse du døjer med kan jeg anbefale Movicol som du gerne må tage som gravid. Jeg tager 2 breve om aftenen i ca 1 uge. og så kommer maven igang igen og så kan jeg gå lidt tid igen inden det bliver nødvendigt igen ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er heller ikke sikkert at man har brug for jern endnu... Nogle kan mmaske noejes med jern fra uge 15-20 stykker. Man kan jo godt faa for meget jern :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Jeg tager gravitamin og så tager jeg jernpiller. Jeg fik at vide af min læge og dem på apoteket, at man ikke er dækket ind ved kun at tage gravitamin. Jeg tager nogle jernpiller der ikke er så "onde" ved maven og jeg har slet ikke mærket noget til maveproblemer efter jeg begyndte at tage jernpiller også.

Jeg tager gravitamin om morgenen og jernpillen om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også både vitaminer (Livol multivitaminer for gravide) + jern, da der slet ikke er jern nok i vitaminpillerne. Jernpillen er en depottablet (afgiver jern langsomt over tid) købt på apoteket og jeg tager den om aftenen så jeg kan optage det i løbet af natten.

Det kommer dog an på din kost, hvis du er god til at spise jernholdigt behøver du ikke tage ekstra jern ved siden af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Tak for jeres svar. Jeg tror også bare at jeg må igang med jernpillerne igen. Skal til lægen på næste fredag så må jeg høre hvad han siger om der er noget jeg kan gøre for ikke at få forstoppelse oveni.

Har også haft taget gravitamin om morgenen og gravijern om aftenen. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Boble

Prøv at udskifte jerntabletterne med Kräuterblut som er en jernholdig eleksir der kan købes i helsekost eller apoteket.

Den kvikker op her i den mørke tid og giver ingen bøvl med maven – smager godt.

Selvom det er først i min graviditet, tager jeg jerntilskud. Jeg kan ligesom mærke når jeg "trænger" (altid efterår/vinter) og jeg fik faktisk også målt min blodprocent i dag - til lidt i underkanten af normalen. Kräuterblut kan varmt anbefales. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager i fiskeolie??

Jeg gør, men fik af vide i dag af lægen at man ikke vidste hvor meget det faktisk gjorde godt for eller sådan noget. Blev sådan lidt forvirret over det hun sagde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager i fiskeolie??

Jeg gør, men fik af vide i dag af lægen at man ikke vidste hvor meget det faktisk gjorde godt for eller sådan noget. Blev sådan lidt forvirret over det hun sagde.

Fiskeolie er næsten "ligegyldig" for folk der bare spiser en smule fisk..

Fx skal man kune spise en kvart rugbrød med markrel om dagen, for at tage det som tre fiskepiller om dagen giver - og det skulle være nok. Man kan fx nøjes med at spise fisk engang i ugen - jeg deler det dog ud og spiser fiskefrikadeller, tun eller markrel på en rugbrød cirka hver anden dag :)

Jern tager jeg også ekstra af.. Generelt kan en fingerregel være at hvis du er enormt træt, kan det være du mangler jern. :) I perioder hvor jeg er træt, er jeg ekstra opmærksom på at tage jern...

Også er det vigtigt at læse på vitaminerne, hvornår man skal tage dem - fx må man ikke tage kalk og jern på samme tid, da kroppen så ikke optager dem optimalt.. :)

Før jeg blev gravid, tog jeg jern halvdelen af måneden, og kalk den anden halvdel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager ikke fiskeolie... fosøger såvidt muligt at spise fisk et par gange om ugen enten til aftensmad eller på rugbrød til frokost...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager i fiskeolie??Jeg gør, men fik af vide i dag af lægen at man ikke vidste hvor meget det faktisk gjorde godt for eller sådan noget. Blev sådan lidt forvirret over det hun sagde.

Jeg tager fiskeolie. Man skal egentlig tage to kapsler af mine om dagen, men tager bare en om morgenen. Synes ikke jeg har raad til at tage to, saa hellere halv dosis end ingenting. Jeg tror MEGET paa at det gavner mig og er vigtigt for bettenoks udvikling, saa derfor. Jeg tror ikke paa at det er nok med en smule fisk, men spiser da den smule fisk og soerger for at spise valnoedder ogsaa. Derudover faar jeg lidt hoerfroeolie i smoothies, spiser avocado og masser af god olivenolie.

Generelt tror jeg paa at de daglige anbefalinger for kosttilskud i Danmark er lave(mens de i Italien er taabeligt lave), saa jeg tager ogsaa zink og magnesium. Zink, har jeg laest, er mindst ligesaa vigtigt som jern.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER