Solvej99

Tråden til nybagte mødre

55 indlæg i dette emne

Her på det sidste har jeg ofte tænkt tankerne: "det skulle jeg bare have vidst, da jeg havde født" eller "det vil jeg gøre med den næste baby". Altså der er mange ting jeg ved nu, som jeg gerne ville have vist da jeg var helt nybagt mor.

Jeg tænker derfor om vi ikke skal lave en tråd for nybagte mødre, hvor vi alle kan dele ud af vores erfaringer?

--> Husk at den nyfødte baby skal have mad hver 3. time. Hvis baby sover, skal han/hun vækkes (dette var jeg af en eller anden grund ikke blevet informeret om, så Theo sov 10 timer i træk, da han var blevet født og vågnede op og var hjerteskærende sulten :()

--> Bed personalet om hjælp til amningen. Det kan gøre rigtig ondt, hvis baby får suttet forkert i starten.

--> Husk at starte tidligt med at give sut (så snart amningen kører). Det er åbenbart ikke alle babyer, der tager lige let imod den. Jeg kæmper stadig med at få Theo til at blive rigtig gode venner med den. Næste gang vil jeg starte tidligere og huske at blive ved og ved og ved med at prøve :rolleyes

--> Pas på med at sige ja til for mange besøgende i starten. Sig fra og lav få aftaler af gangen. (Jeg endte med at få total stress de første to uger :()

Kom gerne med flere gode erfaringer, der kan gavne de kommende mødre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejlig tråd :loveshower håber der kommer flere indlæg som jeg kan lære lidt af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en fantastisk tråd det her...JEg håber også at der er andre som vil komme med deres indput til den,for jeg vil helt klart følge med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Total god tråd! :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at få bedøvende creme med fra sygehuset til toiletbesøgende den første uge..

Få far til at gøre hjemmet rent den første uge efter hjemkomst..

At ha' papirene i orden ugen efter fødsel! ..

"wuuuuuuuzah" - slap af og lad rod være rod.

Husk at apise og drikke rigeligt selv..

Husk at man ikke er super-woman - få hjælp til det du ikke kan..

Spørg personalet hvis du er i tvivl..

Husk at baby for et realitets chok efter fødslen og kan være utrøstelig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den har jeg også tænkt på at oprette flere gange, men har aldrig fået taget mig sammen.

Er dog ikke enig i at baby skal spise hver 3. time - det skal i hvert fald ikke være slavisk - jeg ville først vække baby (under en måned gammel) efter 5 timer - men det er min helt personlige mening.

Babyer laver sovelyde og bevæger på sig i søvne. Tilbyd først brystet/trøst til baby når du er sikker på baby er vågen. Så undgår du at baby kommer til at bruge dig som sut og ikke kan sove uden dig (ville jeg gerne have vidst! <_< )

Babyer bør højst være vågen 2 timer ad gangen.

Ikke alle møre kan ikke passe sit tøj eller sko efter et par måneder!

Babyer kan være kedelige.

Det er ikke altid fantastisk at være på barsel.

Lad være med at købe for meget tøj til baby før du finder ud af hvilken stil du bedst kan lide (heldragter/to-delt/med eller uden fødder osv)

Vi begyndte med sut på dag 6 og Erica er først nu begyndt delvist at blive glad for sutten - har ladet mig fortælle mange først begynder at bruge den efter 3 måneders alderen - så konklusionen må vist bare være at babyer er forskellige. Men sut er ikke alfa omega - ofte er en sutteklud meget bedre.

Hvis din baby er ammebarn, men gerne vil tage flasken, så vil jeg give hende en flaske måske hver 4-5 dag, så baby ikke glemmer det. Der gik over en måned fra Erica gerne ville have flaske og til vi prøvede igen - og der gad hun ikke, så jeg har en idé om at hvis vi havde givet hende løbende, så ville hun måske godt. (hvilket betyder hun ikke kan blive passet længere end nogle timer af gangen :()

Fra baby er ca 3,5 måned opfatter de sammenhænge => her rutiner skal indføres såsom putteritual.

Sørg for at baby falder i søvn på flere forskellige måder, så baby ikke tror det kun kan falde i søvn på en måde.

Når mælkeproduktionen er stabil, så bliver ens bryster slatne ( <_< ) hvilket betyder mine ammeBH'er er for store nu... så lad være med at købe for mange i starten.

Kan ikke komme i tanke om mere nu, men det kommer nok :)

EDIT: Efter at have læst tråden der bliver linket til senere vil jeg lige tilføje denne:

Man glemmer hvor stor ens blære egentlig er. Efter fødslen skal man drikke meget væske og hold op et vandfald man kan lave på toilettet - ens lukkemuskel fungerer jo ikke ligefrem hel optimalt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glæder mig at I kan bruge tråden :)

Er kommet i tanke om noget mere:

--> Flade bryster betyder ikke nødvendigvis tomme bryster!

Jeg blev meget frustreret og ked af det på et tidspunkt, fordi jeg troede at jeg ikke havde mere mælk.

--> Engang imellem skal mælkeproduktionen sættes op i takt med at baby vokser. Når det sker, så kan baby godt ligge meget længe og sutte, hvor man kan blive bekymret for om han/hun ikke får nok at spise. Men man skal altså bare lade dem sutte og så kommer der mælk igen (det er i hvert fald min erfaring :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er dog ikke enig i at baby skal spise hver 3. time - det skal i hvert fald ikke være slavisk - jeg ville først vække baby (under en måned gammel) efter 5 timer - men det er min helt personlige mening.

Det kan også være at det er fint nok :)

På Rigshospitalet siger de bare hver 3. time. (Fik det bare først at vide på 2. dagen :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

stol på dit moderhjerte - gør hvad DU føler er bedst for dit barn og ikke hvad alle de mange fagpersoner siger du skal..

Inddrag faderen - lad ham skifte ble og holde, spørg om 5 min. når du trænger til pauser fra amning og baby..

Anskaf en netbh fra sygehuset - de er supergode som sovebher derhjemme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På thisted sagde de at barnet absolut skulle vækkes efter 5. timer, men at det bedste ville være efter 3, da den store sult indtræffer efter 4 timer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tråd!

Der er allerede nævnt en del ting, som jeg er helt enig i. Derudover vil jeg tilføje:

- sørg for at have nem mad i fryseren til den første tid. Mad skal man have, men det er ikke sikkert overskuddet er til de store kokkerier.

- det er ikke sikkert, at du knuselsker baby fra første sekund! -det er både okay og helt normalt. Baby er et nyt menneske, som du skal lære at kende, og du skal finde dine ben i rollen som mor, og det kan godt tage tid! Tal med baby far, din mor, veninder, sundhedsplejersken og/eller din læge om dine oplevelser og følelser. HVIS du er ked af det i længere tid, så få hjælp, så du hurtigere bliver glad igen, og kan nyde baby og dit nye liv.

- det er i orden at savne livet før baby! Prøv at find ud af, hvordan du får lidt af det igen, så du dermed får savnet styret.

- det er i orden at have lyst til tid for dig selv. At være en god mor er ikke = aldrig at gøre noget for dig og opfylde egne behov.

- fungerer amningen ikke, så er modermælkserstatning et godt alternativ! Det vigtigste er, at baby får mad, og at mor fungerer. Træf det valg, der er rigtigt for DIG!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig god tråd :super Der er allerede nævnt rigtig mange gode ting.

Jeg kan umiddelbart kun lige komme i tanke om en ekstra ting lige nu.

- Selvom baby gylper meget behøver det ikke have nogen betydning! Så længe baby tager på i vægt er der ikke noget at gøre andet end at have massere af savlesmække og stofbleer <_< Men hvis det kommer i stråler efter hvert måltid så hiv fat i SP med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at få bedøvende creme med fra sygehuset til toiletbesøgende den første uge..

Få far til at gøre hjemmet rent den første uge efter hjemkomst..

At ha' papirene i orden ugen efter fødsel! ..

"wuuuuuuuzah" - slap af og lad rod være rod.

Husk at apise og drikke rigeligt selv..

Husk at man ikke er super-woman - få hjælp til det du ikke kan..

Spørg personalet hvis du er i tvivl..

Husk at baby for et realitets chok efter fødslen og kan være utrøstelig..

Hejsa,

Hvad er det for papirer man skal have i orden??

Hilsen Ginnie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa,

Hvad er det for papirer man skal have i orden??

Hilsen Ginnie

faderskabs papirene og registreringen af baby efter fødsel. - vi sendte vores for sent og det gav bøvl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

faderskabs papirene og registreringen af baby efter fødsel. - vi sendte vores for sent og det gav bøvl

Blåt: dette gælder, hvis man ikke er gift :)

Rødt: hvad er det for en registrering? Vi har intet gjort... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blåt: dette gælder, hvis man ikke er gift :)

Rødt: hvad er det for en registrering? Vi har intet gjort... :unsure

Efter de nyeste regler ordner jordmoderen sidst nævnte ;)

Det læste jeg i et blad vi fik for noget tid siden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Hvis man er uheldig at få sin menstruation mens man ammer, så påvirker det mælkeproduktionen. Der er både mindre og der er nogen der siger det smager anderledes for baby. Det gør at baby måske vil lægges til oftere og ikke spiser som den plejer. Ronja har bl.a. været sværerer at få til at spise fordi hun har vredet sig løs.

- Man får mange modstridende oplysninger. Spørg en du stoler på og følg ellers dit instinkt. Børn er forskellige og derfor er det ikke alt der passer på alle.

- Hvis/når man kommer i mødregruppe så prøv at lade være med at gøre tingene til en konkurrence med hvornår børnene kan hvad. Igen børn er forskellige og nogen gange kan et barn en ting, mens en anden kan noget andet.

- Det er helt normalt at bekymre sig og være urolig og der kommer også en del tårer engang imellem.

- Hellere kontakt læge eller sundhedsplejerske en gang for meget end en gang for lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blåt: dette gælder, hvis man ikke er gift :)

Rødt: hvad er det for en registrering? Vi har intet gjort... :unsure

Vi skulle lave en fødselsanmeldelse, som man kunne udfylde på nettet. Har du ikke lavet sådan én? Ellers har Hvidovre måske lavet den for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

faderskabs papirene og registreringen af baby efter fødsel. - vi sendte vores for sent og det gav bøvl

Det lyder da irriterende. Hvad skete der så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da irriterende. Hvad skete der så?

Jespers kontanthjælp blev ikke forhøjet til tiden og vores forespørgsel til hendes navn tog ekstra tid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skulle lave en fødselsanmeldelse, som man kunne udfylde på nettet. Har du ikke lavet sådan én? Ellers har Hvidovre måske lavet den for jer :)

Det gør Hvidovre for en :D Vi har nemlig ingen papirer skulle udfylde udover navngivning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Husk at barnet skal navngives inden 6 mdr. Hvis barnet skal døbes bliver det gjort ifbm. dåben (medmindre dåben er efter barnet er fyldt 6 mdr.) ellers skal der udfyldes en blanket på personregistrering.dk. Hvis det ikke bliver gjort til tiden får man en bøde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør Hvidovre for en :D Vi har nemlig ingen papirer skulle udfylde udover navngivning.

Det var pænt af Hvidovre! :)

Og tak for hjælp fra jer - blev helt svedt et øjeblik :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg faldt lige over denne (gamle) tråd på min-mave.dk og tænkte den kunne være relevant at dele i denne tråd! Den er lidt barsk (og klam) ind imellem, men mega underholdende, sjov og hudløst ærlig :lol

Jeg var ihvertfald taknemmelig over at kunne læse om tiden efter fødslen råt og usødet, uden at det blev pakket ind! Har nok gået lidt rundt med sådan en naiv forestilling om at det meste var overstået ved fødslen og så skulle det bare være ren hygge og idyl derefter :lolhit Nu ved jeg lidt mere om hvad jeg skal forberede mig på! (og forberede min kæreste på)

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1802500.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt, hvad man kan få af forskellige informationer på de forskellige sygehuse. Vi fik at vide, at det er normalt, at babyen sover nærmest hele dagen på anden dagen. Babyen har en "madpakke" med, så vi skulle bare lade Kristine sove. Der blev slet ikke snakket om, at hun skulle vækkes.

Her ringede præsten for at høre, om hun må registrere Kristine i folkeregisteret. Normalt skal præsten vente med de til 14 dage efter fødslen, men da vores præst skulle på orlov, ville hun gerne gøre det inden. Vi skulle altså ikke gøre noget for at få hende registreret...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER