Guest

effektivisering hos dagplejerne

9 indlæg i dette emne

I nyhederne viser de nu, at der skal efferktiveres i dagplejerne, og derfor har nogle i silkeborg fået en vugggemaskine.

Derudover snakkedes der om, at børnene skal hurtigere lære at blive renlige, og man kan få en robot/højtaler til at læse højt for børnene.

Man så så denne robot, som står og vugger barnevognen.

Hvad tænker i om alt dette???

Burde der ikke stoppes med alle disse besparelser end at alt bare skal effektivicers????

Jeg synes den med robotten til at vugge barnevognen, var en fin ide, hvis ikke den larmede sådan. Men kunne forstille mig, at man som dagplejemor får temmelig ondt i armene, hvis man skulle vugge mere end 2 barnevogne.

Men at børnene i den alder skal blive hurtigere renlige, kan det ikke have en konsekvens for barnet, hvis det endnu ikke er klar til at træne renligheden???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke set indslaget, men det lyder BESTEMT ikke som et sted, jeg ville have mit barn i. :o

En vuggemaskine kunne jeg som sådan acceptere hvis den er under opsyn osv., men jeg vil have et MENNESKE af kød og blod og med følelser til at synge og læse højt for mine børn, og mine børn skal bare IKKE presses ud i renlighed før de er klar! :gal

Helt ærligt, de små purke skal tidsnok lære hvad stress og pres fra omgivelserne er for noget :rolleyes Lad dem dog være BØRN i det mindste i dagplejealderen! :rolleyes

Edit: Ej, jeg bliver helt hidsig!! Og jeg har det sådan, at nu stopper festen, nu gider jeg ikke være med mere! Hvis vi ikke engang har råd til at lade rigtige mennesker have tid il at hygge stille og roligt med vores børn, så må skatten altså op! :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da godt se at det måske er smart med sådan en vuggemaskine.

Men en robot til at læse højt?! Næ nej... Det at sidde og læse med barnet handler jo også om nærvær og kontakt. Barnet skal lære at kommunikere og agere sammen med andre. Det kan man ikke med en robot.

Synes det virker fuldstændig mystisk og fremtids-agtigt :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg læser dit indlæg, tænker jeg at det er en joke!! :blink Det kan vel ikke være ramme alvor??

Jeg er selv dagplejer, og mine børn lærer hurtigt, at de ikke kan blive vugget i søvn. Vi kan simpelthen ikke vugge 4- 5 barnevogne. Det tager aldrig lang tid, og ofte sover de også bedre i dagplejen, end derhjemme. Med hensyn til renlighed, vil jeg aldrig pæce et barn frem. Min den første, prøvede vi flere gange at smide bleen med, men det var først da han var klar det lykkedes. Nr 2 er ikke kommet af med den endnu, han bliver 3 år i næste måned. Han forstår simpelthen ikke konceptet. :lolhit Vi har ellers prøvet flere gange. Der har været en masse artikler i aviser osv. om at det var os forældre der er dovne. Det mener jeg bare er helt forkert. Vil nu også hellere skifte en ble, end skifte tøj hele tiden, der er tisset osv. til. Det er da heller ikke særlig rart og motivernde for barnet.

Nej lad os holde os til det "gamle" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, og så en robot. Eij come on, hvad skal jeg så lave imens?? :rolleyes Vi har sådan nogle hyggelige stunder, med højtlæsning og sang. Laver robotten så også fagter til f.eks. mester Jacob, tommelfinger hvor er du og i en skov en hytte lå?? :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vuggemaskiner har man kunnet købe mange år (i hvert fald de 7 år jeg har været mor). For mig at se så vil langt de fleste børn hurtigt lære at sove uden at blive vugget (mor har givet dem den dårlige vane som hurtigt bliver pillet væk når de kommer i DP ;)) hvor nogle børn med specielle behov (ofte fortidligt fødte, børn med sanseproblemer osv) kan have behov for at blive vugget - men så er de som regel også ofte nomeret på en anden måde da de ud over vuggeriet kræver en del anden støtte og kontakt.

Mht. en robot der læser, så er det jo heller ikke noget nyt. Div. bamser kan fortælle historier og synge sange og vi har da flere bøger hjemme med lyde og ord og endda en bog der læser sig selv og stiller spørgsmål undervejs - og ungerne ELSKER den!!

Ikke at det KUN skal være den slags, men med mange børn er det nogle gange nødvendigt at 'parkere' ungerne med sådan en robotfætter ( i stedet for tv) mens man tager sig af nogle af de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jegh kan ikke se hvad alt det effektivisering skal til for for dp skal jo alligevel være der for børnene x-antal timer..

jegf har det fint med at de finder løsninger så jobbet bliver mindre belastende men en vuggerobot helt ærligt det er da for latterlig, for det første så er der da ingen dp'ere (ihvertfald af dem jeg kender til = en del) der gider stå og vugge barnevognene og at nogen børn skal vugges er jo som en skriver bare et behov forældrene har skabt og det vænnes de jo af med i dp'en.....

men synes nu oz det lød som en joke i mine øre da jeg læste det først

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vuggemaskiner har man kunnet købe mange år (i hvert fald de 7 år jeg har været mor). For mig at se så vil langt de fleste børn hurtigt lære at sove uden at blive vugget (mor har givet dem den dårlige vane som hurtigt bliver pillet væk når de kommer i DP ;)) hvor nogle børn med specielle behov (ofte fortidligt fødte, børn med sanseproblemer osv) kan have behov for at blive vugget - men så er de som regel også ofte nomeret på en anden måde da de ud over vuggeriet kræver en del anden støtte og kontakt.

Mht. en robot der læser, så er det jo heller ikke noget nyt. Div. bamser kan fortælle historier og synge sange og vi har da flere bøger hjemme med lyde og ord og endda en bog der læser sig selv og stiller spørgsmål undervejs - og ungerne ELSKER den!!

Ikke at det KUN skal være den slags, men med mange børn er det nogle gange nødvendigt at 'parkere' ungerne med sådan en robotfætter ( i stedet for tv) mens man tager sig af nogle af de andre.

Det er jeg nødt til at høre mere om den bog I har, som kan læse sig selv :) Ku jo være en oplagt julegave til mine piger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en Peter Plys bog.

Har også købt en Hello Kitty bog til Frida i adventsgave.. tror det var i Bilka til under 100,-

Prøv at lave en googlesøgning på: vtech bog peter plys

Så dukker den frem Peter Plys og honningtræet.

Hvis du bare søger på: vtech bog

kommer der flere forskellige op.

Den vi har har holdt i mange år og har klaret at blive kastet med, trampet på osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER