Barbamama

Hvilke fisk må man spise og hvilke må man ikke spise?

13 indlæg i dette emne

Min søde mand går meget op i fisk ;) Og vil gerne lave mad med de fisk, jeg ikke må spise som gravid, inden jeg bliver gravid og det er slut. :biglove Og spurgte mig så "Hvilke fisk, må du spise som gravid?"... Jeg svarer så, at jeg mener, at man må spise laks, sild, rejer, makrel og tun på dåse. Men ikke tun-steaks. Manden spørger så "Må man spise sandart? Og hvad med gedde?" Og så så jeg sådan her ud: :blink Og lovede at lave en tråd på babyklar for at finde ud af det. :lovebk Og efter som fisk jo er så sundt, så sundt, så tænkte jeg at det kunne være i alle interesse, at vi lavede en liste. :gp

Edit: Jeg har slettet listen, for jeg synes det ser ud til at der er lidt delte meninger på det her område, så jeg tror det er bedre, at man kigger ned gennem tråden. :) Så kan man selv tage stilling til, hvem man vil lytte til. ;)

Og hvor er I bare gode til at komme med lister og viden!!! :gp :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er pointen egentlig ikke bare, at man skal holde lidt igen med de fede fisk, som typisk også er dem, der ligger sidst i fødekæden og derfor har den højeste koncentration af f.eks. kviksølv? Rejer kan jeg godt være lidt i tvivl om, da de, så vidt jeg ved, er ådselsædere, og vel derfor også på en eller anden måde er sidst i fødekæden...

Hvordan kan det være, at der er forskel på tun på dåse og frisk tun?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fakkertalt lige praecis en fiskehitliste her, som Rebecca Persson har lagt ud i et udmaerket indlaeg om fisk paa sin blog. Altsaa en positivliste over fisk til gravide, ammende og babyer :)

Jeg citerer:

"Og her er fiskehitlisten. Print den ud og hav den med, når du køber fisk.

Alaska vildlaks*

Ansjos

Brisling

Hoki (torsk-wannabe)

Jomfruhummer

Kuller, MSC-certificeret

Kulmule, MSC-certificeret

Laks, økologisk*

Makrel (gerne MSC-certificeret)*

Multe

Muslinger (gerne MSC-certificeret)

Rødspætte, MSC-certificeret

Sardin

Sej (gerne MSC-certificeret)

Sild (små, gerne MSC-certificeret)*

Taskekrabber

Tobis (slank og laber fisk)

Torsk fra Barentshavet (find/spørg til den dér, hvor du normalt køber fisk)

Torsk, MSC-certificeret

Torskerogn

Østers (opdrættede)

* betyder, at gravide og ammende ikke skal spise dem så tit."

Hvad angaar tunfisk, saa er den bestemt ikke paa hendes liste, og det kan man laese mere om her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er pointen egentlig ikke bare, at man skal holde lidt igen med de fede fisk, som typisk også er dem, der ligger sidst i fødekæden og derfor har den højeste koncentration af f.eks. kviksølv? Rejer kan jeg godt være lidt i tvivl om, da de, så vidt jeg ved, er ådselsædere, og vel derfor også på en eller anden måde er sidst i fødekæden...

Hvordan kan det være, at der er forskel på tun på dåse og frisk tun?

Som jeg har forstået det har det ikke noget at gøre med om fiskene er fede, men om hvorvidt de er store/æder andre fisk --> Får flere tungmetaller ind. En sild er jo f.eks. ikke så stor, men en meget fed fisk. Det er - som jeg har forstået det - også grunden til at der er forskel på frisk tung og dåsetun: Den tun, der bruges til dåse er små (usle :rolleyes ) tunfisk, så de har ikke kunnet spise så mange andre fisk --> Færre tungmetaller. :)

God pointe med rejer... Jeg sletter dem lige indtil videre. :)

Jeg har fakkertalt lige praecis en fiskehitliste her, som Rebecca Persson har lagt ud i et udmaerket indlaeg om fisk paa sin blog. Altsaa en positivliste over fisk til gravide, ammende og babyer :)

Jeg citerer:

"Og her er fiskehitlisten. Print den ud og hav den med, når du køber fisk.

Alaska vildlaks*

Ansjos

Brisling

Hoki (torsk-wannabe)

Jomfruhummer

Kuller, MSC-certificeret

Kulmule, MSC-certificeret

Laks, økologisk*

Makrel (gerne MSC-certificeret)*

Multe

Muslinger (gerne MSC-certificeret)

Rødspætte, MSC-certificeret

Sardin

Sej (gerne MSC-certificeret)

Sild (små, gerne MSC-certificeret)*

Taskekrabber

Tobis (slank og laber fisk)

Torsk fra Barentshavet (find/spørg til den dér, hvor du normalt køber fisk)

Torsk, MSC-certificeret

Torskerogn

Østers (opdrættede)

* betyder, at gravide og ammende ikke skal spise dem så tit."

Hvad angaar tunfisk, saa er den bestemt ikke paa hendes liste, og det kan man laese mere om her :)

Arh smart. Dvs. at de fisk fra listen, der ikke har en stjerne er ok for gravide og ammende? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg har forstået det har det ikke noget at gøre med om fiskene er fede, men om hvorvidt de er store/æder andre fisk --> Får flere tungmetaller ind. En sild er jo f.eks. ikke så stor, men en meget fed fisk. Det er - som jeg har forstået det - også grunden til at der er forskel på frisk tung og dåsetun: Den tun, der bruges til dåse er små (usle :rolleyes ) tunfisk, så de har ikke kunnet spise så mange andre fisk --> Færre tungmetaller. :)

God pointe med rejer... Jeg sletter dem lige indtil videre. :)

Ah, I see - jeg kan godt se, at jeg skal se at skynde mig med at blive vildt træt af sushi! ;-) Spændende tråd i øvrigt - jeg følger med:-)

Arh smart. Dvs. at de fisk fra listen, der ikke har en stjerne er ok for gravide og ammende? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg opdateret efter bedste evne. Det er liiiidt svært, synes jeg, ikke mindst fordi jeg tænker om den der liste, om ikke-økologisk bare er TOTAL no-go, eller om det "bare" er hende Rebecca, der synes økologisk er allerbedst?

Tunen har jeg sat under "tvivl". Jeg er nok selv lidt skeptisk overfor tun efter at have læst artiklen, som Camillat har lagt ind, men omvendt står der i min folder fra apoteket at op til 100 g tun om ugen er helt ok. :blink Så det må være op til den enkelte at bedømme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. at blive træt af sushi, så kan man jo få sushi med (økologisk) laks eller med kylling istedet :loveshower Og jeg kunne måske godt finde på at spise en lille bitte bitte nigiri med tun, hvis den er MSC-mærket (og det mener jeg faktisk at tunen er på min ynglingssushi restaurant :loveshower )

Og apropos sushi... Er der nogen, der ved noget om flyvefiskerogn, crabstick og hvidfisk? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan altsaa ogsaa godt finde paa at spise lidt tun, men saa paa glas - saa er man da ovre det med daasens maaske-daarlige indvirkning, som er det man fokuserer paa i forhold til gravide i Italien <_<

Hey, hvad med torskerogn egentlig...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan altsaa ogsaa godt finde paa at spise lidt tun, men saa paa glas - saa er man da ovre det med daasens maaske-daarlige indvirkning, som er det man fokuserer paa i forhold til gravide i Italien <_<

Hey, hvad med torskerogn egentlig...?

Torskerogn er fint, men torskelever er no go fordi der er for meget a vitamin i

Man siger man ikke må spise over 100g om ugen af rovfiskene:

Tun

Rokke

Oliefisk

Sværdfisk

Sildehaj

Gedde

Aborre

Sandart.

Disse er pga tungmetaller

Opdrættede laks og laks fra andre steder end østersøen er der ikke problemer med, så dem kan spise så meget af som man vil. Østersø laks derimod må man max spise 125g om måneden da den indeholder meget kviksølv.

Dette er sundhedsstyrrelsens anbefalinger! Så dem vil jeg til enhver tid følge.

Håber det hjalp på forvirringen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg fik så lige en reje-sandwich i går - håber ikke at det gør det store..

Jeg tænker lidt på hvad med kippers - må man spise det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg fik så lige en reje-sandwich i går - håber ikke at det gør det store..

Jeg tænker lidt på hvad med kippers - må man spise det?

Aj, serioest, jeg spiste ogsaa rejer igaar og det kan umuligt skade en enkelt gang eller to. Basta bum!

Det handler vel mere om, hvorvidt man spiser loes af laks, tun og rejer under hele sin graviditet, maaske saerligt fordi man har hoert at man skal soerge for at spise fisk :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg fik så lige en reje-sandwich i går - håber ikke at det gør det store..

Jeg tænker lidt på hvad med kippers - må man spise det?

Kippers er sild og er dermed fint :)

og det er helt fint med rejer, det er mere hvis man spiser store mængder dvs. over 100 g om ugen.. og det gælder alle de fisk med begrænsninger på :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kippers er sild og er dermed fint :)

og det er helt fint med rejer, det er mere hvis man spiser store mængder dvs. over 100 g om ugen.. og det gælder alle de fisk med begrænsninger på :-)

Godt så fik jeg det på plads. Min mand var begyndt at undre sig over hvorfor jeg endnu ikk havde spist af den dåse kippers han har købt for min skyld :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER