Guest

Kan man tillade sig, at sige det er folks egen skyld...

38 indlæg i dette emne

at man er blevet fattig her i Danmark??

Joakim B. Olsen har været ude med riven igen. Han skriver på sin facebookprofil, at de fattige i Danmark selv er skyld i, at de er fattige...

Hans opdatering kommer, fordi SF ytre ønske om, at bruge nogle satspuljemidler på fattige familier i Danmark, så de danske børn kan få en god jul....

Jeg så dette på et andet forum, men tænkte, at vi også kunne tage snakken herinde. Hvad tænker i om hans udtalelse? har han ret, eller hvad???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kommer jo gerne med min holdning til denne udtalelse, og dem, som har været herinde længere tid, og læst med, når vi har haft politiske debatter, ved godt, hvor jeg er politisk, da det skinner meget igennem på mine udtalelser.

Jeg synes manden må været rablene gal, når man kan finde på at udtale sig på den måde.

Jeg syne at det er så ufattelig nemt, at sidde og sige det er folks egen skyld, når man selv sidder og er ovenpå, og ikke har prøvet at skulle sidde og vende hver en femøre for at få råd til en smule goder til sine børn.

For ja selvfølgelig er det da folks egen skyld, at de er blevet fyret grundet økonomisk krise, og af samme grund ikke kan finde et nyt arbejde, eller kan få solgt huset. Det er da også klart, at det er folks egen skyld, at de bliver syge, og ikke længere kan arbejde, og at de ryger igennem hjælpenettet og ikke kan få kontanthjælp fordi de er gift. (jeg håber i kan læse ironien)

Jeg synes derimod at SF kommer med et godt initativ med den pulje, for ligemeget hvad, så kan det jo aldrig blive børnenes skyld, og det er jo dem, som kommer til at lide mest ved denne fattigdom.

Til slut vil jeg så også sige, at jeg synes det er tåbeligt udtalt af manden, men igen undre det mig ikke, det kommer jo fra samme mand, som også mener, at bigami er okay, at indføre i Danmark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke tage den mand seriøst som politikker!

Selvfølgelig er det folks egen skyld at de er fattige! Det er også ens egen skyld hvis man er arbejdsløs... Eller får kræft! Enhver er jo sin egen lykkes smed! (Stærk ironi :blush ) Ej men jeg kan blive så forarget og gal :gal når nogen lukker sådan noget ud! Det er for nemt at sige, når man selv har hvad man skal bruge. Jeg ved godt at der er nogle arbejdsløse og kantanthjælpsmodtagere, der udnytter systemet og det er desværre de få der ofte ødelægger det for de mange... Men ligefrem at sige, at folk selv vælger at være fattige, det synes jeg er langt ude!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nåh nu kommer også noget om det i den blinde vinkel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er jo en forsimplet person, som ikke besidder hverken empati eller sympati... jeg har meget svaert ved at tage ham serioest :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke klare personer som ham. De har tit ondt bagi når andre får lidt hjælp. Er desværre i familie med sådanne folk som mener at man selv er skyld i det og at man bare skal tage sig sammen.

Det er nemt at sige for folk som ikke har prøvet det selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige, at meninger og holdninger, som ikke er de samme som mine er mere end velkommen. Jeg synes at uenighed på disse punkter giver en god diskussion, og får mig til at skulle tænke mere over min egen holdning og hvorfor. :)

Så hold jer ikke tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener det er en dum udtalelse.. Men der er noget sandhed i det..

Fx, så jeg sidste år, en mor der fik den der jule-ting, så hende og hendes børn fik en god jul.

Hun stod med sprit-nyfarvet hår (Ved godt det kun er 50 kr måske - men lidt har også ret). Bag hende lå der to pakker smøger.

Jeg ved da godt at de selvfølgelig også skal leve - og hun kan have fået hårfarven af en ven, og smøgerne kan være hendes eneste trøst og alt det der...

Men man har stadigvæk et ansvar. Og jeg ville da også være fattig hvis jeg røg, farvede hår hver måned, købte nyt tøj hver måned osv osv osv..

I vores samfund er stort set alle berettiget til at få kontanthjælp. Og ja, man bliver ikke rig på kontanthjælp, men man er i min eøjne heller ikke FATTIG - derfor mener jeg faktisk også at mange som er fattige i Danmark, selv er skyld i det..

Jeg siger ikke man er skyld i man mister sit arbejde eller bliver syg - for jeg mener ikke man er fattig når man får førtidspension eller kontanthjælp. Man har små penge - men det har studerende også. Man må få det til at gå, og spare på luksus (Som jeg bestemt mener smøger, alkohol, hårfarve og nyt tøj er).

Jeg synes det er groft at skære alle over en kam - men jeg mener så også at alle har et medansvar og at man selv må arbejde for at få "noget".. Synes ofte jeg støder ind i uheldige typer, som er "fattige", og mange af dem er altså selv skyld i det - klart man ikke kan få arbejde som narkoman eller alkoholiker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener det er en dum udtalelse.. Men der er noget sandhed i det..

Fx, så jeg sidste år, en mor der fik den der jule-ting, så hende og hendes børn fik en god jul.

Hun stod med sprit-nyfarvet hår (Ved godt det kun er 50 kr måske - men lidt har også ret). Bag hende lå der to pakker smøger.

Jeg ved da godt at de selvfølgelig også skal leve - og hun kan have fået hårfarven af en ven, og smøgerne kan være hendes eneste trøst og alt det der...

Men man har stadigvæk et ansvar. Og jeg ville da også være fattig hvis jeg røg, farvede hår hver måned, købte nyt tøj hver måned osv osv osv..

I vores samfund er stort set alle berettiget til at få kontanthjælp. Og ja, man bliver ikke rig på kontanthjælp, men man er i min eøjne heller ikke FATTIG - derfor mener jeg faktisk også at mange som er fattige i Danmark, selv er skyld i det..

Jeg siger ikke man er skyld i man mister sit arbejde eller bliver syg - for jeg mener ikke man er fattig når man får førtidspension eller kontanthjælp. Man har små penge - men det har studerende også. Man må få det til at gå, og spare på luksus (Som jeg bestemt mener smøger, alkohol, hårfarve og nyt tøj er).

Jeg synes det er groft at skære alle over en kam - men jeg mener så også at alle har et medansvar og at man selv må arbejde for at få "noget".. Synes ofte jeg støder ind i uheldige typer, som er "fattige", og mange af dem er altså selv skyld i det - klart man ikke kan få arbejde som narkoman eller alkoholiker..

Jeg vil altså lige rette dig. For er man gift, og den anden part tjener nok til at dække ens sats af kontanthjælp, så er der intet at hente, og så er det ligemeget om man har regninger og lignede som er højere. Hvis din mand eks tjener ca 18000 så, kan du fordi i er gift ikke modtage kontanthjælp.

Så kan man bare blive skilt, ja men så skal man ogsp flytte fra hinanden, for at det gælder, og det har folk jo heller ikke råd til, at skulle sidde med to huslejer :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener det er en dum udtalelse.. Men der er noget sandhed i det..

Fx, så jeg sidste år, en mor der fik den der jule-ting, så hende og hendes børn fik en god jul.

Hun stod med sprit-nyfarvet hår (Ved godt det kun er 50 kr måske - men lidt har også ret). Bag hende lå der to pakker smøger.

Jeg ved da godt at de selvfølgelig også skal leve - og hun kan have fået hårfarven af en ven, og smøgerne kan være hendes eneste trøst og alt det der...

Men man har stadigvæk et ansvar. Og jeg ville da også være fattig hvis jeg røg, farvede hår hver måned, købte nyt tøj hver måned osv osv osv..

I vores samfund er stort set alle berettiget til at få kontanthjælp. Og ja, man bliver ikke rig på kontanthjælp, men man er i min eøjne heller ikke FATTIG - derfor mener jeg faktisk også at mange som er fattige i Danmark, selv er skyld i det..

Jeg siger ikke man er skyld i man mister sit arbejde eller bliver syg - for jeg mener ikke man er fattig når man får førtidspension eller kontanthjælp. Man har små penge - men det har studerende også. Man må få det til at gå, og spare på luksus (Som jeg bestemt mener smøger, alkohol, hårfarve og nyt tøj er).

Jeg synes det er groft at skære alle over en kam - men jeg mener så også at alle har et medansvar og at man selv må arbejde for at få "noget".. Synes ofte jeg støder ind i uheldige typer, som er "fattige", og mange af dem er altså selv skyld i det - klart man ikke kan få arbejde som narkoman eller alkoholiker..

Er det virkelig luksus hvis sådan en mor bruger 50 kr på en hjemmefarvning? Måske var det lige den ene gang hun gjorde noget for sig selv så livet ikke føltes så hårdt.

Når man ikke kender baggrunden og omstændigheder så er det nemt at dømme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forskellen mellem su og kontanthjælp er også for mig at en uddannelse kan man da se en ende på.

En anden ting vedr kontanthjælp er også at når man er på det så skærer de i boligstøtten. Så mange oplever at have færre penge pga de faste udgifter stiger.

Ja det er små penge og man kan da lige klare sig hvis man gør sig meget umage.

Men man føler sig fattig når man sidder og vurdere om der er plads til at tage et glas mælk eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg forsøgt at svare/forsvare min holdning. Det er rigtig svært.

Jeg er nok mærket af, selv at være vokset op i en "fattig" familie, hvor man bestemt synes man IKKE var skyld i den økonomiske situation man stod i.

Men jeg vil altid mene at man i langt de fleste tilfælde selv er skyld i ens økonomi. Banklån, huslån, kviklån.. Det har man VALGT. Så hvis man er fattig og har disse, så mener jeg man selv er skyld i man er fattig. (Der er selvfølgelig tilfælde hvor det ikke er sådan - det ved jeg)

Bor man i en stor/dyr lejlighed, og har man det svært økonomisk, har man sat sig for hårdt.

Jeg synes bestemt også jeg understregede at jeg ikke anede hvor kvinden havde fået sin hårfarve fra - men at jeg mener hvis man ikke kan sørge for en jul til sine børn, og mans elv har brugt 50 kr på hårfarve og 50 kr på smøger, så er noget af grunden nok der! For så er det nok ikke første og sidste gang man bruger penge på smøger ;)

Jeg ved godt der er tilfælde hvor disse ting IKKE passer - der er sikkert mange... Men jeg mener bare at mange mennesker som er FATTIGE, har truffet nogle dårlige beslutninger i deres liv - og på den måde er de jo selv skyld i hvor de er henne..

Betyder det man ikke skal hjælpe dem? Nej, selvfølgelig skal de hjælpes ud af den kattepine de sidder i - og selvfølgelig skal de hjælpes op så de kan leve et ordentligt liv.

Men jeg mener virkelig ikke man behøver hverken hårfarve eller smøger for at leve anstændigt!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt det er hårdt sagt - men hvis man er på kontanthjælp har man jo i 50% af tilfældene allerede inden truffet en beslutning, som er skyld i at man sidder hårdt økonomisk.

Man har valgt en uddannelse eller en a-kasse fra. Igen synes jeg det er fint - men de der selv har taget det valg, burde bare indse at det er "deres egen skyld".. igen - selvfølgelig skal de have hjælp og behandles ordentligt. Det er bare deres egen skyld.

Det skal lige siges, at ejg er vokset op under "fattige" vilkår, med en enlig mor til 3, på kontanthjælp. Jeg kender bestemt til hvordan det føles at få restemad 4 dage i træk, og ikke have råd til noget som helst. Jeg betalte for at bo hjemme fra jeg var 15, ellers kunne min mor ikke få det til at løbe rundt.

Jeg mener bestemt min mor selv var skyld i den kattepine hun sad i - Jeg elsker hende, og er glad for hun i dag har truffe tnogle valg som gør hun sidder bedre økonomisk. Jeg er også glad for vi bor i et samfund, hvor min mor - som selv var skyld i hvor hun stod - havde muligheden for at få hjælp og kunne flytte sig fra det sted.

Men det ændre igen bare ikke på at mange træffer nogle valg, nogen uden de ved det, som gør de sætter sig i en risiko for at komme til at sidde økonomisk hårdt i værste tilfælde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er rigtigt dumt at en politiker at komme med sådan en udtalelse, og jeg mener faktisk også at alle børn "har ret til" at få en god jul, men på den anden side kan jeg måske også følge hans udtalelse lidt.

Jeg mener at der er mennesker i Danmark som selv har valgt at være fattige, men jeg synes også at årsagen til at man er fattig betyder meget. Hvis årsagen er at man har købt for dyrt et hus eller har lånt for mange penge til forbrug eller at man har valgt ikke ville arbejde, så er det aktive valg, og så er man , efter min mening, ikke på samme måde berettiget til hjælp som dem som er uforskyldt fattige. Det vil sige dem som ikke kan arbejde, eller enlige forsørgere, som ikke kan få det til at hænge sammen eller andre.

jeg ved ikke om det giver mening.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jo netop ikke at det er børnenes skyld, at forældrene har valgt, som de har. Men det er jo børnene som det ender med at gå ud over, derfor synes jeg sf´s forslag er godt.

Om man selv er skyld i sin fattigdom grundet dyr husleje, jamen måske er et fordi de er blevet dårligt rådgivet af banken?? mens der var opsving, og nu kan man ikke komme af med huset grundet krise. Måske er den store lejlighed en man har fået tildelt af kommunen, og der ikke var mulighed for at få en anden. Så det er nemt og sidde og dømme folk, og sige, at de bare kan flytte i noget andet.

Angående lån osv kan det igen være dårlig rådgivning fra banken, hvis man eks. har været kunde i en krakket bank?? Quiklånene med den dyre rente, kan være en nødløsning for nogle, som ikke tør gå i banken, fordi de sidder stramt i det igen, og mangler penge til eks. jul, og derfor går til det lån. Og så bliver det en skrue uden ende, men man vælger jo ofte de lånemuligheder, når man er hårdt nok presset i forvejen.

Jeg har med min eks, prøvet at leve to mennesker i lejlighed for min su. der ville eksen også låne penge fra de quiklån, fordi der kunne han få ja, hvilket han ikke ville få i almindelige banker. Men han ville låne så han kunne bidrage med penge til husholdningen... Så nogle gange bruges de altså også til nødløsning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal passe på ikke at skære alle over en kam og der er helt klart nogle som ikke er skyld i at de sidder rigtig stramt i det økonomisk. Der er nogle der ikke har truffet aktive valg, men hvor de har været udsat for et eller andet udefrakommende som har gjort deres økonomiske situation vanskelig.

Der er så også en gruppe som jeg helt klart vil sige har en stor del af ansvaret for at de er hvor de er.

Jeg har arbejdet som socialrådgiver i 6 år så jeg har set begge grupper og jeg ryster altså nogle gange på hovedet over folk som bare sidder med hænderne over kors og spørger hvad kan systemet gøre for mig og samtidig fortæller mig om alle deres venners sociale bedragri.

Vi ser og høre meget på en forvaltning og jeg vil sige, nogle mennekser kan godt lave andre valg. Nogle vil kunne komme et langt stykke ved at rykke teltpælene og flytte både til en billigere bolig men også hvor der er bedre jobmuligheder, der er bare ikke villige til det!

Joachim B Olsens udtalelse er dybt provokerende, men jeg synes man er meget tilbøjelig til kun at høre hans overskrifter og så ikke høre hvad manden faktisk siger.

I en artikel i politikken, siger han at systemet har spillet fallit og at systemet ikke får folk ud af fattigdom, men er med til at holde dem der og det vil jeg give ham helt ret i. Jeg har i den grad set systemet blive sovepude for rigtig mange og ikke en hjælpende hånd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jo netop ikke at det er børnenes skyld, at forældrene har valgt, som de har. Men det er jo børnene som det ender med at gå ud over, derfor synes jeg sf´s forslag er godt.

Om man selv er skyld i sin fattigdom grundet dyr husleje, jamen måske er et fordi de er blevet dårligt rådgivet af banken?? mens der var opsving, og nu kan man ikke komme af med huset grundet krise. Måske er den store lejlighed en man har fået tildelt af kommunen, og der ikke var mulighed for at få en anden. Så det er nemt og sidde og dømme folk, og sige, at de bare kan flytte i noget andet.

Angående lån osv kan det igen være dårlig rådgivning fra banken, hvis man eks. har været kunde i en krakket bank?? Quiklånene med den dyre rente, kan være en nødløsning for nogle, som ikke tør gå i banken, fordi de sidder stramt i det igen, og mangler penge til eks. jul, og derfor går til det lån. Og så bliver det en skrue uden ende, men man vælger jo ofte de lånemuligheder, når man er hårdt nok presset i forvejen.

Jeg har med min eks, prøvet at leve to mennesker i lejlighed for min su. der ville eksen også låne penge fra de quiklån, fordi der kunne han få ja, hvilket han ikke ville få i almindelige banker. Men han ville låne så han kunne bidrage med penge til husholdningen... Så nogle gange bruges de altså også til nødløsning...

Det er der hvor jeg synes folk skal tænke sig lidt mere om. Når den almindelige bank ikke vil låne en penge, så er der nok en grund. Så burde man tænke sig om og ikke låne quiklån, så træffer man et aktivt valg og sætter sig selv i en rigtig dum situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt det er hårdt sagt - men hvis man er på kontanthjælp har man jo i 50% af tilfældene allerede inden truffet en beslutning, som er skyld i at man sidder hårdt økonomisk.

Man har valgt en uddannelse eller en a-kasse fra. Igen synes jeg det er fint - men de der selv har taget det valg, burde bare indse at det er "deres egen skyld".. igen - selvfølgelig skal de have hjælp og behandles ordentligt. Det er bare deres egen skyld.

Det skal lige siges, at ejg er vokset op under "fattige" vilkår, med en enlig mor til 3, på kontanthjælp. Jeg kender bestemt til hvordan det føles at få restemad 4 dage i træk, og ikke have råd til noget som helst. Jeg betalte for at bo hjemme fra jeg var 15, ellers kunne min mor ikke få det til at løbe rundt.

Jeg mener bestemt min mor selv var skyld i den kattepine hun sad i - Jeg elsker hende, og er glad for hun i dag har truffe tnogle valg som gør hun sidder bedre økonomisk. Jeg er også glad for vi bor i et samfund, hvor min mor - som selv var skyld i hvor hun stod - havde muligheden for at få hjælp og kunne flytte sig fra det sted.

Men det ændre igen bare ikke på at mange træffer nogle valg, nogen uden de ved det, som gør de sætter sig i en risiko for at komme til at sidde økonomisk hårdt i værste tilfælde.

Hæfter mig lidt ved det du siger med at folk har valgt udd og a kasse fra når de ryger på kontanthjælp.

Det passer så ikke på alle. Man ryger på kontanthjælp hvis man stadig er ledig når ens dagpengeperiode er opbrugt, som her til sommer når to års reglen rammer.

Kender en del som har søgt og søgt alt det de skulle men som stadig ikke er i fast arbejde. Måske er deres cv ikke godt nok. Men der er jo også mange om buddet.

Man ryger også på kontanthjælp hvis ens sygedagpengeperiode udløber og man stadig ikke er rask nok til fuldtid. Her findes der også folk som både har uddannelse og er i a-kasse. A-kassen hjælper kun når man kan klare 37 timer.

Jeg er også vokset op i et hjem på små vilkår og har da lært at man ikke skal bruge de sidste 5 øre af hver krone.

Tror på at folk træffer de valg udfra hvad skæbnen giver dem.

Dårlig rådgivning fra banken, høj husleje ovs kan som sagt være nogle af årsagerne til folk sidder hårdt i det.

Men det er alt for nemt at være bagklog og sige hvad folk gør galt. Det er fx ikke nemt at finde noget billigt at bo i, hvor der er nok plads.

Håber du ikke tager dette som kritik af dig, men jeg har nok bare en anden mening udfra de kort som skæbnen har givet mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke hørt hans udtalelse direkte, men kun sådan gennem andre... Men nu prøver jeg, at forholde mig til det alligevel ;)

Jeg mener at man kan gøre en hel del, for at forbedre sin egen situation. Og at man i mange tilfælde må kunne prioritere og spare sammen, og at det i princippet må være muligt for langt de fleste at stable en jul på benene efter egen evne... MEN! Alt andet lige, så står der jo nogle familier op til jul, der bare ikke har råd. Og så er jeg faktisk ligeglad med hvorfor, de gør det, jeg synes bare at det er for usympatisk og u-julet ikke at ville hjælpe. For nu står de jo med røven i vandskorpen. Og uanset om det så har været muligt at spare op eller ej, så er det det i hvert fald ikke nu. Og iøvrigt tænker jeg meget på, at selvom de voksne MÅSKE kunne have gjort noget, så kunne børnene jo altså ikke. Og jeg vil altså gerne tænke om mit land og mine med-danskere, at vi er sådan nogle, der hjælper, hvis et lille barn er ved at gå glip af jul!

Jeg er måske farvet af at være megajuleelsker og lidt "naiv", men jeg blev faktisk lidt sur (men ikke overrasket, må jeg nok indrømme) da jeg hørte om Joachims udtalelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er ikke et indlæg for at få ynk, men derimod et indlæg for at vise at ikke alle er selvforskyldt fattige (heller ikke selvom de har kviklån)

Jeg er en af de fattige der en gang hvert andet år er hos frisøren og få en tur. Det er en tur jeg sparer op til. Børnene klippes af min mor.

Jeg holder jul med mine forældre og skal ikke betale for det, så på den led mangler jeg ikke en god jul for mine børn.

Mine børn kommer også på ferie hvert år i mine forældres sommerhus. Ellers var der ingen sommerferie.

Jeg er "ødsel" med børnepengene i januar hvor jeg bl.a. tillader mig at købe årskort til Zoologisk Have.

Jeg og børnene er i Tivoli en gang årligt med turpas, mad og hele møllen. Dette er vi kun fordi min bror giver turen.

Alt børnenes tøj er arvet, eller købt brugt. Har cirka købt for 5000,- nyt tøj ialt til dem alle tre i deres levetid (den ældste er 5).

Fodtøj er det eneste jeg konsekvent køber fra nyt medmindre det er små babysko der ikke når at blive brugt. Vinterstøvler køber jeg i Januar under januarudsalget så de har nye støvler når den nye vintersæson starter i Okt-Nov.

Jeg hænger på en masse kviklån, forbrugslån og andre hurtig-lån. Men det er ikke mine lån. Det er lån min eksmand uden mit vidende har optaget mens vi var gift og brugt til hans misbrug og spil.

Men vi hæfter solidarisk, også selvom min underskrift ikke var på nogle af lånene. Og eftersom han ikke er i stand til at betale så hænger jeg på hele lortet (vi snakker flere hundrede tusinde).

Har haft advokat på, men der er intet at gøre eftersom det er forbrugslån.

Det var hvad jeg fik ud af ægteskabet udover mine dejlige børn.

Så det er bestemt ikke alle fattige hvor det er selvforskyldt...

PS: Jeg har iøvrigt fast job og uddannelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bestemt ikke det er en intelligent udtalelse fra en politiker :rolleyes I det mindste kunne han have brugt et andet sprogbrug til at kmme ud med hans mening...

I mit job får jeg indblik i en del folks økonomi. Og jeg vil sige, at der findes reelt fattige mennesker. Men der findes også mange der synes de er fattige, fordi de aldrig har lært at forvalte deres penge korrekt.

Hvis man ikke har så mange penge, så er der bare nogen ting man må undvære. Vi kan ikke alle leve som konger og baroner, hvor gerne vi end ville.

Mange mener de har "ret" til at tage på ferie i udlandet hvert år, have en smart telefon de betaler flere 100 kr. i afdrag for hver måned, købe to-go kaffe flere gange om ugen eller have dyre TV-løsninger. Dette er blot nogen af de ting jeg oplever, som jeg mener er ting man sagtens kan undvære hvis man sidder stramt i det. Og ja, der ER nogen der ikke har disse ting eller andre luksus-vaner, og stadig ikke har nogen penge. De er reelt fattige. For de findes i Danmark.

Men der er desværre også mange der kunne få en meget bedre økonomi, hvis de fik noget undervisning og accepterede, at de pt. er i en situation der gør, at de ikke kan bruge de samme penge som mange andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bestemt ikke det er en intelligent udtalelse fra en politiker :rolleyes I det mindste kunne han have brugt et andet sprogbrug til at kmme ud med hans mening...

I mit job får jeg indblik i en del folks økonomi. Og jeg vil sige, at der findes reelt fattige mennesker. Men der findes også mange der synes de er fattige, fordi de aldrig har lært at forvalte deres penge korrekt.

Hvis man ikke har så mange penge, så er der bare nogen ting man må undvære. Vi kan ikke alle leve som konger og baroner, hvor gerne vi end ville.

Mange mener de har "ret" til at tage på ferie i udlandet hvert år, have en smart telefon de betaler flere 100 kr. i afdrag for hver måned, købe to-go kaffe flere gange om ugen eller have dyre TV-løsninger. Dette er blot nogen af de ting jeg oplever, som jeg mener er ting man sagtens kan undvære hvis man sidder stramt i det. Og ja, der ER nogen der ikke har disse ting eller andre luksus-vaner, og stadig ikke har nogen penge. De er reelt fattige. For de findes i Danmark.

Men der er desværre også mange der kunne få en meget bedre økonomi, hvis de fik noget undervisning og accepterede, at de pt. er i en situation der gør, at de ikke kan bruge de samme penge som mange andre.

Det er det jeg mener - mange opfatter sig selv som fattige, fordi de bruger nogle penge som de "ikke burde" eller ikke har. Man er jo netops elv skyld i man sidder stramt i det, hvis man ikke behandler sine penge ordentligt...

Vinnus - jeg synes det er sjovt at du siger hvad du hæfter dig ved - For du glemte lige at jeg jo rent faktisk skrev "50 %" - men det passede nok ikke helt ind i din kritik af mit indlæg at få den del med - for jeg er jo enig med dig i at der helt bestemt er nogle som IKKE er skyld i de er på kontanthjælp ;)

Jeg bliver bare "sur" på dem som mener det er ih og åh så forfærdelig synd for dem at de sidder stramt i det - men så har de råd til at tage på ferie, købe smøger, tage på bytur osv.

Jeg ved også godt at NOGLE spare sammen - og det er jo fantastisk. Men jeg har altså også kendt og hørt om flere mennesker, som bare MISBRUGER deres penge, og synes det er forfærdeligt synd de ikke har råd til en ny iphone eller at eje en mac-computer... ELLER nogen, som sidder med iphones og dyre computere, som synes det er synd for dem de ikke har råd til huslejen.. Igen mener jeg jo at man jo nok i NOGEN tilfælde, har taget et forkert valg på et tidspunkt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er det jeg mener - mange opfatter sig selv som fattige, fordi de bruger nogle penge som de "ikke burde" eller ikke har. Man er jo netops elv skyld i man sidder stramt i det, hvis man ikke behandler sine penge ordentligt...

Vinnus - jeg synes det er sjovt at du siger hvad du hæfter dig ved - For du glemte lige at jeg jo rent faktisk skrev "50 %" - men det passede nok ikke helt ind i din kritik af mit indlæg at få den del med - for jeg er jo enig med dig i at der helt bestemt er nogle som IKKE er skyld i de er på kontanthjælp ;)

Jeg bliver bare "sur" på dem som mener det er ih og åh så forfærdelig synd for dem at de sidder stramt i det - men så har de råd til at tage på ferie, købe smøger, tage på bytur osv.

Jeg ved også godt at NOGLE spare sammen - og det er jo fantastisk. Men jeg har altså også kendt og hørt om flere mennesker, som bare MISBRUGER deres penge, og synes det er forfærdeligt synd de ikke har råd til en ny iphone eller at eje en mac-computer... ELLER nogen, som sidder med iphones og dyre computere, som synes det er synd for dem de ikke har råd til huslejen.. Igen mener jeg jo at man jo nok i NOGEN tilfælde, har taget et forkert valg på et tidspunkt...

Søde Banshee :)

tror også det er fordi jeg har en tendens til at føle mig ramt, dels pga jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke kan gøre det bedre for mine børn og dels pga min social fobi som gør at jeg får tanker om at folk tænker sådan om mig - at jeg bare skulle tage mig sammen...

Så det var ligeså meget at jeg kunne få lidt luft for mine indestængte følelser, og ikke møntet på dig :)

Jeg er en af dem som hellere vil gå sulten i seng for at mine unger ikke skal mangle. Vil hellere undvære mad til mig selv end at de skal mangle noget.

jeg har så også en smartphone, men den fik jeg af min kære dejlige far :loveshower

MEN jeg kender også de menneskerr du snakker om. Jeg har en veninde som er sådan, og hun bruger alle børnepengene på sig selv hver eneste gang. det er jo ikke det der er meningen, at hun skal have en iphone eller ny dyr designer taske.

Sådan nogle som hende er jeg trætte af, fordi de giver os andre, som faktisk kæmper for at klare det, et dårligt ry. De står jo nemmere ud i mængden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søde Banshee :)

tror også det er fordi jeg har en tendens til at føle mig ramt, dels pga jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke kan gøre det bedre for mine børn og dels pga min social fobi som gør at jeg får tanker om at folk tænker sådan om mig - at jeg bare skulle tage mig sammen...

Så det var ligeså meget at jeg kunne få lidt luft for mine indestængte følelser, og ikke møntet på dig :)

Jeg er en af dem som hellere vil gå sulten i seng for at mine unger ikke skal mangle. Vil hellere undvære mad til mig selv end at de skal mangle noget.

jeg har så også en smartphone, men den fik jeg af min kære dejlige far :loveshower

MEN jeg kender også de menneskerr du snakker om. Jeg har en veninde som er sådan, og hun bruger alle børnepengene på sig selv hver eneste gang. det er jo ikke det der er meningen, at hun skal have en iphone eller ny dyr designer taske.

Sådan nogle som hende er jeg trætte af, fordi de giver os andre, som faktisk kæmper for at klare det, et dårligt ry. De står jo nemmere ud i mængden

:kram

Det er okay - jeg ved godt at der findes folk som rent faktisk kæmper, fordi de bare er havnet uheldigt - og jeg ved der er mange, som simpelthen bare har været uheldige eller som har truffet nogle valg, uden at vide at konsekvensen af valget i sidste ende ville føre dem dertil..

Og det var ikke for at ramme dig, eller de som IKKE er selvforskyldt I hvor man står - det er alle de andre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg valgte hverken A-kasse/uddannelse fra.... <_<

Jeg var så syg at jeg ikke kunne komme i aktivering... Og derfor var jeg på kontanthjælp indtil den dag manden og jeg blev gift..

Og det var jo så EFTER jeg måtte skippe 1 1/2 års HHX uddannelse...

Og jeg har set hvordan kommunen syltede min ene veninde....

Når hun havde betalt huslejen på den billigste bolig i kommunen - og købt det medicin hun skulle have... så havde hun 150 kr tilbage? Hmmm hun valgte sku ikke selv og blive fattig.... (Hurra for hende - så fandt hun en dejlig mand i Viborg)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER