Ezri

Amme en 3-årig?

88 indlæg i dette emne

Personligt har jeg selv siddet til en fest hvor jeg sad overfor en mor med et bar på 3 år. Dette barn kom da også hen til moderen og ville amme og fik lov lige ved bordet... Det var meget underligt at være vidne til...

Men mon ikke det er en holdningsændring der skal til i samfundet før at vi er flere der syntes det er okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke på det med IQ.. det gør jeg bare ikke. Jeg ved ikke selv hvad min IQ er på, men ved den ikke er høj, jeg bestemt ikke den skarpeste kniv i skuffen og blev ammet vel til jeg var 1½. ligeledes gjorde mine søskende og de godt nok lidt klogere end jeg, men bestemt heller ikke med høje IQ. Min egen datter synes jeg virker meget normalt af et barn af være, men for at sammenligne med f.eks. Kejzer's lille prinsesse som jo er flaskebarn er forskellen at det Silke der er den "kloge" hvis man vel og mærket kan sige sådan i en tidlig alder. IQ tror jeg har mere med gener at gøre end mælk :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er mærkeligt at amme, når barnet er så gammelt at det selv kan hive op i blusen.

Jeg gik på studie med en vis søn selv kom ind om morgenen og vækkede hende ved at hive op i blusen og tage for sig. Det synes jeg er unaturligt.

Hvornår min grænse går til ved jeg ikke helt, men er nok med på omkring 1½ år.

Min søn er primært flaskebarn jeg fuldammede 2-3 uger og derefter blev han suppleret til der ikke var mere at give af i uge 7. Han er ikke tabt bag en vogn, han er en rigtig kvik dreng.

Der findes mange modermælkeerstatninger som indeholder DHA og fiskeolie m.m. ting som skulle være rigtig gode for blandt andet intelligensen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har fortalt, at da jeg var baby skulle jeg fandme ikke nyde noget af de der babser :-) så jeg er udelukkende flaskebarn, og jeg har da sådan set klaret mig udmærket.

Mht. hvor længe man ammer, så har jeg aldrig rigtig tænkt over det. Nu har jeg ikke selv børn (endnu) men forestiller mig, at jeg vil følge Sundhedsstyrelsens råd, som vist lige nu hedder fuld amning indtil 6 mdr. og delvis amning indtil ca. 12 mdr. Det kan selvfølgelig sagtens være, jeg skifter mening, når jeg en dag står i det. Og så er der jo i øvrigt også forskel på børn.

Under alle omstændigheder synes jeg, at det med at amme er sådan en lidt privat ting, og hvis man alligevel ammer "wenn du bist allein", så bliver man jo i hvert fald ikke udsat fra omgivelsernes forargede blikke, hvis man ammer et barn, der er ældre, end hvad "man" synes er acceptabelt. (Og det er ikke for at starte en lang debat om, hvor vidt det er i orden at amme offentligt eller ej. Jeg synes, det er helt ok, at andre gør det, jeg udtaler mig kun på egne vegne.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke på det med IQ.. det gør jeg bare ikke. Jeg ved ikke selv hvad min IQ er på, men ved den ikke er høj, jeg bestemt ikke den skarpeste kniv i skuffen og blev ammet vel til jeg var 1½. ligeledes gjorde mine søskende og de godt nok lidt klogere end jeg, men bestemt heller ikke med høje IQ. Min egen datter synes jeg virker meget normalt af et barn af være, men for at sammenligne med f.eks. Kejzer's lille prinsesse som jo er flaskebarn er forskellen at det Silke der er den "kloge" hvis man vel og mærket kan sige sådan i en tidlig alder. IQ tror jeg har mere med gener at gøre end mælk :rolleyes

1. udfra hvad jeg sådan tænker om dig, så virker du altså til at have en normal IQ :)

Og så vil jeg bare lige sige, at der findes jo altså forskellige intelligenser :) nogle er meget boglige, og gode til tal og sprog og det er oftest dem, der i mensa test står med en høj IQ. Men så er der jo dem der har en høj intelligens på andre måde - medmenneskeligt, kreativt osv som Howard Gartner jo har beskrevet med de 7 intelligenser, som vist er blevet til mange flere efterhånden :)

Så jo søde Sandi, du er en skrap kniv i skuffen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder bare og taenker om det graenseoverskridende ligger i, at en 2-3 aarig bliver ammet eller om det er at den lille selv gaar hen og tager for sig af retterne, eg. hiver op i blusen, naar der er behov?

Jeg synes det var en anelse graenseoverskridende at en datter til en bekendt ville op i mors arm, men vi stod og talte, bare for at proppe haanden in di blusen og maerke paa morens bryster - og bede om pat... saadan ser jeg bare slet ikke mig selv med vores barn, selvom jeg haaber at kunne amme i en rum tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. udfra hvad jeg sådan tænker om dig, så virker du altså til at have en normal IQ :)

Og så vil jeg bare lige sige, at der findes jo altså forskellige intelligenser :) nogle er meget boglige, og gode til tal og sprog og det er oftest dem, der i mensa test står med en høj IQ. Men så er der jo dem der har en høj intelligens på andre måde - medmenneskeligt, kreativt osv som Howard Gartner jo har beskrevet med de 7 intelligenser, som vist er blevet til mange flere efterhånden :)

Så jo søde Sandi, du er en skrap kniv i skuffen :)

God pointe med de forskellige intelligenser, men såvidt jeg ved måler man ikke medmenneskelig intelligens i IQ-tests, så jeg går ud fra at det er de boglige matematiske og evt. rummelige intelligenser, der skulle være højere ved amning. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv i gang med en vanskelig beslutningprocess om amning contra flaske. Jeg får noget medicin som jeg ikke må tage under graviditeten og mens jeg ammer. Under graviditeten er jeg beskyttet fra naturens hånd (det er brand smart!), men derefter er min krop endnu mere forhippet på at angribe sig selv ned nu. Derfor skal jeg have besluttet om jeg vil amme og give mit barn de bedste fysiske forudsætninger med dermed risikere at miste følesans eller endog førlighed, eller om jeg skal give mit barn flaske fra dag et og dermed give barnet en rask mor så længe jeg nu kan. Aner det simpelthen ikke!

Nå, det var off topic! Jeg er en af de underlige typer der ikke går ind for überoffentlig amning i den forstand at jeg ikke er vild med at få en fremmed dames babser serveret til min frokost. Am alt det I vil, men dæk det lidt.. ;) Bare lige en stofble eller noget! Og mht. store børn er min holdning, som også skrevet tidligere i tråden, at hvis barnet kan bede om det er han/hun for gammel til at få det! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv i gang med en vanskelig beslutningprocess om amning contra flaske. Jeg får noget medicin som jeg ikke må tage under graviditeten og mens jeg ammer. Under graviditeten er jeg beskyttet fra naturens hånd (det er brand smart!), men derefter er min krop endnu mere forhippet på at angribe sig selv ned nu. Derfor skal jeg have besluttet om jeg vil amme og give mit barn de bedste fysiske forudsætninger med dermed risikere at miste følesans eller endog førlighed, eller om jeg skal give mit barn flaske fra dag et og dermed give barnet en rask mor så længe jeg nu kan. Aner det simpelthen ikke!

Nå, det var off topic! Jeg er en af de underlige typer der ikke går ind for überoffentlig amning i den forstand at jeg ikke er vild med at få en fremmed dames babser serveret til min frokost. Am alt det I vil, men dæk det lidt.. ;) Bare lige en stofble eller noget! Og mht. store børn er min holdning, som også skrevet tidligere i tråden, at hvis barnet kan bede om det er han/hun for gammel til at få det! :)

Jeg er enig med at det kan foregaa lidt diskret... men staar jo omvendt ikke i det :unsure

Taenker ogsaa at man vel kan sige fra fra starten, hvis ens barn begynder at rende og tikke om bryst - saa at sige opdrage til at man ikke faar bryst paa den maade, men naar mor siger det. Eller tager jeg fejl?

@ Fru Resdal - det lyder til at vaere en meget svaer beslutning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Misforstå mig endelig ikke, jeg synes klart at kvinder skal have lov til at amme stort set hvor de vil. Jeg har bare haft nogle oplevelser hvor jeg næsten har fået bryster i hovedet midt på en cafe på Kultorvet. Og ikke bare var brystet barnet spiste ved blottet (fred være med det) men det andet var også! Jeg mener det er en menneskeret at amme, men det må vel også være en menneskeret for os mere blufærdige individer ikke at skulle se på en fremmed dames bryster i den grad! Eller hvad?

Hold da op, der kom jeg godt nok ud på et sidespor..... Igen! ;) jo Camilla, jeg mener også det må være muligt at opdrage de små pus til ikke at hive op i mors trøje hvor og hvornår det passer dem. :) Hvor længe man har lyst til at amme må være helt og aldeles op til den enkelte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv i gang med en vanskelig beslutningprocess om amning contra flaske. Jeg får noget medicin som jeg ikke må tage under graviditeten og mens jeg ammer. Under graviditeten er jeg beskyttet fra naturens hånd (det er brand smart!), men derefter er min krop endnu mere forhippet på at angribe sig selv ned nu. Derfor skal jeg have besluttet om jeg vil amme og give mit barn de bedste fysiske forudsætninger med dermed risikere at miste følesans eller endog førlighed, eller om jeg skal give mit barn flaske fra dag et og dermed give barnet en rask mor så længe jeg nu kan. Aner det simpelthen ikke!

Nå, det var off topic! Jeg er en af de underlige typer der ikke går ind for überoffentlig amning i den forstand at jeg ikke er vild med at få en fremmed dames babser serveret til min frokost. Am alt det I vil, men dæk det lidt.. ;) Bare lige en stofble eller noget! Og mht. store børn er min holdning, som også skrevet tidligere i tråden, at hvis barnet kan bede om det er han/hun for gammel til at få det! :)

Du er velkommen til at overse denne besked, men jeg må altså lige kommentere din of topic besked. Jeg kender ikke til din situation, men ud fra hvad du har skrevet, synes jeg at dit barn må være langt bedre tjent med en rask mor frem for at blive ammet. Flaskebørn klarer sig ganske udemærket,så jeg må indrømme at jeg faktisk blev en smule rystet over at hører at du overhovedet overvejer at sætte dit eget helbred på spil for at kunne amme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er velkommen til at overse denne besked, men jeg må altså lige kommentere din of topic besked. Jeg kender ikke til din situation, men ud fra hvad du har skrevet, synes jeg at dit barn må være langt bedre tjent med en rask mor frem for at blive ammet. Flaskebørn klarer sig ganske udemærket,så jeg må indrømme at jeg faktisk blev en smule rystet over at hører at du overhovedet overvejer at sætte dit eget helbred på spil for at kunne amme.

Jeg overser bestemt ikke, har i høj grad brug for inputs. Jeg hælder mest til flaske, men der er bare så meget snak om amning, så efterhånden får man fornemmelsen af at man er en seriøst dårlig mor hvis man så meget som overvejer flasken! Jeg har sklerose, og et attak ville jo ikke slå mig ihjel, men det kan tage min førlighed. Men du har ret! Det er vel i bund og grund grotesk at sætte sit eget helbred på spil, når der så mange fine og raske flaskebørn derude. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overser bestemt ikke, har i høj grad brug for inputs. Jeg hælder mest til flaske, men der er bare så meget snak om amning, så efterhånden får man fornemmelsen af at man er en seriøst dårlig mor hvis man så meget som overvejer flasken! Jeg har sklerose, og et attak ville jo ikke slå mig ihjel, men det kan tage min førlighed. Men du har ret! Det er vel i bund og grund grotesk at sætte sit eget helbred på spil, når der så mange fine og raske flaskebørn derude. :)

Jeg vil gerne have lov til at sige, at man er altså ikke en dårlig mor, fordi man ikke ammer. Der er ingen tvivl om, at modermælk er det bedste, men det er OK ikke at amme. Jeg blev ikke ammet - sikkert sammen med utrolig mange andre børn fra midt 70'erne, hvor der ikke var så meget fokus på den slags. Det er der så i dag. Men der sker jo stadigvæk alle mulige ting, der gør, at mødre ikke kan amme. Jeg ville ikke overveje det et sekund, hvis jeg var i din situation. At du overhovedet overvejer fortæller sikkert, at du er et bedre menneske end mig :-) Men dit liv og din førlighed skal have 1. prioritet. I min verden. Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes denne diskussion har taget en drejning, som det slet ikke var meningen. Og jeg er rigtig ked af det, hvis nogen føler sig trådt over tæerne. Det var altså aldrig min mening.

Jeg ville blot undersøge, hvorfor jeg selv synes det var lidt "sært" at amme en 3-årig, selvom det jo overhovedet ikke er "sært" med biologiske øjne. Det var ikke meningen at diskussionen skulle handle om det at amme overfor ikke at amme. Jeg synes også det er meget uheldigt at sammenligne det at amme med lotusfødder eller bortskæring af kvinders kønsorganer. Jeg kan godt se pointen i, at det er et kulturelt fænomen, men at sammenligne det med nogle kulturelle handlinger, der i den grad mishandler kvinder, synes jeg altså er meget nedsættende.

Men tilgengæld bliver jeg også en smule støt over at nogen kalder det "ulækkert" at amme børn, der er så store. Ligesom der ikke er noget galt i ikke at amme sit barn, er der altså heller ikke noget galt i at amme sit barn i længere tid end halvandet 1½ år.

Jeg synes at få diskussionen tilbage på sporet, og igen er jeg ked af, hvis nogen føler sig stødte. Det var altså virkelig ikke min mening...

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvorfor så mange mener at grænsen går ved 1½ år?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ezri, jeg synes det tyder paa at amme-spoergsmaalet er mere nuanceret end som saa. Det er som om der er en del tabu forbundet med amme kontra ikke-amme, ammeoffentligt og hvordan og amme-baby kontra amme-barn. Naar traaden tager forskellge drejninger, saa synes jeg det tyder paa at der er et behov for en aaben dialog omkring det.

- og folk er heldigvis selv ansvarlige for deres udtalelser. Jeg er dog enig i at keonsdelesammenligningen er til den grove side. Nu har alle jo bare ret til deres mening. Men jeg synes det er et godt traek at faa traaden tilbage til centrum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fornuftigt at vende tilbage til startpointen Ezri (men jeg kan stadig ikke give dig streetcredit, hvor er det underligt! <_< )

Jeg ved ikke om min grænse ved amning går ved præcis 1½ år, men jeg tror, at grunden til, at jeg har lidt svært ved amning af større børn (altså børn, der kan gå/tale) hænger sammen med min fornemmelse for seksualitet + at babyen bliver et menneske, der kan made sig selv.

Jeg tænker at sålænge barnet er et spædbarn, så aaaaaaaner det ikke noget om, at bryster ikke bare er madkasser, men også noget seksuelt. Det ved 1½ årige og 3-årige garanteret heller ikke, men børn der taler og går "minder" mere om mennesker, der godt ved det (altså voksne), og jeg tror, det er dét der skræmmer mig lidt. Dertil kommer, at jeg nok gerne selv vil have mine bryster tilbage, efter en lang graviditet, hvor de sikkert har været no-go pga. ømhed og derefter tilhørt barnet. Når barnet er 1½ år vil jeg forhåbentligt være et fuldt ud seksuelt menneske igen, og så vil jeg i højere grad se mine bryster som noget feminint og seksuelt end som en adgang til mad. - Og hvis man tænker på det sådan, så er det jo "klart" at man synes det er lidt weird at et barn hænger i dem, for børn skal jo ikke have noget med noget seksuelt at gøre ;) Det kan godt være at mit syn på bryster ændrer sig, efter at jeg har fodret en baby med dem, men lige nu - altså inden jeg har fået børn - så har mine bryster bare så stor seksuel betydning, at det bliver ubehageligt for mig, at tænke på at store børn skulle amme.

Det hænger så lidt sammen med det andet: Når et barn er 3 år, så kan det godt selv skubbe en rugbrød med makrel ind i munden ;) Og så bliver det barn bare "for stort" i mine øjne til at skulle ammes. Jeg forbinder lidt amningen med omsorg for et lille bitte væsen, der er dybt og inderligt afhængigt af sin mor for at kunne overleve. Og jojo, barnet er da stadig afhængigt af forældrene når det er 3, og spædbørn er ikke afhængige af at få bryst (da de jo kan få MMA), men ja... For mig bliver det nok lidt "unødvendigt" og dermed "unaturligt" for mig at amme en 3-årig.

Jeg ved ikke, om det overhovedet giver mening, og jeg har ikke tænkt det igennem, og der er HELT sikkert nogle ting, der ikke hænger sammen i det. Og det er IKKE ment som fingerpegning eller noget lignende. Men det er min umiddelbare grund til at grænsen ved amning for mit vedkommende går ved, når barnet kan gå og/eller tale. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne slet ikke forestille mig at amme Chloe nu.. hun er 3år.

Så der står jeg ihvertfald helt af.

Ammede Chloe til 8mdr.

og Jamie til 6mdr. og det har passet helt fint med deres - og mit for den sags skyld - behov.

De har begge selv sagt fra - hvis de havde været interesseret i det,

så havde det også fortsat. men sikker ikke til længere end 12 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare fordi du er dansker og det er faktisk os der er lidt sære.

Tidligt ammestop og en sexualisering af bryst og amning er et nyere europæisk kulturfænomen som strider imod både biologi og sundhed på samme måde som kinesiske piger med snørerede fødder, afrikansk bortskæring af kvindernes kønsorganer og sammensyning af skeden eller stammesamfund der kunstigt forlænger halsen med ringe eller udvider læberne med tallerkener.

Biologisk er det naturligt for mennesket at amme til mellem 2 og 4 år, ligesom det er naturligt at amme flere børn samtidig fx den yngste og den næstyngste og et er da også langt det mest almindelige på verdensplan. Det er kun lige i vores lille del af verden at mødre kan finde på at nægte deres børn brystet allerede når de er 6 måneder og spørger du en inder, en afrikaner eller en kineser, så synes de at det er både sært og sygeligt med så tidligt ammestop.

Barnets hjerne har indtil 2 års alderen brug for et særligt protein der kun findes i modermælk for at udvikle sig optimalt og børn der bliver ammet til de er 2 år bliver gennemsnitlig næsten 10 IQ point klogere end børn der ikke er blevet ammet så længe.

Det er måske værd at tænke over næste gang vi ryster på hovedet, fx over at kinesere kunne finde på at lemlæste deres pigebørns fødder så det ikke længere kunne gå, fordi de syntes at naturlige fødder var uattraktive, at vi faktisk selv gør vores børn dummere fordi vi opfatter naturlig amning som uattraktivt.

Mange hilsner

Solskin (der ammede sin søn til han var 2 år, hvorefter han stille og roligt mistede interessen og det gled ud)

Ej undskyld mig... men det er simpelthen for meget det her.

Det er da som at få et slag i hovedet.

Jeg er lige stoppet med at amme min søn, som er 6mdr, fordi han selv nægtede..

jeg nægtede ham det bestemt ikke...

men jeg VED at jeg havde ikke ammet ham til 2års alderen.

Og så tror jeg simpelthen ikke på det i rødt... sikke en gang :puke

ok, så de der ikke har ammet, skal regne med at få dumme børn.

Altså, helt ærligt.

Man skal amme hvis man har lyst til det, man skal ikke tro på sådan noget her.

Er amning ikke for en, så er det bare ikke det.

Er man nødsaget til at stoppe før tid, eller nægter barnet så er det da også fint.

Der findes så gode alternativer med MME osv.

Der er godt nok ikke nogen, der skal komme her og fortælle mig

at jeg har gjort mine børn dumme ved ikke at amme dem længere.

Jeg er dybt forarget over dit indlæg.

mange hilsner

Sookie, der lige har stoppet amning ved 6mdr og er stolt over at ha

kunnet blevet ved så længe på trods af mange forhindringer!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu skriver solskin jo ikke, at der skal ammes op til 6 år, men at det er okay og faktisk kan være godt at amme frem til barnet er de 2-3 år. Og ikke frem til at barnet er oppe i skolealderen.

Men når det er sagt, så kan jeg så ikke lade være med at tænke på de, som eks. ikke kan amme, når der kommer et indlæg om, at det giver bedre forudsætninger for barnet og en højere IQ, at det bliver ammet. Så kan de ligesom blive dunket i hovedet over, at de ikke ammer... Sorry jeg læser det sådan...

Jeps det er nemlig hvad man gør, når man fravælger at amme af den ene eller anden grund. Man skal hele tiden forklare og nærmest undskylde, for tit synes folk man er ego. Har selv prøvet det på egen krop fra min kusine, som jeg ikke snakker ret meget med mere.

Mine tøser er maks blevet ammet 10 dage. Det er ikke det VÆRD når moderen får en fødselsdep over det!

Jeg har en høj IQ, er medlem af mensa og er ikke blevet ammet mere end en mdr, fordi min mor fik brystbetændelse og blev indlagt. Jeg tror ikke det mindste på det med at børn der bliver ammet bliver klogere end dem der får flaske.

Jeg overser bestemt ikke, har i høj grad brug for inputs. Jeg hælder mest til flaske, men der er bare så meget snak om amning, så efterhånden får man fornemmelsen af at man er en seriøst dårlig mor hvis man så meget som overvejer flasken! Jeg har sklerose, og et attak ville jo ikke slå mig ihjel, men det kan tage min førlighed. Men du har ret! Det er vel i bund og grund grotesk at sætte sit eget helbred på spil, når der så mange fine og raske flaskebørn derude. :)

Som jeg nævnte før, så valgte jeg at stoppe amning af mine børn pga mit helbred og fordi det ikke var det værd.

Du skal huske på at en god mor sidder ikke i brysterne. Mine børn er helt normale, den store ligger faktisk i toppen af klassen. Så der er ikke noget i vejen med at give flaske.

Det gav mig større frihed i hverdagen

Jeg vil anbefale dig at gå ind på Flaskebarn.dk , hvor du kan finde oplysninger og svar på de såkaldte myter :) jeg har brugt siden meget, når jeg følte mig slået oveni hovedet og stemplet som dårlig mor :)

Tilbage til emnet: Jeg ville synes at en 3 årig burde få sig et glas normal mælk istedet for det andet. Synes der er stor forskel på Afrika, hvor de ikke har adgang til rent drikkevand alle steder og så her i DK.

Jeg synes det er helt fint at folk ammer når de kan og vil, men sætter stor pris på at de tager hensyn til os andre, som er mere blufærdige og dækker det lidt til. Bryder mig ikke særlig meget om at se på Babser mens jeg spiser :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare fordi du er dansker og det er faktisk os der er lidt sære.

Tidligt ammestop og en sexualisering af bryst og amning er et nyere europæisk kulturfænomen som strider imod både biologi og sundhed på samme måde som kinesiske piger med snørerede fødder, afrikansk bortskæring af kvindernes kønsorganer og sammensyning af skeden eller stammesamfund der kunstigt forlænger halsen med ringe eller udvider læberne med tallerkener.

Biologisk er det naturligt for mennesket at amme til mellem 2 og 4 år, ligesom det er naturligt at amme flere børn samtidig fx den yngste og den næstyngste og et er da også langt det mest almindelige på verdensplan. Det er kun lige i vores lille del af verden at mødre kan finde på at nægte deres børn brystet allerede når de er 6 måneder og spørger du en inder, en afrikaner eller en kineser, så synes de at det er både sært og sygeligt med så tidligt ammestop.

Barnets hjerne har indtil 2 års alderen brug for et særligt protein der kun findes i modermælk for at udvikle sig optimalt og børn der bliver ammet til de er 2 år bliver gennemsnitlig næsten 10 IQ point klogere end børn der ikke er blevet ammet så længe.

Det er måske værd at tænke over næste gang vi ryster på hovedet, fx over at kinesere kunne finde på at lemlæste deres pigebørns fødder så det ikke længere kunne gå, fordi de syntes at naturlige fødder var uattraktive, at vi faktisk selv gør vores børn dummere fordi vi opfatter naturlig amning som uattraktivt.

Mange hilsner

Solskin (der ammede sin søn til han var 2 år, hvorefter han stille og roligt mistede interessen og det gled ud)

det er da bare den værste gang bræk :puke jeg længe har læst. det der kan du simpelthen ikke være bekendt at skrive :klap , prøv lige at tænke på alle dem der af den ene eller anden årsag ikke har ammet deres børn. mine 2 store drenge er aldrig nogensinde blevet ammet og den lille i maks en uge og der er INGEN der skal komme og fortælle mig at mine børn har taget skade af MME, at de er blevet dumme af det eller at jeg er en dårligere mor fordi jeg har valgt amningen fra.

og med hensyn til det at amme en 3 årig så ville jeg personligt aldrig gøre det, men kan ikke blive forargret over at andre vælger at gøre det. men jeg kan nok ikke sige at jeg ikke ville kigge en ekstra gang hvis der sad en og ammede så stort et barn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld, jeg blander mig lige.. :)

Tror slet ikke solskin mente at jer der har flaskebørn, eller stoppede med at amme da de var 6 mdr. er dårlige forældre eller har dumme børn...

Tror bare hun fortalte sin side af sagen, hvorfor hun mente at man godt kan amme et barn længere, da jeg kan læse mange finder det forkastligt at amme dem så længe..

Tror bare hun vil frem til at vi mennesker i Danmark, går alt for meget op i hvad andre tænker, og netop derfor nogengange stopper tidligere med at amme end man har lyst til, fordi andre synes det er underligt... for jeg har netop også hørt at børn der bliver ammet, har noget andre færdigheder end børn med flaske, om det er sandt eller ej, skal jeg ikke kunne svarer på :) har selv 5 fantastisk dejlige (kloge, hvis jeg selv skal sige det) niecer og nevøer, der alle er flaskebørn, da min søster ikke havde næring nok i mælken til dem..

Men det kan også være jeg tager fejl, og hun rent faktisk provoker alle jer med falskebørn, eller der stoppet tidligt med at amme... men jeg tror det nu ikke :) tror bare det er lidt uheldigt skrevet nogen steder ;)

Nu håber jeg ikke jeg er kommet til at træde nogen over tæerne... det er i hver fald ikke meningen :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes denne diskussion har taget en drejning, som det slet ikke var meningen. Og jeg er rigtig ked af det, hvis nogen føler sig trådt over tæerne. Det var altså aldrig min mening.

Jeg ville blot undersøge, hvorfor jeg selv synes det var lidt "sært" at amme en 3-årig, selvom det jo overhovedet ikke er "sært" med biologiske øjne. Det var ikke meningen at diskussionen skulle handle om det at amme overfor ikke at amme. Jeg synes også det er meget uheldigt at sammenligne det at amme med lotusfødder eller bortskæring af kvinders kønsorganer. Jeg kan godt se pointen i, at det er et kulturelt fænomen, men at sammenligne det med nogle kulturelle handlinger, der i den grad mishandler kvinder, synes jeg altså er meget nedsættende.

Men tilgengæld bliver jeg også en smule støt over at nogen kalder det "ulækkert" at amme børn, der er så store. Ligesom der ikke er noget galt i ikke at amme sit barn, er der altså heller ikke noget galt i at amme sit barn i længere tid end halvandet 1½ år.

Jeg synes at få diskussionen tilbage på sporet, og igen er jeg ked af, hvis nogen føler sig stødte. Det var altså virkelig ikke min mening...

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvorfor så mange mener at grænsen går ved 1½ år?

Jeg hiver lige trådstarters indlæg frem igen, så vi kommer tilbage på sporet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror også lige jeg vil give mit besyv med, selvom jeg aldrig i mit liv har ammet, eller kommer til det for den sags skyld.

Jeg har altid set amning som en meget privat sag. Det er helt op til den enkelte mor, hvad hun har det bedst med og hvad hun føler er bedst for sit barn. Det aner ingen andre end hun. Jeg synes det er ok, mødre ammer deres børn længe. De må få et helt specielt bånd. Når det så er sagt, så synes jeg det er virkelig mærkeligt og uhensigtsmæssigt at amme et barn efter det er fyldt 2-3 år og som nogen siger indtil barnet er teenager.

I min meget nære omgangskreds har vi en kvinde som har født 3 børn. Hun er en normalt begavet kvinde, med videre gående uddannelse og en sød mand. De 2 første børn ammede hun, indtil hun var 2-3 mdr før termin med det næste barn. Begge børn var da, ca. 3-4 år. Det sidste barn ammes stadig, og hun er nu godt 3 år gammel. Herhjemme er vi spændte på hvor længe det vil fortsætte, nu de siger de ikke skal have flere børn.

Men, som jeg tidligere sagde, så synes jeg amning er en privat sag. Og for min skyld kan hun da amme så længe hun vil. Problemet er, at hun ikke er særlig "privat" omkring sin amning. Hvis barnet, vil ammes mens vi sidder og spiser, hvad enten det er på restaurant eller hjemme så bliver der hevet op for dutterne, begge 2 vel og mærket, og alle gæster har frit udsyn til "malkeriet". Når barnet så er færdigt, så bliver der IKKE rullet ned igen. Nej, babs og nutte får lov at stritte lige op hovederne på os, og lufttørre, og diverse mælkerester får lov at løbe lidt, inden der efter 5-10 minutter bliver lukket for butikken igen. Jeg må indrømme, at jeg er en kvinde med en god appetit til mad, men efter sådan en omgang, kan jeg nemt sige nej tak til anden omgang af desserten. :gal

En lille historie, som vi oplevede for kort tid siden er, at vi er til fødselsdag hos den pågældende familie. Jeg går ud i køkkenet, for at spørge om der er noget jeg skal hjælpe med. I køkkenet finder jeg så moderes igang med at piske flødeskum til lagkagen. Intet unormalt der. MEN, hun har placeret barnet siddende på spisebordet. Hun har selv løftet op i trøjen, læner sig ind over barnet, så barnet kan få dutten i munden, og pisker så fløden bag ryggen på barnet. Ja multitaske det kan kvinden sku. Men jeg synes virkelig det var at gå over grænsen.

Altså, jeg synes amning er op til den enekelte kvinde, meeeeen der er sku grænser for hvad andre folk skal have lov at overvære. Jeg vil gerne selv bestemme hvornår jeg skal kigge på andre kvinders bryster, og ikke have dem stukket op i hovedet i tide og utide.

Hilsen Mindatter :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror også lige jeg vil give mit besyv med, selvom jeg aldrig i mit liv har ammet, eller kommer til det for den sags skyld.

Jeg har altid set amning som en meget privat sag. Det er helt op til den enkelte mor, hvad hun har det bedst med og hvad hun føler er bedst for sit barn. Det aner ingen andre end hun. Jeg synes det er ok, mødre ammer deres børn længe. De må få et helt specielt bånd. Når det så er sagt, så synes jeg det er virkelig mærkeligt og uhensigtsmæssigt at amme et barn efter det er fyldt 2-3 år og som nogen siger indtil barnet er teenager.

I min meget nære omgangskreds har vi en kvinde som har født 3 børn. Hun er en normalt begavet kvinde, med videre gående uddannelse og en sød mand. De 2 første børn ammede hun, indtil hun var 2-3 mdr før termin med det næste barn. Begge børn var da, ca. 3-4 år. Det sidste barn ammes stadig, og hun er nu godt 3 år gammel. Herhjemme er vi spændte på hvor længe det vil fortsætte, nu de siger de ikke skal have flere børn.

Men, som jeg tidligere sagde, så synes jeg amning er en privat sag. Og for min skyld kan hun da amme så længe hun vil. Problemet er, at hun ikke er særlig "privat" omkring sin amning. Hvis barnet, vil ammes mens vi sidder og spiser, hvad enten det er på restaurant eller hjemme så bliver der hevet op for dutterne, begge 2 vel og mærket, og alle gæster har frit udsyn til "malkeriet". Når barnet så er færdigt, så bliver der IKKE rullet ned igen. Nej, babs og nutte får lov at stritte lige op hovederne på os, og lufttørre, og diverse mælkerester får lov at løbe lidt, inden der efter 5-10 minutter bliver lukket for butikken igen. Jeg må indrømme, at jeg er en kvinde med en god appetit til mad, men efter sådan en omgang, kan jeg nemt sige nej tak til anden omgang af desserten. :gal

En lille historie, som vi oplevede for kort tid siden er, at vi er til fødselsdag hos den pågældende familie. Jeg går ud i køkkenet, for at spørge om der er noget jeg skal hjælpe med. I køkkenet finder jeg så moderes igang med at piske flødeskum til lagkagen. Intet unormalt der. MEN, hun har placeret barnet siddende på spisebordet. Hun har selv løftet op i trøjen, læner sig ind over barnet, så barnet kan få dutten i munden, og pisker så fløden bag ryggen på barnet. Ja multitaske det kan kvinden sku. Men jeg synes virkelig det var at gå over grænsen.

Altså, jeg synes amning er op til den enekelte kvinde, meeeeen der er sku grænser for hvad andre folk skal have lov at overvære. Jeg vil gerne selv bestemme hvornår jeg skal kigge på andre kvinders bryster, og ikke have dem stukket op i hovedet i tide og utide.

Hilsen Mindatter :balloons

JØSSES!!!! Der havde jeg altså takket nej til at spise sammen med de mennesker, og jeg tror også at jeg havde takket nej til at spise deres mad. Kald mig bare sippet, men det der overskrider mine grænser for, hvad man kan tillade sig overfor sine omgivelser. :puke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JØSSES!!!! Der havde jeg altså takket nej til at spise sammen med de mennesker, og jeg tror også at jeg havde takket nej til at spise deres mad. Kald mig bare sippet, men det der overskrider mine grænser for, hvad man kan tillade sig overfor sine omgivelser. :puke

men min tanke er lidt, at det da må være en god slankekur, for så spiser man ikke så meget dessert :)... Der er fordele i alt :). Men det går bestemt også over min grænse, at babs og nutte bare skal være til frit udsyn. Hvad ville vi ikke sige og tænke, hvis mændene også bare lod klokkeværket hænge frit fremme??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER