babybaby

Økologi eller ej??

31 indlæg i dette emne

Er du en af de kvinder der KUN køber økologisk fordi du er blevet mor og har du altid gjort det?

Jeg har lavet en undersøgelse på mit studie, der omhandler kvinders madvaner før de blev mødre og efter de er blevet mødre.

500 kvinder deltog :shop

35% købte økologisk efter de var blevet mødre

10% købte økologisk før og efter de var blevet mødre

52% påstod over for andre at de købte økologisk men køber ikke-økologiske varer

3% ville ikke oplyse om deres økologivaner

Så nu tænkte jeg at det emne også kunne være relevant herinde. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg køber økologisk mælk og æg.. Nogle gange også grønt..

Jeg ville faktisk gerne købe mere økologisk, men jeg synes tit det er lidt dyrere. På SU er det ikke ligefrem penge man kan smide med jo :)

Jeg kunne forestille mig, at når jeg bliver mor, vil jeg købe mere økologisk. Til den tid er jeg færdiguddannet og har en større indkomst og derudover vil jeg gerne give mit barn det aller aller bedste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber intet økologi, så skal det være hvis jeg ikke kan finde varen i ikke-øko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber nogle faste varer økologisk som mælk, æg og gulerødder. Mens andet køber jeg konventionelt eller hvad der lige ser bedst ud. Regner ikke med at det ændrer sig efter jeg har født

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lavet noget om.. Købte ikke-økologisk før og gør det stadig.

Der er få ting jeg godt vil bruge de ekstra penge på .. Fx. gulerødder - der smager bedre økologisk.

Og.. så er min datters majsgrød lavet på økologisk majsmel.. Fordi jeg ikke kunne få ikke-økologisk majsmel :)

Så nej.. Det er på ingen måde noget vi går op i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg studser lige over i din undersøgelse, om der ikke var nogen, der ikke købte økologi og stod ved det? :blink

Hos os køber vi nogle ting økologisk og nogle ting ikke. Mælk køber vi konsekvent ikke-økologisk, fordi jeg synes det økologiske smager af sur :numse Gulerødder køber vi tilgengæld altid økologisk, fordi vores marsvin får dem med skræl og så har jeg det bedst med at det er økologisk, det giver mig en følelse af at der ikke sidder så meget giftigt skrammel. Andre grønstager, der er det nok 50/50 om vi køber det økologisk tror jeg... Kød køber vi sjældent økologisk, men æg køber vi altid økologisk. Min mand mener at det smager bedre ;) Nå ja, og så er det meste af vores mel og korn/frø økologisk.

Jeg tror vi kommer til at gå mere op i økologi når jeg bliver gravid, men jeg tror aldrig vi bliver fanatiske med det. Tilgengæld tror jeg at vi bliver lidt hysteriske med parfume og parabener, for det kan jeg mærke at vi allerede er ved at blive. :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber alt det økologi, jeg kan komme til med undtagelse af æg, hvor jeg udelukkende køber frilandsæg, da hønsene faktisk i mange tilfælde har det bedre der.

Jeg er ikke gravid endnu, men har da tænkt mig at fortsætte denne stil fremover også, børn eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bedst lide at købe økologisk. I praksis er al mel/gryn, mælk og æg altid økologisk. Grøntsagerne er økologiske, hvis det kan lade sig gøre, men kød er det kun nogle gange. Jeg forventer, at det stadig vil se sådan ud når/hvis vi får barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køber en fin blanding alt efter pris. Er ikke flov over at købe ikke økomælk eller ligende når folk kigger. Det er ikke fast hvad som bliver købt øoko eller ikke øko. Kan ikke smage forskel. Mine børn ser også ud til at overleve.

Medhensyn til dyrevelfærd så ville jeg ønske jeg kunne kæbe kød, æg og ligende hos bondemanden, hvor jeg kunne se dyrene havde det godt - Men bor midt i København!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama; jeg har glemt at skrive de kvinder der stod ved deres ikke øko valg :whistling. De er med inde under de 52% Grunden til dette var at skabeen bedre p- værdi. Så nu er alle vist med :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber ikke fast økologiske varer...hverken før jeg blev gravid eller nu, hvor jeg er blevet mor. Det sker da, at jeg køber dem, men jeg er nok lidt "økologi-traumatiseret", fordi der er nogen i min familie, der er total overdreven fanatiske... Der skal ALT være økologisk! Selv te og vin.......og hundefoder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bedst lide at købe økologisk. I praksis er al mel/gryn, mælk og æg altid økologisk. Grøntsagerne er økologiske, hvis det kan lade sig gøre, men kød er det kun nogle gange. Jeg forventer, at det stadig vil se sådan ud når/hvis vi får barn.

Ditto. Og sådan var det også inden jeg blev mor, men jeg kunne forestille mig at jeg vil blive endnu mere obs på det når jeg engang skal til at lave mos og grød til vores datter.

Hvis varerne er meget dyrere som økologiske, eller hvis grøntsagerne ikke ser friske ud køber jeg det dog ikke, men tit er det faktisk ikke dyrere at købe den økologiske variant.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber alt det økologi, jeg kan komme til med undtagelse af æg, hvor jeg udelukkende køber frilandsæg, da hønsene faktisk i mange tilfælde har det bedre der.Jeg er ikke gravid endnu, men har da tænkt mig at fortsætte denne stil fremover også, børn eller ej.

Hvor har du hørt det? Jeg har nemlig altid hørt at de økologiske høns har det bedre, men det passer måske slet ikke? :unsure

Jeg køber ellers økologiske æg, fordi jeg troede at de økologiske høns har det bedst. Ellers køber jeg ikke fast økologiske varer. Hverken før eller efter baby.

Synes det er ret vildt at 52 % lyver om at de køber øko. Det forstår jeg slet ikke <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber 100% økologisk - alle fødevarer, rengøring, hudpleje og makeup og har altid gjort det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor har du hørt det? Jeg har nemlig altid hørt at de økologiske høns har det bedre, men det passer måske slet ikke? :unsure

Jeg køber ellers økologiske æg, fordi jeg troede at de økologiske høns har det bedst. Ellers køber jeg ikke fast økologiske varer. Hverken før eller efter baby.

Synes det er ret vildt at 52 % lyver om at de køber øko. Det forstår jeg slet ikke <_<

Jeg hørte altså bare noget i nyhederne under fugleinfluenzaen, at de økologiske høns blev lukket inde, og man så billeder af dem, hvor de sad stuvet sammen... siden da fravalgte jeg dem, når de ikke engang kunne garantere den velfærd, jeg søgte.

Hmm nu slog jeg det lige efter...

Fandt dette på Dyrenes Beskyttelse.

Det viser sig, at begge typer har adgang til udeareal, men indenfor har de økologiske høns mere plads, og selv de fritgående høns bliver næbtrimmet. De eneste, der ikke gør det, er de økologiske, ligesom de også er de eneste, der har krav om dagslys.

Jamen, skal da kun købe økologiske æg fremover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte altså bare noget i nyhederne under fugleinfluenzaen, at de økologiske høns blev lukket inde, og man så billeder af dem, hvor de sad stuvet sammen... siden da fravalgte jeg dem, når de ikke engang kunne garantere den velfærd, jeg søgte.

Hmm nu slog jeg det lige efter...

Fandt dette på Dyrenes Beskyttelse.

Det viser sig, at begge typer har adgang til udeareal, men indenfor har de økologiske høns mere plads, og selv de fritgående høns bliver næbtrimmet. De eneste, der ikke gør det, er de økologiske, ligesom de også er de eneste, der har krav om dagslys.

Jamen, skal da kun købe økologiske æg fremover.

Super at du lige slog det op :super

Så vil jeg bestemt fortsætte med at købe økologiske æg. Kan ikke klare tanken om hvor forfærdeligt burhøns har det -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super at du lige slog det op :super

Så vil jeg bestemt fortsætte med at købe økologiske æg. Kan ikke klare tanken om hvor forfærdeligt burhøns har det -_-

Helt enig. Er dog ked af, at jeg har været så overbevist om, at de fritgående er de bedste, men det bliver der lavet om på nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Er dog ked af, at jeg har været så overbevist om, at de fritgående er de bedste, men det bliver der lavet om på nu :)

Jeg er lidt i samme båd som dig - købte ikke økologiske æg da jeg troede at forskellen kun var om de var fodret med økologisk foder eller ej.. men kan se at der er flere ting, der spiller ind, som gør at de økologiske høns har det bedre. Så jeg vil da også kun købe økologiske æg fremover!

Tak for oplysningen :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er æg og mælk (pga. dyrevelfærd), gulerødder og agurk (da jeg synes de smager bedre), müsli, citroner, brune ris, det meste mel og så hvad der ellers lige ser lækkert ud :)

Jeg ville ønske jeg kunne skrive kød på listen, men synes virkelig det er svært at give over 100 kr. for en kylling :( Vi prøver dog at købe en gylden middelvej...

Jeg har det egentlig fint med den måde vi gør det på nu, så det har jeg ikke planer om at ændre selvom Anna kommer. Måske vil jeg sørge for, at de ting hun specifikt skal spise helt i starten (som der laves mos af f.eks.) er økologisk, men når hun spiser sammen med os bliver det som det altid har været.

Jeg er til gengæld lidt fanatisk med økologi/Svanemærket/Astma & Allergiforbundet osv. når det kommer til vaskepulver, rengøringsmidler, ansigtscremer og andre plejeprodukter. Dog ikke så fanatisk, at jeg skifter min vældig parfumerede, men virkelig yndlings mascara ud med en totalt ubrugelig fra Nilens Jord ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æg og mælk er altid økologisk her.. :)

Men ellers er det slet ikke noget jeg går op i.. Da jeg er på SU har vi slet ikke råd at købe 100% økologisk. Men jeg går heller ikke ude om det. Hvis den økologiske varer er billigere end den ikke økologiske eller ser mere attraktiv ud, jamen så køber jeg den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

køber øko mælk og gulerødder...

ja og så øko majs mel, hirse osv til jamie.

Men ellers køber jeg ikke rigtigt øko.

øko kartofler køber jeg ihvertfald ikke - det prøvede jeg i en kort periode.

men der var bare altid så mange orm i. ad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er æg og mælk (pga. dyrevelfærd), gulerødder og agurk (da jeg synes de smager bedre), müsli, citroner, brune ris, det meste mel og så hvad der ellers lige ser lækkert ud :)

Jeg ville ønske jeg kunne skrive kød på listen, men synes virkelig det er svært at give over 100 kr. for en kylling :( Vi prøver dog at købe en gylden middelvej...

Jeg har det egentlig fint med den måde vi gør det på nu, så det har jeg ikke planer om at ændre selvom Anna kommer. Måske vil jeg sørge for, at de ting hun specifikt skal spise helt i starten (som der laves mos af f.eks.) er økologisk, men når hun spiser sammen med os bliver det som det altid har været.

Jeg er til gengæld lidt fanatisk med økologi/Svanemærket/Astma & Allergiforbundet osv. når det kommer til vaskepulver, rengøringsmidler, ansigtscremer og andre plejeprodukter. Dog ikke så fanatisk, at jeg skifter min vældig parfumerede, men virkelig yndlings mascara ud med en totalt ubrugelig fra Nilens Jord ;)

Jeg har nu været meget glad for min Nilens Jord-mascara, som nu er udgået <_<

Ellers kan jeg kun tilslutte mig, hvad du ellers skriver, for sådan foregår det også herhjemme :)

Egentlig sjovt så mange som køber økologisk mælk og æg, men ellers ikke går så meget op i det - der må være stor omsætning på disse øko-varer i forhold til mange af de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køber altid æg, gulerødder, agurker, frugt økologisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber altid økologiske æg pga. dyrevelfærd... Vores gulerødder er også øko, mest fordi jeg ikke gider at skrælle dem.

Ellers køber jeg ikke så meget økologi, men jeg forsøger til gengæld at købe sæsonprægede varer. Lige nu er det æblesæson og jeg elsker danske æbler. De smager bare BEDST synes jeg! Jeg kiggede på de økologiske æbler, men de var fra Italien dry.gif Så jeg forsøger at købe danske varer, og så sylter jeg mange af dem, for at få smagen til at vare længere og så jeg har til andre årstider hvor de ikke er i sæson. Og jeg tror ikke det kommer til at ændre sig når vi får børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber altid økologiske æg pga. dyrevelfærd... Vores gulerødder er også øko, mest fordi jeg ikke gider at skrælle dem.

Ellers køber jeg ikke så meget økologi, men jeg forsøger til gengæld at købe sæsonprægede varer. Lige nu er det æblesæson og jeg elsker danske æbler. De smager bare BEDST synes jeg! Jeg kiggede på de økologiske æbler, men de var fra Italien dry.gif Så jeg forsøger at købe danske varer, og så sylter jeg mange af dem, for at få smagen til at vare længere og så jeg har til andre årstider hvor de ikke er i sæson. Og jeg tror ikke det kommer til at ændre sig når vi får børn.

PS. Italien er et af de lande i Europa, som har haft de strengeste regler for sproejtegift laenge foer EU kom med deres faelles lovgiving paa omraadet. I Italien koeber man af samme grund helst frugt og gront fra Italien, fordi man ikke oensker Spanske, franske og hollandske sproejtevarer. Alma-Bio, som du ofte ser i DK, er oeko fra Italien og ligger en times koersel fra her, hvor jeg bor. Italienske raavarer er ikke saa ringe igen - det er vist bare det, jeg gerne vil sige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER