Prinsessemor

Sprog

16 indlæg i dette emne

hvor langt er jeres børn mht. sprog?

Alma er ikke nær så langt fremem som feks. Ida var, men er sikker på hun er inde for normalen

Hun kan sige Moaaaaaaar ( ca hver 10 sek. i øjeblikket :loveshower )

Nej

Ja

ougi ( youghurt)

vov vov

go (sko)

Tak

tror det er det.. kan dog mærke hun hver dag lære nye ord og prøver hele tiden at efterligne det vi siger.

udover det tror jeg faktisk ikke der er meget hun ikke forstår længere når vi giver hende en "ordre" som feks. hent det, smid det her ud, og siger vi vi skal spise går hun ud og henter sin hagesmæk.

syntes det er dejligt der er ved at komme sprog på så vi kan komunikere på den måde også :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syntes også bare det er så skønt, at vi kan kommunikere mere med hende nu :biglove

Tilde kan sige:

Hej

nej

hov

hoppe

a det

mor

satan :blush :whistling

sko

sutsko

mad

ilde (Tilde)

ja

vov vov

miauuu

muh

pip

askoooooo (værsgo)

tak

bum

muuuuuus (hendes elskede tøjmus og ind i mellem hendes far :D)

sove

sut

bus

av av (siger hun en del til de andre børn i dagplejen, hvis hun mener de gør noget de ikke må :D)

gul

grøn

og så forsøger hun ellers at sige mange af de ting, vi siger, og vi kan forstå en del af det. Og så er der selvfølgelig også RIGTIG meget der er totalt sort snak :lolhit

Ind i mellem siger hun også hele sætninger. En dag satte jeg hendes taske i bilen, så den stod på kanten af hendes stol lænet mod førersædet. Da jeg satte hende ind faldt den ned og hun sagde "det sagde bum" :blink Og dagplejemoren har fortalt, at hun har sagt "tak for mad" derovre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor langt er jeres børn mht. sprog?

Alma er ikke nær så langt fremem som feks. Ida var, men er sikker på hun er inde for normalen

Hun kan sige Moaaaaaaar ( ca hver 10 sek. i øjeblikket :loveshower )

Nej

Ja

ougi ( youghurt)

vov vov

go (sko)

Tak

tror det er det.. kan dog mærke hun hver dag lære nye ord og prøver hele tiden at efterligne det vi siger.

udover det tror jeg faktisk ikke der er meget hun ikke forstår længere når vi giver hende en "ordre" som feks. hent det, smid det her ud, og siger vi vi skal spise går hun ud og henter sin hagesmæk.

syntes det er dejligt der er ved at komme sprog på så vi kan komunikere på den måde også :biglove

Det er bare så skønt :loveshower Elsker også når Tilde siger det - bortset fra lørdag morgen kl. 6 og jeg ikke mener jeg skal op :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er hun dyyyyyyyygtig :biglove

lyder til hun er godt med sprogmæssigt , tror Ida var ligesådan i den alder, hun var så bare ikke så langt motorisk som alma er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er hun dyyyyyyyygtig :biglove

lyder til hun er godt med sprogmæssigt , tror Ida var ligesådan i den alder, hun var så bare ikke så langt motorisk som alma er :)

Tak :) Ja hun er god sprogmæssigt :) Egentligt sjovt med Ida og Alma - altså sprog og motorik, for Tilde har først lært at kravle efter hun kunne gå :D Hun humpede på numsen(eller hvad man nu kalder det) og har derfor haft lidt problemer med krydsbevægelsen. Så hun er først, indenfor de sidste par måneder, blevet god til at kravle op på noget ;) Hun kunne bare ikke få de arme til at makke ret og bevæge sig fremad, så hun ikke stod på hovedet :lolhit

Men de kan jo heller ikke være lige hurtige med det hele :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glemte da lige, at hun også kan sige bå (gå). Hvilket vi hører rigtig meget lige for tiden, imens hun skubber til os :D Og gerne når vi fortæller hende, at hun har gjort noget vi ikke vil have :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej de koncentere sig jo tit om en ting af gangen :) alma gik jo rundt uden besvær da hun var 10 mdr og kan kravle over alt og op på alt og på stiger <_< noget af en sag at holde øje med.

I vuggestuen sidder hun også på en taburet uden ryglæn og spiser hvilket åbenbart er flot i den alder

ha ha sjovt hun siger i skal gå, hvis vi står og laver mad i køkkenet, skubber alma os også ud fra bordet og siger op op hvis hun mener det er tid til et kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella siger:

- Gaaaaar (far) er dog begyndt at sætte f på i stedet for g :D

- Moooooo eller Maaar (mor)

- Biar (storebror)

- Jaaaa

- Eiiii (Ihh hvor pænt)

- Neiiii (nej)

- A det (hvad er det)

- Bå (bog

- Muuuuuhhh (ko)

- Ååår (op)

- Hov (oftes sagt på en meget eftertykkelig måde, hvis hun "tilfældigvis" taber noget) -

- Hej heej

- Meee (mælk eller mere)

- Be-ar (banan og pære vist det samme i hendes øjne)

- Mam-mam (jeg er sulten)

- Mmmmmm (smager godt)

- Aaa aaa (som i ae, samtidig med hun stryger hånden over noget)

- Nin (Kanin-nussekluden)

- Deiier (Dér)

- Daaark/aaark (tak)

- A go (værsgo,siges når hun rækker os noget- som oftes mad hun ikke selv gider spise)

Derudover siger hun en masse vi ikke forstår- ofte til STOR frustration for pigen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg sådan lidt nysgerrig.. Nadja siger ikke et eneste ord... er der noget andet end gentage sig selv millioner af gange man kan gøre for de lære at snakke..

Nu var jeg selv som barn meget dårlig til at snakke (er det stadig) så vil da gerne lære hende det, så hun ikke skal gå det samme igennem som mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lige at vide af talepædagogen som er tilknyttet vores vuggestue at det at læse højt for dem skulle være super, og man faktisk skal begynde fra de er ca 1 år.

gerne den samme bog og snakke om alle billederne, det skulle være en rigtig god øvelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lige at vide af talepædagogen som er tilknyttet vores vuggestue at det at læse højt for dem skulle være super, og man faktisk skal begynde fra de er ca 1 år.

gerne den samme bog og snakke om alle billederne, det skulle være en rigtig god øvelse :)

Super tak.. vi har sådan bog, der hedder mine første ord.. og jeg peger og fortæller... så det må jeg vel bare blive ved med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella siger:

- Gaaaaar (far) er dog begyndt at sætte f på i stedet for g :D

- Moooooo eller Maaar (mor)

- Biar (storebror)

- Jaaaa

- Eiiii (Ihh hvor pænt)

- Neiiii (nej)

- A det (hvad er det)

- Bå (bog

- Muuuuuhhh (ko)

- Ååår (op)

- Hov (oftes sagt på en meget eftertykkelig måde, hvis hun "tilfældigvis" taber noget) -

- Hej heej

- Meee (mælk eller mere)

- Be-ar (banan og pære vist det samme i hendes øjne)

- Mam-mam (jeg er sulten)

- Mmmmmm (smager godt)

- Aaa aaa (som i ae, samtidig med hun stryger hånden over noget)

- Nin (Kanin-nussekluden)

- Deiier (Dér)

- Daaark/aaark (tak)

- A go (værsgo,siges når hun rækker os noget- som oftes mad hun ikke selv gider spise)

Derudover siger hun en masse vi ikke forstår- ofte til STOR frustration for pigen :D

Det minder vist rigtig meget om min Tilde - måske snakker min Tilde knap så meget. Eller hun snakker MEGET - dog mest russisk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tak.. vi har sådan bog, der hedder mine første ord.. og jeg peger og fortæller... så det må jeg vel bare blive ved med :)

Jeg tror, at du gør det ganske fint! Det er bare så vigtigt at huske på ikke at sammenligne alt for meget - det er både godt og ondt. Jeg har to veninder, der har børn 2 måneder yngre end Tilde. De gik begge to før Tilde, og den ene snakker bedre, den anden er på samme niveau. Jeg har skulle tage mig selv i flere gange ikke at fokusere for meget på det, og sige til mig selv at Tilde tager det i det tempo, hun nu har brug for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg sådan lidt nysgerrig.. Nadja siger ikke et eneste ord... er der noget andet end gentage sig selv millioner af gange man kan gøre for de lære at snakke..

Nu var jeg selv som barn meget dårlig til at snakke (er det stadig) så vil da gerne lære hende det, så hun ikke skal gå det samme igennem som mig

Mine snakker altså heller ikke endnu, men de har heller aldrig været klar over at de allerede blev født i april 09 :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan vi lige tilføje:

- dyyyygtiiii (dygtig) som hun nu går og siger rigtig meget- både til sig selv og os andre :D

- Har i dag talt 1-2-3 og 1-2, 1-2, 1-2. Hun var i gang med at tælle de store mønster til sin legesparegris. Mor var stolt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

VOres børn lyder ret så end. Noah var ekstrem godt med sprogligt men til gengæld ikke så ferm motorisk. Han kunne simpelthen så mange ord!

Emil er også ved at være godt med, men ikke noget i forhold til Noah dengang,men sådan er de jo så forskellige og det er jo det der er skønt ved børn, at ikke 2 er ens

Emil kan sige

MOAR (siges konstant)

Hvad er det

Noah

Far

Peter

Binta (hans kusine)

Modou (hans fætter)

vov vov

miauuuv (siges med meget meget lille stemme)

HEJ

Nej

Ja

tak

det er dig

mormor

farfar

dias (mathias hans onkel)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER