Carcassonne

Hvor åbne er I om økonomi i familien og på jobbet?

14 indlæg i dette emne

Hej.

Hvor åbne er I om økonomi i familien og på jobbet?

Altså kæresten og jeg er fuldkommen åbne overfor alle, men altså vi er på SU så er jo ikke nogen hemmelighed hvad vi ligefrem får.

Men min far har aldrig lagt skjult på hvad han tjener, og han har også et lille firma ved siden af sit job hvor han er meget stolt og fortæller når han tjener en del penge.

Mine svigerforældre vil ikke fortælle hvad de tjener, men ved da at de begge betaler topskat(tror jeg da), men de har heller aldrig ville fortælle det til min kæreste.

Hvordan er i selv? er i åbne om det? er jo også forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads om lønningerne er offentlige.

Fordelen er jo at man kan sammenligne med hvad man mener at man selv er værd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig åben omkring hvad jeg tjener på min arbejdsplads. Indenfor mit fag er der ikke den store lønforskel, men lidt efter ancinitet så det giver lidt selv.

Jeg er knap så åben omkring hvad min mand tjener. Min mand har en ret god løn og jeg er den yngste på min arbejdsplads, så jeg kan godt være lidt nervøs for reaktionerne da min mand tjener langt mere end deres mænd. jeg tror dog godt de er klar over at min mand tjener mere, men derfor kan man jo godt gå lidt stille med det.

I den nære familie er jeg åben omkring hvad jeg tjener og det er mine forældre og svigerforældre også.

Min svigerfar er vores revisor så han har et ret godt kendskab til vores lønninger og vores økonomi generelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er generelt meget åben, også når det kommer til økonomi. Men jeg forstår godt dem, der ikke er så åbne, for nogle gange kan jeg godt fortryde at jeg har været så åben. Nogle gange kan det nemlig godt virke som om, at nogen synes, at hvis man er åben omkring sin økonomi, så betyder det at alle må blande sig i hvad man bruger sine penge til :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er generelt meget åben, også når det kommer til økonomi. Men jeg forstår godt dem, der ikke er så åbne, for nogle gange kan jeg godt fortryde at jeg har været så åben. Nogle gange kan det nemlig godt virke som om, at nogen synes, at hvis man er åben omkring sin økonomi, så betyder det at alle må blande sig i hvad man bruger sine penge til :rolleyes

Men du har vel heller ikke så meget at skjule har du ikke også bare din SU og så et studiejob? nu er din mand self. udlært så han må begynde at tjene noget ordenligt men når man bare kigger på dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På min arbejdsplads snakker vi ikke løn. Vi har ingen overenskomst, så det er hvad man selv forhandler sig frem til, man får.

I den nære familie er vi åbne omkring hvad vi tjener. Jeg er bare så dårlig til at huske hvad de andre får :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men du har vel heller ikke så meget at skjule har du ikke også bare din SU og så et studiejob? nu er din mand self. udlært så han må begynde at tjene noget ordenligt men når man bare kigger på dig.

Jo det er selvfølgelig rigtig nok ;) Min mands løn er jeg så ikke så åben med, men det er lige så meget fordi jeg ikke selv rigtig fatter den. Han er 14 dages lønnet og så er der sådan noget med akkordløn oveni, så jeg ved faktisk ikke engang selv 100% præcist hvad han tjener :blush Er egentlig også "ligeglad" så længe han betaler sin del af regningerne :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rimelig åben omkring hvad jeg tjener på min arbejdsplads. Indenfor mit fag er der ikke den store lønforskel, men lidt efter ancinitet så det giver lidt selv.

Jeg er knap så åben omkring hvad min mand tjener. Min mand har en ret god løn og jeg er den yngste på min arbejdsplads, så jeg kan godt være lidt nervøs for reaktionerne da min mand tjener langt mere end deres mænd. jeg tror dog godt de er klar over at min mand tjener mere, men derfor kan man jo godt gå lidt stille med det.

I den nære familie er jeg åben omkring hvad jeg tjener og det er mine forældre og svigerforældre også.

Min svigerfar er vores revisor så han har et ret godt kendskab til vores lønninger og vores økonomi generelt.

Ja okay så er I jo ihvertfald helt åbne i familien :) og self. er det okay at nogen tjener mere end andre. Men inden for den enkelte arbejdsplads kan jeg ikke se et problem i at det er offentlig tilgængeligt idet man jo så har nemmere ved at forhandle en ny løn til jobsamtaler eller til at forstå hvorfor ens løn er som den er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på overenskomst, så et par klik på HKs hjemmeside og man kan finde min løn ;)

Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt over om vi er åbne om vores økonomi. Økonomi er jo meget mere end indkomst. Jeg har intet problem at fortælle hvad jeg tjener. Men det er ikke alle og en hver jeg fortæller om mine prioriteringer til. Jeg synes jeg/vi prioriterer fornuftigt, men da det jo er en holdningssag, har jeg oplevet at min mor fx. ikke altid er enig, og den slags gider jeg ikke forholde mig til. :)

Men der er da ingen tvivl om at jeg snakker højere om min økonomi når den er god en dårlig ;) haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på overenskomst, så et par klik på HKs hjemmeside og man kan finde min løn ;)

Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt over om vi er åbne om vores økonomi. Økonomi er jo meget mere end indkomst. Jeg har intet problem at fortælle hvad jeg tjener. Men det er ikke alle og en hver jeg fortæller om mine prioriteringer til. Jeg synes jeg/vi prioriterer fornuftigt, men da det jo er en holdningssag, har jeg oplevet at min mor fx. ikke altid er enig, og den slags gider jeg ikke forholde mig til. :)

Men der er da ingen tvivl om at jeg snakker højere om min økonomi når den er god en dårlig ;) haha

Hehe sådan tror jeg at de fleste har det:) og er jo meget logisk :)

Men ja man har jo set en masse tv-programmer hvor folk med meget høje lønninger alligevel kommer i dybere og dybere gæld fordi de ikke priotere rigtig:)

Men kan godt følge at du ikke gider ta' diskutionen :) På nuværende tidspunkt har jeg intet og skjule, men er jo også mest besale ting vi bruger penge på når vi kun er vores SU. Men skal self. ikke sige om jeg føler at min priotering skal skjules senere :) kan jeg bare ikke forestille mig. Tænker mere at folk da kan sige hvad de vil, jeg skal nok fortælle dem hvis de blander sig og ikke skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På jobbet er det ikke noget vi snakker om, men det er der heller ikke den store grund til - er sosu-hjælper så den løn er jo ens for os alle, selvfølgelig er der dem der får mere end jeg, men de har også arbejdet længere :)

Vi er helt åbne overfor familie og venner omkring vores økonomi, hvis der er nogen der spørger om noget - jamen så svare jeg da :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på overenskomst, så et par klik på HKs hjemmeside og man kan finde min løn ;)

Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt over om vi er åbne om vores økonomi. Økonomi er jo meget mere end indkomst. Jeg har intet problem at fortælle hvad jeg tjener. Men det er ikke alle og en hver jeg fortæller om mine prioriteringer til. Jeg synes jeg/vi prioriterer fornuftigt, men da det jo er en holdningssag, har jeg oplevet at min mor fx. ikke altid er enig, og den slags gider jeg ikke forholde mig til. :)

Men der er da ingen tvivl om at jeg snakker højere om min økonomi når den er god en dårlig ;) haha

Det kunne være min besvarelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget åben - jeg tjener ingenting! :lolhit Min mands løn derimod er hemmelig, ikke så meget fordi vi vælger det, men fordi sådan er det på hans arbejde. Men faktisk er det alligevel sådan at man, hvis man kender trin og stilling vil kunne se i de interne lønrammer, hvor meget han tjener, så det er lidt tåbeligt, synes jeg.

Jeg har det selv sådan, at hvis familie eller nære venner spørger, så svarer jeg, men kan godt mærke, at det nogle gange giver anledning til misundelse og derfor tænker jeg over, hvem jeg fortæller det og kun på opfordring. Han har en rigtig god løn, men det er jo også derfor vi har råd til at leve, som vi gør. Jeg går hjemme, vi ejer - fra i morgen - to huse, dog mere af nød end af lyst og vi mangler ingenting i hverdagen .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret åben om det - men de fleste ved også hvad man tjener som nyuddannet (med en mellemlang uddannelse) ansat i sudhedssystemet :)

ELSKER heldigvis mit fag, så pengene er ikke så vigtige :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er forholdsvis åben om det - jeg er også på overenskomst, så det er ret gennemskueligt hvad jeg tjener. Jeg snakker dog ikke om det af mig selv, men svarer gerne hvis nogen spørger.

Jeg synes vi har rimeligt godt styr på vores økonomi herhjemme, derfor har jeg ikke det store problem med at tale om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER