Sandie

Gudmor / Gudfar

32 indlæg i dette emne

Hvordan valgte i hvem det skulle være.. ?

Ved Nadja var det meget nemt valgt, det skulle bare være min bror, jeg står ham meget nært og vores holdninger er meget lig.

Den næste aner vi det simpelthen ikke.. Jeg har en søster, men min mand og hende er så forskellige med deres holdninger at han ikke har lyst til hun skal stå som gudmor (hvilke jeg har det lidt underligt med da jeg er gudmor til hendes prinsesse) manden har også en bror, men vi begge mener han er alt for ung og uansvarlig til at stå som gudfar.

Manden synes heller ikke vi skal vælge forældre.

Hvem skal vi så vælge ???

hvad gjorde i at tanker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi valgte en af mine meget gode veninder. Det betød meget for mig at hun blev gudmor, det var for at vise hende den betydning hun har for mig/os og give hende en rolle iforhold til vores barn. Da hende og hendes mand fik deres datter blev jeg gudmor for hende :)

Denne gang tror jeg vi vælger den samme veninde, men lidt andre faddere. Min veninde er bare en der betyder meget for os og det virker forkert at vælge en anden, selvom jeg lidt overvejer en anden veninde som også betyder en hel del for mig/os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan valgte i hvem det skulle være.. ?

Ved Nadja var det meget nemt valgt, det skulle bare være min bror, jeg står ham meget nært og vores holdninger er meget lig.

Den næste aner vi det simpelthen ikke.. Jeg har en søster, men min mand og hende er så forskellige med deres holdninger at han ikke har lyst til hun skal stå som gudmor (hvilke jeg har det lidt underligt med da jeg er gudmor til hendes prinsesse) manden har også en bror, men vi begge mener han er alt for ung og uansvarlig til at stå som gudfar.

Manden synes heller ikke vi skal vælge forældre.

Hvem skal vi så vælge ???

hvad gjorde i at tanker...

Min søster var Gudmor for min den ældste nevø, men det var fordi hans forældre blev gift den dag. Ellers har mine søstre selv båret ved deres børns dåb...

Jeg vil selv være gudmor til vores kommende barn :) og så bliver vores søskende faddere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte en af mine meget gode veninder. Det betød meget for mig at hun blev gudmor, det var for at vise hende den betydning hun har for mig/os og give hende en rolle iforhold til vores barn. Da hende og hendes mand fik deres datter blev jeg gudmor for hende :)Denne gang tror jeg vi vælger den samme veninde, men lidt andre faddere. Min veninde er bare en der betyder meget for os og det virker forkert at vælge en anden, selvom jeg lidt overvejer en anden veninde som også betyder en hel del for mig/os.

Synes det en sød ting med en veninde. Jeg har ingen veninder jeg har haft hele mit liv og betydet meget for mig. jeg har 2 rigtig gode veninder i dag som jeg holder af og håber det vare resten af livet, men min tidligere forhold til andre veninder har gjort jeg ikke vil turde vælge en af dem.. For hvad nu hvis mine nyere venskaber også slutter en dag...

Min søster var Gudmor for min den ældste nevø, men det var fordi hans forældre blev gift den dag. Ellers har mine søstre selv båret ved deres børns dåb...Jeg vil selv være gudmor til vores kommende barn :) og så bliver vores søskende faddere :)

Det var faktisk en god ide med at selv stå som gudmor/gudfar. Så gør man heller ingen sure over ikk at vælge dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk en god ide med at selv stå som gudmor/gudfar. Så gør man heller ingen sure over ikk at vælge dem

Det gør de kongelige jo også :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det far, der skal bære Filippa på lørdag. Det er fordi, at han gerne vil, og vi føler os ikke forpligtede overfor nogle til at skulle vælge dem, hvis I forstår. Vi har ingen søskende, og vi har valgt 2 faddere blandt de venner, som betyder meget for os, og som vi føler os tætte på. Den sidste fadder bliver min kusine, der er med som det eneste familiemedlem fra vores generation. Vi ønskede heller ikke at vælge forældre el. lign. som hverken faddere eller gudforældre. Så derfor var valget ikke så svært heldigvis.

Det lidt pudsige er, at den præst vi talte med i går, spurgte os, om vi var fra Jylland, siden det er far, der skal bære? Det er ingen af os, men det er præsten selv, så han fortalte, at i Jylland er det tradition, at det er far eller mor, der bærer barnet, mens det på Sjælland er tradition, at man har en gudmor/-far. Han fortalte, at mange på Sjælland ved, hvem der er deres gudmor/-far, mens det ikke er så udbredt i Jylland, fordi det ofte er en forælder. Lidt sjovt med den slags regionale forskelle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er der jo lang tid til, at vores Koreatrold skal døbes (vi skal jo først få den) men lige pt hælder vi mest til, at min kusine skal være gudmor. Hun ved intet om disse tanker, men det er bestemt vores tanke, at hun vil være perfekt. Hun er kristen og har selv adopteret. Jeg ville egentlig gerne min søster blev det, meeen eftersom hun ikke er kristen, ville det lyde hult for mig, at hun skulle have jobbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om ikke din bror kan være gudfar for begge dine børn? :)

Jeg er fadder for begge min yngste brors børn, og det samme er min storebror og min svigerindes søster (Det blev vist rodet: Vi er tre personer, der er faddere for to børn ;))

Når vi engang skal holde barnedåb, så vil jeg helt sikkert gerne have min yngste bror som fadder/gudfar, men om det skal være ham, min ældste bror og min mands søskende, eller om det skal være ham og hans kæreste, det er jeg i tvivl om :unsure Kommer selvfølgelig også an på hvad manden siger :P

Men altså... Jeg ville vælge efter, hvem I var tættest på, som samtidig var et ansvarligt menneske, og der lyder det til at din bror er det bedste bud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, har lige læst tråden og har først NU fattet at forskellen på en fadder og en gudfar/gudmor er at gudmor/far holder barnet. :blush

Er ret sikker på at vi bærer barnet selv, men ok, vi er også jyder :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bror holdt Theo, da han blev døbt. Jeg har ikke andre søskende og det har min kæreste heller ikke.

Næste gang tror jeg gerne at jeg selv vil bære. Det er faktisk også en tradition i min kirke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det far, der skal bære Filippa på lørdag. Det er fordi, at han gerne vil, og vi føler os ikke forpligtede overfor nogle til at skulle vælge dem, hvis I forstår. Vi har ingen søskende, og vi har valgt 2 faddere blandt de venner, som betyder meget for os, og som vi føler os tætte på. Den sidste fadder bliver min kusine, der er med som det eneste familiemedlem fra vores generation. Vi ønskede heller ikke at vælge forældre el. lign. som hverken faddere eller gudforældre. Så derfor var valget ikke så svært heldigvis.

Det lidt pudsige er, at den præst vi talte med i går, spurgte os, om vi var fra Jylland, siden det er far, der skal bære? Det er ingen af os, men det er præsten selv, så han fortalte, at i Jylland er det tradition, at det er far eller mor, der bærer barnet, mens det på Sjælland er tradition, at man har en gudmor/-far. Han fortalte, at mange på Sjælland ved, hvem der er deres gudmor/-far, mens det ikke er så udbredt i Jylland, fordi det ofte er en forælder. Lidt sjovt med den slags regionale forskelle :)

Tro at det er meget forsklligt fra familie til familie :) Mine nevøer på min mands side af familien blev båret af deres moster/faster, da de blev døbt :) Men ja der er nok nogle steder, hvor traditionen for at det er forældrene selv, der bærer dåbsbarnet, er større end andre steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er mine forældre, gudfar og gudmor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er svært, selvom vi jo slet ikke HAR et barn endnu.

Jeg har en storebror, og min mand har en storesøster og en lillebror. Vi er meget tæt knyttede til dem alle tre. For mig vil det helt naturlige valg være min bror. Jeg var gudmor for hans ene tvillingepige og var fadder for den anden (Fasters piger :biglove ), da de blev døbt sidste år. Mit problem kommer når det gælder min mands søskende. Jeg holder som sagt VIRKELIG meget af dem begge, men de er erklærede ateister og har flere gange sagt, at de fortryder at være blevet døbt. Min svigerinde har en lille dreng, som ikke er døbt, fordi hende og hendes kæreste ikke kunne få sig selv til at sige ja på hans vegne til noget, de ikke tror på.

Og af den grund kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at jeg kommer til at have det godt med, at hun skal bære mit barn til dåben. For jeg TROR faktisk på Gud på min egen helt stilfærdige og personlige måde. Og det betyder enormt meget for mig, at mine børn bliver døbt. Og så har jeg det lidt sådan, at jeg altså ikke kan forestille mig en gudmor, der siger ja på mit barns vegne, når hun ikke ville drømme om at gøre det for sit eget barn. Jeg kunne dog forestille mig, at det ville give ENORMT meget bøvl, men er det virkelig så tarveligt af mig ikke at vælge hende?

Overvejer derfor også løsningen med, at vi bærer børnene selv og så har søskende som faddere. Faddere skal i det mindste ikke sige ja på barnets vegne. Samtidig vil jeg dog gerne have MIN bror som gudfar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det far, der skal bære Filippa på lørdag. Det er fordi, at han gerne vil, og vi føler os ikke forpligtede overfor nogle til at skulle vælge dem, hvis I forstår. Vi har ingen søskende, og vi har valgt 2 faddere blandt de venner, som betyder meget for os, og som vi føler os tætte på. Den sidste fadder bliver min kusine, der er med som det eneste familiemedlem fra vores generation. Vi ønskede heller ikke at vælge forældre el. lign. som hverken faddere eller gudforældre. Så derfor var valget ikke så svært heldigvis.Det lidt pudsige er, at den præst vi talte med i går, spurgte os, om vi var fra Jylland, siden det er far, der skal bære? Det er ingen af os, men det er præsten selv, så han fortalte, at i Jylland er det tradition, at det er far eller mor, der bærer barnet, mens det på Sjælland er tradition, at man har en gudmor/-far. Han fortalte, at mange på Sjælland ved, hvem der er deres gudmor/-far, mens det ikke er så udbredt i Jylland, fordi det ofte er en forælder. Lidt sjovt med den slags regionale forskelle :)

Lidt sjovt at det sådan er delt op i landsdel hvad der oftest bliver brugt. Min familie stammer oprindeligt fra Esbjerg så måske man bare skulle vælge den jyske måde ;)

nu er der jo lang tid til, at vores Koreatrold skal døbes (vi skal jo først få den) men lige pt hælder vi mest til, at min kusine skal være gudmor. Hun ved intet om disse tanker, men det er bestemt vores tanke, at hun vil være perfekt. Hun er kristen og har selv adopteret. Jeg ville egentlig gerne min søster blev det, meeen eftersom hun ikke er kristen, ville det lyde hult for mig, at hun skulle have jobbet.

Synes det vil være en god ide med din kusine. Jeg kan godt forstå du ikk vælger din søster. jeg ville aldrig vælge en der ikke tror på gud. det virker for mig helt forkert

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om ikke din bror kan være gudfar for begge dine børn? :)Jeg er fadder for begge min yngste brors børn, og det samme er min storebror og min svigerindes søster (Det blev vist rodet: Vi er tre personer, der er faddere for to børn ;))Når vi engang skal holde barnedåb, så vil jeg helt sikkert gerne have min yngste bror som fadder/gudfar, men om det skal være ham, min ældste bror og min mands søskende, eller om det skal være ham og hans kæreste, det er jeg i tvivl om :unsure Kommer selvfølgelig også an på hvad manden siger :P Men altså... Jeg ville vælge efter, hvem I var tættest på, som samtidig var et ansvarligt menneske, og der lyder det til at din bror er det bedste bud :)

Hov, har lige læst tråden og har først NU fattet at forskellen på en fadder og en gudfar/gudmor er at gudmor/far holder barnet. :blushEr ret sikker på at vi bærer barnet selv, men ok, vi er også jyder :P

Hehe hvor er du sød :) Der er nemlig meget forskel på at være fadder og gudmor/gudfar.

Af faddere er vi slet ikke i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bror holdt Theo, da han blev døbt. Jeg har ikke andre søskende og det har min kæreste heller ikke. Næste gang tror jeg gerne at jeg selv vil bære. Det er faktisk også en tradition i min kirke.

Hvordan kan det være du selv vil bære det næste ?? Synes bare jeg mangler lidt mere mening hvis vi skulle gøre sådan at vælge en søskende til bære første gang og så selv bare her 2. gang

Her er mine forældre, gudfar og gudmor :)

Det forstår jeg ikke... en gudmor og gudfar bruges om den der bære barnet, kun 1 kan bære barnet men flere kan være faddere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er svært, selvom vi jo slet ikke HAR et barn endnu.

Jeg har en storebror, og min mand har en storesøster og en lillebror. Vi er meget tæt knyttede til dem alle tre. For mig vil det helt naturlige valg være min bror. Jeg var gudmor for hans ene tvillingepige og var fadder for den anden (Fasters piger :biglove ), da de blev døbt sidste år. Mit problem kommer når det gælder min mands søskende. Jeg holder som sagt VIRKELIG meget af dem begge, men de er erklærede ateister og har flere gange sagt, at de fortryder at være blevet døbt. Min svigerinde har en lille dreng, som ikke er døbt, fordi hende og hendes kæreste ikke kunne få sig selv til at sige ja på hans vegne til noget, de ikke tror på.

Og af den grund kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at jeg kommer til at have det godt med, at hun skal bære mit barn til dåben. For jeg TROR faktisk på Gud på min egen helt stilfærdige og personlige måde. Og det betyder enormt meget for mig, at mine børn bliver døbt. Og så har jeg det lidt sådan, at jeg altså ikke kan forestille mig en gudmor, der siger ja på mit barns vegne, når hun ikke ville drømme om at gøre det for sit eget barn. Jeg kunne dog forestille mig, at det ville give ENORMT meget bøvl, men er det virkelig så tarveligt af mig ikke at vælge hende?

Overvejer derfor også løsningen med, at vi bærer børnene selv og så har søskende som faddere. Faddere skal i det mindste ikke sige ja på barnets vegne. Samtidig vil jeg dog gerne have MIN bror som gudfar.

Hvis de er ateister og ikke selv vil døbe deres børn hvorfor skulle de så vil bære jeres ? Jeg vil aldrig vælge en der ikke troede på gud. Jeg har svært ved at vælge udfra at jeg mener folk ikke er troende nok ;)

Synes sagtens i kan vælge din bror og senere hen selv bære så din kærestes søskende ikke kommer til det, det slet ikke tarveligt.. de tror jo ikke på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har det været en af vores veninder der er gudmor til alle 3, og vi fortryder ikke et sekund vores valg - hun er bare en dejlig gudmor :loveshower :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det være du selv vil bære det næste ?? Synes bare jeg mangler lidt mere mening hvis vi skulle gøre sådan at vælge en søskende til bære første gang og så selv bare her 2. gang

Det forstår jeg ikke... en gudmor og gudfar bruges om den der bære barnet, kun 1 kan bære barnet men flere kan være faddere

Det er fordi min mor bære hende ind i kirken, men min stedfar har hende ved døbefonten, for der kan min mor ikke, da hun sidder i kørestol. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de er ateister og ikke selv vil døbe deres børn hvorfor skulle de så vil bære jeres ? Jeg vil aldrig vælge en der ikke troede på gud. Jeg har svært ved at vælge udfra at jeg mener folk ikke er troende nok ;)

Synes sagtens i kan vælge din bror og senere hen selv bære så din kærestes søskende ikke kommer til det, det slet ikke tarveligt.. de tror jo ikke på det.

Jeg vil bare sige jeg er enig her. Jeg synes heller ikke, at man som ateister kan være gudforældre, fordi man jo netop ikke tror på gud, som ateist, og det er jo en kristen handling.. Så om ikke andet, hvis de skulle blive fornærmet over fravalget af dem, så har i det mindste en undskyldning :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare sige jeg er enig her. Jeg synes heller ikke, at man som ateister kan være gudforældre, fordi man jo netop ikke tror på gud, som ateist, og det er jo en kristen handling.. Så om ikke andet, hvis de skulle blive fornærmet over fravalget af dem, så har i det mindste en undskyldning :D

Ja, det er jo også min logik. Jeg tror dog, at de ville sige ja fordi det er en hyggelig og fin tradition, og fordi der jo er mange, der bruger det at være gudmor/gudfar for at markere et særligt bånd mellem barnet og den pågældende person. Kan godt se det fine i dette, men det er jo på ingen måde, fordi jeg vil have, at min bror bliver tættere knyttet til vores barn end min mands søskende. Det betyder noget helt andet for mig. Så. Men tak for støtten i hvert fald - det bekræftede mig i, at det ikke skal dem, når den tid kommer :) :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt rigtig meget over det med faddere... Men jeg eller min kæreste skal bære vores barn...

Men det med faddere det synes ejg er rigtig svært... Jeg har selv en bror og en søster og min kæreste har en bror, så det bliver nok til at vores søskende bliver faddere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vores første datter skulle døbes valgte vi min storesøster som gudmor og min lillesøster og min mands lillesøster som fadder. Vi syntes det passede fint med de tre søstre som gudmor/fadder. Vi har ikke flere søsksende.

Da vores anden datter skulle døbes, valgte vi at vores forældre skulle være faddere. Vi valgte min svigermor til gudmor, fordi det denne gang skulle være en fra min mands familie, nu min storesøster fik æren første gang. Jeg troede kun vi skulle have to børn, så det passede så fint med søstre første gang og forældre anden gang.

Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt :whistling , så nu har vi fået datter nummer tre :loveshower Hvis vi da vi ventede nummer to havde vidst, at vi ville have tre børn, ville jeg ønske vi havde valgt søstre til fadder/gudmor, for så havde sagen jo været let at afgøre tredje gang. Men nu var det lidt mere vanskeligt. Jeg ønskede at vi tredje gang skulle vælge venner som faddere og at min aller-allerbedste veninde skulle være gudmor. Min mand var ikke helt med på idéen og syntes vi skulle vælge søstre eller forældre igen. Men jeg bryder mig ikke om tanken om at to har samme faddere og den tredje har nogen andre, så heller give dem alle tre forskellige og så ville jeg vildt gerne have min aller-allerbedste veninde som gudmor og mine to allerbedste veninder til faddere.

Heldigvis kunne min mand forstå mine tanker og sagde ok. Han ønskede dog ikke at vælge nogen af hans venner som fadder, så det bliver mine tre veninder der bliver gudmor/fadder.

Jeg synes faktisk det er svært, selvom vi jo slet ikke HAR et barn endnu.

Jeg har en storebror, og min mand har en storesøster og en lillebror. Vi er meget tæt knyttede til dem alle tre. For mig vil det helt naturlige valg være min bror. Jeg var gudmor for hans ene tvillingepige og var fadder for den anden (Fasters piger :biglove ), da de blev døbt sidste år. Mit problem kommer når det gælder min mands søskende. Jeg holder som sagt VIRKELIG meget af dem begge, men de er erklærede ateister og har flere gange sagt, at de fortryder at være blevet døbt. Min svigerinde har en lille dreng, som ikke er døbt, fordi hende og hendes kæreste ikke kunne få sig selv til at sige ja på hans vegne til noget, de ikke tror på.Og af den grund kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at jeg kommer til at have det godt med, at hun skal bære mit barn til dåben. For jeg TROR faktisk på Gud på min egen helt stilfærdige og personlige måde. Og det betyder enormt meget for mig, at mine børn bliver døbt. Og så har jeg det lidt sådan, at jeg altså ikke kan forestille mig en gudmor, der siger ja på mit barns vegne, når hun ikke ville drømme om at gøre det for sit eget barn. Jeg kunne dog forestille mig, at det ville give ENORMT meget bøvl, men er det virkelig så tarveligt af mig ikke at vælge hende?

Overvejer derfor også løsningen med, at vi bærer børnene selv og så har søskende som faddere. Faddere skal i det mindste ikke sige ja på barnets vegne. Samtidig vil jeg dog gerne have MIN bror som gudfar.

Hvis de ikke kan sige ja til dåben til deres eget barn, hvordan skulle de så kunne til jeres? Jeg ville helt klart fravælge dem som faddere, ud fra at de selv siger at de ikke tror på gud. Jeg ved godt, at det kun er symbolsk, men som fadder siger man ja til at opdrage barnet i den kristne tro hvis forældrene falder bort. Vil din mands søskende kunne sige ja til dette, når de ikke selv tror på det?

Jeg håber I får taget det rette valg som I er glade for. Det vigtigste er jo hvad I føler ikke hvad andre tænker :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv båret begge mine piger til dåben, og det vil jeg også gerne med den næste (selvom svigermor mener at det har hun ret til denne gang :blabla )

For mig er dåben en helt speciel dag både for mor og barn, og der virker forkert for mig ikke selv at skulle bære mit barn. Som faddere til den store valgte vi B's tvillingbror, hans søster og min søster. Til den lille var B's anden bror samt mine 2 bedste veninder faddere.

Vi har endnu ikke bestemt hvem som skal stå fadder til lillemy.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bar selv noah. Da Emil skulle døbes var det min lillebrors kæreste. Hun er en rigtig god og loyal veninde. Hun har altid været ekstrem god ved børnene og passede tit noah da han var lille. Hun blev så glad og rørt da vi spurgte hende, så det var det helt rigtige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER