Sandie

Gudmor / Gudfar

32 indlæg i dette emne

Jeg synes faktisk det er svært, selvom vi jo slet ikke HAR et barn endnu.

Jeg har en storebror, og min mand har en storesøster og en lillebror. Vi er meget tæt knyttede til dem alle tre. For mig vil det helt naturlige valg være min bror. Jeg var gudmor for hans ene tvillingepige og var fadder for den anden (Fasters piger :biglove ), da de blev døbt sidste år. Mit problem kommer når det gælder min mands søskende. Jeg holder som sagt VIRKELIG meget af dem begge, men de er erklærede ateister og har flere gange sagt, at de fortryder at være blevet døbt. Min svigerinde har en lille dreng, som ikke er døbt, fordi hende og hendes kæreste ikke kunne få sig selv til at sige ja på hans vegne til noget, de ikke tror på.

Og af den grund kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at jeg kommer til at have det godt med, at hun skal bære mit barn til dåben. For jeg TROR faktisk på Gud på min egen helt stilfærdige og personlige måde. Og det betyder enormt meget for mig, at mine børn bliver døbt. Og så har jeg det lidt sådan, at jeg altså ikke kan forestille mig en gudmor, der siger ja på mit barns vegne, når hun ikke ville drømme om at gøre det for sit eget barn. Jeg kunne dog forestille mig, at det ville give ENORMT meget bøvl, men er det virkelig så tarveligt af mig ikke at vælge hende?

Overvejer derfor også løsningen med, at vi bærer børnene selv og så har søskende som faddere. Faddere skal i det mindste ikke sige ja på barnets vegne. Samtidig vil jeg dog gerne have MIN bror som gudfar.

Nu er det muligt jeg har misforstået noget... Men er det ikke sådan, at gudmoderen faktisk ikke har nogen religiøs betydning, hvorimod det er fadderne der lover at passe på og opdrage i den kristne tro hvis forældrene ikke længere kan gøre det selv? Så i den forstand er det udelukkende fadderne, der 'skal/bør' være kristne? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Gudmoren/faren er også fadder/vidne og bliver skrevet ind i dåbsattesten. Og når præsten siger "Skulle det ske, at forældrene dør, før barnet når til skelsalderen, påhviler det jer faddere at opdrage barnet i den kristne børnelærdom", gælder det også fadderen. Gudmoren/gudfaren skal derfor også være medlem af Folkekirken helt ligesom de andre faddere. Og så svarer vedkommende jo også på barnets vegne. Og det er også dét, som jeg ikke rigtig kan se det (for mig) "rigtige" i, hvis han/hun ikke vil kunne lade sit eget barn døbe, fordi han/hun ikke tror på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kaj og lucas blev jo nøddøbt på sygehuset men da de var 6 mdr valgte vi at få dem fremvist i kirken og holde barnedåben der. vi valgte så et vennepar der skulle bære dem og fungere som gudmor/far. det fortryder jeg meget idag da det er et venskab der senere gled ud i sandet og idag har vi ingen kontakt overhovedet med det resultat at kaj og lucas ikke aner hvem deres gudmor og gudfar er :( da elias skulle døbes valgte min søster og ellers udelukkende familie til faddere, og ved en evt næste bliver det mandens søster

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er lidt rundt på gulvet af de her fadder og gudforældre noget..

kan man godt være både gudmor/gudfar og fadder? eller kan man kun være en af delene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lige bidrage med disse to links: kristendom.dk og guide til bd, som har hjulpet mig ud af forvirringen om faddere og gudmor/far :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror vores plan er at min tvilling, min kærestes bror og min lillebror er dem som er faddere :)

også bærer min kæreste.. Ellers ved jeg ikke helt hvem som skulle <_< Måske kærestens bror, fordi babyen nok ville have knyttet tættest bånd til ham, da de ses mest.

Min lillebror er UDELUKKET som gudfar - han er autist, og motorisk meget svag, så er simpelthen bange for han ville tabe babyen eller sådan noget :whistling Plus han ikke er så god til små børn, og høje lyde så han ville få behov for at kunne gå.

Min søster bor i udlandet, og derfor kunne det jo være fedt, hvis hun var gudmor - for at få et tættere bånd eller hvad man skal sige..

men de tre er i hvert fald valgt til faddere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved August bar min bedstemor :loveshower Og der var vores brødre og min onkel faddere.

Ved Astrid bar min mand og der er det kun min onkel som er fadder ( omstændighederne vr også lidt anderledes hun blev døbt på Skejby)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER