Mini

Glucosebelastningstest

14 indlæg i dette emne

Jeg var i dag til glucosebelastning på laboratoriet hos lægen.

Resultatet lød på 6,9 hvilket vidst var okay...Hun sagde det skulle være under 8,9, men lavere for gravide, men det var det jo også sagde hun. Hun sagde, at jeg skulle nævne det for min læge til næste svangreundersøgelse for at høre om det var okay.

Jeg synes det var en forkert besked at få, for hvis jeg har graviditetssukkersyge, så skal jeg da ikke gå og vente ca. 3 uger før jeg lægger min kost om.

Har googlet lidt på det herhjemme, og er blevet overbevist om, at hvis tallet er 9 eller derover, så er det graviditetssukkersyge, hvis det er 7,8-8,9 så er man i risikozonen og skal have lavet en test mere. Så jeg er heldigvis på den gode side og kan spise som normalt.

Men vil da stadig nævne det for lægen næste gang, for jeg synes ikke at laboranterne skal vurdere noget og sige at jeg skal vente med at kontakte lægen, hvis de ikke har forstand på det.

I øvrigt var der intet slemt i det sukkervand jeg skulle drikke, som jeg ellers har hørt skulle være forfærdeligt. Det var kun fordi jeg fik lidt halsbrand af det som gav kvalme at det var slemt i 30-45 min. Og så var ventetiden møgkedelig selv om min mor var med til at underholde mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh, dejligt indlæg lige i dag - jeg skal nemlig også afsted til selv samme test i morgen og har virkelig frygtet det der sukkervand :huh

Men du siger det ikke er slemt OG jeg ved nu også noget om det tal jeg ender med at få - TAK! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, dejligt indlæg lige i dag - jeg skal nemlig også afsted til selv samme test i morgen og har virkelig frygtet det der sukkervand :huh

Men du siger det ikke er slemt OG jeg ved nu også noget om det tal jeg ender med at få - TAK! :super

Dejligt at mit indlæg kan give dig noget godt.

Hun puttede citronsaft i mit sukkervand (spurgte mig inden om jeg ville have det, og jeg sagde at jeg havde hørt at det smagte bedre med det). Jeg synes det smagte en blanding af limonade og Faxe kondi. Jeg er ikke særlig vild med Faxe kondi, så på den måde kan man sige at jeg ikke kunne lide det. Men ifht. hvad jeg havde troet, så smagte det helt fint. Det er bare lidt anstrengende at drikke så meget (saft og derefter skal det skylles ned med vand) på kort tid. Men som sagt, meget bedre oplevelse end forventet og jeg kunne sagtens drikke det igen nu, bare jeg slap for de to timers ventetid :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også afsted om 14 dage. For pokker hvor jeg håber jeg ikke har noget, for så skal jeg skifte sygehus igen, igen <_<

Dejligt, du ikke havde sukkersyge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og pøj pøj med det i morgen.

Husk noget underholdning (en du kan snakke med, en mobiltelefon, en bog, en kryds & tværs).

Og husk noget mad og drikke til bagefter (frugt, brød, vand og sodavand kan jeg anbefale).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og pøj pøj med det i morgen.

Husk noget underholdning (en du kan snakke med, en mobiltelefon, en bog, en kryds & tværs).

Og husk noget mad og drikke til bagefter (frugt, brød, vand og sodavand kan jeg anbefale).

Tak! Jeg har allerede pakket søndagskrydsen fra Politiken og sørger for mobilen er fuldt opladet, så jeg kan gå på nettet ;)

Og der er indkøbt en kakao-brik, en cultura-yoghurt, en banan og så tager jeg et stykke rugbrød med pålægschokolade med også. Noget af det jeg frygter mest er faktisk, at jeg skal faste så længe - jeg er virkelig sart med spisetiderne! :unsure

Måske jeg er så sulten kl. 8:30, at jeg synes det er fantastisk at måtte drikke en hel masse :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal nok gå fint Susanne. Jeg frygtede også fasten, men det gik også bedre end forventet, sukkervandet og vandet mætter alligevel en del så det er lidt lettere at holde ventetiden ud.

Men altså, jeg tænkte da en del på mad og drikke, bare fordi jeg vidste jeg ikke måtte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været til det og der var mit blodsukker på 6.0 så ingen farer:-)

Grænsetilfælde er 8,1-8,9 og graviditets sukkersyge er hvis det er 9,0 eller over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu høre jeg ikke til i den her terminsgruppe, men i er jo længere henne jeg er...

Så nu er jeg da kommet til at tænke på hvornår man skal have lavet den glucosebelastningstest... Altså hvad de går ud fra... er det BMI eller hvad vurdere de det ud fra...

For så kan det da godt ske jeg skal have det lavet også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være pga BMI men også pga familiemedlemmer med diabetes... F.eks hvis din mor eller bedstemor eksempeltvis har diabetes... Det kan også være hvis du tidligere har født et barn på over 4500 gram ;)

Hvis du skal til glucosebelastning så siger din jordemoder det til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være pga BMI men også pga familiemedlemmer med diabetes... F.eks hvis din mor eller bedstemor eksempeltvis har diabetes... Det kan også være hvis du tidligere har født et barn på over 4500 gram ;)

Hvis du skal til glucosebelastning så siger din jordemoder det til dig

Eller også informerer din læge dig (sådan var det for mig, jeg skulle testes fordi min søster har diabetes).

Du kan læse lidt mere om hvem der bliver henvist her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg også overstået testen og det var slet ikke slemt! Mest bare kedeligt :rolleyes

Jeg synes mest af alt sukkervandet smager af en lidt tykkere udgave af Faxe Kondi uden brus og jeg havde slet ingen problemer med at få det ned, selvom der var mere end jeg havde troet.

Mit tal var 6,5 så ikke engang tæt på at være i farezonen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre at du havde samme kedelig oplevelse som mig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag dumpede der så brev ind fra amb. for gravide som gerne vil fortælle mig at min prøve for graviditetssukkersyge ikke viste noget unormalt, så jeg kan bare fortsætte som normalt.

Ville nu have været rart hvis laboranten i mandags havde fortalt mig at jeg ville høre fra dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER