Annaperenna

Baby og rygning

43 indlæg i dette emne

Meggers: er fuldstændig enig..

Begge vores hold forældre ryger og i vores lejlighed måtte de godt ryge i køkkenet med åbent vindue..

da viflyttede i hus for et år siden sagde vi helt stop..

INGEN må ryge INDE hos os..

vi er begge ikke-rygere så sådan er det hos os..

min mor bor tættest på os og når vi har været hos hende kan jeg mærke det i min hals så vores besøg hos hende bliver MEGET begrænsede i det første år... røgen sidder jo i alt..

er helt imod rygning og små børn...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De forslog heldigvis selv at gå helt ud og ryge når vi har baby med så inge ko på isen :) Så mangler vi bare Axels mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De forslog heldigvis selv at gå helt ud og ryge når vi har baby med så inge ko på isen :) Så mangler vi bare Axels mor :)

Det var da rigtig dejligt :) Jeg krydser fingre for at I er lige så heldige hos svigermor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De forslog heldigvis selv at gå helt ud og ryge når vi har baby med så inge ko på isen :) Så mangler vi bare Axels mor :)

Dejligt at de reagerede sådan :) håber Axels mor tager det på samme måde :goodluck

Inden Røskva blev født brugte jeg også meget tid på at spekulere på hvordan man lige gjorde - især i forhold til Frederiks far der er storryger. Og aldrig er jeg blevet så overrasket, som da vi meget forsigtigt spurgte ind til hans holdning til rygning og børn. Han ryger ikke indenfor fra morgenstunden den dag vi kommer på besøg & til vi tager afsted igen (som regel efter nogle dage da vi bor langt fra hinanden).

I forhold til det med de partikler der bliver siddende i omgivelserne, tøjet mm. har jeg valgt at lade som om det ikke eksisterer - for ellers ville vi ikke kunne besøge min svigerfar (hans fysik gør at det ikke er en mulighed at han kommer her). Vasker til gengæld altid dyner mm. når vi kommer hjem derfra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min erfaring er faktisk at rygerne selv tænker meget over, at der er en baby til stede.

Vi var til fødselsdag hos min svigermor (ikke ryger), som faktisk var indstillet på at hvis nogle af rygerne ville ryge indendørs så skulle de have lov til det. Men der var ingen der sagde noget og alle rygerne trak selv udenfor og røg UDEN at der blev snakket om det.

Jeg syntes at det var fedt at alle os ikke ryger, kunne sidde uden røg og spise HELE vores mad og var endnu mere glad over at jeg ikke behøvede at forlade selskabet, hvilket jeg havde gjort, hvis der havde været røg indenfor i nærheden af mit barn.

Men nogle gange, så tror jeg at vi tager sorgerne lidt på forskud ellers så er jeg bare omgivet af en usædvanligt dejlig familie :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt de tog det som en selvfølge :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg ved præcis, hvordan det er:)

Mine svigerforældre er de sødeste mennesker i verden, men de ryger. MEGET.

Da jeg fortalte, at jeg var gravid for fire år siden, sagde de selv, at så ville de gå udendørs, når vi var på besøg og ryge.

Men siden er grænsen rykket til terrassedøren, vinduet og nu har jeg faktisk taget dem flere gange i at ryge ved bordet, mens vores barn er på besøg.

Jeg synes, at det er svært at sige, at de ikke må ryge i deres eget hjem. (De må naturligvis ikke ryge i vores)

Men vi beder dem tit om at begrænse det, når der er barnebarn på besøg - om de gør det, ved jeg ikke.

Vi har gjort op med os selv, at de er verdens bedste bedsteforældre - selvom de ryger - for de er der hundrede procent for vores barn og er altid klar til at passe eller møder op i børnehaven til bedsteforældredag.

Det jeg forsøger at sige er, hvis jeres barn skulle vokse op i et hjem med røg - ja så var det et kæmpeproblem og skadeligt for ham/hende, ingen tvivl om det.

Men at det får en masse kærlighed (og lidt røg) de tre/fire/fem? gange om måneden, hvor I besøger bedsteforældrene - det tror jeg ikke, det tager skade af.

Men kommer der astma ind i billedet, er der selvfølgelig ingen pardon.

Vil sige, at jeg godt kan forstå dig og dit ønske om et røgfrit miljø til jeres barn, men man kan simpelthen ikke tillade sig at bestemme, om der må ryges i andres hjem...

Det var min mening - håber du kan bruge den til noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har endnu ikke børn og er så heldige at det af 3 bedsteforældrepar (mine forældre er skilt) kun er det ene par (mine svigerforældre) der ryger. De ryger allerede udenfor og kun udenfor, så deres hjem er røgfrit. Men hvis de røg indenfor ville de blive nødt til at acceptere vores holding til røg, som er total røgfri (vores hjem er også røgfrit, gæster og familie må udenfor for at ryge uanset vejret). Det ville også betyde at de oftest skulle komme hos os for at se deres barnebarn/-børn, medmindre de hellere ville stoppe med at ryge helt. Selvom jeg ikke har ret til at bestemme i deres hjem er det stadig mit barn, og det er mig og faren som bestemmer de ting der omhandler eller påvirker vores barn. Og røg er helt sikkert en af de ting som vores barn/børn ikke skal udsættes for.

Men jeg synes da helt sikkert at man når langt med en god snak, så det er nok det rigtige sted at starte :D

Pøj pøj til jer alle med røg-problemet, håber I finder en god løsning :D !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan ikke bestemme hvad de må og ikke må i deres eget hjem.

Men i kan sætte betingelser for jeres besøg. F.eks. kan i sige at i kun kommer på besøg med baby hvis der er luftet godt ud og ikke røget indendørs i timerne inden besøget samt ikke ryges indendørs under besøget.

Det er præcis de regler vi har for at besøge vores bedster og de forstår det fuldt ud! Men vi var også helt enige fra start om at sådan var det bare ellers kom vi simpelthen ikke! Og selvom der bliver luftet godt ud og alt det der så stinker vi alle når vi kommer hjem og skifter tøj og går i bad!

Her hjemme er reglerne helt enkle: NUL RØG! De må ryge udenfor men aldrig inde! Selvom de ryger under emhætten så breder partiklerne sig altså til de andre rum i huset re hurtigt så den holder altså heller ikke :)

Men som I nok kan se er jeg meget ikke-ryger og måske også lidt skrap men jeg har selv lettere nedsat lungefunktion fordi mine forældre røg og min far pulser stadig (min mor er død) og jeg fatter det slet ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Anna.

Jeg er selv meget imod kombinationen af røg og baby. Faktisk har man fundet ud af, at bare baby rører ved ting, går i tøj mm der har været i røg øges helbredsrisikoen betydeligt. I vil ikke have jeres barn udsat for røg!

Det er jeres (meget rimelige)regel og alle undersøgelser peger på, at det er skadeligt for barnet, så det er ikke kun jer der er "fanatiske". Jeg syntes kun der er rimeligt at få snakket med dem om, at de lufter godt ud inden i kommer og ikke ryger mens i er der. Tænk - det kommer jo også kun dem til gode og de bliver måske tilmed mere bevidste om deres vaner. Og de gør det sikkert uden den mindste sure mine når de kan se frem til besøg af guldklumpen!

Jeg kan godt se det svære for din mand i, at skulle bede sine forældre om den slags. Det er nok lidt grænseoverskridende, men på den anden side. Der vil komme mange mange ting, hvor i måske må stå fast på jeres og bede folk respektere jeres ønsker ift jeres barn.

Jeg syntes bestemt ikke det er urimeligt.

Tænk hvis jeres regel gør, at de får et sundere liv og jeres barn har deres bedsteforældre ekstra mange år på den konto!

Win win situation for alle :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Det jeg forsøger at sige er, hvis jeres barn skulle vokse op i et hjem med røg - ja så var det et kæmpeproblem og skadeligt for ham/hende, ingen tvivl om det.

Men at det får en masse kærlighed (og lidt røg) de tre/fire/fem? gange om måneden, hvor I besøger bedsteforældrene - det tror jeg ikke, det tager skade af.

Men kommer der astma ind i billedet, er der selvfølgelig ingen pardon."

Kan godt følge dine tanker. Problemet er bare, at Astma kommer ind i billedet pga røg og det kan barnet så kæmpe med resten af livet.

Hellere forebygge end behandle er min indstilling. Især i de tilfælde hvor forskningen er så veldokumenteret.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PiaColette - det er præcis den problemstilling jeg er inde på - det dumme røg/partikler hænger jo i alt..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg ved præcis, hvordan det er:)

Mine svigerforældre er de sødeste mennesker i verden, men de ryger. MEGET.

Da jeg fortalte, at jeg var gravid for fire år siden, sagde de selv, at så ville de gå udendørs, når vi var på besøg og ryge.

Men siden er grænsen rykket til terrassedøren, vinduet og nu har jeg faktisk taget dem flere gange i at ryge ved bordet, mens vores barn er på besøg.

Jeg synes, at det er svært at sige, at de ikke må ryge i deres eget hjem. (De må naturligvis ikke ryge i vores)

Men vi beder dem tit om at begrænse det, når der er barnebarn på besøg - om de gør det, ved jeg ikke.

Vi har gjort op med os selv, at de er verdens bedste bedsteforældre - selvom de ryger - for de er der hundrede procent for vores barn og er altid klar til at passe eller møder op i børnehaven til bedsteforældredag.

Det jeg forsøger at sige er, hvis jeres barn skulle vokse op i et hjem med røg - ja så var det et kæmpeproblem og skadeligt for ham/hende, ingen tvivl om det.

Men at det får en masse kærlighed (og lidt røg) de tre/fire/fem? gange om måneden, hvor I besøger bedsteforældrene - det tror jeg ikke, det tager skade af. Men kommer der astma ind i billedet, er der selvfølgelig ingen pardon.

Vil sige, at jeg godt kan forstå dig og dit ønske om et røgfrit miljø til jeres barn, men man kan simpelthen ikke tillade sig at bestemme, om der må ryges i andres hjem...

Det var min mening - håber du kan bruge den til noget.

Tjah, jeg er vokset op i rygerhjem og jeg har TILSYNELADENDE ikke taget skade af det. Men ingen ved om jeg havde været sundere, hvis jeg var vokset op uden røg... Jeg tror ikke man kan sige "det tager man ikke skade af". Min holdning er at børn tager skade af ALT røg (sundhedsstyrelsen siger jo også om rygere at hver enkelt cigaret skader) - og så må det være op til forældrene, hvor meget skade de vil lade deres børn få....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os er der fuldstændig røgfrit indenfor og alle der kommer forbi der ryger ved de skal udenfor. Heldigvis er der ikke særlig mange rygere i familien og blandt venner har de fleste røgfrie hjem selvom de selv ryger. Hvis vi kommer til et hjem hvor der ryges og den lille skulle være til stede ville jeg nok vælge at gå ud af rummet hvor der ryges. Jeg synes ikke man kan sætte regler op for folk i deres egne hjem. Heldigvis er de fleste rygere der er i omgangskredsen så hensynsfulde at de automatisk selv går ud hvis der er børn til stede - og for det meste bare hvis der er gravide til stede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna hvordan foregår det så nu hvor Carl Johannes er kommet til verden? Har I været på besøg? (Og i så fald, lugtede alle jeres babyting/tøj så af røg selvom de ikke røg indenfor?)

KH Dorthe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange gode svar fra alle, og rigtigt nok kan man ikke bestemme over andre i deres eget hjem. Var selv i det problem da jeg blev mor for første gang. Mine svigerforældre røg, og havde den holdning, at det måtte de gerne, og var'ligeglade' med mine holdninger. Min egne forældre røg også men havde et røgfrit hjem, de røg udenfor eller have et skur med varme , hvor de røg i. Så det var ikke noget problem. Jeg måtte bide i det sure æble og finde mig i røg fra svigerforældrëne - meget utilfredsstillende. Jeg valgte at gå med mit barn, så det ikke var i nærheden af dem, når de røg. Så satte vi os måske ud i køkkenet og legede, eller noget andet. Det skal så siges at jeg har astma, og da mit barn var ca. 1/2 år fik jeg et voldsomt astmaanfald ude hos dem. Hvor jeg blev indlagt på sygehuset, efter at være besvimet p.g.a. ikke at kunne få luft. Den oplevelse ændret alt. De røg ikke længere i min nærhed, så altså heller ikke i mit barns. Tænk da mit barn var tre år var de begge røgfrie :)

Jeg siger slet ikke det er vejen, men lav en klar aftale med dem. Du har ret til at vælge, du kan som jeg gå en lille tur med dit barn mens de ryger. Mine forældre var forstående og havde røgfrit hjem. Det lyder til at dine svigerforældre er af samme skuffe. I dag er der jo et helt andet syn på rygning - vi ved godt det ikke er syndt. At ryge en cigaret tager vel ca. 7 min. Så at gå udenfor og ryge - kan sikkert godt forhandles frem til. Jeg synes det er svært når mit barn er ude at lege med legekammerater, og den bedstes vens forældre ryger - her kan man ikke rigtig sige noget. Der må man tænke det er heldigvis kun få timer. Men det behager mig ikke, og glad for at loven forbyder offentlig rygning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna hvordan foregår det så nu hvor Carl Johannes er kommet til verden? Har I været på besøg? (Og i så fald, lugtede alle jeres babyting/tøj så af røg selvom de ikke røg indenfor?)

KH Dorthe

Hej Dorthe :)

De går ude i køkkenet og ryger under emhætten da vi var der sidst - han stod i bryggerset og sov i liften hvor døren var lukket indtil resten af huset - dejligt betænksomt :) Jeg skal være bedre til at bede dem om at vaske hænder inden de rører ham efter de har røget men det kommer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mands bedstefar ryger rigtig meget. Jeg har valgt at sige at min søn ikke skal udsættes for det. Min mand synes jeg er for meget, men det er min holdning. Min mor og bonusfar ryger også, men de ryger udenfor, ellers var jeg heller ikke kommet ud til dem. Man kan ikke bestemme hvad folk skal gøre i deres eget hjem, men man kan bestemme hvad man vil udsætte sine børn for og handle ud fra det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER