Annaperenna

Baby og rygning

43 indlæg i dette emne

Hej Tøser!

Faktisk opretter jeg denne tråd efter henvendelse fra min mand - vi er døduenige om det herhjemme og vil gerne have Jeres syn på sagen :)

Vi venter vores første barn til december - det er også det førset barnebarn på begge sider, og de GLÆDER sig helt vildt :)

Axels forældre er skilt og begge hold ryger - også indenfor. Jeg har det lidt svært med det og vil gerne henstille til at de ryger udenfor når vi er der med baby (faktisk vil jeg allerhelst begrænse besøg hos dem i hvert fald de første 6 mdr for selvom de ryger udenfor når vi er der, så ryger de jo indenfor til daglig.) Axel mener IKKE vi kan lave love og regler i deres hus og det er jeg jo principielt enige med ham i - Jeg syntes dog at min personlige frihed til ikke at ryge og vælge 'nul røg' for mit barn er begrænset af deres personlige frihed til at ryge.. Axel syntes vi kan bede dem gå i køkkenet under emhætten når vi er der og vi sidder i stuen.. Det syntes jeg bare ikke er godt nok, jeg syntes de skal helt udenfor?

Hvad kan vi tillade os her???

Anna

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

åhhh den synes jeg er svær. for det er jo din frihed op imod deres frihed... Glæder mig til at høre nogle svar. Jeg mener ikke, at jeg kan komme med noget her, da jeg ikke selv har børn, for er sikker på at jeg har en holdning nu, men den nok kan ske at ændre sig, når man selv står med et barn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vi også diskuteret herhjemme, da store dele af svigerfamilien inkl. svigermor (stor-) ryger. Men svigermor går af sig selv udenfor for at ryge, også hjemme hos sig selv. De fleste ved jo godt at rygning og helt små babyer ikke er et godt mix.

Ellers havde jeg bedt hende ryge udenfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er rigtig svær. Det er jo deres hus og kan man sætte regler op for dem der? På den anden side gælder det deres barnebarns sundhed. Min mands forældre røg begge som skorstene, da jeg ventede vores den første. De vidste, hvordan jeg havde det med røg ift. vores nyfødte og begge valgte af sig selv at blive ikke-rygere inden fødslen :loveshower ligesom min mands bedstemødre siden fødslen pænt er blevet dirigeret udenfor at ryge af min svigermor.

Jeg mener, at hvis man frem for at diktere regler fortæller om ens holdning, måske kan nå frem til et tåleligt kompromis for alle parter. Men det er svært, for du er oppe imod deres personlige frihed i eget hjem og den klassiske "vores børn tog ikke skade af en smule røg" :rolleyes

Som du selv beskriver, havde jeg og min mand faktisk aftalt, at vi ikke ville komme i deres hjem med vores nyfødte datter, hvis der ville være rygning inden døre, mens vi var der (og det vidste min svigermor og accepterede det). Så måtte de besøge os i vores hjem. Vi slap dog heldigvis for det store drama :biglove

Håber I finder en god løsning for alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal skynde mig at sige, de er nogle meget søde mennesker, så tror sagtens vi kan fortælle det på en god måde. Axel og jeg skal jo bare lige være 100% enige om hvad reglerne er :) De er jo lidt af den gamle skole 'Vores børn tog ikke skade af røg' - svigerfar hældte et stort glas rødvin op til mig lige efter vi havde fortalt at de skulle være besser hahah :) Axel har dog allergi + nedsat sædkvalitet sååååå et eller andet er der jo skadet (dog nok ikke kun rygning men også at de er vokset op i pesticide landbrug men det er en anden snak) Så syntes vi har et godt kort med allergi'en også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan ikke bestemme hvad de må og ikke må i deres eget hjem.

Men i kan sætte betingelser for jeres besøg. F.eks. kan i sige at i kun kommer på besøg med baby hvis der er luftet godt ud og ikke røget indendørs i timerne inden besøget samt ikke ryges indendørs under besøget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan ikke bestemme hvad de må og ikke må i deres eget hjem.

Men i kan sætte betingelser for jeres besøg. F.eks. kan i sige at i kun kommer på besøg med baby hvis der er luftet godt ud og ikke røget indendørs i timerne inden besøget samt ikke ryges indendørs under besøget.

Præcis ja, det er jo en henstilling - ikke et diktat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan selvfølgelig ikke bestemme hvad de skal i deres hjem, men jeg syntes sagtens du kan vælge at du IKKE vil komme i deres hjem hvis de ryger indenfor.

Det kan godt være man røg da deres børn var små, men nu er det jo videnskabelig bevist så meget mere end dengang hvor skadeligt det er , og at det faktisk øger risikoen for vuggedød hvis spædbørn udsættes for røg :(

jeg syntes i skal tage en snak med dem, måske er de allerede indstillet på de ikke skal ryge indenfor når i er der.

Jeg syntes også du skal tage din mand med til sundhedsplejersken for at høre om hvor farligt det er for små babyer, så kan han måske bedre forstå din bekymring :)

små babyer der lugter af røg er altså ikke rart :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan ikke bestemme hvad de må og ikke må i deres eget hjem.

Men i kan sætte betingelser for jeres besøg. F.eks. kan i sige at i kun kommer på besøg med baby hvis der er luftet godt ud og ikke røget indendørs i timerne inden besøget samt ikke ryges indendørs under besøget.

Lige min mening :)

Sådan gjorde jeg (!) også i forhold til min svigermor ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er jo lidt af den gamle skole 'Vores børn tog ikke skade af røg' - svigerfar hældte et stort glas rødvin op til mig lige efter vi havde fortalt at de skulle være besser hahah :)

Viden og anbefalinger forandrer sig jo. De fik jo også at vide dengang at baby har godt af at sove på maven. Idag ved man det ikke er sådan. Ligeledes med flere andre ting, deriblandt rygningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er jo lidt af den gamle skole 'Vores børn tog ikke skade af røg' - svigerfar hældte et stort glas rødvin op til mig lige efter vi havde fortalt at de skulle være besser hahah :)

Viden og anbefalinger forandrer sig jo. De fik jo også at vide dengang at baby har godt af at sove på maven. Idag ved man det ikke er sådan. Ligeledes med flere andre ting, deriblandt rygningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taaak :)

Ja han kender ALLE argumenterne for hvorfor baby og røg er en dårlig kombi - bl.a. vuggedød. Men han syntes ikke han vil fratage vores søn sine bedsteforældre og det syntes jeg jo heller vi gør... Syntes bare det er vores søns sikkerhed vi sætter lidt over styr - mine forældre røg også da jeg var barn så det er ikke fordi jeg ikke selv ved hvordan det er...

Det er om vi er virkelig ikke kan tillade os at bede dem gå udenfor, når vi tager snakken med dem om det? og så er det jo op til dem hvordan og hvorledes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i kan ikke tillade jer, at bede dem gå udenfor i deres eget hjem.

vi havde samme problematik med mine forældre og vi begrænsede vores besøg hos hende, mens ungerne var helt små. Og hun begrænsede sin rygning.

Det er JERES valg, at jeres barn ikke skal udsættes for røg, derfor er det jer, der må træffe de forholdregler I mener, der skal til. I kan ikke hverken forvente eller forlange, at de skal gøre det på JERES måde.

så i min verden, så inviter dem hjem til jer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annas mand:

(Axel har dikteret, jeg har skrevet:)

Mine forældre er meget hensynsfulde i deres rygning, går ud i køkkenet under emhætten og jeg syntes det er for skingert at sige at det ikke er godt nok - at de skal gå helt udenfor ellers vil vi ikke komme på besøg. De vil sikkert gå ud af huset af sig selv men måden er ikke at diktere det - min familie er stædige og ingen skal bestemme over dem!

Diskussionen kom af at Anna begyndte at snakke om partikler i tøj og møbler og det er self. farligt hvis man går i det altid, som f.eks. rengøringskoner, der gør rent i ryge-rum, men vores søn vil kun blive udsat for det i et par timer een gang om ugen. Om så de røg i samme rum ser jeg problemet som minimalt da 2 timer svarer til 1% af barnets tid pr uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i behøver ikke bede dem om det, kan i ikke bare Spørge dem pænt om de vil gøre det? så er jeg sikker på de nok skal gøre det :) de vil jo også det bedste for deres barnebarn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annas mand:

(Axel har dikteret, jeg har skrevet:)

Mine forældre er meget hensynsfulde i deres rygning, går ud i køkkenet under emhætten og jeg syntes det er for skingert at sige at det ikke er godt nok - at de skal gå helt udenfor ellers vil vi ikke komme på besøg. De vil sikkert gå ud af huset af sig selv men måden er ikke at diktere det - min familie er stædige og ingen skal bestemme over dem!

Diskussionen kom af at Anna begyndte at snakke om partikler i tøj og møbler og det er self. farligt hvis man går i det altid, som f.eks. rengøringskoner, der gør rent i ryge-rum, men vores søn vil kun blive udsat for det i et par timer een gang om ugen. Om så de røg i samme rum ser jeg problemet som minimalt da 2 timer svarer til 1% af barnets tid pr uge.

Jeg er meget enig med Axel. Det er trods alt ikke hele tiden, barnet udsættes for det. Tror generelt at man skal passe på ikke at blive for sort/hvid med tingene.

Det går nok også, når mine er ved min mor, at de vasket i sæbe med parfume, selvom det er fravalgt herhjemme... hysteri er usundt for sjælen.

Slut fred med det og tro på, at de naturligvis tager det hensyn af eget initiativ og vilje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med Axel. Det er trods alt ikke hele tiden, barnet udsættes for det. Tror generelt at man skal passe på ikke at blive for sort/hvid med tingene.

Det går nok også, når mine er ved min mor, at de vasket i sæbe med parfume, selvom det er fravalgt herhjemme... hysteri er usundt for sjælen.

Slut fred med det og tro på, at de naturligvis tager det hensyn af eget initiativ og vilje...

Jeg er også helt enig her.... Der er, for mig, stor forskel på "hos bedste" og hjemme... Og det gælder sådan set på ALLE områder... Jeg stoler 100% på at mine, og min mands forældre har styr på tingene. Og jeg ved at de jo aldrig ville ønske at skade deres barnebarn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej self. vil de ikke skade ham :)

Vi skal derop i morgen og så prøver vi lige så stille og sige at vi ikke så gerne vil have der bliver røget omkring baby.. og så må vi se hvordan de tager den op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh...den er svær og jeg har selv stået i nøjagtig samme problem med min søn da han var nyfødt.

Jeg synes i skal tage snakken med dem nu, så de ved på forhånd hvor de har jer og hvad i tænker.

Jeg synes godt i kan sige til dem at i ikke vil have at jeres søn er i et rum hvor der bliver røget under jeres ophold

plus at der skal være godt luftet ud inden i kommer.

Det ser jeg intet galt i....det kan sagtens siges på en rigtig sød måde og alle ved jo i dag at det er grobund for mange sygdomme etc.

Jaja...i gamle dage havde børn jo heller ikke autostol - i dag får man en bøde på stedet hvis man ikke har autostol og sådan bliver vi heldigvis klogere!

Jeg har dog læst i en artikel, husker slf ikke hvor, men kommer man i et ryger-hjem, batter det ikke at der er luftet ud eller at folk går udenfor og ryger, for de

partikler som i selv nævner, de sidder alle steder, og barnet plus jer selv vil stadig være udsat for giftig indånding, selvom der er luftet ud. Det som hænger i tøjet

og møblerne er også giftigt.

Så jeg synes i er rigtig søde at i vil komme der selvom der bliver røget, med en nyfødt.

Og jeg er endda x-ryger! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det her henne

Men et spædbarns lunger er først fuldt ud færdigudviklet når barnet er omkring 6 måneder og derfor vil bl.a rygning (passiv og aktiv) have stor indflydelse på fx astma og bronkitis senere hen i livet.

Jeg er helt enig i at man ikke kan diktere andre mennesker om hvad de gør i eget hjem, men I som forældre kan godt forvente at hvis de ryger i deres hjem så må de komme hos jer ihvertfald det første ½ år hvor lungerne stadig udvikler sig.

Vi har heller ikke barn endnu, men har allerede nu haft debatten fordi mine svigerforældre ryger, og de ryger meget, både pibe, cigaretter og cirutter. Og i min familie er der netop både astma og masser af allergier så rygning skal et barn simpelthen ikke udsættes for. David mener jeg er lidt sippet, men selvom jeg kun var ca 5 år gammel husker jeg stadig tydeligt den nat min lillebror stoppede med at trække vejret pga astma og blev hasteindlagt på børneafdelingen i Kolding.. det ønsker jeg ALDRIG at blive udsat for igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er huset 100% røgfrit- trods at min mand ryger (meget) og jeg selv er stoppet for 3 måneder siden.

Min svigermor ryger også meget, og hjemme hos dem er der altså heller ikke røgfrit. Hun går ud under emhætten i køkkenet, når vi er der. Det gør hun af sig selv, og ikke noget vi har bedt hende om. Vi har faktisk ikke engang talt om det. Mine svigerforældre er nok ligesom Alex´s forældre- man skal ikke "bestemme" over dem.

Isabella har astma, og jeg synes der bliver taget godt hensyn til hende- også selvom der bliver røget indenfor (under emhætte) Hun har aldrig problemer med at være der. Jeg er også enig i, at der er forskel på om det er i ens eget hjem der bliver røget, eller om det er steder hvor der kommer noget. Man kan måske også sige, at det er lidt ærgeligt hvis man skal bede om at der ikke bliver røget, alle de steder man kommer- eller alternativt, at man så bare ikke kommer der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg syntes den er svær, i kan ikke bede dem om at gå ud i deres eget hjem, men er de til at snakke med så gtag en snak med dem allerede nu om hvordan i gerne vil have besøg med baby skal foregå, altså helst uden røg da I mener at det er bedst for baby.- På den måde har du jo ikek sagt at det de ville have gjort er forkert.

Min mor ryger også men så snart vi fik ad vide Emil var hjertebarn stoppede al røg indendørs også når vi ikke var der!- Ikke noget vi bad om men det var en beslutning hun udelukkende tog og hun gør det stadig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmm tja... :)

Altså både min mand og jeg ryger, vi ryger ude, og kun inde hvis der er andre rygere på besøg ( det vil sige en gang hver 3 mdr eller noget, der er jo ikke mange rygere tilbage mere :) ) og der ikke lige er nogle unger i nærheden :)

Men er vi ude hos andre der ryger, jamen så vil vi ikke bestemme hvad de gør i deres hjem, så vil de ryge så "må" de såmen gerne gøre det ;) Når det så er sagt, så synes jeg folk er rigtig gode til at tage hensyn, der er endnu ikke nogen der har siddet og røget Jessie op i hovedet, så går de enten ud, eller trækker sig et pænt stykke væk, og det er fint for mig :)

Men nu fejler mine unger jo heller ikke noget, det er jo noget andet hvis ungerne har astma eller andet skidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hos os ved folk godt de skal gå uden for, og ryge.. Vi er begge ikke rygere, så det er der aldrig nogen der har sagt noget til :)

Men det er som du godt selv ved svært, at bestemme over folk i deres eget hjem, så jeg er da spændt på om i fik snakket med dem i dag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min familie er det sådan, at rygere går udenfor og ryger når der er børn tilstede. Jeg TROR nok at det også er tilfældet i Brians familie, men ellers så bliver det sådan, når vi får børn - eller også får hans forældre bare ikke besøg af os mere. ;) Færdig bum, så må de komme og besøge os (hvor der ikke må ryges).

Men for nu at vende tilbage til jer, så kan I i mine øjne ikke tillade jer at bestemme hvad nogen må i deres eget hjem - det er deres ret. Men I kan tilgengæld med god smag i munden sige, at I kun besøger, hvis der er luftet ud og kun ryges udendørs - det er jeres ret. Og IMO er det jeres barns ret at blive beskyttet mod røg! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER