Nitzen1987

Bør jeg have dårlig samvittighed over løb?

22 indlæg i dette emne

Jeg har været ude på en løbetur her i formiddag... Jeg er blevet rigtig glad for at løbe her i sommer... men må indrømme, at jeg har fået en omgang dårlig samvittighed i forhold til den lille spire jeg har i maven :( Er bange for at mit løb kan fremprokokere endnu en abort, men omvendt siger eksperterne jo, at man må forsætte med det motion man har dyrket op til, at man blev gravid og jeg har løbet gennemsnitlig 1 gang om ugen hele foråret og sommeren - nogle gange mere og nogle gange mindre, men kan i hvert fald mærke, at jeg har fået en ok grundform og min form bliver bedre og bedre... Så min krop er jo ikke uvandt med at løbe - og jeg løb jo også to gange i sidste weekend, hvor jeg ikke vidste, at jeg var gravid... Jeg tænker også, at jeg ikke vil sætte mit liv på standby, fordi jeg er gravid, hvis jeg aborterer, så er det fordi fosteret ikke er levedygtig, så er det ikke pga. motion, der må være sundt for min krop....

Hvad tænker I? bør jeg lægge mit løb på hylden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

FOrnuften i mig siger, som din fornuft - at selvfølgelig gør motionen ikke at man aborterer..

Men har jo selv haft to SA'er, så VED at jeg ville tænke det samme, og jeg ville stoppe med at dyrke motion og holde mig i ro. Vil bare ikke stå bagefter og tænke "måske var det også fordi jeg...."

Så jeg ville have det som dig.. Kæmpe mellem frygten og fornuften.. Dette indlæg hjælper overhovedet ikke dig.. Ville bare sige jeg sagtens kan sætte mig ind i hvordan du har det.. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at den er svær - som du jo også selv skriver.

Jeg har altid løbet meget - 3-4 gange om ugen og har også løbet halvmaraton. Så jeg regnede da med, at jeg skulle fortsætte, dog på et lavere og mindre hyppigt niveau, men jeg kunne bare mærke, at min krop ikke havde det godt med det. Jeg fik rigtig ondt i maven og i lysken, så jeg stoppede med det samme. <_<

Så jeg synes, at du skal mærke efter - og hvis du ikke får smerter eller anden ubehag, så ville jeg ikke være bekymret. Men hvis du stadig bekymrer dig om det, så tag i svømmehallen i stedet for, eller snup en tur på cyklen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved jo ikke så meget endnu om hvad man må eller ikke må som gravid, men såvidt jeg ved må man altså godt løbe. Synes bestemt ikke at du skal have dårlig samvittighed :kram2 Men hvis du får det dårligt (altså dårlig samvittighed) af at løbe, så kunne jeg da godt synes at du skulle droppe det. Du skal jo være glad og tryg :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg løb ind til uge 20.. Havde det lidt svært ved det i starten, men tænkte hvis den lille spire ikke kunne holde til det måtte der være noget i vejen med den.. Har det sådan at en fødsel svarer til en maraton så det er vigtigt at blive ved med motion.. Du skal selvfølgelig bare lytte til kroppens signaler og stoppe hvis det gør ondt eller føles ubehageligt. Hvis det føles godt så forsæt endelig og nyd det med god samvittighed :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde nogle lette ligamentsmerter inden jeg tog ud at løbe og de var der også de første 10 minutter mens jeg løb, men efterfølgende forsvandt de og jeg havde det bare så godt både fysisk og psykisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde nogle lette ligamentsmerter inden jeg tog ud at løbe og de var der også de første 10 minutter mens jeg løb, men efterfølgende forsvandt de og jeg havde det bare så godt både fysisk og psykisk...

Så synes jeg bestemt at du skal fortsætte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I så fald nupper jeg nok 5 km mere i morgen :) så jeg kan tillade mig at guffe lidt ekstra, når vi skal fejre svigerforældrenes bryllupsdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aborteret en del gange og har fået af vide at alt hvad der hedder løb og andre former som giver stød, er forbudt under hele graviditeten..

Hvis det var mig ville jeg vende det med lægen.. Og det er på ingen måder for at gøre dig nervøs, være ond eller noget, men jeg ved hvor meget en graviditet betyder og hvor hårdt det er hvis det går galt, tænker at lægens ord for det er okay, kan give dig ro og gøre du ikke vil bebrejde dig selv hvis GUD FORBYDE DET du skulle aborter igen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lade helt være for en sikkerheds skyld. Bare nøjes med gåture, svømning osv., for som ovenstående skriver er stød ikke så godt for alle og når du har aborteret en gang, ved man ikke, om man kan være lidt ekstra udsat, og det kan en læge ikke en gang sige med sikkerhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aborteret en del gange og har fået af vide at alt hvad der hedder løb og andre former som giver stød, er forbudt under hele graviditeten..

Hvis det var mig ville jeg vende det med lægen.. Og det er på ingen måder for at gøre dig nervøs, være ond eller noget, men jeg ved hvor meget en graviditet betyder og hvor hårdt det er hvis det går galt, tænker at lægens ord for det er okay, kan give dig ro og gøre du ikke vil bebrejde dig selv hvis GUD FORBYDE DET du skulle aborter igen :kram2

Jeg ville hellere ikke løbe, hvis det var mig.

men ja, vend den med lægen :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke powerwalke, det giver ikke de der stød som løb gør ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ret i at løb ikke skader, hvis man er vant til det.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg nu alligevel tage den med ro her de første uger. Så kan du da i hvert fald ikke senere bebrejde dig selv, hvis nu det skulle ske igen (hvad det selvfølgelig ikke gør ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bare at det er så keeeeedeligt bare at gå <_< og er virkelig blevet bidt af at løbe.... Og nu er der så ovenikøbet en gammel kollega fra mit første rigtige job der har skrevet til mig over FB om jeg vil være løbemakker med hende - vi er begge tilflyttere fra Hadsund til Randers...

Hmmm... nå jeg må hellere få skrevet nogle spørgsmål ned til min læge og så må hun give mig sin lægefaglige vurdering på onsdag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en rigtig god løsning... Håber lægen giver dig lov til at løbe nu du er så bidt af det for tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg misunder dig for at kunne blive ved med at løbe, jeg blev bare så træt, at jeg ikke kunne overskue det, nogle gange havde jeg klædt om men var bare for træt til at komme ud af døren.

Så hvis jeg var dig, ville jeg blive ved, hvis ellers lægen siger god for det, så du ikke mister din form.

Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge har sagt god for at jeg forsætter med at løbe :glad

Min læge sagde at "en sund graviditet skal kunne tåle almindelige fysisk aktive aktiviteter, så længe at man ikke er ude i ekstreme sportsgrene og det ville hun ikke betegne løb som, så længe jeg lytter til min krops signaler... Så nu skal jeg lige have bugt med min forkølelse og så skal jeg have løbeskoene på igen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa....

jeg er i uge 22 og løber stadig ca 6 km to gange om ugen..... har måtte trappe en del ned, indtil uge 18 løb jeg 30 km om ugen. Min læge sagde at så længe jeg kan og ikke føler ubehag skal jeg bare fortsætte. Planen er at når jeg ikke kan løbe mere, så står den på svømning. Tror bare man skal lytte til sin krop og bruge fornuften.

Kh

herfra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bare at det er så keeeeedeligt bare at gå <_< og er virkelig blevet bidt af at løbe.... Og nu er der så ovenikøbet en gammel kollega fra mit første rigtige job der har skrevet til mig over FB om jeg vil være løbemakker med hende - vi er begge tilflyttere fra Hadsund til Randers...

Hmmm... nå jeg må hellere få skrevet nogle spørgsmål ned til min læge og så må hun give mig sin lægefaglige vurdering på onsdag...

Kan du ikke begynde og cykle istedet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke begynde og cykle istedet?

Både min egen læge og scanningslægen opfordrede mig til at blive ved med at løbe - det skader IKKE en sund graviditet! Så jeg løber ufortrødent videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville hellere ikke løbe, hvis det var mig.

men ja, vend den med lægen :) :kram

Jeg kender en som gennemførte Berlin Marathon på 3 t. og 29 min, hun var på dette tidspunkt ca 3-4 uger henne, og babyen har det fint :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev gravid via kunstig befrugtning på Skejby, og de frarådede mig alle former for såkaldt vægtbærende motion - løb, fodbold, badminton, osv.

I deres patientinformation om IVF, som kan findes på fertilitetsklinikkens hjemmeside står der at:

"Flere undersøgelser tyder på, at risikoen for ufrivillig abort tidligt i graviditeten øges, hvis man dyrker bestemte former for motion, eller hvis man belaster kroppen mere, end man plejer. Jogging, boldspil, workout/fitness og ketchersport synes at give en særligt øget risiko. Svømning og rolig fysisk aktivitet, som f.eks. cykling og gang/vandring og ridning kan du udmærket fortsætte med. Vi synes, at du skal have dette i tankerne, hvis du motionerer fra ægoplægningstidspunktet og ved opnået graviditet frem til omkring 18. graviditetsuge."

Jeg er klar over, at det er stik imod hvad man hidtil har sagt og hvad mange læger stadig siger - og at mange gravide selvfølgelig løber uden at abortere, selvom risikoen er større. Men jeg ville i hvert fald ikke løbe under graviditeten.

I øvrigt så holdt jeg selvfølgelig selv op med at løbe under min behandling og graviditet, men jeg har prøvet en enkelt gang at løbe ca. 200 m fordi det regnede, og da fik jeg så frygteligt ondt i musklerne omkring bækkenet, at jeg næsten ikke kunne gå i flere dage. Vildt. Så jeg kan i hvert fald ikke løbe for tiden :)

Jeg cykler og svømmer i stedet for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER