Barbamama

Vitaminforvirring!

10 indlæg i dette emne

Nu vi er ved vitaminer... Kan det passe at der en del færre vitaminer i GraVitamin end i alm. multi-tabs? :help

Fra hjemmesiden:

Alm. multivitamin

Multivitamin tablet med vitaminer og mineraler:

Hver tablet indeholder: %ADT*

Vitamin A 800 µg 100

Vitamin B1 (Thiamin) 1.10 mg 100

Vitamin B2 (Riboflavin) 1.40 mg 100

Vitamin B6 1.40 mg 100

Vitamin B12 2.50 µg 100

Niacin 16.00 mg 100

Pantothensyre 6.00 mg 100

Folsyre 200 µg 100

Vitamin C 80 mg 100

Vitamin D 5 µ 100

Vitamin E 12 mg 100

Vitamin K 75 µg 100

Jern 14 mg 100

Zink 10 mg 100

Selen 55 µg 100

Jod 150 µg 100

Mangan 2 mg 100

Chrom 40 µg 100

Biotin 50 µg 100

Magnesium 75 mg 20

Kobber 1 mg 100

GraVitamin:

Næringsindhold pr. tablet: %ADT*

1 tabl. (%ADT*)

Vitamin A 400 µg (50)

Thiamin (B-1) 1.5 mg (107)

Riboflavin (B-2) 1.6 mg (100)

Vitamin B-6 1.5 mg (75)

Vitamin B-12 2.0 µg (200)

Folsyre 400 µg (200)

Niacin 17 mg (94)

Pantothensyre 6 mg (100)

Vitamin C 65 mg (108)

Vitamin D 10 µg (200)

Vitamin E 10 mg (100)

Vitamin K 90 µg (100)

Magnesium 90 mg (30)

Jern 27 mg (193)

Zink 9 mg (60)

Kobber 1.0 mg (111)

Jod 175 µg (117)

Mangan 1.8 mg (100)

Chrom 25 µg (100)

Selen 55 µg (138)

Det kan godt være, at det er mig, der har stirret mig blind på tallene, men det undrer mig at man f.eks. kun skal have halvt så meget A-vitamin når man er gravid/prøver at blive gravid, som normalt? Er det fordi man kan få for meget? Eller fordi det modvirker f.eks. folinsyren? Eller er det bare fordi man bliver fusket af multitabs? <_< Og er det i så fald faktisk bedre at tage en alm. vitamin pille + en folinsyre pille? Eller går der kuk i det så? Der er jo en SMULE mere f.eks. Magnesium i graviditetspillerne end i de almindelige :help

Synes også det er mærkeligt at ved almindelig vitamin, der står der at 2,5 µg B12 er = 100% ADT. Men ved gravitamin står der at 2,0 µg er = 200% ADT :blink :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager en almindelig multivitamintablet om dagen, har ikke brugt gravitamin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tager nogle fra matas...

De hedder Mineral guld og er fra matas de stribede... De indeholder nok folsyre, som er det vigtigste at tage...

post-2294-095048400 1317318007_thumb.jpg

Det er først når du bliver gravid at de skal suppleres med jern og noget andet jeg lige har glemt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må ikke få for meget a-vitamin når man er gravid. Så det er nok derfor, at der er mindre :)

A-vitamin er fx i lever, som man ikke må spise, når man er gravid.

Jeg fik også at vide, at jeg skulle stoppe med at tage ekstra c-vitamin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt at A-vitamin er uhensigtsmæssigt at tage. Men at man ikke skal være bange for fx at spise gulerødder hvor beta carotenen omdanner sig til A-vitamin, fordi kroppen kun optager det den har brug for (hvorfor det ikke er sådan med vitamin piller ved jeg ikke)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar! :lovebk

Jeg kan vist også næsten selv svare på det idag. Snakkede med både en rigtig energisk og sød matas-ekspedient igår og en meget sløv og uinspirerende apoteker, og begge gav samme svar: Undgå at blive "ked af det" = KEDA-vitaminerne... At det er fedtopløselige vitaminer, som man ikke må få for mange af. Så det forklarer jo fint, hvorfor der er færre af dem i gravitamin end alm. multitabs ;)

Blev så tilgengæld ikke helt klog på hvad jeg skulle have, og endte med slet ikke at købe noget. Synes det var lidt en jungle. :blink

Apotekeren lagde stor vægt på at jeg skulle have kalk... Og synes overhovedet ikke at der var nogen grund til at tage ekstra b-vitaminer (selvom jeg fortalte hende at min læge har anbefalet mig det) Matas-woman reklamerede passioneret for graviditetsvitaminer med sporestoffer (og med 3 gange så høj pris som gravitamin), men var absolut heller ikke lukket overfor at jeg kunne købe Matas stribede graviditetsvitaminer, der er en hel del billigere end gravitamin. :huh Det eneste de begge var enige om, var at fiskeolie ville være godt at tage...

Tror jeg ender med B-vitamin (billigst mulig), kalk (billigst mulig), fiskeolie (klart den billigste... Der var meget mere i den almindelige billige end i graviditetsfiskeolien... Og det kan vel ikke skade?), og så en eller anden form for graviditetspiller... Spørgsmålet er så bare om man skal vælge den til 0,4 kr pr dag, den til 1,6 kr pr dag eller 4,6 kr pr dag. :huh

Nå, jeg finder vel ud af det... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal spørge din læge og så tage det han/hun anbefaler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal spørge din læge og så tage det han/hun anbefaler :)

Gjorde du det? Jeg tænker lidt at lægen vel ikke kan sige andet end generelle råd, ligesågodt som apoteket kan? (udover det med b-vitaminerne, men det har min læge jo allerede sagt at jeg skal)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig ville jeg købe de billigste... Jeg bruger matas de stribede, der er høj mængde kalk i forhold til flere andre graviditetspiller... .. Det vigtigste er bare at det er til gravide så du ikke får for meget A-vitamin

Ved siden af tager jeg ekstra B12, fordi jeg ved jeg tit ikke får nok af det og det er vigtigt for bloddannelsen.. Der kan ikke ske noget ved at tage ekstra B-vitaminer da de alle er vandopløselige og kroppen udskiller det du ikke har brug for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER