Solvej99

Er det ok at amme i det offentlige rum?

40 indlæg i dette emne

Jeg er helt for at man skal kunne give sit spædbarn mad. Også selvom barnets sult melder sig i det offentlige rum.

Men det er under forudsætning af at moderen kan gøre det diskret. Man kommer rigtig langt med en stofble. Har selv ammet diskret med en sådan henover baby. Baby er ligeglad bare der er mad :)

Jeg har intet imod en mor der ammer og ser det som det mest naturlige i verden. Men jeg gider ikke konfronteres med moderens babser. Og da slet ikke hvis jeg er på café eller restaurant.

Men jeg kan altrså også godt forstå café-ejerne og restauratørerne. Der findes mødre der ikke kan/vil være diskrete og bare kaster babserne rundt i lokalet nærmest. Har hørt mange grelle historier. Også om mødre der mente babserne skulle lufttørre og derfor sad og flashede forlygterne.

Har endda også hørt historier om mødre der lige skiftede baby på BORDET mens andre omkring hende spiste. Og det er selvsamme bord som den næste kunde skal spise ved. Det er fandme klamt.

Så har man da godt nok taget ammehjernen med ud :o

Hold da op altså!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er i orden at cafe og andre ikke vil have ammende mødre men så synes jeg egentlig godt de kan sætte et skilt for så kan man da finde et andet sted. Men selvom dt er tilladt så skal mødrene stadig tage hensyn.

Jeg er rigtig glad for der er flere og flere steder der laver amme-rum for så kan man benytte dem. Jeg synes det er meget mere behageligt og vælger at tage derhen hvor jeg ved der er amme-rum.

At Illum vælger at forbyde det inden amme-rummet er lavet er jo bare for dumt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er helt ok at amme i det offentlige rum, hvis men gør det lidt diskret og man bruger en stofble som "skærm", altså lader den hænge ned fra skulderen og over babyens hoved, så man ikke flasher hele brystet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig og helt vildt meget enig i alt hvad Barbamama (det var lige underligt at skulle skrive dit nye brugernavn. haha) har skrevet! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig og helt vildt meget enig i alt hvad Barbamama (det var lige underligt at skulle skrive dit nye brugernavn. haha) har skrevet! :super

Haha, du vænner dig nok til det :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt aldrig ammet offentligt, da jeg er ekstremt blufærdig.. Jeg ammede heller ikke hvis vi havde gæster. Eller det vil sige, det gjorde jeg, men gik ind på hendes værelse og sad i fred og ro.. Jeg kunne simpelthen bare ikke sidde med brystet fremme og heller ikke selv om jeg dækkede mig selv med en stofble..

Men hvad andre gør, vil jeg ikke blande mig i :) Jeg har dog ikke lyst at sidde og kigge på et helt blottet bryst. Der går min grænse. Men sidder der en mor og ammer med en stofble over brystet, tænker jeg slet ikke over det..

Jeg kørte engang inde i København og da jeg kom til et lyskryds stod der simpelthen en kvinde og ammede i krydset, hvor der jo ihvertfald var rigtig mange tilskuere, det synes jeg godt nok var sært...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv ammet Isaac, også i offentligheden, men altid meget diskert. For jeg synes klart at der skal være plads til alle.

Jeg benyttede ofte ammepladser, de forskellige steder, så der var mere ro - både for Isaac og jeg. At man sådan skal himle op omkring det, forstår jeg slet ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes amning i det offentlige um er ok, men jeg synes faktisk også det er ok, at der er stader hvor man ikke vil have amning ved bordene - men der bør så være en bekvem stol i hjørnet eller en lille sofagruppe eller lign., hvor man kan sætte sig istedet.

To ud af mine tre børn NÆGTEDE at tage flaske og så er det dælme længe at holde sig derhjemme. Jeg har faktisk ikke gået ret meget på cafe, men jeg vil da have muligheden og ville gerne gå efter et børne- og ammevenligt sted.

Så jeg synes at henstillinger til ikke at amme ved bordene, hvor der spises, er ok, men så skal der være et alternativ. Jeg har oplevet at gå på restaurant, en lille intim een, hvor bordene stod tæt og ved siden af os, sad et nybagt forældrepar og baby skulle selvfølgelig også have man, jeg mener bare ikke vi behøvede at deltage i det!

Så ja, det er iorden at amme offentligt, men lige så vel, som andre skal acceptere det, SKAL de ammende mødre sørme da også tage hensyn til andre.

Jeg har også ammet alverdens steder, men jeg har da som minimum haft en stofble til at dække, hvis jeg kunne støde nogen, der hvor jeg sad. Det giver da også bare baby ro til at spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes amning er det mest naturlige - vi spiser jo også hvor vi har lyst og når vi har lyst.

Amning skal ikke gøres til noget frækt - intimt eller andet. Det er mad til et lille barn.

Skulle vi også bede vores dyr om kun at give dyrebørnene mad visse steder? - Ergo amning er naturligt!

Har aldrig født mig stødt af en ammene kvinde!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes amning er det mest naturlige - vi spiser jo også hvor vi har lyst og når vi har lyst.

Amning skal ikke gøres til noget frækt - intimt eller andet. Det er mad til et lille barn.

Skulle vi også bede vores dyr om kun at give dyrebørnene mad visse steder? - Ergo amning er naturligt!

Har aldrig født mig stødt af en ammene kvinde!

Linda

Mange nudister og naturister vil jo påstå menneskekroppen er naturlig, og der intet er galt i at gå nøgen. Det vil jeg da helst heller ikke se på i det offentlige rum.

Har aldrig oplevet at være i det offentlige rum, og se dyrebørn die så det må jeg indrømme jeg aldrig har taget stilling til.. de fleste steder jeg oplever det er i private hjem, på bondens marker eller i zoo - hvilket jo ikke er offentlige steder.

Det er også en yderst naturlig adfærd at have sex - det synes jeg også folk skal holde hjemme, selvom dyrene gør det på marken ;)

Det er også helt naturligt at bøve og prutte, men det synes jeg faktisk heller ikke man skal gøre på en cafe eller restaurent.

Generelt er der mange, helt naturlige ting, som især dyr gør som jeg mener mennesker, der sidder i det offentlige rum med fremmede, ikke bør gøre :) - Heller ikke selvom det er helt naturligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt må man ikke nyde "medbragt mad" de fleste steder - der burde mælken i brysterne da gå ind under :lolhit

Og jeg spiser heller ikke alle steder jeg har lyst. I bussen må jeg ikke spise.. Og min veninde er engang blevet smidt ud af biografen fordi hun havde taget mc. d. mad med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes amning er det mest naturlige - vi spiser jo også hvor vi har lyst og når vi har lyst.

Amning skal ikke gøres til noget frækt - intimt eller andet. Det er mad til et lille barn.

Skulle vi også bede vores dyr om kun at give dyrebørnene mad visse steder? - Ergo amning er naturligt!

Har aldrig født mig stødt af en ammene kvinde!

Linda

Jeg vil gerne tænke om mig selv og mine medmennesker, at vi er så civiliserede at vi kan tænke på hensyn og sociale sammenhænge istedet for udelukkende at reagere på vores umiddelbare og naturlige behov. ;) Barnet må selvfølgelig gerne reagere umiddelbart på sit behov, for det gør babyer jo, men jeg synes godt at man kan forvente af mødrene at de også tager hensyn til omgivelserne. Når jeg får et barn, vil jeg heller ikke have det nøgen med ind til byen og lade det strinte op af brandhanen, bare fordi dyrene gør det. :rolleyes Så tænker jeg på at det er passende i vores samfund at sørge for at være et sted, hvor der er adgang til et toilet. :)

Og jeg tror ikke at det er amningen i sig selv, der gøres til noget frækt (jo for nogle enkelte måske, men disse enkelte vil sikkert meget gerne have at mødre ammer overalt ;)) men det at der indgår bryster. Bryster er jo almindeligvis noget vi gemmer væk, og jeg synes det er meget at forlange af nogen der OVERHOVEDET ikke tænker på babyer, at de skal indstille på at brystet pludselig kun er en madkasse. Det ER stadig et bryst, det ER ikke kun en madkasse. ;)

For min skyld kunne alle kvinder rende rundt med bar overkrop... Men jeg bliver stødt på min mands vejne, hvis en mor ammer indiskret, fordi jeg ved at han synes det er akavet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iøvrigt tror jeg at de fleste dyremødre bliver i deres huler og dier, istedet for at rende på café og være social. :whistling

Så nej, vi skal ikke være som dyrene. Overhovedet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig også det er ok at amme i det offentlige rum, hvis man kan gøre det diskret. Det er altså ikke nødvendigt at flashe hele brystet for at kunne amme. Barnet og det tøj man har på kan sagtens dække for brystet og trøjen kan trækkes ned så snart barnet er færdigt med at spise, så det ikke er noget andre lægger mærke til.

Personligt er jeg ikke vild med at amme på en cafe, men har da gjort det enkelte gange. Jeg har også ammet i en trappeopgang og på en bænk midt i byen, men altid godt tildækket. Jeg synes det er en rigtig god ide, at mange storcentre og stormagasiner har lavet ammerum. Det giver ro til både mor og barn og der er ikke risiko for at støde andre, sådem bruger jeg halt sikkert helst.

Kram

RIkke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke specielt vild med at se på andre der gør det, men baby'en har første prioritet. Når en cafe vælger at sige at man ikke må amme, boykotter jeg totalt det sted.

Men jeg foretrækker at man prøver at være lidt diskret når man ammer, altså vender sig lidt væk fra publikum, ikke vælter brystet ud over det hele osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER