Nafrimi

Tørsvømning - latterligt eller smart ?

22 indlæg i dette emne

Tørsvømning - jeg har lært et nyt ord :D

Og jeg skal ærligt indrømme at jeg var overbevist om at det var en joke da jeg hørte det.

Kommunerne skal spare og svømning er et af de steder der får sparekniven. Problemet er bare at svømmeundervisning er obligatorisk.

Så nu skal eleverne tørsvømme. De ligger simpelthen på f.eks. en fodboldbane og lærer svømmetag :blink

Så slipper kommunen for den udgift der følger med i at leje svømmehallen.

Hvad synes du ?.

Latterligt eller smart ?.

Herfra er vurderingen: Fuldstændig latterligt. Det er at gøre grin med både elever og undervisere...

Heldigvis har størstedelen af de berørte skoler nægtet at undervise i tørsvømning.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/19/102634.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ej det må seriøst være en joke. Enten må man have svømning eller gøre at det ikke længere er obligatorisk, og at det så er op til forældrene at lære børnene at svømme.

At børnene og lærerne skal ligge på en fodboldbane og lære de forskellige svømmetag holder jo ikke, de for jo slet ikke fornemmelsen af, hvad det vil sige at være i vandet så. Som ´jo er en stor del af det, at lære at svømme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er tåbeligt.

Nu har jeg selv undervist i svømning.. Mine elever havde cirka 45 min i vandet, en gang i ugen fra januar til juni. Færdig med svømmeundervisning..

Synes i det hele taget svømmeundervisning burde tages ud af skolen, da det er utrolig dyrt og meget mangelfuldt.. De penge kunne helt sikkert bruges bedre :) Og kan godt forstå skolerne ikke vil undervise i tørsvømning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej det må seriøst være en joke. Enten må man have svømning eller gøre at det ikke længere er obligatorisk, og at det så er op til forældrene at lære børnene at svømme.

At børnene og lærerne skal ligge på en fodboldbane og lære de forskellige svømmetag holder jo ikke, de for jo slet ikke fornemmelsen af, hvad det vil sige at være i vandet så. Som ´jo er en stor del af det, at lære at svømme...

I mit hovede svarer det til at lave musik - uden at man må synge. Eller Idræt teoretisk..

Tørsvømning kan være en metode, som man bruger - inden man smider ungerne i vand.. Men de er altså nødt til at få undervisning i vandet, ellers holder det ikke!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mit hovede svarer det til at lave musik - uden at man må synge. Eller Idræt teoretisk..

Tørsvømning kan være en metode, som man bruger - inden man smider ungerne i vand.. Men de er altså nødt til at få undervisning i vandet, ellers holder det ikke!!!

enig enig, ved ikke at komme i vandet, så lærer man jo aldrig at eks. flyde, det kan man jo ikke lære på en fodboldbane :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

enig enig, ved ikke at komme i vandet, så lærer man jo aldrig at eks. flyde, det kan man jo ikke lære på en fodboldbane :D

:lolhit

Synes faktisk det værste er at man får børn som TROR de er gode til at svømme!!! Også hopper de måske med vennerne i vandet en dag når de er 12-13-15 år.. Og drukner, fordi de ikke har lært hvordan vand reagerer og ikke har lært respekten for vandet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tørsvømning, hmm ja, hvad bliver så det næste.... Jeg må sige at der da fuldstændigt latterliget.. Måske de smarte folk der er kommet på denne løsning, skal med ud selv og prøve om det er en godt ide de har fået!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstiller mig en hel klasse ligge på hver deres stol (på maven) og øve brystsvømning :lol

god idé til en ny OK-reklame....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstiller mig en hel klasse ligge på hver deres stol (på maven) og øve brystsvømning :lol

god idé til en ny OK-reklame....

Hehe - det er jo lige præcis det det er!

Jeg synes det er fuldstændig latterlig. Hele idéen med skolesvømning er at så skal hovedparten af alle danske børn være fortrolig med vand og ikke gå i panik hvis de falder i e.l. Den idé forsvinder jo fuldstændig så!

Hvis pengene virkelig ikke er til det, så må man jo enten forsøge at finde pengene andensteds fra, eller man må afskaffes skolesvømning og sige at det at lære børnene at svømme og være fortrolige i vand nu kun er forældrenes ansvar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstiller mig en hel klasse ligge på hver deres stol (på maven) og øve brystsvømning :lol

god idé til en ny OK-reklame....

De øvede kan få undervisning i udspring :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enten så skal man sløjfe svømning helt, eller også skal det gennemføres i vand.

En ting er at der skal spares penge og svømning får kniven. Men at ligge og sprælle rundt på en fodboldbane for at lære at svømme er at gøre grin med både elever og lærere.

Svømmeundervisning er jo ikke kun at kunne lave de rigtige bevægelser. Da jeg gik til svømning i skolen lærte vi da at være fortrolige med vandet, flyde, svømme, redde en druknet dukke, tog svømmemærker (50m, 100m, 500m, 800m).

Bevægelserne man bruger for at svømme kan ikke læres på land (ikke nok til at kunne svømme ihvertfald) da der jo mangler vandets modstand, vægtløsheden og andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt vildt latterligt efter min mening.. Kan lige se scenariet for mig når de skal ud og svømme i rigtigt vand - det er jo slet ikke det samme.

Jeg mener også at man enten bør afskaffe det helt, og så er det forældres ansvar, eller også skal man finde pengene til det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha. Det lyder jo helt gak! :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Latterligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da for tåbeligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget latterligt :lolhit

Yvvv har først lige set den klamme edderkop du har rendende i bunden af din signatur :klap Jeg blev helt bange for der sad noget på skærmen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget meget latterligt...

Det er da at tage tyk pis på både børnene og lærene... Jeg ville føle mig ENORMT dum hvis jeg skulle ligger og padle på en græsplæne... Ej come on :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jo det glade vanvid :rolleyes Jeg vil nægte at undervise i tørsvømning som lærer.. Det er jo rent til grin..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yvvv har først lige set den klamme edderkop du har rendende i bunden af din signatur :klap Jeg blev helt bange for der sad noget på skærmen.

:D :D :D

Den har været der helt fra starten da Babyklar åbnede dørene :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er blevet undervist i tørsvømning som barn.

Svømmede konkurrencesvømning og der foregik der faktisk træning på land, hvor læreren kunne rette armtag, strække ankler osv. når vi lå på gulvet i svømmehallen, så man kan faktisk lære noget af det ;)

Men dette var jo konkurrenceplan og ikke skolesvømning, hvor jeg mener at fokus burde være at gøre børnene fortrolige med vandet, kunne flyde, svømme 50 meter så de kan redde sig selv i land (og gerne også lære at svømme med tøj på der jo er tungt - det gjorde jeg som barn til skolesvømning).

Og alt dette kan man ikke lære på land!!

Måske skulle svømning være et valgfag, så de børn der KAN svømme kan bruge energien på håndarbejde, sløjd, ekstra dansk / matematik / engelsk eller hvor der ellers er huller.

K. går til svømning i skolen nu og har kunnet svømme i mange år. Ser ikke helt fidusen med at han skal køre i bus 1½ time for at svømme en halv time, når han nu har problemer med de boglige fag og det at koncentrere sig. De 2 timer om ugen ville være meget bedre hvis han kunne få lov til at sidde i fred og ro og lave alle de lektier han er bagefter hver eneste dag fordi han ikke koncentrere sig i klasseundervisningen.

Men det er selvfølgelig god motion og sjov og et afbræk fra skolebænken, så på det punkt er det godt (men det ville 4 x ½ times fodbold om ugen lige uden for klasselokalet også være)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er dybt latterligt. Man kan måske godt vejlede i teknikker og tilrette/forfine svømmetag, men børn kan ikke lære at svømme på land.

Jeg vil klart foretrække at svømmeundervisningen aflyses og erstattes af fodbold, håndbold eller andet idræt end at de skal spilde tiden på tørsvømning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER