Solvej99

Kan man gøre noget for at producere mere mælk?

13 indlæg i dette emne

Det går godt med amningen og jeg har som regel masser af mælk til lille Theo :)

Men nogle aftener virker det som om at der ikke er så meget. Inden han skal sove kan jeg være nødt til at skulle lægge ham til hvert bryst 4 gange i træk, før han til sidst falder i søvn ved brystet. Det er bare liiidt hårdt for brystvorterne, at han skal ligge og sutte så længe.

Derfor vil jeg høre, om man kan gøre noget for at producere mere mælk? Fx drikke meget osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det der virkede for mig var: hvile, masser af vand og 1-2 hvidtøl om dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her virker hvidtøl + vand, hvile ,mandler... Du kan evt søge efter en opskrift på mælkebomben, tror jeg nok den hedder, den skulle indholde rigtige gode tilg, BL.a mandler, solesikkekerner og meget mere.. Min sundhedsplejeske anbefalede den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er helt normalt at producere lidt mindre mælk ved aftentid. Jeg har samme problem og min sp siger jeg bare skal tage en lur i løbet af dagen -det kan jeg så ikke se hvordan jeg skulle finde tid til :-p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er helt normalt at producere lidt mindre mælk ved aftentid. Jeg har samme problem og min sp siger jeg bare skal tage en lur i løbet af dagen -det kan jeg så ikke se hvordan jeg skulle finde tid til :-p

Det lykkes mig faktisk tit at tage en eftermiddagslur, når han også sover. Det hjælper meget og mine bryster er godt fyldt, når jeg vågner.

Men når det bliver aften har han alligevel fået tømt det hele :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lykkes mig faktisk tit at tage en eftermiddagslur, når han også sover. Det hjælper meget og mine bryster er godt fyldt, når jeg vågner.

Men når det bliver aften har han alligevel fået tømt det hele :rolleyes

Måske du skal tage en powernap når/hvis han sover sidst på eftermiddagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske du skal tage en powernap når/hvis han sover sidst på eftermiddagen?

Det gør jeg også når det er muligt, men han får nogen gange tømt det hele alligvel :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør jeg også når det er muligt, men han får nogen gange tømt det hele alligvel :rolleyes

Og du tyller hvidtøl? Det var ihvertfald effektivt for mig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og du tyller hvidtøl? Det var ihvertfald effektivt for mig :D

Nej, men det må jeg prøve ;)

Ved du hvorfor det virker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rent biologisk er det ret simpelt, det handler om udbud og efterspørgsel - jo mere han aftager, jo mere bliver der produceret i "mælkeriet".

Hvis du lægger ham til ofte, sætter det gang i produktionen - også selvom han ikke "tømmer" brystet. Hvis du har en god malkemaskine kan du malke ud et par gange om dagen mellem måltiderne, så går der ikke mange dage før produktionen er helt i top (men vær forberedt på, at det kan spænde og gøre ondt hvis du sætter gang i det helt store og han så ikke aftager - så går der igen nogle dage inden mælkeproduktionen justerer sig ned igen).

Det er naturligt at producere mest mælk fra de tidlige morgentimer til om formiddagen og mindst om aftenen.

Derudover skal du sørge for at få væske, hvile og en alsidig kost og holde brystet varmt og tørt for at undgå brystbetændelse.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her virker hvidtøl + vand, hvile ,mandler... Du kan evt søge efter en opskrift på mælkebomben, tror jeg nok den hedder, den skulle indholde rigtige gode tilg, BL.a mandler, solesikkekerner og meget mere.. Min sundhedsplejeske anbefalede den..

hejsa jeg er begyndt på bombem men skal man spise det hver dag eller???? jeg drikker også amme te

knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

malk ud, malk ud, malk ud .... Det sætter gang i det :)

men pas på, for du kan også lige pludselig overproducere.. av av...

jeg havde heller ikke selv mælk nok om aftenen, så vi begyndte at give en flaske

inden sengetid i stedet.

Nu er det så blevet sådan at jeg kun ammer om natten - han var blevet lidt for glad for flasken.

og det var en kamp at ligge ham til om dagen - han blev en hel flitsbue, når jeg lagde ham til.

Så det kan ikke anbefales hvis du gerne vil amme længe. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hejsa jeg er begyndt på bombem men skal man spise det hver dag eller???? jeg drikker også amme te

knus

Jeg har ikke selv prøvet den men har umiddelbart læst at man skal spise 2 spsk. om dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER