Solvej99

At ligge på maven

22 indlæg i dette emne

Jeg har læst flere steder, at baby skal ligge på maven alle sine vågne timer.

Kan det virkelig være rigtigt? Jeg synes bare det lyder voldsomt.

Theo er 7 uger og jeg lægger ham på maven hver dag, så han kan træne, men tror da bestemt ikke at han ville bryde sig om at ligge der hele dagen.

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når han ikke er ældre har jeg læst at 5*3 minutter er fint. Jo ældre han bliver, jo længere tid kan de ligge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min er godt nok kun 3 uger, men han ligger ikke så meget på maven endnu, tror måske det max bliver til 2 gange i løbet af dagen.. Men når jeg sidder med ham, ligger han på maven på mine ben, så træner han også sin ryg/ nakke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Merle er 6 uger.. Vi øver at ligge på maven, men hun gør det bestemt ikke hele tiden..

Jeg tænker der også skal bruges tid på andre øvelser og samvær :7himmel

Hun får lov at ligge på maven så længe hun gider -nogle gange 1 minut, andre gange måske 5 :glad

Jeg har meget fokus på det, men der skal også være plads til andet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Merle er 6 uger.. Vi øver at ligge på maven, men hun gør det bestemt ikke hele tiden..

Jeg tænker der også skal bruges tid på andre øvelser og samvær :7himmel

Hun får lov at ligge på maven så længe hun gider -nogle gange 1 minut, andre gange måske 5 :glad

Jeg har meget fokus på det, men der skal også være plads til andet..

Det er det samme jeg gør herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi øver også med at Maria skal ligge på maven, men hun gør det bestemt ikke hele tiden hun er vågen. Hun gør det så meget hun gider...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Kan høre at I gør det samme som jeg gør. Det må have været en overdrivelse de steder jeg har læst så :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi øver også med at Maria skal ligge på maven, men hun gør det bestemt ikke hele tiden hun er vågen. Hun gør det så meget hun gider...

Hvor hyggeligt at din baby hedder Maria :7himmel

Det synes jeg ikke så tit man hører små børn hedde længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frederik er nu 2½ måned og gider virkelig ikke ligge på maven, jeg må tvinge ham til det under store protester :unsure Hvilke tricks bruger I til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frederik er nu 2½ måned og gider virkelig ikke ligge på maven, jeg må tvinge ham til det under store protester :unsure Hvilke tricks bruger I til det?

Jeg begyndte tidligt på det. Vist da han var to uger gammel tror jeg.

Jeg vælger altid at gøre det på et tidspunkt, hvor han er mæt og godt tilfreds.

Du ku måske evt. lægge dig ned ved siden af ham, så han kan se dig?

Har også læst et sted, at man kan holde dem på numsen, så det er lettere for dem at løfte sig op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle børn kan godt lide at være nøgne -det kan gøre det nemmere at få dem til at ligge på maven. For os hjalp det virkelig at lægge en "pølse" under brystet på ham, f.eks. af et sammenrullet tæppe eller håndklæde eller ammepuden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er "desværre" ikke en skrøne at de små skal ligge på maven det meste af deres vågne tid. Man siger ca. 80 procent af deres vågne tid skal de ligge på maven! Alle de muskler der ligger på bagsiden af jeres små guldklumper er dem, der har mulighed for at udvikle sig først. men det kan de ikke, hvis de ligger på ryggen. Musklerne på bagsiden er grundstenene i hele deres videre udvikling.

mange små børn er ikke glade for at ligge på maven, fordi det er hårdt!!! og ja det er hårdt og derfor skal der variation ind i det at ligge dem på maven. Det kan være henover jeres ben, på puslebordet, på legetæppet, foran noget bevægeligt, farverigt (upædagogisk ja, men fjernsynet er faktisk et hit i små perioder), på ammepuden, gå med dem mens de ligger på maven på jeres underarm. Støt hovedet med den anden hånd. De behøver ikke kun være i barnevognen, når de skal sove, gå en tur med dem, hvor de prøver at ligge på maven i barnevognen også. Det er skide god træning for alle de vigtigste basale sanser. Muskelledsansen, berøringssansen og balancesansen.

En rigtig rigtig god vane at gi jer og jeres børn, er at uanset hvor I ligger dem fra jer, så læg dem altid på maven først. På det her punkt er det okay at være "en ond mor". De må gerne brokke sig, for ja det er jo hårdt at træne muskler man ikke har udviklet. De skal selvfølgelig ikke være ulykkelige ;) Og blir de kede af det, jamen så er det om på ryggen lave noget andet og så tilbage på maven igen. Hvis de små ligger for meget på ryggen kan de risikere et fladt baghovedet, hvilket gør det sværere for dem at trille fx. samt de kan være længere tid om at lære at holde hovedet, kravle osv.

I vil meget hurtigt opleve at de bliver rigtig gode til at ligge på maven - øvelse gør jo som bekendt mester :)

bare et lille fagligt pip

fra mig (ergoterapeut/stimulastikinstruktør)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er "desværre" ikke en skrøne at de små skal ligge på maven det meste af deres vågne tid. Man siger ca. 80 procent af deres vågne tid skal de ligge på ryggen. Alle de muskler der ligger på bagsiden af jeres små guldklumper er dem, der har mulighed for at udvikle sig først. men det kan de ikke, hvis de ligger på ryggen. Musklerne på bagsiden er grundstenene i hele deres videre udvikling.

mange små børn er ikke glade for at ligge på maven, fordi det er hårdt!!! og ja det er hårdt og derfor skal der variation ind i det at ligge dem på maven. Det kan være henover jeres ben, på puslebordet, på legetæppet, foran noget bevægeligt, farverigt (upædagogisk ja, men fjernsynet er faktisk et hit i små perioder), på ammepuden, gå med dem mens de ligger på maven på jeres underarm. Støt hovedet med den anden hånd. De behøver ikke kun være i barnevognen, når de skal sove, gå en tur med dem, hvor de prøver at ligge på maven i barnevognen også. Det er skide god træning for alle de vigtigste basale sanser. Muskelledsansen, berøringssansen og balancesansen.

En rigtig rigtig god vane at gi jer og jeres børn, er at uanset hvor I ligger dem fra jer, så læg dem altid på maven først. På det her punkt er det okay at være "en ond mor". De må gerne brokke sig, for ja det er jo hårdt at træne muskler man ikke har udviklet. De skal selvfølgelig ikke være ulykkelige ;) Og blir de kede af det, jamen så er det om på ryggen lave noget andet og så tilbage på maven igen. Hvis de små ligger for meget på ryggen kan de risikere et fladt baghovedet, hvilket gør det sværere for dem at trille fx. samt de kan være længere tid om at lære at holde hovedet, kravle osv.

I vil meget hurtigt opleve at de bliver rigtig gode til at ligge på maven - øvelse gør jo som bekendt mester :)

bare et lille fagligt pip

fra mig (ergoterapeut/stimulastikinstruktør)

Du mener vel på maven... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en dreng der virkelig HADER at ligge på maven, og selv her som 7 mdrs er det altså ikke sjovt mange minutter i streg, men han er nu utrolig stærk i nakke og ryg alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du mener vel på maven... ;)

JO FOR HEWLE DA :) Det er hermed ændret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie var heller ikke vild med at ligge på maven til en start, men da han blev 4mdr ændrede det sig meget.

Nu - når jeg ligger ham fra mig (han er snart 6mdr), så ligger jeg ham på maven, hvis jeg ligger ham på ryggen, så triller han selv om på maven, for det er det han helst vil.

og ved i hvad ? han kan allerede komme op på alle 4 og rokke, tror snart han kravler.

Han skubber sig bagud og triller rundt, hvis man ligger ham og går i køkkenet for at hente noget, så er han

allerede i den anden ende af stuen, når man kommer tilbage. :)

Det er helt vildt i mine øjne, da min datter først kravlede da hun var 10mdr.

Jeg er helt sikker på at han er så langt fremme, fordi han ligger så meget på maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie var heller ikke vild med at ligge på maven til en start, men da han blev 4mdr ændrede det sig meget.

Nu - når jeg ligger ham fra mig (han er snart 6mdr), så ligger jeg ham på maven, hvis jeg ligger ham på ryggen, så triller han selv om på maven, for det er det han helst vil.

og ved i hvad ? han kan allerede komme op på alle 4 og rokke, tror snart han kravler.

Han skubber sig bagud og triller rundt, hvis man ligger ham og går i køkkenet for at hente noget, så er han

allerede i den anden ende af stuen, når man kommer tilbage. :)

Det er helt vildt i mine øjne, da min datter først kravlede da hun var 10mdr.

Jeg er helt sikker på at han er så langt fremme, fordi han ligger så meget på maven.

Dygtig dreng :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie var heller ikke vild med at ligge på maven til en start, men da han blev 4mdr ændrede det sig meget.

Nu - når jeg ligger ham fra mig (han er snart 6mdr), så ligger jeg ham på maven, hvis jeg ligger ham på ryggen, så triller han selv om på maven, for det er det han helst vil.

og ved i hvad ? han kan allerede komme op på alle 4 og rokke, tror snart han kravler.

Han skubber sig bagud og triller rundt, hvis man ligger ham og går i køkkenet for at hente noget, så er han

allerede i den anden ende af stuen, når man kommer tilbage. :)

Det er helt vildt i mine øjne, da min datter først kravlede da hun var 10mdr.

Jeg er helt sikker på at han er så langt fremme, fordi han ligger så meget på maven.

Præcis sådan er det også herhjemme.

Er begyndt at flytte de ting som han ikke må få fat i, men synes det er tidæigt. Han fylder først 6 måneder den 16 oktober. Den store kravlede først da han var 11 måneder.

Er også overbevist om hans hurtige udvikling er fordi han kun gider at ligge på maven.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er "desværre" ikke en skrøne at de små skal ligge på maven det meste af deres vågne tid. Man siger ca. 80 procent af deres vågne tid skal de ligge på maven! Alle de muskler der ligger på bagsiden af jeres små guldklumper er dem, der har mulighed for at udvikle sig først. men det kan de ikke, hvis de ligger på ryggen. Musklerne på bagsiden er grundstenene i hele deres videre udvikling.

mange små børn er ikke glade for at ligge på maven, fordi det er hårdt!!! og ja det er hårdt og derfor skal der variation ind i det at ligge dem på maven. Det kan være henover jeres ben, på puslebordet, på legetæppet, foran noget bevægeligt, farverigt (upædagogisk ja, men fjernsynet er faktisk et hit i små perioder), på ammepuden, gå med dem mens de ligger på maven på jeres underarm. Støt hovedet med den anden hånd. De behøver ikke kun være i barnevognen, når de skal sove, gå en tur med dem, hvor de prøver at ligge på maven i barnevognen også. Det er skide god træning for alle de vigtigste basale sanser. Muskelledsansen, berøringssansen og balancesansen.

En rigtig rigtig god vane at gi jer og jeres børn, er at uanset hvor I ligger dem fra jer, så læg dem altid på maven først. På det her punkt er det okay at være "en ond mor". De må gerne brokke sig, for ja det er jo hårdt at træne muskler man ikke har udviklet. De skal selvfølgelig ikke være ulykkelige ;) Og blir de kede af det, jamen så er det om på ryggen lave noget andet og så tilbage på maven igen. Hvis de små ligger for meget på ryggen kan de risikere et fladt baghovedet, hvilket gør det sværere for dem at trille fx. samt de kan være længere tid om at lære at holde hovedet, kravle osv.

I vil meget hurtigt opleve at de bliver rigtig gode til at ligge på maven - øvelse gør jo som bekendt mester :)

bare et lille fagligt pip

fra mig (ergoterapeut/stimulastikinstruktør)

hejsa jeg har en lille søn på 6 uger og han vil bestemt ikke ligge på mave, der går få sek fra han bliver lagt på maven til tårene de triller og skriget bliver meget højt, jeg forsøger at ligge ham steder hvor han kan se mig eller se legetøj, eller sig selv men det har ikke hjulpet endnu... der er vel ikke noget at gøre ind at blive ved også bide i det sure æble, men hvor længe af gange når han nu blir ked af det skal han ligge på maven???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hejsa jeg har en lille søn på 6 uger og han vil bestemt ikke ligge på mave, der går få sek fra han bliver lagt på maven til tårene de triller og skriget bliver meget højt, jeg forsøger at ligge ham steder hvor han kan se mig eller se legetøj, eller sig selv men det har ikke hjulpet endnu... der er vel ikke noget at gøre ind at blive ved også bide i det sure æble, men hvor længe af gange når han nu blir ked af det skal han ligge på maven???

Blir han meget ked af det hver gang??? hvordan med at dreje hovedet fra side til side når han ligger på maven? - Kan han det? han kan jo være uheldig at have noget, der sidder fast, så han skal forbi en kiropraktor.

Hva siger han til at ligge på maven over dine ben? over ammepuden??

Hvis han blir så ked af det, så vend ham på ryggen igen. Når han er faldet til ro, så om på maven igen. Forsøg at gøre det til noget smadder sjovt i forbindelse med sangleg eller lign. Hva siger han til at blive trillet med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gjorde det til en vane, at hver gang vi lagde hende lagde vi hende på maven. Så vendte vi hende bare når hun ikke

gad mere. Men på den måde lå hun rigtig mange gange om dagen lidt på maven og blev rigtig glad for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blir han meget ked af det hver gang??? hvordan med at dreje hovedet fra side til side når han ligger på maven? - Kan han det? han kan jo være uheldig at have noget, der sidder fast, så han skal forbi en kiropraktor.

Hva siger han til at ligge på maven over dine ben? over ammepuden??

Hvis han blir så ked af det, så vend ham på ryggen igen. Når han er faldet til ro, så om på maven igen. Forsøg at gøre det til noget smadder sjovt i forbindelse med sangleg eller lign. Hva siger han til at blive trillet med?

så kunne jeg få tid til at svare jamen de sidste to dage har han faktisk gerne ville ligge på pulsebordet og kigge op emins han ligger på maven altså vi snakker 1-2 min af gangen,jeg ligger ham os tit på mit bryst også ligger jeg mig ned og siger lyde så han kigger op det vil han heller ikke så længe men lidt af gangen er jo os helt fint, men han har lige været til lægen pga han grød det lyd helt forkert men han er bare blevet forkølet, men ellers fik jeg ros en dejlig lille basse mand jeg har, så der skulle ikke være noget smiler.men han kan ikke helt dreje hovedet endnu det sker få gange.. jamen trille ture det kan ham godt lide, self skal han jo lige kampe lidt imod da man ikke vil ligge selv og sove(er ved at vende ham fra at ligge ved mig og sove) men ellers når han så falder til ro så sover han os, men barnevognen må ik stå stille så vågner han desværre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER