Barbamama

Skete der noget pinligt da du fødte?

   28 members have voted

  1. 1. Hvad skete der af potentielt pinlige ting under fødslen?

    • Jeg kom til at lave en lille bæ
      11
    • Jeg kom til at kaste op
      8
    • Jeg kom til at tisse
      3
    • Jeg havde ikke fået barberet mig
      2
    • Jeg nåede ikke at komme i bad inden
      1
    • Jeg nåede ikke at få skiftet undertøj
      1
    • Andet
      2
    • Ved ikke
      2
    • Nej intet pinligt skete
      10
  2. 2. Var det pinligt?

    • Ja helt vildt!
      0
    • Ja lidt.../Ja noget af det...
      7
    • Næh, jeg er sikker på at jordmødrene har set det før, så det lod jeg mig ikke mærke med...
      19
    • Der skete ikke noget pinligt
      2

Please sign in or register to vote in this poll.

37 indlæg i dette emne

Hvorfor kaster man op? Er det af smerte, udmattelse eller en fysisk reaktion uden nogen egentlig årsag andet end fødsel? :unsure

Jeg ved ikke noget værre end at kaste op!!! Jeg kæmper gerne i flere timer for at undgå, hvor andre stikke fingrene i halsen og 'får det overstået'. Jeg kan vitterligt ikke udstå det og tanken om at kaste op i flere timer i træk under fødslen forekommer mig faktisk værre end at komme til at tisse eller lave en bæ :blink Søren er sikkert ikke enig :rolleyes

Jeg startede med at kaste op kl. 6 om morgenen og det fortsatte HELE dagen indtil han var født kl. 19.27 om aftenen. Alt hvad jeg drak kom op igen. Så jeg var total dehydreret efter fødslen.

Jeg har altid haft meget tendens til at kaste op (bliver nemt køresyg osv.) Kastede også enormt meget op i starten af graviditeten. Så jeg vidste godt at det også ville være sådan når jeg skulle føde.

Hvorfor? Tja, jeg begyndte at få rigtig meget kvalme da veerne kom, så jeg tror at jeg kastede op af smerte og ubehag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht. at kaste op er der flere grunde.

Der er dem der får kvalme (og det har sikkert også kæmpet med kvalme i meget af graviditeten) og det er det der gør at de kaster op. De kaster ofte op flere gange.

Og så er der dem der kaster op en enkelt eller to gange, og ofte er dem der også tisser eller værre... og det er fordi veerne trykker på mavesækken så den tømmes (enten den ene eller anden vej - eller begge).

Disse har ofte ikke kvalme og når de kaster op er det meget spontant.

Husk skiftetøj til manden.... Sådan en nybagt far er ikke så charmerende hvis han er smurt ind i efterladenskaber fra den nybagte mor.

Og selvom mor ikke griser far til kan fødslen trække ud, han sveder fordi han er stresset over ikke at kunne tage smerten fra mor osv. og så er en ren t-shirt og en deo lykken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar! :balloons

Jeg har vist ikke lavet meningsmålingen så smart, for kan se at det er ret blandet om man synes det er pinligt at kaste op, så nu har jeg rettet det til om man gjorde ting der "potentielt" kunne være pinlige... Pointen er om man gjorde det eller ej, og så er der efterspørgsmålet, der vedrører om man synes det var pinligt (og der har jo nu tilføjet muligheden at man kan svare, at man ikke gjorde nogle af tingene). Så håber den er ok nu :P

Men dejligt at høre at man er ligeglad med de pinlige ting under fødslen, selvom jeg stadig er liiiiiidt skeptisk :P Og godt tip med skiftetøj til manden! :lovebk :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det kan berolige dig lidt så rykkes din grænse for hvad der er pinligt med flere kilometer når du føder.

Da jeg fødte Nanna var jeg SÅ ligeglad med hvad der foregik omkring mig, hvem der var til stede (og hvor mange).

Jeg brækkede mig, sked, tissede på gulvet og brølede. Og det er ting der ellers normalt ville kunne få mig til at blive MEGET lille af skam hvis jeg gjorde det offentligt på den måde.

Men når man er i situationen så er man bare SÅ fokuseret på at føde at alt andet er ligegyldigt (sådan havde jeg det ihvertfald)

som du kan sige det :lol :lol :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. at kaste op er der flere grunde.

Der er dem der får kvalme (og det har sikkert også kæmpet med kvalme i meget af graviditeten) og det er det der gør at de kaster op. De kaster ofte op flere gange.

Og så er der dem der kaster op en enkelt eller to gange, og ofte er dem der også tisser eller værre... og det er fordi veerne trykker på mavesækken så den tømmes (enten den ene eller anden vej - eller begge).

Disse har ofte ikke kvalme og når de kaster op er det meget spontant.

Husk skiftetøj til manden.... Sådan en nybagt far er ikke så charmerende hvis han er smurt ind i efterladenskaber fra den nybagte mor.

Og selvom mor ikke griser far til kan fødslen trække ud, han sveder fordi han er stresset over ikke at kunne tage smerten fra mor osv. og så er en ren t-shirt og en deo lykken :)

Hmm... så ud fra det du skriver, kan jeg ikke forvente at kaste op konstant, men til gengæld kan jeg glæde mig til, at evt. opkast bliver ledsaget af noget den anden vej - SUPER! :rolleyes :P

Godt tip med skiftetøj til manden! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, om der skete noget under selve fødslen - der lever jeg i lykkelig uvidenhed :)

Men jeg kan huske, at mens jeg lå der og ventede på at blive syet, slap jeg en vind eller to :rolleyes (har derfor svaret lidt pinligt på spørgsmål 2) Der var bare slet ikke mulighed for at lukke af så kort tid efter, at det hele havde været udspilet. Lidt pinligt, ja, men jordemoderen har nok prøvet det før ;)

Mht. opkast skete det ikke for mig, selvom jeg havde kvalme i starten af graviditeten. Jeg hader at kaste op, og har heldigvis også meget sjældent følelsen af at skulle.

Om man kaster op under fødslen, tror jeg også afhænger af, om man normalt har tendens til at kaste op eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske jeg sked under veerne og lagde også mærke til jordemoderen tørrede det væk, men da jeg fra fødselsinformationen vidste at det ofte var sådan det foregik var jeg fuldstændig ligeglad.

Det mest pinlige jeg oplevede var 5 dage efter jeg havde født, hvor jeg stadig var på hospitalet. Stort set hele min familie var på besøg og jeg kunne mærke jeg skulle prutte (og det er altså RET svært at holde på dem så kort tid efter) så jeg rejser mig for at gå lidt væk - men når det ikke, så jeg prutter ikke bare en gang men hele turen op af sofaen, forbi de andre og lidt væk! De fleste vidste jo godt hvorfor, men min mands fætter og mine kusiner overvejede nok ikke lige at jeg ikke var uhøflig med vilje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at min krop gjorde pinlige ting som at kaste op eller det der er værre. :P

Men jeg tror at jeg råbte "HOLD SÅ KÆFT" rimelig højt et par gange, fordi hende på fødestuen ved siden af hylede som en stukket gris. Ikke at der nødvendigvis er noget underligt i det, det gør jo pænt nas at føde, men det irriterede mig helt vildt at hun hylede sådan, for det gjorde at jeg havde svært ved at koncentrere mig om mine egne veer :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at min krop gjorde pinlige ting som at kaste op eller det der er værre. :P

Men jeg tror at jeg råbte "HOLD SÅ KÆFT" rimelig højt et par gange, fordi hende på fødestuen ved siden af hylede som en stukket gris. Ikke at der nødvendigvis er noget underligt i det, det gør jo pænt nas at føde, men det irriterede mig helt vildt at hun hylede sådan, for det gjorde at jeg havde svært ved at koncentrere mig om mine egne veer :D

Ej, hvor vildt at du kunne høre hende ved siden af :o

Hvilket hospital fødte du på? Enten har de meget tynde vægge eller også havde hun nogle virkelig seriøse smerter :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor vildt at du kunne høre hende ved siden af :o

Hvilket hospital fødte du på? Enten har de meget tynde vægge eller også havde hun nogle virkelig seriøse smerter :huh

Det var på Aalborg sygehus. Deres fødegang er også lidt noget gammelt l***, så det skal nok passe at væggene er tynde. :)

Men hun skreg altså også ekstremt højt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at min krop gjorde pinlige ting som at kaste op eller det der er værre. :P

Men jeg tror at jeg råbte "HOLD SÅ KÆFT" rimelig højt et par gange, fordi hende på fødestuen ved siden af hylede som en stukket gris. Ikke at der nødvendigvis er noget underligt i det, det gør jo pænt nas at føde, men det irriterede mig helt vildt at hun hylede sådan, for det gjorde at jeg havde svært ved at koncentrere mig om mine egne veer :D

Haha..... Ja det var jeg også ude for, altså at jeg kunne høre skrig fra naboen...... Og det var lige da jeg var kommet ind på sygehuset efter vandet var gået, og jeg lå bare der på briksen og ventede på en læge, med tiltagende veer.... Og så kunne jeg høre sådan et skrigeri.... Spørg lige om jeg var ved at dø af skræk lige der!! :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha..... Ja det var jeg også ude for, altså at jeg kunne høre skrig fra naboen...... Og det var lige da jeg var kommet ind på sygehuset efter vandet var gået, og jeg lå bare der på briksen og ventede på en læge, med tiltagende veer.... Og så kunne jeg høre sådan et skrigeri.... Spørg lige om jeg var ved at dø af skræk lige der!! :lolhit

:lolhit

Ja, så har man bare lyst til at flygte, selvom det nok er lidt sent at ombestemme sig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER