metten86

Seksualundervisning

11 indlæg i dette emne

Jeg sad og snakkede med min kollega her i går og hun udtrykte klar forargelse over, at hendes 11 årige datter havde været ved sundhedsplejersken på skolen, hvor der blandt andet var blevet snakket lidt om sex. Datteren var også blevet informeret om, at de næste år skulle have mere dybdegående seksualundervisning, hvor de blandt skal lære, at sætte kondom på en dildo.. Min kollega synes at det er for tidligt med seksualundervisning, da hun mener det er, at opfordre 11-12 årige til sex... :unsure

Jeg er nok lidt uenig. Jeg tror at 12 årige piger og drenge ved mere om sex, end de fleste voksne umiddelbart regner med. Og jeg synes det er vigtigt at de får viden omkring sex fra "fagligt uddannede", i stedet for at de bliver misinformeret fra deres kammerater, som har hørt lidt fra en søster, som kender en der kender en osv.. Og jeg synes egentlig at det er fint nok at man tager fat i børnene FØR de bliver seksuelt aktive. 11-12 år virker godt nok tidligt, men det er bare en realitet at nogle børn (ja, de er jo ikke engang teenagere endnu) debuterer så tidligt og det synes jeg personligt er vigtigt at forældre nu til dags indser - og i stedet for at gøre sex til tabu fordi de synes børnene er for unge, så synes jeg man bør forberede sine børn og sørge for, HVIS de endelig skal gøre det, at de beskytter sig og passer på sig selv og andre.. :blush

Det blev måske lidt rodet, men I er kloge nok til at forstå budskabet/debatten... :rolleyes Hvad synes I - skal vi forbyde vores børn sex eller skal vi erkende at det sker når det sker og bestræbe os på at lære vores børn hvordan det gøres "sikkert"??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er vigtigt at børn lære om sex....

Så synes jo egentlig det er meget fornuftigt at man tager fat i dem inden de bliver seksuelle aktive... For som du siger, så er det vigtigere at de lære det fra en faglært, frem for klassekammeraterne..

Så synes egentlig det er fuldt ud i orden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes det er helt helt fint, min kusines ældste datter havde sex som 12 årig !! :o hvilket jeg synes er viiildt tidligt, men de hører jo en masser og af en eller anden grund så begynder de yngre og yngre på en masse ting, så jo for pokker, det ville også være fedt for pigerne, da det jo er omkring når de begynder at få menstruation og former.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke er lidt, at læreren bør vurdere, hvornår det er på tide, at klassen får seksualundervisning. For læreren har et godt indblik i hvor modne eleverne er og hvor bevidste de er på alt det med sex.

Da jeg gik i folkeskole, der havde vi skesualundervisning i 6 klasse, hvis jeg husker rigtig, og så langt var jeg ikke på daværende tidspunkt.

Men jeg synes det vigtig med seksualundervisning, men det skal også passe ind når eleverne er klar til det. Eller når flest mulige elever er klar. Og så skal det jo helst være inden de begynder på deres debut...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg underviser lige nu i 5. klasse og de skal i dette skoleår være med i Uge Sex i uge 6 (2012), som handler om oplysninger og viden og kroppen og især sex!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har undervist 5. klasser i seksualundervisning..

Synes dog kondom-undervisningen bør være senere ;)

Sidste år, snakkede vi meget om sex i min 6. klasse, og vi startede faktisk emnet ud med at de skulle stille spørgsmål som kunne gøre mig rød i hovedet - det synes de var fantastisk sjov, og det var en super god måde at få talt om nogle "tabuer".. Det var ikke personlige spørgsmål men ala "Hvordan onanere en pige" "Hvorfor får man hår" osv osv..

I den alder handler det også meget om forelskelse og kærester.. Fx kom spørgsmålet "hvornår er det voldtægt" også frem - og "Kan drenge kun lide piger de må røre på brysterne"..

På mange måder uskyldigt - men det var på deres betingelser.. De foreslog selv legen et par gange, og vi tog den tit hvis vi lige havde 15 min i overskud en dag :)

Men seksualundervisningen bør, som vanni siger, ske når den enkelte klasse er klar - nogle steder begynder drengene at være klar til den undervisning i 3. klasse, andre steder er de først klar i 8.. Det samme gælder pigerne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gik i 5. klasse da vi startede med seksualundervisning. Det første handlede om kroppens udvikling. Decideret sex, beskyttet samleje og sådan, mener jeg først kom i 7. klasse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er vigtigt at seksualundervisningen kommer tidligt, men min bedre halvdel er så af den holdning at hvis vi får en datter må hun ikke dyrke sex før hun er mindst 40 men en søn vil få high-five hvis han debuterer tidligt :rolleyes

Men nu er det jo begyndt at blive en del tidligere at børn begynder at tænke på sex, så det vil kun være rart at vide det bliver ordentligt informeret, så vi ikke ender ud med graviditeter og kønssygdomme i en lav alder.

Jeg tror at jeg tænkte på sex jævnligt allerede da jeg var omkring 10 år; jeg var åbenbart en liderlig unge :badgirl

men ventede til jeg var 14, selvom jeg egentlig kun ventede fordi jeg var den tykke pige i klassen, så jeg fik ikke ligefrem frække tilbud :lolhit

Så hvis jeg selv har været sådan, kan jeg jo ikke forvente at mine børn får det anderledes, men i det mindste kan jeg sørge for at de beskytter sig ordentligt, og ved at det er deres eget valg.

At far så er af typen der sidder med et jagtgevær når datteren har en ven med hjemme efter skole for at lege eller lave lektier, er jo så ham der skal opdrages, evt med afledningsmanøvrer og positiv forstærkning ligesom hunden :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er super at starte med seksualundervisning tidligt! Og jeg tror ikke en meter på at det får de unge til at dyre sex tidligere.

Det rager mig til dels en dyt hvor tidligt i unge begynder på sex, men jeg synes det er vigtigt at informere dem inden det går rigtig løs. :)

Synes selv jeg var mega tidligt ud - 13 år! Og jeg har bestemt ikke taget skade, og jeg synes jeg var informeret nok. Kan da hvertfald huske hvor bange jeg dengang var for ubeskyttet sex. Hehe.

Jeg tror bare det er vigtigt at det er en person ude fra der tager sig af seksualundervisningen.. Jeg husker hvertfald, at jeg ikke kunne få mig til at stille spørgsmål, fordi det var mine sædvanlige lærer der "underviste".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at det er meget passende at børnene får seksualundervisning i 5. klasse (hvilket svarer til at børnene der vil være 11-12 år) altså man skal jo starte et sted... Men synes måske også, at der er nogle elementer deri, man bør vente med at introducere børnene for, såsom hvordan man påfører et kondom - dette mener jeg fint kan vente til 7. klasse, hvor eleverne får biologi og dermed skal lære om kroppen. Noget seksualundervisning kan man godt allerede give børnene i 3.-4. klasse i forbindelse med, at pigerne får menstruation og det er velkendt, at pigerne får deres menstruation i en tidligere alder, end for blot 15-20 år siden. Synes at det er synd, at det skal være et tabu at tale om. Og det at man ikke taler om det tænker jeg skaber en nysgerrighed for børnene, der gør, at de selv opsøger viden, billeder, videoer m.m. på nettet, så tænker jeg at det er bedre at lærere, sundhedsplejerske og forældre udvælger det materiale børnene skal have kendskab til.

Jeg synes ikke at børnene skal have al seksualundervisning på en gang, de skal have det løbende med, at de bliver ældre. :)

Da min folkeskoleklasse fik introdueret præventionsmidler i vores biologitime i 7. klasse - gik det hele op i hat og briller :rolleyes En klasse med 17 piger og 4 drenge, det kan næsten ikke gå andet end galt :D Vi blev delt op i grupper, hvor drengene kom for sig selv og fik udleveret det eneste kondom der var i kassen sammen med en banan :) Men i stedet for at afprøve kondomet på bananen blev det pustet op til en ballon i stedet for :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at det er meget passende at børnene får seksualundervisning i 5. klasse (hvilket svarer til at børnene der vil være 11-12 år) altså man skal jo starte et sted... Men synes måske også, at der er nogle elementer deri, man bør vente med at introducere børnene for, såsom hvordan man påfører et kondom - dette mener jeg fint kan vente til 7. klasse, hvor eleverne får biologi og dermed skal lære om kroppen. Noget seksualundervisning kan man godt allerede give børnene i 3.-4. klasse i forbindelse med, at pigerne får menstruation og det er velkendt, at pigerne får deres menstruation i en tidligere alder, end for blot 15-20 år siden. Synes at det er synd, at det skal være et tabu at tale om. Og det at man ikke taler om det tænker jeg skaber en nysgerrighed for børnene, der gør, at de selv opsøger viden, billeder, videoer m.m. på nettet, så tænker jeg at det er bedre at lærere, sundhedsplejerske og forældre udvælger det materiale børnene skal have kendskab til.

Jeg synes ikke at børnene skal have al seksualundervisning på en gang, de skal have det løbende med, at de bliver ældre. :)

Da min folkeskoleklasse fik introdueret præventionsmidler i vores biologitime i 7. klasse - gik det hele op i hat og briller :rolleyes En klasse med 17 piger og 4 drenge, det kan næsten ikke gå andet end galt :D Vi blev delt op i grupper, hvor drengene kom for sig selv og fik udleveret det eneste kondom der var i kassen sammen med en banan :) Men i stedet for at afprøve kondomet på bananen blev det pustet op til en ballon i stedet for :D

Godt skrevet - og jeg er meget enig i, at seksualundervisningen skal deles op, som du skriver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER