SoBa

jordemoder

33 indlæg i dette emne

ja så har jeg så været til mit 2. jordemoder besøg idag. Og selvom det var bedre end første gang, som bare var en gennemgang af lægens vandrejournal- og desuden heller ikke "min" jordemoder, men en ferievikar, så synes jeg altså stadig, det er sådan lidt "meningsløst"...og vil bare høre jeres erfarring/tanker. Det er en snak med en venlig ældre dame...

Måske er det også fordi, de kommer til at give mere mening jo længere i graviditeten man er...eller fordi jeg ikke har nogle væsentlige skavanker problemer.... eller...

Ihvertfald har mit besøg idag været hyggeligt, men intet nyt...

Mere sådan: "Har du det godt", "ja, pånær jeg døjer med meget allergi og derfor kronisk stoppet næse". "Nå ok, så må du hellere tale med din læge herom"...

Derefter udfyldte hun lidt papirer, mærkede mig på maven og sagde alt var fint, lyttede lidt til baby hjertelyd og tja....

.... er det bare mine jordemoder besøg der er "kedelige", eller forventer jeg bare mere eller....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er ikke kun dig.

Jeg fik brev om 1 jordmoder besøg igår, og hvornår jeg ellers skal komme.

Jeg syntes også at det er spild af tid, for jeg skal nok ringe hvis der er noget galt.

Jeg har prøvet det så mange gange, og det er jo ikke andet end en masse ligegyldig snak.

Nå men jeg ta det bare som en lille tur hvor jeg kan høre den lilles hjerte :D

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke cæret til 2. besøg endnu, men synes godt nok det første var spild af tid.. det var bare brochurer vi gennemgik med ting jeg vidste i forvejen og de få spørgsmål jeg havde kunne hun alligevel ikke svare på... tænker som dig at man kan bruge hende mere hvis man har komplikationer, ellers er det lidt bare en sludder for en sladder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se hvad i mener. For mig var det også ligegyldigt sidst. Men jeg har faktisk fået en del ud af det i denne graviditet. Jeg har haft en masse ting jeg gerne ville snakke med min jordemoder om. Bla. min sidste fødsel, for højt blodtryk osv. Så hver gang er jeg kommet med en hel liste med ting jeg ville snakke om. :)

Måske får man kun rigtig noget ud af det hvis der er noget "galt".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker at komme til jordemoderkonsultationerne, fordi jeg godt kan li' at vide, at der intet er i vejen.

Jeg har ikke haft brug for brochurerne som sådan endnu og de snakke jeg har med jordemoderen er ikke rigtig med fokus på mig, men derimod snakker Jesper meget med hende. De sidste to besøg har været 5 min. snak, hvoraf resten af tiden undersøgte hun osv.

jeg ser ikke besøgende som en byrde, men derimod som en tryghed :)

Hvis i ikke gider besøgende så ofte, er jeg sikker på i kan lave en aftale med jeres jordemodercenter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har været til et jordmoder besøg men har efterfølgende skiftet fødested, og selvom Aalborg pænt har skrevet til jordmoderen og fortalt hende om planen at jeg skulle fortsætte hos dem så har herlev afsluttet mig helt, og jeg har det egentlig fint med det, mangler nu kun et besøg hos min egen læge og et besøg på hospitalet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg må da også sige at jeg hver gang er lige spændt på at høre hjertelyden , ( for selvom man mærker fint liv ) kan der jo godt være noget med den lilles hjertelyd !!! Så jeg synes det er DEJLIGT at komme til jordemoder og få at vide at alt er som det skal være ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den første gang synes jeg, det var spændende at høre hjertelyden, men nu hvor jeg er til scanning hver 4. uge, er det knap så spændende mere. På den anden side, opdagede hun sidste gang, jeg var der, at mit blotryk er for højt, så jeg skulle til en ekstra lægeundersøgelse. Uden JM besøg var det ikke blevet opdaget, og hvis det bliver værre, skal jeg sættes igang før tid. På onsdag skal jeg til JM igen. Hun har afsat ekstra tid for at snakke om igangsættelse med mig. Så alt i alt, synes jeg, at det er en god ting at komme til JM... også hvis man har spørgsmål, man lige kommer i tanke om! :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Der skete heller ikke det store, når jeg var til jordemoder. Men det var jo så også fordi jeg ingen komplikationer havde. Det skal man jo bare være glad for :)

Jeg tænker som Hilde, at hvis man ikke gik til jordemoder, så ville evt. problemer måske heller ikke blive opdaget i tide. Desuden så synes jeg at det er med til at gøre ventetiden kortere hver gang man skal noget, der er graviditetsrelateret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja så har jeg så været til mit 2. jordemoder besøg idag. Og selvom det var bedre end første gang, som bare var en gennemgang af lægens vandrejournal- og desuden heller ikke "min" jordemoder, men en ferievikar, så synes jeg altså stadig, det er sådan lidt "meningsløst"...og vil bare høre jeres erfarring/tanker. Det er en snak med en venlig ældre dame...

Måske er det også fordi, de kommer til at give mere mening jo længere i graviditeten man er...eller fordi jeg ikke har nogle væsentlige skavanker problemer.... eller...

Ihvertfald har mit besøg idag været hyggeligt, men intet nyt...

Mere sådan: "Har du det godt", "ja, pånær jeg døjer med meget allergi og derfor kronisk stoppet næse". "Nå ok, så må du hellere tale med din læge herom"...

Derefter udfyldte hun lidt papirer, mærkede mig på maven og sagde alt var fint, lyttede lidt til baby hjertelyd og tja....

.... er det bare mine jordemoder besøg der er "kedelige", eller forventer jeg bare mere eller....

Øhh... hvorfor har du allerede været til 2. jordemoderbesøg?! Jeg er da længere henne end dig og skal først til 2. besøg d. 3. oktober - der er jo 2 mdr. til endnu?!?!? :blink

Ifølge den her oversigt, er 1. besøg ved 14.-18. uge og 2. besøg i uge 28... Jeg forstår slet ikke, at du har været til 2. besøg nu?

Jeg synes også første besøg var lidt ligegyldigt, men jeg har endnu ikke hørt hjertelyd, så det håber jeg virkelig jeg får lov til næste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg oplevede det også som totalt overflødigt.

Min graviditet var meget kompliceret og jordmødre er kun uddannet til normale graviditeter hos raske mødre, så jeg blev fulgt af en speciallæge i obstetrik men var alligevel til et par jordmoderbesøg, som ikke var andet end at jordmoderen besvarede alle spørgsmål med "det ved jeg ikke, jeg er jo kun uddannet til normale forløb hos raske mødre, men spørg speciallægen".

Ærgeligt at skulle tage fri for (og spild af skattepenge), men de gange jeg spurgte om det ikke bare kunne droppes var jordmodercentrets holdning at det nærmest var det værste man kunne gøre, for man SKAL jo til jordmoder og det er jo et "fantastisk tilbud" og hvis jeg valgte det fra, var det næsten det samme som at være en uansvarlig mor.

Rent beset var jeg også langt mere tryg ved en speciallæge med 6½ års akademisk udddannelse, 3 års klinik, flere års erfaring plus en længere speciallæge uddannelse, end ved en jordmoder med 3½ års praktisk uddannelse. Jeg er selv medicinsk uddannet og kunne hurtigt mærke, at de mere medicinsk komplicerede ting ved min graviditet havde de forskellige jordmødre slet ikke forudsætninger til at forstå eller sætte sig ind i.

Med venlig hilsen

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm det synes jeg er lidt ærgeligt at læse, jeg troede ellers at man fik meget ud af jordmoder.... :-( Det er en af de ting jeg har glæder mig til når jeg ser frem til at blive gravid. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh... hvorfor har du allerede været til 2. jordemoderbesøg?! Jeg er da længere henne end dig og skal først til 2. besøg d. 3. oktober - der er jo 2 mdr. til endnu?!?!? :blink

Ifølge den her oversigt, er 1. besøg ved 14.-18. uge og 2. besøg i uge 28... Jeg forstår slet ikke, at du har været til 2. besøg nu?

Jeg synes også første besøg var lidt ligegyldigt, men jeg har endnu ikke hørt hjertelyd, så det håber jeg virkelig jeg får lov til næste gang :)

Altså jeg skal til anden jordemoder besøg d. 23 september...og der er jeg 21 uger henne... Så det lyder mærkeligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg skal også i uge 21

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg skal til anden jordemoder besøg d. 23 september...og der er jeg 21 uger henne... Så det lyder mærkeligt..

jeg skal også i uge 21

Ej, altså! Hvorfor skal jeg ikke det?! Jeg skal ikke noget før lægebesøg i uge 25?! :o Hvordan finder jeg ud af om der er sket en fejl?! Kan sygehusene havde forskellige besøgsplaner?! :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, altså! Hvorfor skal jeg ikke det?! Jeg skal ikke noget før lægebesøg i uge 25?! :o Hvordan finder jeg ud af om der er sket en fejl?! Kan sygehusene havde forskellige besøgsplaner?! :unsure

Nogle jordemodercentre følger ikke sundhedstilsynets tjek-plan. Det kan være din jordemodr er en af dem der ikke gør dwt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle jordemodercentre følger ikke sundhedstilsynets tjek-plan. Det kan være din jordemodr er en af dem der ikke gør dwt? :)

Men det lader jo til, at det er hele Hvidovre Hospital der ikke har jordemoderbesøg mellem uge 14-18. og uge 28? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, altså! Hvorfor skal jeg ikke det?! Jeg skal ikke noget før lægebesøg i uge 25?! :o Hvordan finder jeg ud af om der er sket en fejl?! Kan sygehusene havde forskellige besøgsplaner?! :unsure

Det tror jeg helt sikkert... når jeg googler får jeg alt mellem uge 20 og uge 32 for andet besøg, så det virker bare til at det varierer meget... Synes faktisk at det er trælst at det er i uge 21.. der har jeg lige været til scanning. tænkte at det kunne være rart at se eller høre liv lidt spredt i graviditeten. Så synes du skal se positivt på det :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg helt sikkert... når jeg googler får jeg alt mellem uge 20 og uge 32 for andet besøg, så det virker bare til at det varierer meget... Synes faktisk at det er trælst at det er i uge 21.. der har jeg lige været til scanning. tænkte at det kunne være rart at se eller høre liv lidt spredt i graviditeten. Så synes du skal se positivt på det :blush

Ja, det er selvfølgelig sandt ;) Jeg var jo lige til scanning i mandags... Og der sker måske også lidt mere, når det ligger senere. Jeg vælger at se positivt på det! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå men jeg er utrolig glad for mine besøg hos min JM jeg havde en katostrofal fødsel af min søn.

Denne gang har je været til utrolig mange tjek på sygehuset som ikke er gået efter særlig godt.

Det har hun hjulpet mig igennem og været med til en af mine skanninger for at sikre sig at der ikk e opstod nogle misfortålse.

Hun har hjulpet mig til at lave en vandtæt fødselsplan med alle tænkelige situationer så jeg ville ikk undvære hende for noget :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, altså! Hvorfor skal jeg ikke det?! Jeg skal ikke noget før lægebesøg i uge 25?! :o Hvordan finder jeg ud af om der er sket en fejl?! Kan sygehusene havde forskellige besøgsplaner?! :unsure

Jeg skal også først til læge på onsdag (25+3) og mit andet jordemoderbesøg er den 9. september, så jeg undrede mig også over, at TS allerede havde været afsted 2 gange. Det er åbenbart op til det enkelte fødested - ellers ved jeg sgi ikke, hvad grunden er til de store forskelle :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det lader jo til, at det er hele Hvidovre Hospital der ikke har jordemoderbesøg mellem uge 14-18. og uge 28? :blink

Så vidt jeg ved har de på Hvidovre valgt at spare lidt på JM-besøgene.

Kan det passe at du skal til 5 besøg i alt?

Det skulle min veninde nemlig, mens jeg selv var til 6 besøg på Rigshospitalet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå...

er glad for at jeg ikke er den eneste der har oplevelsen af, at det er lidt spild af såvel skattekroner som min arbejdstid (skal jo tage fri).... troede måske bare det var mig eller min JM?

Men kan også godt se pointerne i 1) at det måske er mest nødvendigt med en JM, når der er komplikationer, 2) det er trygt, 3) hvis man har spørgsmål...

tror bare jeg lidt ligesom solskin har det sådan, at jeg hellere vil høre lægen (også fordi jordemoderen selv henviser til denne ved spørgsmål) end jordemoderen....

Men fedt at høre andre erfarringer på "godt og ondt"....

Mht. antal jordemoder besøg (Sussanne bla.) så har jeg 6 gange: første i uge 13-18, derefter 21-22 8der var jeg bare lidt tidligt på den i uge 19), derefter 28-29, 35-36, 38-39, 40 og 41-+3 :-) så måske der bare er forskel på antal gange mellem riget og hvidovre OG at jeg kom til lidt før....?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må nu indrømme at jeg var rigtig glad for mine jordemoderbesøg..... Et tjek på at alt er ok med mig og den lille :)

Elskede at høre hjertelyd, og få målt livmoderen, så jeg fik trygheden i at vide at der var fint liv, og baby voksede :loveshower

Men udover det, så var det, som flere siger, en sludder for en sladder..... Men det synes jeg også var rart.... Det fik mig til at føle at det gik godt med at være gravid :)

Og så det med at man hele tiden har en dato at se frem til (læge, scanninger, jordemoder) det får tiden til at gå lidt hurtigere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde i jeres mænd med? Er i tvivl om jeg skal slæbe min med (har ikke været til mit første JM besøg endnu).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER